لایحه طلاق زوجه و مواد قانونی که باید در نمونه لایحه طلاق به درخواست زوجه بنویسیم!

نویسنده:مهدیه تدین
-
بروزرسانی:1401/10/12
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه طلاق زوجه

لایحه طلاق زوجه از پرکاربردترین انواع لایحه است. برای تنظیم این لایحه از اصطلاحات قانونی استفاده می‌شود و باید دارای مدارک و ادله محکم و مستند به مواد قانونی باشد. در تنظیم نمونه لایحه طلاق از طرف زوجه باید از نهایت دقت استفاده کرد زیرا این متن دارای اهمیت بسیار بالایی در نزد قاضی است. در واقع، تقاضای طلاق از طرف زوجه باید با این لایحه همراه باشد.

هماهنگی در متن، کوتاهی و استفاده از ادبیات حقوقی درست در نمونه لایحه درخواست طلاق زوجه می‌تواند در رای دادگاه تاثیر بالایی داشته باشد. تخصص کافی نویسنده لایحه و استفاده درست از کلمات باعث افزایش فرصت زوجه برای موفقیت در طلاق می‌شود.

برای اطلاع از موارد مورد استفاده در لایحه طلاق زوجه با ما همراه باشید.

چه زمانی لایحه طلاق زوجه را تنظیم کنم؟

در زندگی زناشویی ممکن است مشکلات و عوامل مختلفی منجر به درخواست طلاق از سوی زوجه شود. مشکلات مالی و عاطفی، اختلاف فرهنگی و تفاوت‌های رفتاری از جمله این عوامل هستند.

هرچند دادگاه و قاضی معمولاً زوجین را به صلح و ادامه زندگی ترغیب می‌کنند اما در شرایطی ادامه زندگی مشترک می‌تواند به مشکلات جدی منجر شود. در این موارد طلاق بهترین گزینه است.

در مواردی ممکن است زوجین به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند. این نوع طلاق دارای شرایط خاصی است. اما در شرایطی که یکی از زوجین با جدایی مخالف باشد طرف دیگر می‌تواند درخواست طلاق دهد.

در صورتی‌که ادامه زندگی برای زوجه قابل تحمل نباشد و قصد طلاق داشته باشد. در زمان رسیدگی پرونده می‌تواند برای اثبات دلایل خود، نمونه لایحه دفاعیه طلاق زوجه تنظیم کند.

زمانی‌که زوجه دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه می‌کند، زوجه یا وکیل او می‌تواند از لایحه طلاق زوجه برای دفاع از خود، تکمیل دادخواست یا درخواست‌هایی از قبیل ارجاع به کارشناس، تجدید‌نظرخواهی یا ارسال رای به دیوان عالی کشور، استفاده کند.

لایحه طلاق زوجه به نوعی تکمیل کننده درخواست طلاق زوجه است.

مشاوره حقوقی تلفنی

بعد از تنظیم لایحه طلاق از طرف زوجه چه می‌شود؟

زوج پس از درخواست طلاق زوجه به دادگاه دعوت می‌شود. او نیز می‌تواند از شواهد خود در قالب نمونه لایحه دفاعیه طلاق زوجه برای نادرست بودن درخواست و گفته‌های زوجه استفاده کند. برای مثال اگر زوجه به دلیل بیماری غیر قابل درمان زوج قصد جدایی از او را داشته باشد، مرد می‌تواند در لایحه خود مدارک سلامتی خود را به دادگاه ارائه دهد و اظهارات زن را رد کند.

تقاضای جدایی در اکثر موارد توسط زوج صورت می‌گیرد، زوجه در شرایط خاصی می‌تواند درخواست طلاق بدهد. در غیر از مواردی که قانون اجازه درخواست طلاق به زوجه داده است، جدایی برای زوجه، فرایندی سخت و طولانی است.

در تنظیم نمونه لایحه طلاق از طرف زوجه باید از ادله و مدارک محکم، مواد قانونی مستند و درخواست های قانونی زوجه استفاده شود.

