نمونه لایحه ازدواج مجدد زوج و نکاتی که باید در متن لایحه در مورد ازدواج مجدد نوشته شود!

نویسنده:مهدیه تدین
-
بروزرسانی:1401/11/03
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه ازدواج مجدد زوج

لایحه ازدواج مجدد زوج یکی از انواع لایحه دادگاه است. ازدواج مجدد در کشورهای غربی ممنوع و دارای مجازات است اما در کشورهای مسلمان مثل ایران با پیروی از شرایطی این اجازه به مرد داده شده است. در فقه اسلامی به مرد اجازه ازدواج مجدد داده شده است، البته در صورتیکه بتواند عدالت را میان همسران خود رعایت کند. قانونگذار ایرانی اجازه ازدواج مجدد را در‌ صورتی به مرد می‌دهد که همسر اول او به این عمل رضایت داشته باشد. دادگاه نیز با رعایت مواد قانونی و شرایط ذکر شده در این مواد می‌تواند به مرد اجازه ازدواج دوباره دهد. در جامعه امروزی، ازدواج مجدد مرد مورد پذیرش نیست اما در مواقعی شرایطی پیش می‌آید که مرد چاره‌ای جز ازدواج مجدد ندارد.

نمونه لایحه ازدواج مجدد زوج چه کاربردی دارد؟

نمونه لایحه ازدواج مجدد زوج لایحه‌ای است که به شما فرصت می‌دهد تا شرایط خود برای ازدواج مجدد را در دادگاه اثبات کنید.

در تنظیم نمونه لایحه ازدواج مجدد زوج مدارک و شواهدی را که قبلاً به دادگاه ارائه نکرده‌اید، ارائه کنید. به مواد قانونی استناد کنید و در نمونه لایحه ازدواج مجدد زوج برای دادگاه توضیح دهید که چه وضعیت خاصی، شما را ناچار به درخواست ازدواج مجدد کرده است.

نمونه لایحه ازدواج مجدد

ماده قانونی مناسب نمونه لایحه ازدواج مجدد زوج

براساس ماده 16 قانون حمایت از خانواده مصوب سال 1353 زوج نمی‌تواند با داشتن همسر اول، همسر دومی اختیار کند اما در موارد زیر می‌تواند:

1-رضایت همسر اول و نمونه لایحه ازدواج مجدد

یکی از بهترین روش‌ها برای ازدواج مجدد مرد، گرفتن رضایت همسر اول است. این رضایت، مرد را از طرح شکایت و ارائه نمونه لایحه ازدواج مجدد زوج بی‌نیاز می‌کند. زن و شوهر با هم به محضر اسناد رسمی می‌روند و رضایت همسر اول را رسمی می‌کنند. این رضایت‌نامه برای ازدواج مجدد مرد به دفتر ازدواج تقدیم می‌شود.

2-ناتوانی همسر اول در ایفای وظایف زناشویی

منظور از این بند، ناتوانی جنسی زن در روابط بین زوجین است. این مساله ممکن است شرایط زندگی را برای مرد مشکل کند، در این صورت می‌توانید به این شرط در نمونه لایحه ازدواج مجدد زوج استناد کنید.

3-تمکین نکردن زن اول از شوهر

عدم تمکین زوجه به معنای انجام ندادن وظایف و تکالیفی است که زن در زندگی و در برابر زوج دارد. این بند یکی از دلایل رایج برای درخواست ازدواج مجدد مردان است. اگر همسر شما تمکین نمی‌کند و به تعهدات خود در زندگی زناشویی پایبند نیست، به این بند از این ماده در نمونه لایحه ازدواج مجدد زوج استناد کنید. مدت عدم تمکین همسر اول را در نمونه لایحه درخواست ازدواج مجدد بیان کنید. بهتر است قبل از تقدیم لایحه ازدواج مجدد ، یک لایحه عدم تمکین به دادگاه بدهید و عدم تمکین زوجه ثابت شود. سپس حکم صادره را به عنوان دلیل، به لایحه ازدواج مجدد پیوست کنید.

4-بیماری و نمونه لایحه ازدواج مجدد

مبتلا شدن زوجه به دیوانگی یا بیماری‌های غیرقابل درمان و سخت موضوع بند 5 و 6 ماده 8 (یعنی ابتلا به امراضی که ادامه زندگی مشترک برای طرف دیگر خطرناک و مشکل باشد یا در صورتی‌که دیوانگی هریک از طرفین موجب فسخ ازدواج نشود.)

بیماری‌های سخت و غیرقابل درمان، هم شخص بیمار و هم طرف دیگر ازدواج را در شرایط مشکلی قرار می‌دهد. اگر همسر شما مبتلا به دیوانگی یا بیماری بسیار سختی شد از این بند در نمونه لایحه برای ازدواج مجدد استفاده کنید.

