لایحه دفاعیه در خصوص مزاحمت تلفنی و طریقه نوشتن لایحه مزاحمت تلفنی چگونه است؟

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/01/15
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه مزاحمت تلفنی

لایحه مزاحمت تلفنی یکی از انواع مهم لایحه دادگاه محسوب می‌شود. مزاحمت تلفنی جرم جدیدی است که در چند دهه اخیر جرم انگاری شده است. مزاحمت تلفنی به معنی این است که فردی با سوء نیت و به قصد آزار دیگری از طریق تلفن یا سایر دستگاه‌های مخابراتی باعث آزار و اذیت او شود.

فردی که مرتکب جرم مزاحمت تلفنی می‌شود، ممکن است به شکل‌های گوناگونی این مزاحمت را انجام دهد. گاهی ممکن است فردی در نیمه شب به خانه‌ای تلفن بزند و باعث دلهره و آزار و اذیت آن‌ها شود.

فرد مزاحم ممکن است موقع تماس، با صحبت کردن به شکل تمسخر آمیزی نسبت به طرف مقابل، باعث آزار او شود و گاهی ممکن است زنگ بزند ولی اصلا صحبتی نکند، و فقط تلفن را مشغول کند. این موارد هم مزاحمت تلفنی هستند.

گاهی ممکن است فرد مزاحم در تماس خود به شخص دیگر، به او و خانواده‌اش فحاشی کند و با الفاظ رکیک موجب آزار آن‌ها شود. در سال‌های خیر جرم مزاحمت تلفنی با استفاده از پیامک هم صورت می‌گیرد. برای مثال: فرد با ارسال پیامک به دیگری در ساعات مختلف شبانه روز و استفاده از الفظ رکیک باعث مزاحمت برای او می‌شود و قربانی مزاحمت تلفنی ناچار می‌شود برای راحت شدن از آزار این فرد مزاحم، شکایت کند و لایحه دفاعیه جرم مزاحمت تلفنی را تنظیم کند و برای به دست آوردن آرامش خاطر خود و خانواده‌اش از قاضی، تقاضای رسیدگی کند.

کاربرد نمونه لایحه مزاحمت تلفنی چیست ؟

فردی که از طریق مزاحمت تلفنی آرامش روانی و آسایش خود را از دست داده است و قربانی اذیت و آزار فرد مزاحم شده است، یک نمونه لایحه مزاحمت تلفنی تنظیم می‌کند و به همراه دلایل و مدارک اثبات ادعای خود، به دادگاه تقدیم می‌کند. تنظیم نمونه لایحه مزاحمت تلفنی سبب می‌شود فردی که قربانی مزاحمت تلفنی شده است بتواند از طریق قانون، فرد مزاحم را به مجازات عمل خود برساند. در صورتی که قربانی مزاحمت بتواند ادعای خود را ثابت کند، مرتکب به حبس محکوم خواهد شد.

چه زمانی نمونه لایحه مزاحمت تلفنی تنظیم می‌شود؟

زمانی که فردی مزاحم تلفنی دیگری می‌شود و با این کار، سبب می‌شود که فرد قربانی مزاحمت تلفنی، آرامش خود را از دست بدهد و با هر تماس فرد مزاحم، ناراحت، عصبی و نگران شود، در اینجا یک نمونه لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی تنظیم می‌کنند. شاکی در متن این لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی ، دلایل و مدارکی را که می‌تواند در روند رسیدگی به علم قاضی کمک کند را به دادگاه ارائه می‌دهد و قاضی با بررسی این موارد، حکم مناسب را برای فرد مزاحم صادر می‌کند. برای مثال: فردی که به دلیل تماس‌های مکرر مزاحم تلفنی در نیمه شب و سلب آرامش خود و خانواده، از او شکایت می‌کند، باید ضمن تقدیم لایحه در مورد مزاحمت تلفنی ، پرینت تماس‌های او را به دادگاه ارائه دهد تا قاضی به آن موضوع رسیدگی کند.

نحوه نوشتن نمونه لایحه مزاحمت تلفنی

برای نوشتن نمونه لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی ، شخص باید علاوه بر مشخصات کامل خود، موضوع جرم و مزاحمت تلفنی فردی که سبب آزار و اذیت او شده را در متن لایحه دفاعیه کیفری مزاحمت تلفنی توضیح دهد. شخص با استفاده از مواد قانونی مرتبط و آیات و روایاتی که می‌تواند باعث غنی شدن لایحه شود، لایحه دفاعیه کیفری مزاحمت تلفنی را تنظیم و به دادگاه تقدیم می‌کند.

لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی

مواد قانونی مرتبط با نمونه لایحه مزاحمت تلفنی

از آنجایی که جرم مزاحمت تلفنی یک جرم جدید است، هنوز درباره آن به صورت کامل، قانون منسجم و مستقلی وضع نشده است. در ماده 641 قانون مجازات اسلامی و تبصره 2 ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات به این موضوع پرداخته شده است. اگر شخص، ضمن مزاحمت تلفنی به دیگری توهین کند یا او را تهدید کند، مطابق مجازات این جرم‌ها نیز با او برخورد می‌شود. در اینجا به بررسی دو ماده درباره این جرم می‌پردازیم که می‌توانیم برای نوشتن لایحه دفاعیه کیفری مزاحمت تلفنی به این مواد استناد کنیم. البته قبلا در مورد لایحه توهین صحبت شده است.

