لایحه دفاعیه الزام به تمکین یا نمونه لایحه دفاعیه الزام به تمکین از طرف زوجه (نکات مهم آموزشی!)

نویسنده:مهدیه تدین
-
بروزرسانی:1401/11/03
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه دفاعیه الزام به تمکین

لایحه دفاعیه الزام به تمکین یکی از انواع مهم لایحه دادگاه خانواده است. زمانی که زن و مرد با هم ازدواج می‌کنند، طبق شرع و قانون در برابر هم وظایف و تکالیفی دارند. تکالیفی که برای حفظ پایه و اساس زندگی خانوادگی ضروری هستند. زوجه باید از همسر خود تمکین کند و به خوبی به تربیت فرزندان و امور خانه رسیدگی کند. مرد نیز موظف است نفقه زن و نفقه فرزندان را بپردازد و زندگی متناسب با شأن زن را برای او فراهم کند.

براساس ماده 1102 قانون مدنی به محض اینکه عقد نکاح میان زوجین واقع شود، رابطه زوجیت بین طرفین ایجاد می‌شود و برای زوجین حقوق و تکالیفی به وجود می‌آید.

براساس ماده 1103 قانون مدنی، زوجین موظف به خوش رفتاری و احترام به یکدیگر هستند.

ماده 1104 این قانون به زوجین توصیه می‌کند برای حفظ پایه و اساس خانواده، در تربیت فرزندان به هم کمک کنند.

تمکین زوجه به معنای پذیرش درخواست‌های زوج است. برطرف کردن نیاز‌های جنسی و زندگی در خانه‌ای که زوج در آن زندگی می‌کند از مصادیق تمکین هستند. به طور کلی زن در صورتی ملزم به تمکین از شوهر است که مرد نیز نفقه زن را بپردازد و امکانات متناسب با شان زن را برای او فراهم آورده باشد. در غیر اینصورت، زن می‌تواند لایحه دفاعیه نفقه تنظیم کند.

وقتی زوجه تمکین نکند!

اگر زن به دلایلی از مرد تمکین نکند، مرد می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و زن را به تمکین الزام کند. اما اگر زوجه به دلایل موجه و قانونی از مرد تمکین نکند، در دفاع از خود می‌تواند لایحه دفاعی الزام به تمکین را تنظیم کند. به بیان ساده‌تر، با ارائه لایحه دفاعی الزام به تمکین شما دلایل تمکین نکردن خود مثل بیماری مقاربتی مرد یا پرداخت نکردن نفقه از سوی مرد را بیان می‌کنید.

کاربرد لایحه دفاعی الزام به تمکین در زمانی است که شما با استناد به مواد قانونی و با دلایلی قابل قبول از خود در برابر شکایت مرد دفاع می‌کنید. درواقع، لایحه دفاعیه الزام به تمکین در پاسخ به درخواست مرد و در پاسخ به لایحه عدم تمکین به دادگاه تقدیم می‌شود.

مشاوره حقوقی تلفنی

مواد قانونی مناسب برای تنظیم لایحه دفاعیه الزام به تمکین

در این بخش، ماده‌های قانونی که می‌توانید در متن لایحه خود به آن‌ها اشاره کنید را بررسی می‌کنیم:

ماده 1115 قانون مدنی

براساس ماده 1115 قانون مدنی، اگر بودن زوجه با زوج در یک خانه موجب ایجاد ترس از ورود ضرر جسمی، مالی یا شرافتی برای زن باشد، زن می‌تواند به اختیار خود، خانه جدایی انتخاب کند و در صورتی‌که ورود ضرر به زن اثبات شود، دادگاه به بازگشت زن به خانه حکم نمی‌دهد و تا زمانیکه برای بازگشت زن به خانه مرد احتمال ورود ضرر وجود داشته باشد، نفقه زن بر عهده مرد خواهد بود.

یکی از مصادیق تمکین، زندگی کردن زن در خانه‌ای است که مرد تعیین می‌کند. اما در شرایطی که حضور زن در خانه باعث ترس ورود ضرر و زیان به زن شود، می‌تواند خانه را ترک کند و تا زمانی‌که احتمال ضرر از بین نرفته باشد دادگاه او را به بازگشت به خانه ملزم نمی‌کند. برای مثال، ممکن است زوج شما را کتک بزند یا بخواهد به زور مالی را از شما بگیرد.

پس در این حالت، اگر شوهر به دلیل ترک خانه توسط شما از دادگاه تقاضای الزام به تمکین شما را کرده است، شما در تنظیم لایحه دفاعیه الزام به تمکین به این ماده استناد کنید و با مدرک و شهود، در متن لایحه دفاعیه در خصوص الزام به تمکین ، احتمال ورود ضرر مالی، جانی یا حیثیتی را در دادگاه اثبات کنید. در مورد رفتار نامناسب شوهر، می‌توانید با کمک لایحه طلاق عسر و حرج، از دادگاه تقاضای طلاق کنید.

ماده 1127 و لایحه دفاعیه الزام به تمکین

براساس ماده 1127 قانون مدنی، اگر مرد بعد از عقد به یکی از مریضی‌های مقاربتی مبتلا شود، زوجه حق دارد که از برقراری رابطه جنسی با مرد خودداری کند و امتناع زن به دلیل بیماری مقاربتی مرد، دلیلی برای عدم پرداخت نفقه نیست.

یکی دیگر از مصادیق، برطرف کردن نیازهای جنسی مرد است. اما این ماده بیان می‌کند اگر مرد به بیمارهای مقاربتی مبتلا شود زن الزامی به برقراری رابطه با او ندارد. زیرا برقراری رابطه با چنین شخصی موجب می‌‌شود سلامتی شما نیز با خطر روبرو شود. به عبارت دیگر، در لایحه دفاعی الزام به تمکین ، در دادگاه با ارائه مدارک پزشکی اثبات کنید که مرد مبتلا به بیماری مقاربتی است و برقراری رابطه با او ممکن است شما را نیز به این بیماری مبتلا کند. در نمونه لایحه دفاعیه الزام به تمکین از طرف زوجه ، به این ماده استناد کنید.

لایحه دفاعیه در خصوص الزام به تمکین

ماده 1107 و لایحه دفاعیه الزام به تمکین

براساس ماده 1107 قانون مدنی، نفقه شامل کلیه‌ نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زوجه از جمله: خانه، لباس، غذا، وسایل خانه، هزینه‌های بهداشتی و درمانی و خدمتکار می‌شود.

این ماده نفقه را تعریف کرده است. مرد باید نفقه زن را بپردازد و زندگی متناسبی را برای زن فراهم کرد. از این مساله نیز می‌توانید در لایحه دفاعیه زوجه الزام به تمکین استفاده کنید. به بیان ساده‌تر، زمانی زن باید تمکین کند که مرد نیز وسایل و نیازهای ضروری را در زندگی مشترک فراهم کند. مثلا اگر مرد توانایی مالی لازم را دارد اما نیازهای روزمره زندگی را برای زوجه و فرزندان خود فراهم نمی‌کند، با بیان این ماده در لایحه دفاعیه الزام به تمکین برای دادگاه توضیح دهید که امکان زندگی و تمکین در چنین خانه‌ای وجود ندارد. شما در این موارد، حتی می‌توانید لایحه دفاعیه نفقه را به دادگاه تقدیم کنید.

ماده 8 قانون حمایت خانواده

در ماده 8 قانون حمایت از خانواده مصوب سال 1353 مواردی بیان شده است که زوجین می‌توانند با استناد به این ماده، از دادگاه گواهی عدم سازش بگیرند و از هم جدا شوند. ازجمله این موارد:

  1. خودداری شوهر از پرداخت نفقه و عدم امکان الزام او به پرداخت
  2. رفتار یا اخلاق نادرست و ناشایست هر یک از زوجین به صورتی‌که ادامه زندگی ممکن نباشد.
  3. جنون هر یک از طرفین ازدواج
  4. محکومیت زن و شوهر به حکم قطعی
  5. مبتلا شدن هر یک از زوجین به اعتیاد به گونه‌ای که با تشخیص دادگاه ادامه زندگی مشترک برای طرفین آسیب زا باشد.
  6. ترک زندگی خانوادگی هر یک از زوجین

در این ماده، مواردی دیگری نیز بیان شده است. به وجود آمدن هریک از شرایط ذکر شده دراین ماده، موجب جدایی زوجین می‌شود. شما هم می‌توانید از این ماده در لایحه دفاعیه الزام به تمکین استفاده کنید.

مثلا اگر شوهر شما رفتار و اخلاق بسیار بدی دارد به حدی که نمی‌توانید این اخلاق یا رفتار او را تحمل کنید. از این مورد در تنظیم متن لایحه دفاعیه الزام به تمکین استفاده کنید.

یا مثلا اگر زوج معتاد به مصرف مواد مخدر است و زمانی‌که این ماده را مصرف می‌کند، اختیار خود را از دست می‌دهد و به شما و فرزندانتان آسیب می‌رساند و شما نیز برای حفط جان خود و فرزندانتان خانه را ترک کردید، شرایط خود را با جزئیات و مدارک در لایحه دفاعیه الزام به تمکین برای قاضی توضیح دهید.

تنظیم لایحه

ماده 1085 و لایحه دفاعی الزام به تمکین

براساس ماده 1085 قانون مدنی، زوجه می‌تواند تا زمانی‌که مهریه به او پرداخت نشده است از انجام تکالیف و وظایفی که در برابر مرد دارد خودداری کند به شرطی که مهریه او حال باشد (یعنی هر زمانی که مهریه را درخواست کرد باید به زن پرداخت شود) و این خودداری زن مانع از دریافت نفقه زن نیست. در این موارد می‌توانید از لایحه دفاعیه مهریه یا لایحه مطالبه مهریه نیز، استفاده کنید.

در حقوق به این حق زن، حق حبس گفته می‌شود و شما می‌توانید در متن لایحه، به این ماده استناد کنید. محتوای این لایحه، برای دادگاه توضیح دهید که تمکین نکردن شما به معنای استفاده از حق حبس است. همچنین در لایحه دفاعیه زوجه در پرونده الزام به تمکین بیان کنید تا زمانی‌که مهریه شما را پرداخت نکند درخواست شوهر برای الزام تمکین زوجه، مبنای قانونی ندارد. در لایحه دفاعیه الزام به تمکین به این مورد نیز اشاره کنید که در مدتی که شما از حق حبس خود استفاده می‌کنید مرد باید نفقه شما را بپردازد.

برای نوشتن متن لایحه دفاعیه الزام به تمکین از کدام قاعده فقهی استفاده کنم؟

در لایحه دفاعیه در مقابل الزام به تمکین به قاعده لاضرر استناد کنید. درست است که قرآن به زن تمکین از مرد را توصیه می‌کند. اما اگر تمکین کردن موجب ورود ضرر و زیان به زن شود دیگر ضرورتی ندارد. این قاعده بیان می‌کند هیچ ضرر و زیانی برای مومن در اسلام وجود ندارد.(لاضرر و لاضرار فی الاسلام) پس اگر مرد شما را کتک می‌زند، نفقه شما را نمی‌دهد یا با رفتارهای ناشایست شما را اذیت می‌کند. در لایحه دفاعیه زوجه در الزام به تمکین ، به این قاعده استناد کنید و توضیح دهید که تمکین شما موجب ورود ضرر و زیان به شما می‌شود.

قاعده‌ دیگری که در تنظیم لایحه دفاعیه زوجه در پرونده الزام به تمکین کاربرد دارد، قاعده لاحَرَج است. این قاعده در جایی کاربرد دارد که شخص، توانایی عقلی انجام کار را دارد یعنی برای انجام تکلیف بالغ است اما انجام این تکلیف از تحمل و توان او خارج است و باعث سختی او می‌شود. تمکین کردن نیز از مواردی است که ممکن است در شرایطی موجب سختی و حَرَج زوجه شود.

در نمونه لایحه دفاعیه الزام به تمکین به کدام آیه قرآن استناد کنم؟

در آیه 7 سوره طلاق بیان شده است: هر مردی باید نفقه زن خود را در حد توانایی بپردازد.

همچنین در آیه 6 سوره طلاق نیز به حق زنان در داشتن خانه اشاره شده است.

توجه داشته باشید که استناد به این آیات در متن لایحه ضروری نیست و اولویت در هر لایحه آن است که حقوقی باشد و متناسب با ماده‌های قانونی تنظیم شود.