5-محکومیت همسر اول براساس بند 8 ماده 8

یعنی محکومیت زوجه به حکم قطعی با مجازات پنج سال ‌حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر ناتوانی مالی از پرداخت منجر به ‌پنج سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که در جمع مُنتهی به پنج سال یا بیشتر حبس و بازداشت شود و حکم مجازات نیز‌ در حال اجرا باشد.

محکومیت و به زندان رفتن هریک از زوجین بر زندگی دیگری تاثیر مخربی می‌گذارد و موجب بروز مشکلات زیادی در زندگی زناشویی می‌شود. در صورتی‌که زوجه به هریک از مجازات‌های ذکر شده در این بند محکوم شد و مجازات نیز در حال اجرا بود، با بیان این مسئله در نمونه لایحه تجویز ازدواج مجدد از دادگاه درخواست ازدواج مجدد کنید.

6-مبتلا شدن زوجه به اعتیاد زیان‌آور

یعنی اعتیادی که با تشخیص دادگاه موجب ایجاد مشکل در زندگی شود و ادامه زندگی زناشویی را نیز غیر ممکن کند.

اعتیاد مضر زوجه به هر نوع مواد مخدر یا مشروبات الکی باعث غیرممکن شدن ادامه زندگی مشترک می‌شود. اگر قصد جدایی دارید در لایحه در مورد ازدواج مجدد از این بند استفاده کنید.

7-ترک زندگی خانوادگی زن و نمونه لایحه ازدواج مجدد

این بند از موارد عدم تمکین زن است. اگر زوجه برای مدت طولانی که تشخیص آن با دادگاه است، خانه را ترک کند یعنی از ایفای وظایف خود در زندگی زناشویی خودداری کرده است. اگر همسر شما خانه و زندگی را ترک کرده، با ارائه شهود در نمونه لایحه ازدواج مجدد زوج به قاضی اثبات کنید که ترک خانه و زندگی شرایط دشواری را برای شما ایجاد کرده است و قصد ازدواج مجدد دارید. در این مورد هم بهتر است ابتدا لایحه عدم تمکین زوجه را به دادگاه بدهید و بعد از موفقیت در این دادگاه، لایحه ازدواج مجدد بدهید.

8- ناباروری زوجه و نمونه لایحه ازدواج مجدد

ناتوانی زن در بچه دار شدن یکی از دلایل اساسی برای ازدواج مجدد مردان در جامعه ما است. یکی از اهداف ازدواج و تشکیل خانواده فرزند آوری است، ناتوانی زوجه این حق را به مرد می‌دهد که با اجازه دادگاه، بار دیگر ازدواج کند.

9-غایب مفقود الاثر بودن زوجه و نمونه لایحه ازدواج مجدد

اگر زوجه 4 سال غایب باشد و از او نیز خبری در دسترس نباشد، دادگاه اجازه ازدواج مجدد را به مرد می‌دهد. غیبت طولانی زن باعث سختی و حَرَج مرد می‌شود. شما نیز با استناد به این بند در نمونه لایحه ازدواج مجدد زوج اجازه ازدواج دوباره بگیرید.

در متن نمونه لایحه ازدواج مجدد به کدام مدارک و شواهد استناد کنم؟

مدارکی مبنی بر ترک منزل زن، مدارک پزشکی اثبات اعتیاد، بیماری صعب العلاج زوجه یا عدم تمکین او را می‌توانید در نمونه لایحه برای ازدواج مجدد بیان کنید. ممکن است همسر شما به ازدواج مجدد شما رضایت دهد اما بعد از مدتی از شما به دلیل ازدواج مجدد بدون اجازه شکایت کند. در این زمان شما می‌توانید با ارائه رضایت‌نامه رسمی به دادگاه، ادعای زن را رد کنید.

قاعده فقهی مناسب برای لایحه ازدواج مجدد زوج

«قاعده لاضَرَر» که بیان می‌کند هیچ ضرر و زیانی برای مومن در اسلام وجود ندارد، در این لایحه قابل استفاده است. درست است که تک همسری برای ادامه زندگی مشترک زوجین بهتر است اما در شرایطی که به هر دلیلی، همسر اول مرد باعث سختی و ضرر مرد شود، مرد می‌تواند با استناد به قاعده «لاضَرَرَ و لاضِرارَ فی الاسلام»، لایحه ازدواج مجدد خود را به دادگاه تقدیم کند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم نمونه لایحه ازدواج مجدد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم لایحه ، روی لینک مشخص شده بزنید و اطلاعات درخواست شده را وارد کنید.

همچنین تیم حقوقی رکلا، یک نمونه لایحه ازدواج مجدد زوج را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات لایحه شوید. شما می‌توانید به سهولت این لایحه را تهیه و استفاده کنید.

ممکن است در خصوص این موضوع نیاز به مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید. برای استفاده از سرویس مشاوره حقوقی، لازم است که درخواستتان را در سایت ثبت کنید.

مهدیه تدین
خانم «مهدیه تدین»، کارشناس حقوقی است و در تیم تحریریه رکلا فعالیت می‌کند. ایشان در زمینه‌های مختلف حقوقی - قراردادی در رکلا محتوا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات