نمونه لایحه دفاعیه تهدید علیه بهداشت عمومی و نکات مناسب برای تنظیم آن!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/01/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه تهدید علیه بهداشت عمومی

لایحه تهدید علیه بهداشت عمومی یک نوع مهم و کاربردی از لایحه تهدید است. محیط زیست نعمت با ارزش و با اهمیتی است که خداوند در اختیار انسان و سایر موجودات قرار داده است. متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت انسان‌ها، آلودگی و نابودی محیط طبیعی بیش‌تر شده است.

با وجود افزایش آلودگی و به خطر افتادن زندگی انسان و موجودات زنده، جای خوشحالی است که انسان‌ها به فکر وضع قوانینی افتادند که از نابود شدن بیشتر جلوگیری کند و حداقل، سرعت آن را کاهش دهد.

یکی از مسائلی که بسیار مورد توجه انسان است و برای سلامتی او مورد توجه قرار دارد، مساله خوردن و آشامیدن است. اگر این خوردن و آشامیدن از مواد آلوده باشد، سلامت انسان به خطر می‌افتد و کم کم با نابودی بشر مواجه می‌شویم. مساله مهم دیگر، آلودگی هوا است که یکی از مشکلات مهم در شهر‌های بزرگ محسوب می‌شود. هر ساله برای کاهش این آلودگی، همایش‌ها و نشست‌های زیادی برگزار می‌شود که در عمل توفیق چندانی نداشته‌اند.

ماده 688 قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات)

در ماده 688 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) درباره تهدید علیه بهداشت عمومی صحبت شده است. این ماده یک ماده عام و مهمترین ماده در رابطه با بهداشت عمومی است. در این ماده موارد متعددی بیان شده است که چون عبارت «از قبیل» آمده است باید بدانیم این موارد برای مثال گفته شده و شامل موارد دیگری هم می‌شود.

آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده که در این ماده آمده است یکی از موارد مهم است که می‌تواند برای بهداشت عمومی تهدید کننده باشد. مسئولیت بهداشت آب به عهده سازمان محیط زیست گذاشته شده است و این سازمان موظف به پیگیری مسائل و مشکلات آب آلوده است. اگر در یک تصفیه خانه، میزان کلر آب بیش از حد باشد و باعث مسمومیت مردم شهر شود این مورد تهدید علیه بهداشت عمومی است.

در مورد دفع غیر بهداشتی فضولات انسان و حیوان نیز که یک موضوع بسیار مهم و جدی در انتقال بیماری‌ها است: برای تخلیه این فضولات مکان‌هایی تعبیه و در نظر گرفته شده است که فقط اجازه تخلیه در این مکان‌ها وجود دارد در غیر این صورت، مسببین جریمه خواهند شد.

کاربرد نمونه لایحه تهدید علیه بهداشت عمومی چیست؟

زمانی که متوجه می‌شویم فرد یا افرادی با اقدامات خلاف مقررات، بهداشت عمومی را تهدید می‌کنند، لازم است با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تهدید علیه بهداشت عمومی و تقدیم آن به دادگاه، مجازات این فرد یا افرادی که اقداماتی برای تهدید بهداشت عمومی انجام می‌دهند را تقاضا کنیم. برای مثال: گاهی ممکن است مشاهده کنیم کشاورزی در یک روستا برای برداشت محصول بهتر از نوعی سم یا کود استفاده می‌کند که خطر جدی برای جانداران به همراه دارد. در اینجا می‌توانیم با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تهدید علیه بهداشت عمومی از قاضی درخواست تعقیب و مجازات این شخص را داشته باشیم.

گاهی ممکن است در یک باغ در خارج از شهر رستورانی افتتاح شود، این رستوران به جهت فاصله از شهر و دلایل دیگر برای طبخ غذا از آب غیر تصفیه و غیر آشامیدنی استفاده کند و سلامت مردم را به خطر اندازد. فردی از غذای این رستوران مصرف می‌کند و مسموم می‌شود. او با پیگیری متوجه می‌شود که این رستوران از آب تصفیه نشده برای طبخ مواد استفاده کرده و باعث صدمه به سلامت مردم می‌شود و در اینجا، نمونه لایحه با موضوع تهدید علیه بهداشت عمومی تنظیم می‌کند و از قاضی، برخورد مناسب با این متخلف را خواستار می‌شود.

کاربرد نمونه لایحه دفاعیه تهدید علیه بهداشت عمومی اگرچه در ظاهر به دلیل درخواست فرد یا افراد خاصی است که از این موضوع آسیب دیده‌اند، ولی این پیگیری به نفع همه مردم است.

مصادیق این جرم چه هستند؟

اگر بخواهیم از مصادیق این جرم در قانون مجازات اسلامی بگوییم، لازم است اینطور توضیح دهیم که آلوده کردن آب به هر طریقی؛ دفع کردن غیر بهداشتی زباله‌ها؛ ریختن مواد سمی و مسموم‌ کننده در رودخانه‌ها؛ رها کردن زباله یا کشتار غیر مجاز به‌ عنوان نمونه‌هایی از مصادیق به وقوع پیوستن جرم تهدید علیه بهداشت عمومی مطرح می‌شوند. البته در نظر داشته باشید که وقوع این جرم، صرفا محدود به این مواردی که بیان کردیم، نیست. در واقع هر اقدامی که به تشخیص دادگاه صالح تهدیدی علیه بهداشت عمومی محسوب شود، قابل مجازات است.

لایحه دفاعیه تهدید علیه بهداشت عمومی

نحوه نوشتن نمونه لایحه تهدید علیه بهداشت عمومی

برای نوشتن نمونه لایحه تهدید علیه بهداشت عمومی لازم است مشخصات کامل خود را بنویسیم و درباره موضوعی که سبب تهدید بهداشت عمومی شده است صحبت کنیم و کاملا جزئیات را شرح دهیم. همچنین باید با ارائه دلایل و مدارک مناسب و استناد به مواد قانونی مناسب و مرتبط و استفاده از قاعده فقهی و آیات و روایات یک لایحه کامل و کارآمد به دادگاه تقدیم کنیم.

مواد قانونی مناسب برای لایحه دفاعیه در خصوص تهدید علیه بهداشت عمومی

با توجه به مواردی که در ماده 688 قانون مجازات اسلامی(تعزیزات) آمده ‌است برای هرکدام از این عناوین ممکن است قانون، آیین نامه یا ماده واحده‌ای باشد که در جهت تسریع برخورد و مجازات متخلف موضوع هر جرم به کار می‌روند. در اینجا به برخی از این ماده‌ها می‌پردازیم:

ماده4 قانون مواد خوردنی آشامیدنی و بهداشتی و لایحه دفاعیه در خصوص تهدید علیه بهداشت عمومی

با توجه به این ماده، اگر فردی مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی متقلبانه بسازد و استفاده از این مواد سبب از دست دادن جان فرد یا افراد شود تولید کننده اعدام می‌شود.

برای مثال: اگر تولید کننده‌ای برای ساختن یک نوع شکلات، از رنگ غیر خوراکی و سمی استفاده کند که خوراکی نیست و سمی است ولی روی بسته بنویسد رنگ طبیعی و خوراکی است و شخص بر اثر استفاده از این شکلات، جان خود را از دست بدهد، این تولید کننده اعدام خواهد شد.

ماده 29 قانون آلودگی هوا و لایحه دفاعیه در خصوص تهدید علیه بهداشت عمومی

اگر صاحبان و مسئولان کارخانه و کارگاه‌های آلوده کننده هوا، خلاف مقررات این قانون عمل کنند و باعث آلودگی هوا شوند، بار اول به جزای نقدی و در صورت تکرار، به حبس و جزای نقدی محکوم می‌شوند.

ماده 688 قانون مجازات اسلامی (تعزیزات) و نمونه لایحه تهدید علیه بهداشت عمومی

در این ماده مواردی به عنوان تهدید کننده بهداشت عمومی آمده است. (به عنوان مثال: آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید و…) چون در ماده عبارت «از قبیل» آمده، به معنای این است که موارد گفته شده، جنبه تمثیلی دارد، یعنی شامل هر نوع عمل تهدید کننده بهداشت عمومی است و فقط به این چند مورد منحصر نیست. در صورتی که این موارد در قانون خاص، مجازات شدیدتری نداشته باشند، مرتکب به حبس تا یک سال محکوم می‌شود.

ماده 689 و نمونه لایحه تهدید علیه بهداشت عمومی

مطابق این ماده، اگر مواردی که در ماده 688 بیان شد با تخریب و آتش سوزی انجام شود و موجب قتل یا نقص عضو یا جراحت و صدمه انسانی شود، مرتکب علاوه بر مجازات‌های مذکور به قصاص و پرداخت دیه و پرداخت خسارت محکوم می‌شود.

دو نظریه مشورتی و نمونه لایحه تهدید علیه بهداشت عمومی

شما می‌توانید از نظریات مشورتی زیر نیز در متن لایحه تهدید علیه بهداشت عمومی استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که نظریه مشورتی، لازم الاجرا نیست اما در واقع، تشریح کننده و ساده ساز متن قانون است. بنابراین می‌تواند دلیل خوبی برای استناد باشد.

نظریه شماره 5673/7-1385.7.25

هر کس از جرم تهدید علیه بهداشت عمومی ضرری دیده است می‌تواند شکایت کند. قبول شکایت این اشخاص منوط به اعلام جرم اداره بهداشت نیست. اما مرجع قضایی برای احراز جرم تهدید علیه بهداشت عمومی نظر اداره بهداشت را استعلام می‌کند.

نظریه شماره 4390/7-1390.10.12

شبکه بهداشت در خصوص جرم تهدید علیه بهداشت عمومی و جرم تهیه توزیع مواد غذایی غیر قابل مصرف فقط می‌تواند اعلام کننده جرم باشد نه شاکی و نیازی نیست نماینده حقوقی شبکه بهداشت در جلسات دادرسی حاضرشود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم این لایحه مهم را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم این لایحه روی عبارت تنظیم لایحه بزنید و اطلاعاتی که درخواست شده است را وارد کنید.

علاوه براین، این امکان را نیز خواهید داشت که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
محمود احمدی
thumb_up_alt
سلام آیا می‌توان درباره شکایتی که از ما شده بابت مواد غیر قابل مصرف اعتراض نوشت؟
23:32
12 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این حق برای شما محفوظ است که در خصوص هرگونه ادعایی که علیه شما طرح می‌شود در دادگاه دفاعیه تقدیم کنید.
14:10
14 آذر 1400
account_circle
سعید خدابنده
thumb_up_alt
متن لایحه در مورد تهدید بهداشت علیه استعمال قلیون را چطور تهیه کنم؟
01:32
02 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. لطفا در این مورد، درخواست خود را در وب سایت ثبت بفرمایید تا همکارانم با شما تماس بگیرند.
12:58
03 اسفند 1400
account_circle
سعید
thumb_up_alt
در مورد آلودگی هوا توسط دام باید چه جوری دفاع کنیم؟
22:46
22 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. لازم است جزئیات بیشتری بدانیم. لطفا درخواست خود را در وب سایت ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.
15:59
23 اسفند 1400