تفاوت کانون وکلا و مشاوران و تفاوت وکیل و مشاور حقوقی چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/12
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
تفاوت وکیل و مشاور حقوقی

تفاوت وکیل و مشاور حقوقی یکی از سوالات مهم است که آگاهی از آن ضرورت دارد. اگر شما یک دانش‌آموز هستید و برای انتخاب رشته، تحقیق می‌کنید، یا دانشجو هستید و برای دورنمای شغلی خود برنامه‌ریزی می‌کنید یا فارغ التحصیل رشته حقوق هستید و بر سر دوراهی وکیل و مشاور حقوقی مانده‌اید و یا شخصی هستید که برای انجام شکایت و دعوی خود به دنبال فرد متخصص می‌گردید و تفاوت وکیل و مشاور حقوقی را نمی‌دانید یا نمی‌دانید که مشاوره حقوقی چیست ، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنم. با رُکلا همراه باشید.

وکالت دعاوی دادگستری چیست؟

وکالت دعاوی دادگستری به معنی قبول وکالت شکایت‌هایی است که در دادگاه مطرح می‌شوند.

در واقع وکالت در لغت به معنای اعتماد و تکیه به دیگری و به معنای واگذارکردن است. در عمل، به معنای یک قرارداد است که میان موکل و وکیل برقرار می‌شود. که در آن، یک طرف، شخص حقیقی یا حقوقی(شرکت)، طرف دیگر را برای رسیدگی به شکایت جانشین خود می‌کند.

با توجه به تفاوت وکیل و مشاور حقوقی ، وکیل شخصی متخصص است که پروانه وکالت دارد.

دعوی در لغت به معنای دادخواهی، ادعاکردن و خواستن است و در اصطلاح حقوقی، وقتی بیان می‌شود که حقی قانونی و شرعی و یا ادعایی وجود داشته ‌باشد که مورد انکار و تجاوز قرار گرفته است. دعاوی دادگستری به دو شکل دعوای حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند که این امکان را می‌دهد که با مراجعه به مراجع ذی‌صلاح مورد قضاوت قرار بگیرید.

کارشناس حقوقی کیست؟

کارشناس حقوقی یا مشاور حقوقی ، شخصی است که در رشته حقوق تحصیل کرده است. اگر این شخص در آزمون وکالت کانون وکلا و یا آزمون مشاوران حقوقی قوه‌ قضائیه شرکت کند و قبول شود ، وکیل خواهد شد.

انجام تحقیقات حقوقی و تنظیم پیش‌نویس لوایح، از دیگر وظایف کارشناس حقوقی است.

مشاور حقوقی کیست؟

مشاور حقوقی با کارشناس حقوقی تفاوتی ندارد. هر دو در یک معنی به کار می‌روند. در این متن نیز کارشناس حقوقی و مشاور حقوقی مترادف یکدیگر آمده‌اند. البته وکلا نیز مشاوره حقوقی می‌دهند.

نقش مشاور حقوقی

نقش مشاور حقوقی برای افراد و سازمان‌ها دارای اهمیت زیادی است.

مردم در زمینه‌ حقوق ، مطالعات کمی دارند و با اصطلاحات و رویه‌های قضایی آشنا نیستند، همین مسئله باعث می‌شود وقت و هزینه‌ خود را در مسیر اشتباه استفاده کنند. نقش مشاور حقوقی در اینجا می‌تواند بسیار کمک کننده‌ باشد.

مشاور حقوقی با آشنایی کامل به قوانین حقوقی و تسلط به آن‌ها، می‌تواند مسیر درست را نشان دهد.

تفاوت وکیل و مشاور حقوقی

مزایای مشاوره حقوقی

مزایای مشاوره حقوقی ، انتخاب راه و روش موثرتر و متناسب با منافع افراد، سازمان‌ها و شرکت‌ها است.

یک مشاوره حقوقی مجرب، نظارت و راهنمایی لازم را انجام می‌دهد و در موارد حساس، به بهترین شیوه، تصمیم‌گیری می‌کند و به موقع، راهنمایی‌های حقوقی لازم را ارائه می‌دهد.