در لایحه دفاعیه در خصوص الزام به تمکین از چه احادیثی استفاده کنم؟

اما موسی کاظم می‌فرمایند: وقتی با زنی ازدواج می‌کنید، به او احترام بگذارید. زن باعث آرامش شما است. زنان را اذیت نکنید و حقوق آن‌ها را ضایع نکنید.

پیامبر اکرم (ص) نیز میفرمایند: نماز را برپا کنید و مواظب حقوق بردگان باشید و ظلم نکنید. با زنانتان به خوبی زندگی کنید و حریم آن‌ها را حفظ کنید.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را ثبت کنید. برای این کار روی لینک قبل بزنید و درخواست خود را ثبت کنید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم لایحه دفاعی الزام به تمکین را به ما بسپارید. درخواست تنظیم لایحه خود را ثبت کنید. در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا چندین نمونه لایحه دفاعیه الزام به تمکین تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد فهرست این لوایح شوید.

مهدیه تدین
خانم «مهدیه تدین»، کارشناس حقوقی است و در تیم تحریریه رکلا فعالیت می‌کند. ایشان در زمینه‌های مختلف حقوقی - قراردادی در رکلا محتوا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(11 نظر)
account_circle
سمانه
thumb_up_alt

سلام درصورتی که الزام به تمکین در دادگاه دو مرتبه رد شود و زوجه درخواست طلاق بدهد و مدتی قاضی تعلل کند و با مسکن و وسایل صوری حکم الزام به تمکین صادر شود و دادخواست طلاق از طرف زوجه رد شود تکلیف چیست؟ ممنون که راهنمایی می‌کنید

14:32
10 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام. وقت بخیر. مفهوم صوری بودن اسباب و لوازم زندگی مشترک را متوجه نشدم. اما چنانچه در واقعیت، همچنان اسباب زندگی مشترک فراهم نیست و مدارک قابل استنادی در این خصوص دارید، تا طرح دعوای مجدد جهت الزام به تمکین از قبول تمکین خودداری کنید و در مرجع قضایی به مدارک و دلایل خود استناد کنید.

