لایحه مزاحمت همسایه مطابق با کدام قوانین توسط شما یا وکیل تنظیم می‌شود؟

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/05/23
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه مزاحمت همسایه

مزاحمت همسایه موضوعی است که از گذشته‌های دور در بین مردم رایج بوده‌ است. تفاوت فرهنگ‌ها، جمعیت خانواده‌ها، سروصدا، رفت‌ و آمدهای مکرر، فعالیت‌ها و شغل‌های خارج از عرف همسایه، از عواملی است که مردم همواره از همسایه خود ناراضی بوده‌اند. مدارا و مهربانی با همسایه از مواردی است که در دین و فرهنگ جامعه ما بسیار به آن سفارش شده‌ است. قانونگذار ما به‌ جهت حمایت از حقوق افراد جامعه با همسایه مزاحم برخورد می‌کند.

ممکن است همسایه‌ای باشد که با رفتار خود، موجب مزاحمت برای شما شود، اگر تذکر و صحبت با او فایده‌ای نداشته باشد، شما می‌توانید برای رفع این مزاحمت، از راهکار قانونی استفاده کنید. ممکن است مزاحمت همسایه به وسیله صدای حیوان خانگی او یا آزار و اذیت و آسیب به ساختمان شما باشد. در این حالت می‌توانید علیه او در دادگاه صالح شکایت کنید. سپس با تنظیم لایحه مزاحمت همسایه و بیان مشکلات و مزاحمت‌هایی که برای شما ایجاد شده ‌است، از قاضی بخواهید با همسایه مزاحم برخورد قانونی کند.

کاربرد لایحه مزاحمت همسایه

لایحه مزاحمت همسایه در مواقعی کاربرد دارد که همسایه با تذکر، مدارا و صحبت، مزاحمت‌های خود را کاهش نمی‌دهد. وقتی این تذکرها تأثیری در نحوه رفتار و کاهش مزاحمت ایجاد نمی‌کند، می‌توانید علیه همسایه مزاحم، لایحه‌ تنظیم کنید. در لایحه مزاحمت همسایه باید تمام مواردی که موجب نارضایتی و سلب آرامش شما شده ‌است را بنویسید. مثلاً در مواقعی که مزاحمت همسایه به‌ علت دعوای همیشگی زن و شوهر و اعضای خانواده آن‌ها است می‌توانید علیه آن‌ها شکایت کنید و این موارد را در لایحه مزاحمت همسایه بنویسید.

گاهی مواقع ممکن است همسایه‌ای به‌ علت سروصدای تعمیر یا ساخت خانه از شما شاکی شود. در این شرایط، راهکار این مزاحمت‌ها، شکایت در دادگاه صالح و تنظیم لایحه مزاحمت همسایه است. قاضی پس از مطالعه محتوای لایحه مزاحمت همسایه و بررسی دلایل، مدارک و شواهد، حکم خود را صادر می‌کند.

چه زمانی لایحه مزاحمت همسایه تنظیم می‌شود؟

زمانی ‌که شخصی به ‌علت مزاحمت، آزار و اذیت همسایه، چاره‌ای جز طرح شکایت در دادگاه پیدا نمی‌کند؛ لایحه مزاحمت همسایه تنظیم می‌شود. آزار همسایه موجب نارضایتی و ناراحتی سایر همسایه‌ها می‌شود. در سال‌های اخیر، زندگی آپارتمان نشینی باعث افزایش شکایت همسایه‌ها از هم شده‌ است. عدم رعایت فرهنگ و شرایط آپارتمان ‌نشینی باعث بروز اختلافات بین همسایه‌ها می‌شود. گاهی همسایه‌ها در آپارتمان‌ها حیواناتی را نگهداری می‌کنند که شرایط زندگی این حیوانات مناسب طبیعت است.

صدای حیوانات یا خطرات آن‌ها برای سلامتی و بهداشت انسان، می‌تواند باعث نارضایتی و شکایت همسایه‌ها شود. در مواقعی هم به ‌علت اعتیاد، مصرف آشکار یا خرید و فروش مواد مخدر توسط همسایه، برای سایر همسایه‌ها نارضایتی ایجاد می‌شود. در این موارد، پس از طرح شکایت، با تنظیم لایحه مزاحمت همسایه ، درباره شرایط ساختمان و موارد مزاحمت، توضیحات تکمیلی را بنویسید. قاضی پرونده با بررسی دلایل و مدارک و مطالعه محتوای لایحه مزاحمت همسایه حکم مناسب را صادر می‌کند.