به کدام مواد قانونی در نمونه لایحه طلاق به درخواست زوجه اشاره کنم؟

طبق ماده 1133 قانون مدنی، زوج می‌تواند با شرایط ذکر شده در قانون با ارائه گواهی عدم سازش به دادگاه مراجعه و تقاضای طلاق زوجه را دهد. اما تقاضای طلاق از طرف زوجه به موارد قانونی کمی محدود می‌شود. مواقعی که به دلایلی که در مواد قانونی بیان شده ادامه زندگی زناشویی برای زوجه غیرقابل تحمل باشد تقاضای طلاق از جانب زوجه در دادگاه قابل بررسی است.

ماده 1129 قانون مدنی بیان می‌کند در صورتی‌که ادامه ازدواج موجب «سختی» و ایجاد مشکلاتی برای زوجه شود، زوجه می‌تواند به دادگاه مراجعه و تقاضای طلاق کند. اگر مشکلات مذکور در دادگاه اثبات شود، قاضی زوج را به طلاق اجبار می‌کند و اگر اجبار زوج ممکن نبود، زوجه با اجازه قاضی طلاق داده می‌شود.

در تبصره این ماده، سختی و عُسر را به وجود آمدن وضعیتی می‌داند که تحمل ادامه زندگی برای زوجه غیر ممکن باشد. برای مثال:

  1. زوج زندگی و خانواده‌ خود را به مدت حداقل 6 ماه متوالی یا 9 ماه در زمان‌های متغیر (متوالی نباشد) در مدت 1 سال بدون دلیل موجهی ترک کند.
  2. اعتیاد زوج به مواد مخدر یا مشروبات الکی به نحوی که به پایه زندگی خانوادگی خلل وارد شود و خودداری یا غیر ممکن بودن اجبار او به ترک کردن در زمانی که پزشک او را به ترک الزام کرده باشد. در صورتی‌که زوج به تعهدات خود عمل نکند یا پس از ترک، دوباره به اعتیاد روی آورد.
  3. محکوم شدن قطعی زوج به حبس 5 سال یا بیشتر
  4. کتک زدن و آسیب رساندن زوج به زوجه یا هرگونه اخلاق و رفتار ناپسند که از لحاظ عرف و جامعه برای زوجه غیرقابل تحمل باشد.
  5. اگر زوج به بیماری غیر قابل درمان روانی یا جسمی مبتلا شود که ادامه زندگی مشترک را مختل می‌کند.

نمونه لایحه طلاق از طرف زوجه

مواد قانونی دیگر مناسب لایحه طلاق زوجه

شرایط محدود به موارد گفته شده در بالا نیست و اگر اعمال دیگری از زوج نیز موجب سختی فراوان زوجه شود، او می‌تواند درخواست طلاق دهد. مانند زمانی‌که زوج بدون اجازه زوجه، ازدواج مجدد کند و این عمل باعث شود ادامه زندگی برای زوجه ممکن نباشد. البته تشخیص این مسئله که اگر هریک از اعمال بالا توسط زوج انجام شود آیا موجب سختی زوجه می‌شود یا نه با دادگاه است و معمولاً قاضی معیار را عرف و جامعه قرار می‌دهد.

‎زمانی‌که زوج ناباور است یا به دلایل غیرمنطقی از بارداری زوجه جلوگیری می‌کند، مریضی‌های مقاربتی زوج، اثبات خیانت زوج و عدم وفاداری او به زندگی زناشویی از دیگر مصادیقی است که زوجه می‌تواند برای جدایی اقدام کند.

ماده قانونی ناتوانی در پرداخت نفقه برای لایحه طلاق زوجه

همچنین براساس ماده 1129 اگر قاضی زوج را پس از مطالعه لایحه دفاعیه نفقه الزام به پرداخت نفقه کند اما زوج از پرداخت نفقه خودداری کند یا از پرداخت نفقه ناتوان باشد قاضی زوج را به طلاق اجبار می‌کند. دادگاه نیز با شرایطی زوجه را طلاق می‌دهد.

استفاده از فرصت حق طلاق برای لایحه طلاق زوجه

مطابق ماده 1119 قانون مدنی طرفین ازدواج می‌توانند از هر شرطی که با ماهیت و فلسفه ازدواج مخالف نباشد، در ضمن عقد ازدواج استفاده کنند. زوجه می‌تواند به موجب شرط ضمن عقد از زوج برای طلاق وکالت بگیرد که در صورت وجود شرایطی خاص از طرف شوهر، خود را طلاق دهد. با وجور این شرط در عقد نامه، زوجه می‌تواند در صورت تحقق شرایطی خاص از طرف خود و زوج طلاق بگیرد.

تنظیم لایحه

ماده قانونی غائب مفقود الاثر!

قانون مدنی در ماده 1029 به موردی اشاره می‌کند که زوج به مدت 4 سال تمام، غایب مفقود الاثر باشد یعنی کسی که به مدت طولانی و متوالی غایب باشد و هیچ خبری از او نباشد، در این صورت زوجه می‌تواند تقاضای طلاق خود را به دادگاه ارائه کند. ماده 1030 بیان می‌کند اگر زوج غایب پس از وقوع طلاق و قبل از انقضا مدت عده، پیدا شود (برای شخص غایب مفقودالاثر، زوجه باید عده فوت را به مدت 4 ماه و ده روز نگه دارد) نسبت به طلاق حق رجوع دارد یعنی می‌تواند دوباره به زندگی با زوجه برگردد ولی پس از مدت عده، حق رجوع ندارد.

درخواست طلاق از سوی زوجه در دوران عقد بسیار مشکل است، زیرا بسیار سخت می‌تواند به موارد بیان شده در ماده 1129 قانون مدنی استناد کند.

زوجه با استناد به مواد بالا می‌تواند به تنظیم لایحه طلاق زوجه بپردازد.

در متن لایحه به کدام مدارک و دلایل استناد کنم؟

در لایحه درخواست طلاق زوجه ، ایشان می‌تواند ادله و اسناد مبنی بر ترک منزل توسط زوج، عدم پرداخت نفقه زوجه، مدارک پزشکی اعتیاد یا بیماری زوج و شواهدی که نشان دهنده آسیب روانی و جسمی زوجه است را به دادگاه تقدیم کند. همچنین می‌تواند از مواد قانونی که در بالا اشاره شد استفاده کند.

در چه صورتی زن محکوم می‌شود؟

درخواست طلاق زن، ممکن است در دو حالت، پذیرفته نشود و توسط دادگاه رد شود. این دو مورد عبارتند از:

  1. زمانیکه دلایل و مستندات زوجه در نمونه لایحه طلاق از طرف زوجه توسط قاضی یا کارشناس رد شود.
  2. در صورتیکه درخواست طلاق به علت عدم پرداخت نفقه از سوی زوجه باشد و زوج عدم تمکین زوجه را در دادگاه ثابت کند نیز تقاضای طلاق زوجه رد می‌شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم لایحه طلاق زوجه را به ما بسپارید. برای برقراری ارتباط با دپارتمان حقوقی و پیگیری فرآیند نوشتن این لایحه، روی لینک تنظیم لایحه بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

اگر در خصوص نکات قانونی و موارد استفاده از این لایحه به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید نیز، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم.

مهدیه تدین
خانم «مهدیه تدین»، کارشناس حقوقی است و در تیم تحریریه رکلا فعالیت می‌کند. ایشان در زمینه‌های مختلف حقوقی - قراردادی در رکلا محتوا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
محمد
thumb_up_alt
سلام. زوجه من دادخواست طلاق داده و با طلاق او مخالفتی ندارم چرا که بعد از ۱۳ سال متوجه شدم ایشان قبل از من با شخص دیگری عقد کرده است. قبل از اینکه عقد کنیم علت المثنی بودن شناسنامه‌اش را پرسیدم و گفت قصد داشته زود به مدرسه برود و دستکاری شده است.حکم طلاق صادر شده است که با بذل ۵۰ سکه، محکوم به طلاق شدم. آیا می‌شود کل مهریه که ۴۵۰ سکه است را ندهم؟ تا حالا ۱۴۰ میلیون داده‌ام. اگر شما بتوانید این کار را انجام دهید وکالت می‌دهم.
06:45
05 فروردین 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در این مورد به هر حال موظف به پرداخت مهریه هستید زیرا دلیل ثبوت مهریه، ازدواج است و به محض خوانده شدن صیغه نکاح و دخول، زوجه مستحق کل مهریه خواهد بود.
19:59
12 فروردین 1400