شغل مشاوران حقوقی

شغل مشاوران حقوقی احتیاج به داشتن تسلط کامل بر قوانین حقوقی، توانایی تجزیه و تحلیل بسیار قوی، توانایی بررسی جوانب و در نظر گرقتن منافع افراد، سازمان‌ها و شرکت‌ها دارد. مشاوران حقوقی باید به قوانین روز، آگاهی داشته ‌باشند و در زمینه‌ فعالیت در سازمان‌ها و شرکت‌ها، نقاط قوت و ضعف قانونی آن‌ها را بشناسند.

توانایی صحبت کردن و انتقال مفاهیم نیز یکی دیگر از مهارت‌ها‌ی مورد نیاز مشاوران حقوقی است.

شرایط مشاور حقوقی شدن

شرایط مشاور حقوقی شدن ، تحصیل در یکی از رشته‌های حقوق یا فقه و حقوق است.

برای افرادی که می‌پرسند با لیسانس حقوق چه کارهایی میتوان انجام داد ، مشاور حقوقی شدن می‌تواند گزینه‌ خوبی باشد.

اگر می پرسید چگونه مشاور حقوقی شویم ، جواب، شرکت درآزمون وکالت کانون وکلا یا آزمون مشاوران حقوقی قوه‌ قضائیه و پذیرفته شدن در یکی از این آزمون‌ها است. با داشتن مدرک کارشناسی حقوق یا فقه و حقوق و داشتن حداقل 24 سال و حداکثر65 سال سن، می توانید در این آزمون شرکت کنید. البته یک فارغ التحصیل کارشناسی، بدون شرکت در آزمون هم، می‌تواند به افراد یا سازمان‌ها مشاوره‌ حقوقی بدهد اما نمی‌تواند به عنوان وکیل در دادگاه حاضر شود.

مدرک مشاوره حقوقی

شما با داشتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشته‌ی حقوق یا الهیات و معارف اسلامی می‌توانید مشاوره حقوقی بدهید. بنابراین، حداقل مدرک مشاوره حقوقی ، لیسانس است.

مشاوره حقوقی قوه قضاییه

مشاوره حقوقی قوه قضاییه ، خدمتی است که توسط مشاوران قوه قضائیه انجام می‌شود. این مشاوران، در آزمون مشاوران حقوقی قوه قضاییه شرکت می‌کنند و پذیرفته می‌شوند. این افراد می‌توانند به مشاوره حقوقی بپردازند و در دادگاه، برای اقامه دعوی، حضور پیدا کنند. در زمینه تفاوت وکیل و مشاور حقوقی ، بین اختیارات وکیل و مشاوره حقوقی قوه قضاییه تفاوت چندانی وجود ندارد و هر دو گروه می‌توانند در دادگاه حضور یابند.

انواع وکیل در دادگاه

انواع وکیل در دادگاه ، دو نوع است.

وکیل قراردادی، که خود موکل، وکیل را انتخاب می‌کند و با هم قرارداد وکالت تنظیم می‌کنند و وکیل معاضدتی که در شرایطی خاص، وکالت را قبول می‌کند. یعنی وقتی که موکل، توانایی مالی برای پرداخت حق‌الوکاله و گرفتن وکیل را ندارد. در این شرایط با مراجعه به کانون وکلا، درخواست وکیل معاضدتی می‌کند. کانون وکلا بعد از مشخص شدن عدم توانایی مالی شخص، بر اساس اصل 35 قانون اساسی و ماده 24 قانون وکالت ، پرونده شخص را به یک وکیل می‌سپارد و موکل، حق‌الوکاله را پرداخت نمی‌کند.

منظور از وکیل پایه 2 چیست

منظور از وکیل پایه 2 ، آن دسته از وکلایی هستند که از طریق آزمون مشاوران قوه قضاییه جذب شده‌اند.

در ابتدا کارآموز، بعد وکیل پایه 2 و بعد وکیل پایه 1 می‌شوند.

وکیل پایه 2 نسبت به وکیل پایه 1 محدودیت هایی در قبول پرونده‌های حقوقی دارد.

این دسته از وکلا، فقط می‌توانند پرونده‌هایی را در محاکم کیفری قبول کنند که مربوط به جرایم تعزیری حبس کمتر از ۱۰ سال، شلاق و جزای نقدی و همچنین در محاکم حقوقی، مربوط به پرونده های مالی کمتر از ۵۰ میلیون تومان و خواسته‌های غیر مالی، به جز اصل نکاح و طلاق و اثبات نسب است.