مدارک و شواهد مناسب لایحه مزاحمت همسایه

شخصی که علیه همسایه خود شکایت می‌کند، باید برای اثبات این ادعا دلایل و مدارک کافی به دادگاه ارائه دهد. مثلاً اگر همسایه با اقدامات خود موجب ورود آسیب به ساختمان یا خودروی او شده است، می‌تواند با ارائه دلایل و مدارک و ارائه نظر کارشناسی ادعای خود را ثابت کند. شهادت شهود یکی از بهترین موارد اثبات مزاحمت همسایه است. زیرا در مواقعی که همسایه‌ای برای دیگران مزاحمت ایجاد می‌کند، معمولاً سایر همسایه‌ها نیز از این موضوع مطلع می‌شوند. به این منظور، شاکی می‌تواند با معرفی شهود خود به دادگاه، ادعای خود را ثابت کند. تهیه و تنظیم استشهادیه نیز از موارد دیگر اثبات این ادعا است. قاضی با بررسی دلایل و مدارک، پس از شنیدن شهادت شهود، حکم خود را صادر می‌کند.

مواد قانونی مرتبط با لایحه مزاحمت همسایه

در این بخش، ماده‌های قانونی مناسب برای این لایحه را بررسی می‌کنیم. شما می‌توانید با توجه به شرایط خود، از ماده‌های قانونی زیر استفاده کنید.

ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

مطابق این ماده، اگر کسی با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف خود موجب از بین رفتن آرامش و آسایش و اخلال در نظم عمومی شود یا مردم را از کسب و کار بازدارد به حبس از ۳ ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

با توجه به این ماده از قانون مجازات اسلامی اگر همسایه‌ای با مزاحمت، موجب سلب آرامش سایرین شود یا با عملکرد خود، باعث شود که مردم از کسب ‌و کار محروم شوند، به حبس و شلاق محکوم می‌شود. برای مثال، همسایه‌ای که در ساعات استراحت سایر همسایه‌ها با ایجاد جنجال، باعث از بین رفتن آرامش آن‌ها می‌شود، مرتکب جرم مزاحمت همسایه شده ‌است. در این حالت همسایه متضرر می‌تواند علیه او شکایت کند.

ماده ۱۳۲ قانون مدنی

با توجه به این ماده، هیچ‌کس نمی‌تواند در ملک خود تصرفی کند که باعث ضرر به همسایه شود. مثلاً اگر همسایه‌ای با ساخت یک استخر در خانه خود موجب تخریب و صدمه به ساختمان همسایه شده است، این کار مطابق قانون مدنی ممنوع است.

ماده ۱۳۳ قانون مدنی

هیچ‌کس نمی‌تواند از دیوار خانه خود در خانه همسایه دری باز کند، حتی اگر دیوار ملک، مختص به خانه خودش باشد. با توجه به این ماده، اگر کسی در خانه همسایه پنجره یا دری باز کند، این عمل ممنوع و مصداق بارز ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ است و مطابق قانون با او برخورد می‌شود.

ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها

مطابق این ماده، گذاشتن میز و صندلی و نگهداری حیوانات در قسمت‌هایی از ساختمان که مشترک محسوب می‌شود، ممنوع است و نباید در این مورد، حق انحصاری یک یا چند همسایه قائل شد.

قواعد فقهی مرتبط با لایحه مزاحمت همسایه

در ادامه به مهمترین قواعد فقهی مرتبط با این لایحه اشاره می‌کنیم:

  1. قاعده فقهی لاضرر و لاضرار فی الاسلام: یعنی در اسلام ضرر زدن و ضرر رساندن نداریم. با توجه به این قاعده فقهی، هیچ همسایه‌ای حق ضرر زدن به همسایه خود و ایجاد مزاحمت برای او را ندارد؛
  2. قاعده فقهی نفی عسر و حرج: یعنی خداوند در دین، کار سنگین و سختی بر شما قرار نداده است. زمانی که همسایه موجب آزار ما می‌شود، می‌توانیم در لایحه مزاحمت همسایه از این قاعده فقهی استفاده کنیم.

پیشنهاد ما در مورد لایحه مزاحمت همسایه

یکی از خدمات بسیار مهم ما، مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل است. شما می‌توانید از این خدمات استفاده کنید. ضمن آنکه می‌توانید درخواست تنظیم لایحه ثبت کنید تا پس از بررسی درخواست، با شما تماس بگیریم.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(6 نظر)
account_circle
سمیه زیبا
thumb_up_alt
ما هم یک همسایه مردم آزار و صدمه رسان داشتیم به طوری که خودش و بچه‌هاش تمام خودروهای همسایه‌ها رو به شکل فجیح به آسیب رسانده بودند. امروز از این محل رفتند. با دوستان هم درد بودم و خوب درکشون می‌کنم.
20:06
30 تیر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در این موارد امکان طرح دعوای کیفری علیه مزاحم وجود دارد. اما تصمیم نهایی با شما خواهد بود.
13:01
31 تیر 1400
account_circle
قانعی
thumb_up_alt
سلام. وقت بخیر. خانه‌ای دارم. اجاره دادم‌ به یک اقای مجرد و موجه، خیلی با شخصیت و با متانت. اما یکی از همسایه‌ها گفته نمی‌ذارم اینجا بشینه و هر لحظه هم مستاجرم و من رو اذیت می‌کنه با تهدیداش. چکار کنم که این آقا دست از سر ما برداره؟ ممنون میشم پاسخگو باشید.
14:01
31 تیر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در این مورد ابتدا برای ایشان یک اظهارنامه ارسال کنید و اعلام کنید که مزاحمت خود را به پایان برساند. در غیر اینصورت همزمان با مزاحمت ایشان با نیروی انتظامی تماس بگیرید و مراتب را صورتجلسه کنید.
16:15
01 مرداد 1400
account_circle
ام البنین بهرامی
thumb_up_alt
خانه دو طبقه که مجزا و سند جداگانه دارند. ما جز آپارتمان محسوب می‌شویم و از سر و صدا و مهمانی‌های شبانه پایینی‌ها به ستوه آمده‌ایم. البته آزار و اذیت می‌کنند تا ما خانه را ارزان به خود آن‌ها بدهیم. نمیدانم چه کنم.
20:44
06 مرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. از طریق نیروی انتظامی نسبت به صورت جلسه کردن مزاحمت‌های شبانه اقدام شود و سپس شکایت با عنوان مجرمانه مزاحمت طرح کنید.
16:51
07 مرداد 1400
account_circle
م سمیعی
thumb_up_alt
ما بالاترین طبقه ساختمان هستیم. همسایه طبقه پایینی توی خونه کار میکنن و یک دستگاه دارن که هر وقت روشنش میکنن همه خانوادمون سردرد میگیریم، حالا بماند که تا ساعت 2 شب صدای چکش و برش و تخته و اینا هستش. والا خسته شدیم. به صاحب خونش گفتیم میگه آدم خوبیه. همسایه پایینی شون هم کارمند هستن و چند بار رفتن در خونه و توجه نمی‌کنه. اصلا کار خودش میکنه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایین. قوانین که گذاشتین رو خوندم البته ولی پایه هست و همه اغلب به یک تذکر و اینکه باهم مصالحه کنین ختمش میکنن.
12:49
11 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. از شما بابت مطالعه این مقاله تشکر می‌کنیم. در این خصوص امکان طرح دعاوی همچون مزاحمت می‌تواند موثر باشد اما اینکه در نهایت، رسیدگی در مراجع قضایی به کجا ختم می‌شود در چارچوب مبانی استدلالی مرجع محترم قضایی قابل تفسیر است.
17:11
12 بهمن 1400
account_circle
رضا بهبهانی
thumb_up_alt
من ۴۰ ساله و متاهل هستم. در ساختمانی زندگی می‌کنم که شخصی به عمد من را در حضور ۲۰ نفر و همسرم میزند. من دست هم به او نمی‌زنم و شکایت کردم و با برگه پزشک قانونی و شهود، برای ایشان کیفر خواست صادر شد. مردک چند نفری را مامور کرده و من را در خانه خود و حیاط تعقیب می‌کنند. همسر متهم از کنارم رد می‌شود و فحاشی می‌کند. من و همسرم می‌ترسیم و نمی‌دانیم چه کار کنیم این‌ها خطرناک هستند ما میترسیم.
01:45
25 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اگر علیه ایشان طرح دعوا شده و کیفرخواست صادر شده است بزودی رسیدگی در دادسرا پیش خواهد رفت و می‌توانید این موارد را در حضور دادیار یا بازپرس رسیدگی کننده به پرونده مطرح کنید. ضمن آنکه می‌توانید علیه همسر ایشان نیز به اتهام توهین طرح دعوا کنید.
11:38
26 اسفند 1400
account_circle
شریف‌زاده
thumb_up_alt
شب خوش. آیا تهیه فیلم از موتور سیکلت مزاحم همسایه جهت ارائه به شورای حل اختلاف یا دادگاه جرم است؟
22:40
15 آذر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. به خودی خود، عنوان مجرمانه خاصی ندارد و مصداق اقدامات غیر قانونی نیست.
11:04
16 آذر 1401