ماده 641 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

با توجه به این ماده، اگر کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر، برای دیگران مزاحمتی ایجاد کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس از 1 تا 6 ماه حبس محکوم می‌شود.

تبصره 2 ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران

این تبصره درباره مزاحمت تلفنی اینگونه می‌گوید که هر کس با وسایل مخابراتی باعث مزاحمت دیگری شود، یا به عمد و با سوء نیت، در ارتباط دیگری اختلالی به وجود آورد، برای بار اول، یک اخطار کتبی به همراه یک هفته قطع تلفن خواهد شد و برای وصل شدن دوباره تلفن، باید جریمه‌ را پرداخت کند.

اگر دوباره مزاحمت تلفنی خود را تکرار کند، تلفن او به مدت 3 ماه قطع می‌شود و برای وصل شدن مجدد آن باید جریمه تعیین شده را بپردازد.

در صورتی که فرد برای بار سوم جرم مزاحمت تلفنی را تکرار کند، تلفن او به طور کامل قطع می‌شود.

قاعده فقهی مناسب لایحه دفاعیه کیفری مزاحمت تلفنی

قواعد فقهی مثل ضرب المثل‌ها هستند. جملات کوتاهی که بار حقوقی بسیار زیادی دارند و در روند صدور حکم دادگاه، نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کنند.

قاعده فقهی لاضرر و لاضرار فی الاسلام: این قاعده به معنی آن است که در اسلام، ضرر زدن و ضرر دیدن نداریم. فردی که با مزاحمت تلفنی باعث سلب آسایش دیگران می‌شود، در واقع به آرامش خیال دیگران ضرر می‌زند و این کار در فقه به شدت نهی شده است. برای نوشتن این لایحه، می‌توانیم از این قاعده استفاده کنیم.

آیات مرتبط با این لایحه

در آیات قرآن درباره آزار نرساندن دیگران بسیار سفارش شده است زمانی که لایحه دفاعیه ایجاد مزاحمت تلفنی را تنظیم می‌کنیم، می‌توانیم برای تاثیر بهتر، از کلام خداوند در آن استفاده کنیم.آیات زیر نمونه‌ای از آیاتی است که خداوند در آن‌ها درباره آزار و مزاحمت سخن می‌گوید:

آیه 58 سوره احزاب

«و آنان که مردان و زنان با ایمان بی تقصیر را می‌آزارند، تهمت و گناه آشکار بزرگی را به دوش می‌کشند.»

بخشی از آیه 69 سوره احزاب

«ای کسانی که ایمان آورده‌اید، شما مانند آن مردمی نباشید که پیغمبرشان موسی را آزار دادند…»

رای وحدت رویه شماره 721 تاریخ 1390.4.21 هیات دیوان عالی کشور

این رای وحدت رویه درباره دادگاه صالح برای شکایت جرم مزاحمت تلفنی تعیین تکلیف کرده ‌است. با توجه به این رای، مزاحمت تلفنی برای اشخاص در صورتی محقق می‌شود که فرد مرتکب، قصد انجام این کار را داشته باشد. اگر مزاحمت تلفنی از شهری آغاز شود و نتیجه در یک شهر دیگر محقق شود، دادگاه صالح برای رسیدگی به این جرم جایی خواهد بود که نتیجه جرم در آنجا محقق می‌شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم لایحه خود را به ما محول کنید. برای ثبت سفارش خود، لازم است که ابتدا روی عبارت تنظیم لایحه بزنید و در ادامه، با وارد شدن به صفحه مربوط به آن، اطلاعاتی که از شما درخواست شده است را کامل کنید. به این ترتیب، دپارتمان حقوقی رکلا با شما ارتباط می‌گیرند و رسیدگی به سفارش شما را پیگیری خواهند کرد.