ماده ۱۸۷ چیست

ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، که در سال 1379 به تصویب رسید، نیاز به وکلا و مشاوران حقوقی را برای عموم مردم و قشر کم درآمد، در نظر می‌گیرد. با توجه به پذیرش محدود و سخت آزمون کانون وکلا و همچنین، حق‌الوکاله‌های سنگین تا سال 79، نیاز به مشاوران حقوقی متخصص، برای عموم مردم احساس می‌شد. با تصویب ماده ۱۸۷ و تشکیل یک هیئت متخصص، تصمیم به برگزاری آزمون ماده ۱۸۷ گرفته شد. طی آن، از میان آزمون دهندگان، افرادی به عنوان مشاور حقوقی پذیرفته می‌شدند که بعد از گذراندن دوره کارآموزی، می‌توانستند شروع به کار کنند. این افراد را مشاوران قوه قضاییه می نامند.

کانون وکلای مرکز یعنی چه

کانون وکلای مرکز از قدیمی ترین سازمان‌های مردمی ایرانی است.

این سازمان، در سال 1331 به صورت نهادی مستقل به وجود آمد.

این کانون وظایفی مانند دادن پروانه‌ وکالت به داوطلبان و در ادامه، نظارت به کار وکلا را به عهده دارد. رسیدگی به امور و رسیدگی به تخلفات نیز، از وظایف کانون وکلای مرکز است.

تفاوت کانون وکلا و مشاوران چیست

کانون وکلا، نخستین سازمان مستقل مربوط به وکلا و اخذ پروانه‌ وکالت است.

مشاوران قوه قضاییه به وسیله آزمون ماده۱۸۷ جذب می‌شوند و مجوز فعالیت می‌گیرند. بنابراین، تفاوت مرکز وکلا با کانون وکلا در نوع سازمان و تشکیلات آن است. کانون وکلا، یک نهاد مستقل است. در حالی که، مرکز وکلا، زیر نظر قوه قضائیه می‌باشد.

کانون وکلا یا مرکز مشاوران

بعد از پذیرش در هر کدام از این دو مرکز و گذراندن دوره‌کارآموزی، می‌توان شروع به کار کرد. البته این دو، در مواردی، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

احتمال قبولی در کدام کانون وکلا بیشتر است

قبولی در کانون وکلای مرکز به دلیل محدودیت پذیرش، سخت‌تر است و نیاز به تلاش بیشتری دارد.

کانون مشاوران پذیرش آسان‌تری نسبت به کانون وکلا دارد و یکی از تفاوت کانون وکلا مرکز مشاوران ، همین مسئله‌ پذیرش آن‌ها است.

تفاوت وکیل و مشاور حقوقی

تفاوت وکیل با مشاور حقوقی ، بیشتر در زمینه‌ نحوه پذیرش و اخذ پروانه است. برای مثال، پذیرفته شدگان کانون وکلا، در زمان کارآموزی هم می‌توانند شروع به کار کنند ولی مشاوران قوه قضاییه، این اجازه را ندارند. با این حال، بعد از گذراندن کارآموزی ها و اخذ پروانه، در مورد حدود فعالیت، تفاوت چندانی با هم ندارند.

فرق نماینده حقوقی با وکیل

بعضی از سازمان‌ها، شرکت‌ها، نهادها و… می‌توانند شخصی را به عنوان نماینده حقوقی انتخاب کنند که در صورت لزوم، به انجام اعمال حقوقی بپردازد و برای طرح دعوی، دفاع یا پیگیری دعوی، حاضر شود. این شخص، باید لیسانس حقوق داشته باشد و به مدت مشخص، کارآموزی گذرانده باشد و با وکیل فرق دارد.

فرق وکیل پایه یک با وکیل دادگستری

امروزه فرق وکیل پایه یک با وکیل دادگستری ، نوعی رابطه عموم و خصوص مطلق است. به این معنی که، هر وکیل پایه یک، وکیل دادگستری است اما وکلای دادگستری، محدود به وکلای پایه یک نیستند و مشاوران حقوقی قوه قضائیه نیز، وکیل دادگستری خواهند بود.