09:08
12 آبان 1399
account_circle
ب.م
thumb_up_alt
سلام. اگر در دادگاه بدوی، رای تمکین صادر شود و زوجه در اعتراض، ترس خود را به دلیل درگیری زوج با پدر خانم مطرح کند آیا زن در دادگاه تجدید نظر می‌تواند رای الزام به تمکین را رد کند؟ ممنونم.
16:22
26 اسفند 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. در این خصوص احتمال موفقیت زوجه پایین است و موضوع ترس و درگیری ارتباطی با مساله الزام تمکین ندارد. ضمن آنکه ایشان موظف است مدارک قابل قبولی در این خصوص ارائه دهد.
15:40
03 فروردین 1400
account_circle
محمد
thumb_up_alt
با سلام و روز بخیر. مطالبتون ارزنده و مفید بود و از این حیث برایتان بهترین‌ها را آرزومندم.
13:53
28 اردیبهشت 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و عرض احترام. ممنون از محبت شما و عمیقا خوشحالیم که این مطلب را کاربردی یافتید. موفقیت شما روزافزون.
14:59
07 خرداد 1400
account_circle
سوده
thumb_up_alt
سلام. وقت شما بخیر. اگر زوج بیکار باشه و از روی لجبازی، حکم تمکین هم گرفته باشه با توجه به منزلی که در شهرستان تهیه شده، در واقع زوج منزل تفریحی پدرشون در شهرستان رو از پدرشون اجاره کردن و شغل زوجه در تهران باشه و مسافتی بالغ بر ۵ ساعت تا منزل تهیه شده وجود داشته باشه چیکار باید کرد؟ میشه دادگاه رو متقاعد کرد؟
17:11
05 تیر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. حق تعیین مسکن با شوهر است و در خصوص بیکار بودن ایشان نیز، در صورت عدم پرداخت نفقه تا تاریخ مشخص، صرفا حق اقدام قانونی جهت طلاق برای شما ایجاد می‌شود که در نهایت نیز نیازمند صدور حکم از جانب قاضی است.
19:02
06 تیر 1400
account_circle
دهناد
thumb_up_alt
باسلام. می‌خواستم بدونم اگر بنده به عنوان زوجه در دادگاه الزام به تمکین نروم و حتی لایحه هم نفرستم چه عواقبی دارد زیرا هرگز قادر به بازگشت نیستم. لایحه هم نمیخوام بفرستم. با رای ازدواج مجدد شوهر از طرف دادگاه هم مشکلی ندارم. لطفا در این خصوص بنده را راهنمایی بفرمایید و اینکه آیا دادگاه بنده را به زور وادار به تمکین می‌کند یا خیر؟
11:48
05 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. دادگاه شما را مجبور به تمکین نخواهد کرد. اما به هر حال، عواقبی که خود شما نیز عنوان کردید را به همراه خواهد داشت. از جمله آنکه نفقه دریافت نخواهید کرد و ازدواج مجدد برای شوهر شما تسهیل می‌شود.
15:24
06 مهر 1400
account_circle
تهرانی
thumb_up_alt
سلام خسته نباشید. شوهرم چون در روابط زناشویی از نظر جنسی منو اذیت میکردن من بعد 9 ماه حاضر به تمکین نشدم و در دادگاه محکوم شدم. الآن ایشون درخواست دادن برای ازدواج مجدد. من اینو چطوری ثابت کنم که ایشون محکوم بشن ممنون میشم لطفا راهنماییم کنید؟
07:25
30 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در صورتی که ایشان از نظر قانونی برای ازدواج مجدد صلاحیت داشته باشند و تمام مراحل را سپری کرده باشند، از این حیث امکان طرح ادعا از سوی شما قابل تصور نیست.
13:34
01 آبان 1400
account_circle
تابش راد
thumb_up_alt
متاسفانه همسرم مرتب مسائل جنسی از پشت میخواد. من نمیتونم و از نظر روحی فکر می‌کنم بیماره. الان میخواد عدم تمکین واسم بگیره چه کنم؟ لطفا راهنماییم کنید.
07:14
15 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ایشان نمی‌تواند شما را مجبور به چنین روابطی کند. در خصوص ادامه چنین فرایندی از سوی ایشان، باید از طریق متخصصین حوزه روانشناسی و روانپزشکی اقدام کنید.
09:55
16 اسفند 1400
account_circle
رنجبرزاده
thumb_up_alt
میخواستم بدونم چجوری می‌‎توانم عدم تمکین را که شوهرم گرفته رد کنم و مجبور به زندگی کردن نباشم؟
14:42
29 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
حتی اگر همسر شما حکم تمکین بگیرد باز هم مجبور به زندگی با ایشان نیستید. بلکه صرفا یک سری آثار به روابط زناشویی میان شما و ایشان بار خواهد شد.
14:33
30 خرداد 1401
account_circle
هاله
thumb_up_alt
ببخشید من ۱۰۰ صد در صد می‌خواهم به زندگی برگردم. از کدام قانون در اظهارات استفاده کنم؟
19:03
05 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد کافی است که در دادگاه تمکین حاضر شوید و تمایل خود را در خصوص ادامه زندگی مشترک به قاضی اطلاع دهید.
14:46
06 تیر 1401
account_circle
گنجی
thumb_up_alt
سلام خسته نباشید بنده الان ۱۶ سال هست شوهرم مصرف کننده هست. اصلا تو این چند سال نفقه به من و فرزندانم نداده. چند بار هم مورد ازار و اذیت از سوی شوهرم قرار گرفتم. یه سال پیش من را از ناحیه گردن بخاطر مصرف شیشه که داشت مصدوم کرد تا اینکه چند ماه پیش بخاطر فشارهای مالی که برای مصرفش داشت من رو از خونه انداخت بیرون. ناگفته نماند منزلی که در آن ساکن بودیم استیجاری بود و قولنامه‌اش هم به اسم دیگری بود حال من تقاضای طلاق کردم و الان اون رفته الزام به تمکین زده. ممنون میشم راهنمایی کنید.
11:04
18 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد، موضوع تمکین از درخواست طلاق جدا است. طلاق به دلیل عسر و حرج امکان طرح دارد و تمکین به واسطه عدم حضور شما در منزل.
12:09
19 مرداد 1401