علاوه براین، اگر تمایل دارید که در خصوص این موضوع با یک مشاور حقوقی یا وکیل گفتگو کنید و از او راهنمایی بگیرید، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(7 نظر)
account_circle
مینا
thumb_up_alt
سوال من این است آیا وقتی چند بار از فردی در اتهام مزاحمت تلفنی شکایت شده است و هر بار برائت فرد ثابت و اعلان شده است و باز شکایت مجدد می‌شود وجاهت قانونی دارد؟
21:27
02 اسفند 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. در صورتی که سو نیت طرف مقابل برای مقام محترم قضایی ثابت شود می‌توانند محکوم شوند. اگرچه طرح دعوا اِعمال حق محسوب می‌شود اما نباید این استفاده از حق، وسیله ورود ضرر به شخص دیگر باشد به ویژه اگر توام با سو نیت باشد.
15:55
04 اسفند 1399
account_circle
سعید فرساد
thumb_up_alt
با سلام و احترام مطالبی که به عنوان دفاع در این صفحه نوشته شده است، نمونه دفاعیه نیست. بلکه به عنوان دلایلی برای شاکی در مزاحمت تلفنی مفید است. در حالی که وقتی کسی می خواهد برای مزاحمت تلفنی لایحه دفاعیه بنویسد، متشاکی (مشتکی عنه) است که یا واقعا مزاحم شده و یا اینکه مزاحم نشده و انگیزه‌های معقولی همچون «اصلاح ذات البین» (ایجاد صلح و سازش میان افرادی که نزاع کرده‌اند) یا قصد آشنایی برای ازدواج و غیره داشته است. در این صورت است که لایحه دفاعیه برای دفاع متشاکی از شکایت شاکی مطرح می‌شود.
11:59
25 اسفند 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. از شما بابت وقتی که گذاشتید و توضیحاتی که فرمودید کمال تشکر را داریم. بله. بدون شک این مطلب در مقام بیان نکاتی در خصوص نحوه تنظیم لایحه است و هدف از نوشتن این مقاله، آگاهی بیشتر کاربران گرامی رکلا با ماده‌های قانونی و به طور کلی، نحوه تنظیم این لایحه است. ضمن آنکه ما، وظیفه تنظیم این نوع لایحه را نیز به عهده می‌گیریم.
21:19
26 اسفند 1399
account_circle
محمودی نیا
thumb_up_alt
سلام. من می‌خواستم یک متن برای شکایت از دست کارفرمای خودم برای ناموسم بنویسم. کارفرمای من مزاحمت تلفنی ایجاد کرده و یک بار که گوشی بنده شارژ نداشت با گوشی خواهرم تماس گرفتم و ایشان از فردای اون روز، شروع به پیام دادن به خواهرم کرده. چطور می‌تونید به من کمک کنید؟
08:12
20 خرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. لطفا در خصوص لایحه مزاحمت تلفنی ، درخواست خودتون رو در بخش تنظیم لایحه ثبت کنید. ما در اسرع وقت درخواست شما رو بررسی می‌کنیم و با شما تماس می‌گیریم.
09:53
21 خرداد 1400
account_circle
جواد زارعی
thumb_up_alt
سلام و خسته نباشید. یکی از من شاکی شده و توی اظهاراتش اینطور بیان داشته که من برای او ایجاد مزاحمت داشتم و با دادن پیام از طریق دنیای مجازی و مخابراتی، مزاحم ایشان و اقوامشان شده‌ام و بیان داشته که پیام‌های من حاوی الفاظ عاشقانه و رکیک و ناسزا بوده است! خواهش می‌کنم راهنمایی کنید چیکار باید بکنم؟
19:19
08 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اثبات این ادعا به عهده ایشان است اما بدیهی است که شما نیز باید دفاع قابل قبولی در مقابل ادعاهای ایشان مطرح کنید. پیشنهاد می‌کنم از منوی سایت روی «مشاوره حقوقی تلفنی» بزنید و درخواست مشاوره تلفنی ثبت کنید تا همکارانم با شما تماس بگیرند.
12:34
09 آذر 1400
account_circle
نجمه باقری
thumb_up_alt
سلام من یه خانم کارمند متاهل هستم. شخصی شماره منو به ده ها نفر داده و هر روز من شاهد مزاحمت های تلفنی زیادی هستم که باعث سلب آسایش و ایجاد نگرانی و مشکلات روحی من شده. من میتونم با شکایت از چند نفر از اونا به نفر اصلی برسم که شماره منو پخش کرده؟
17:29
29 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اقدام پخش کننده شماره شخصی شما می‌تواند مصداق جرم معاونت در مزاحمت باشد. لذا می‌توانید نسبت به طرح دعوا علیه برخی از مزاحمان اقدام کنید تا امکان رسیدگی به جرم معاون نیز فراهم شود.
16:12
30 بهمن 1400
account_circle
فرحناز غنى
thumb_up_alt
بنده پيرامون مزاحمت تلفنى شكايت كرده‌ام و مرحله اظهارات اوليه در دادسرا انجام شده ولى شخص مزاحم، مجددا مزاحم بنده شده و تهديد مى‌کند. آيا بايد لايحه‌اى بنويسم؟
13:56
25 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. این موارد را در لایحه دفاعیه دادگاه مورد اشاره قرار دهید. ممکن است در تصمیم مرجع محترم قضایی تاثیر گذار باشد.
11:53
26 اسفند 1400
account_circle
قاضیاتی
thumb_up_alt
سلام و خسته نباشید شخصی با خط من مزاحم کسی شده و او از من شکایت کرده. الان نمیدونم باید چیکار کنم.
05:17
29 آبان 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. شما باید ثابت کنید که اقدام انجام شده، توسط شما انجام نشده است. در واقع سختی کار شما، در اثبات این موضوع است که باید از طریق ادله و مدارکی مانند شهادت شهود، ثابت شود.
07:58
29 آبان 1401