تفاوت مشاور حقوقی با وکیل

همانطور که گفتیم و در ادامه نیز خواهیم گفت، تفاوت مشاور حقوقی با وکیل نیز، دارای رابطه عموم و خصوص مطلق است. یعنی تمام وکلا، مشاور حقوقی خواهند بود اما یک مشاور حقوقی، ممکن است وکیل نباشد و در آزمون‌های مربوطه شرکت نکرده باشد.

تفاوت رشته حقوق و وکالت در چیست؟

همه کسانی که می‌خواهند آزمون وکالت، قضاوت یا سردفتری بدهند باید فارغ‌التحصیل رشته حقوق باشند.

وکالت یکی از گزینه‌های پیش روی فارغ ‌التحصیلان حقوق است. البته می‌توان رشته‌ حقوق را در مقاطع بالاتر و تحصیلات تکمیلی نیز ادامه داد که در آن مقاطع نیز، دارای گرایش‌های متفاوتی است.

با لیسانس حقوق چه کارهایی میتوان انجام داد که باید دانست؟

سوال این است که با لیسانس حقوق چه کارهایی میتوان انجام داد. پاسخ این است که امروزه با محیا‌تر شدن امکان تحصیل در دانشگاه‌های مختلف، تعداد فارغ‌التحصیلان رشته حقوق زیاد است. یافتن کار در این رشته به علاقه‌مندی شما، تسلط و توانایی و دانش شما بستگی دارد. با این حال، شما می‌توانید در آزمون‌های قضاوت، وکالت، سردفتری و مشاوره قوه قضاییه شرکت کنید یا به عنوان مشاور حقوقی یا نماینده‌ حقوقی سازمان‌ها و موسسات، مشغول به‌کار شوید. همچنین، امکان تنظیم قرارداد خواهید داشت.

چگونه کارشناس حقوقی شویم

دوره‌های کارشناس حقوقی از دوره‌های پر طرفدار در میان فارغ‌التحصیلان حقوق است که با شرکت در این دوره‌ها، شما می‌توانید کارشناس حقوقی شوید. البته فراموش نکنید که، فارغ التحصیل رشته حقوق، یک کارشناس حقوقی است و گذراندن این دوره‌ها، صرفاً برای افزایش توانایی‌های او می‌باشد.

چگونه یک مشاور حقوقی خوب باشیم

برای اینکه یک مشاور حقوقی خوب شوید، مهارت، دانش و تسلط شما به مباحث حقوقی دارای اهمیت و کمک کننده است. همچنین تجربه‌های عملی، به مرور شما را قوی‌تر و کارآمدتر می‌کند.

رکلا چیست؟

رکلا یک پلتفرم ارائه دهنده خدمات مرتبط با انواع قرارداد است. تیم رکلا تمرکز خود را بر روی قرارداد‌ها قرار داده است و تلاش می‌کند در این راستا به ارائه خدماتی مانند خدمات تنظیم قرارداد و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بپردازد. با استفاده از این خدمات، می‌توانید به سهولت، به قراردادی که به آن نیاز دارید، دسترسی داشته باشید و سوالات حقوقی خود را از مشاوران و وکلای مجرب بپرسید. برای استفاده از سرویس‌هایی که معرفی شدند، روی لینک‌های مشخص شده بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
فاطمه
thumb_up_alt
سلام. خسته نباشید. من دانشجوی ترم آخر حقوق هستم. به شغل مشاور حقوقی شرکت‌های خصوصی خیلی علاقه دارم. می‌خواستم بدونم که چجوری باید وارد این شغل بشم؟ نیاز به کاموزی دارم؟ لطفا راهنماییم کنید. هیچ اطلاعاتی ندارم.
16:57
01 آذر 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. به محض دریافت مدرک کارشناسی رشته حقوق، می‌توانید در هر شرکتی که به دنبال گزینه‌ای مانند شما هستند، مشغول به کار شوید. توجه داشته باشید که دنیای امروز دنیای دانش است نه مدرک. لذا توانایی‌های فردی خود را افزایش دهید.
21:32
11 دی 1399
account_circle
معصومه رمضانی
thumb_up_alt
واقعا ممنونم از متن فوق العادتون خیلی استفاده کردم با بهترین بیان تمام سوالاتی که ممکنه برای محصل رشته حقوق به وجود بیاد رو پاسخ دادین.
01:49
25 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
با تشکر از نظر شما. امیدواریم در همه عرصه‌های کاری موفق باشید.
13:26
26 آبان 1400