نمونه لایحه دفاعیه تهدید و نحوه تنظیم این لایحه به زبان ساده!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1399/08/18
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
لایحه تهدید

لایحه تهدید یک نوع مهم از لایحه دادگاه است. تهدید به معنای ترساندن دیگری و ایجاد حس ناامنی در وجود او و وادارکرن این شخص به ارتکاب جرم یا رفتار مدنظر تهدید کننده است. به عبارت دیگر؛ تهدید یعنی شخص را نسبت به جان، آبرو، مال و افشای راز خود و بستگانش بترسانند به طوری که باعث شود فرد برای حفاظت از این موارد، دست به کاری بزند که تهدید کننده از او خواسته است و خود را ناچار به اجرای خواسته تهدید کننده بداند.

چند نکته اولیه!

برای اینکه جرم تهدید محقق شود باید تهدید مشخص، واضح و معین باشد. برای مثال: اگر شخصی به دیگری بگوید روزگارت را سیاه می‌کنم، یا کاری می‌کنم که به جای اشک خون گریه کنی، این‌ها نمی‌تواند جرم تهدید باشد. اگر شخص تهدید کننده به فردی بگوید: خانه ات را آتش می‌زنم این تهدید محسوب می‌شود.

تهدید باید برای آینده باشد. تهدید نسبت به گذشته صورت نمی‌گیرد و اثری ندارد. مثلا اگر فردی به دیگری بگوید: اگر کاری که از تو خواسته بودم را انجام نمی‌دادی تو را می‌کشتم، این تهدید نیست.

تهدید کننده باید توانایی انجام موضوع تهدید را داشته باشد وگرنه جرم صورت نمی‌گیرد. برای مثال: در صورتی که شخصی که از لحاظ فیزیکی بسیار ضعیف و لاغر اندام است، به یک قهرمان پرورش اندام بگوید: اگر ماشینت را به من ندهی تو را به شدت کتک خواهم زد، این گفته او نمی‌تواند تهدید باشد چون در عمل ممکن نیست.

تهدید باید با هدف تحقق عمل غیر قانونی و نامشروع باشد. لازم است فردی که تهدید می‌کند، از تهدید شونده انجام یک جرم یا عمل نامشروع را بخواهد. برای مثال: تهدید کننده به تهدید شونده بگوید: باید ماشین دوستت را برای من بدزدی وگرنه عکس‌های شخصی تو را در فضای مجازی منتشر خواهم کرد. این درخواست تهدید کننده، تهدید به ارتکاب جرم سرقت است که یک عمل غیرقانونی و نامشروع است. اما اگر شخصی به دیگری بگوید: طلب من را پرداخت کن وگرنه از تو شکایت می‌کنم. این تهدید نیست چون این کار غیر قانونی نیست.

در صورتی که فردی که تهدید شده، خود را ناچار به انجام جرمی بداند که تهدید کننده از او خواسته است و آن جرم را انجام دهد، تهدید شونده به عنوان مباشر جرم و فردی که او را تهدید کرده است به عنوان معاون جرم مجازات می‌شوند.

نحوه نوشتن نمونه لایحه تهدید

برای نوشتن نمونه لایحه تهدید لازم است که فرد نام خود و مشخصاتش را بنویسد. او باید در نمونه لایحه دفاعیه تهدید شرح کامل اتفاقاتی که رخ داده است را بنویسد و علت و موضوع تهدید را شرح دهد. در صورتی که تهدید شفاهی و در حضور شاهدان باشد آن‌ها را به دادگاه معرفی کند. اگر تهدید کتبی یا از طریق پیامک، تماس تلفنی یا فضای مجازی بوده باید مدارک و محتوای پیامک و حساب‌هایی که در فضای مجازی دارد را ارائه کند تا قاضی دستور رسیدگی به این مورد را صادر کند و با توجه به مدارک و مستندات و علم خود، حکم مناسب را صادر کند. در صورتی که فرد تهدید کننده، از ما مطالبه وجه، سند، یا مدرکی کرده باشد، این موارد را در متن لایحه دفاعیه برای تهدید می نویسیم.

مواد قانونی مناسب نمونه لایحه تهدید

در این بخش، ماده‌های قانونی مناسبی که می‌توانید در لایحه تهدید از آن‌ها استفاده کنید را بررسی می‌کنیم:

ماده 669 قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات) و نمونه لایحه دفاعیه جرم تهدید

از این ماده اینگونه برداشت می‌شود که اگر کسی دیگری را به هر شکلی تهدید به قتل، افشای راز یا ضرر به جان، شرف، مال فرد و بستگانش کند، این عمل، مجازات جرم تهدید را در پی دارد. چه تهدید کننده برای این کار مطالبه وجه کند یا نکند و چه انجام عمل و چه ترک عملی را بخواهد. در هر صورت، تاثیری ندارد چون اینجا جرم تهدید محقق شده است. زیرا جرم تهدید به صرف لفظ هم محقق می‌شود و برای انجام آن لزومی به انجام فعل یا ترک فعل معینی نیست.

لایحه دفاعیه تهدید

ماده 668 قانون مجازات اسلامی و نمونه لایحه دفاعیه جرم تهدید

از این ماده متوجه می‌شویم که اگر کسی با اجبار، زور، تهدید و اکراه شخصی را وادارکند که نوشته یا سند یا امضاء یا مهر به او بدهد یا نوشته یا سندی که متعلق به او یا به او سپرده شده است را از او بگیرد، در اینجا تهدید کننده به مجازات حبس از سه ماه تا دو سال و شلاق تا 74 ضربه محکوم می‌شود.

برای مثال: فردی که به علت بدهی، یک چک نزد طلبکارش گذاشته و هنوز بدهی را پرداخت نکرده و با زور و اجبار و تهدید چک را از طلبکارش بگیرد، این فرد مشمول مجازات تهدید این ماده می‌شود. زیرا قرار بوده اول بدهی را بپردازد سپس چک را بگیرد ولی قبل از پرداخت، چک را با تهدید گرفته و حالا طلبکار چک را از دست داده و طلبش هم پرداخت نشده است. این فرد با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه جرم تهدید می‌تواند بر علیه تهدید کننده اقدام کند تا او تحت تعقیب قرار گیرد.

قواعد فقهی مناسب نمونه لایحه تهدید

قواعد فقهی در واقع عصاره کلام است. به عبارت دیگر، شهد محتوا و مضمون آیات و روایات در قالب یک جمله کوتاه آمده است اما محتوای بسیار عمیقی دارد. (مشابه ضرب المثل‌ها که مفهوم عمیقی در قالب جملات کوتاه بیان می‌شود.) شما می‌توانید از قواعد فقهی زیر در متن لایحه تهدید استفاده کنید:

قاعده حرمه المال المومن کحرمه الدمه و نمونه لایحه تهدید

این قاعده به معنای آن است که مال مومن همانند خون او محترم است.

این قاعده بیانگر اهمیت جان و مال مومن است. یعنی همان طور که نباید تعرضی نسبت به جان او صورت بگیرد نسبت به مال او هم نباید تهدید و تعرضی رخ دهد.

وقتی لایحه دفاعیه در مورد تهدید را می‌نویسیم می‌توانیم با استفاده از قاعده فقهی مناسب، لایحه‌ای کارآمد تقدیم دادگاه کنیم. زمانی که تهدیدی علیه مال ما صورت گرفته است استفاده از این قاعده بی تاثیر نخواهد بود.

قاعده لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام و نمونه لایحه تهدید

این قاعده به معنی آن است که در اسلام ضرر دیدن و ضرر رساندن وجود ندارد.

وقتی کسی با فعل و سخن خود دیگری را درباره ضرر زدن به آبرو، جان و مالش تهدید می‌کند، باید بداند این ضرر در اسلام پذیرفته نیست و برای او عواقبی دارد. شما می‌توانید از این قاعده در لایحه دفاعیه در پرونده تهدید استفاده کنید.

قاعده وجوب دفع الضرر المحتمل

این قاعده به این معناست که دفع ضرر احتمالی واجب است.

در جایی که شخصی ما را تهدید می‌کند، می‌توانیم برای جلوگیری از این ضرر احتمالی با تنظیم لایحه دفاعیه در مورد تهدید و استفاده از مدارک و اسناد و قواعد فقهی مرتبط، از ضرری که ممکن است به جان، مال و حیثیت ما و بستگان ما وارد شود جلوگیری کنیم.

دلایل و مدارک مناسب نمونه لایحه تهدید

در این قسمت از لایحه دفاعیه برای تهدید باید مدارکی که نشان می‌دهد فرد تهدید کننده، باعث ترس و نگرانی شما یا خانواده شما شده را به دادگاه ارائه دهید.

این مدارک می‌تواند برای اثبات تهدید کتبی یا شفاهی باشد. اگر تهدید کتبی باشد باید متنی که نوشته شده را به دادگاه ببرید و اگر تهدید شفاهی باشد باید شاهدی که در مقابل او، شما را تهدید کرده‌اند به دادگاه معرفی کنید. در صورتی که فرد در فضای مجازی و با انتشار یک کلیپ دیگری را تهدید کرده که آبروی او یا بستگان او را می‌برد و یا آسیبی به جان و مال او می‌زند، فردی که تهدید شده باید کلیپ را به دادگاه نشان دهد هر چند کلیپ و صدای ضبط شده در دادگاه نمی‌تواند دلیل کافی باشد اما می‌تواند به عنوان ادله به علم قاضی درباره این موضوع کمک کند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم لایحه تهدید را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست خود روی اینجا بزنید و وارد صفحه تماس با ما شوید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات