نمونه لایحه سلب حضانت از مادر و قوانینی که می‌توانم در متن این لایحه از آن‌ها استفاده کنم!

نویسنده:مهدیه تدین
-
بروزرسانی:1401/10/10
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه سلب حضانت از مادر

لایحه سلب حضانت از مادر لایحه‌ای است که پدر پس از طلاق برای اثبات مشکلات مادر در حضانت فرزند به دادگاه ارائه می‌کند.

هر یک از زوجین که حضانت فرزند را به عهده می‌گیرند باید دارای سلامتی روحی و جسمی باشند و با شایستگی، بتوانند فرزند خود را تربیت کنند.

قانون‌گذار در ماده 1172 قانون مدنی، پدر و مادر را ملزم به پذیرش حضانت کودک کرده است.

براساس ماده 1169 قانون مدنی حضانت و نگهداری کودک تا سن 7 سالگی به عهده مادر و پس از آن به عهده پدر است.

پدر می‌تواند در صورتی‌که ماندن کودک با مادر تا سن 7 سالگی را خطرناک بداند، حضانت کودک را از مادر بگیرد. البته باید برای دادگاه نیز اثبات کند. عدم توجه مادر به کودک و رسیدگی نادرست مادر به کودک در این سن برای کودک بسیار خطرناک است.

ممکن است در شرایطی مادر پس از 7 سالگی حضانت فرزند را به عهده گیرد. اما پدر می‌توان با اثبات عدم صلاحیت مادر، حضانت را از او پس گیرد.

پس از رسیدن دختران به سن 9 سال تمام قمری و پسران، 15 سال تمام قمری (سن بلوغ شرعی) مساله حضانت از بین می‌رود و فرزند بالغ خود تصمیم می‌گیرد با چه کسی زندگی کند.

پدر می‌تواند درخواست خود را در نمونه لایحه سلب حضانت از مادر به دادگاه تقدیم کند.

برای بیان درخواست خود در نمونه لایحه سلب حضانت از مادر می‌توانید از مواد قانونی استفاده کنید.

در ادامه به بررسی این مواد می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

از کدام مواد قانونی در تنظیم نمونه لایحه سلب حضانت از مادر استفاده کنم؟

در این قسمت به مهم‌ترین مواد قانونی که می‌توانید در نمونه لایحه سلب حضانت از مادر استفاده کنید، اشاره می‌کنیم. این بخش را به دو قسمت، قانون مدنی و قانون حمایت خانواده تقسیم می‌کنیم و هریک را جداگانه بررسی خواهیم کرد:

قانون مدنی

در این بخش، مهمترین ماده‌های قانون مدنی را بررسی می‌کنیم:

ماده 1168 و 1169 قانون مدنی در مورد حق حضانت پدر

براساس ماده 1168 حضانت فرزند به عهده پدر و مادر و حق قانونی آن‌ها است و باید این حق را ادا کنند. چون حضانت تکلیفی قانونی است، پدر و مادر نمی‌توانند توافقاتی برخلاف این تکلیف کنند. البته توافق پدر و مادر در انتقال حضانت به یکدیگر ایرادی ندارد.

ماده 1169 نیز بیان می‌کند این وظیفه تا 7 سالگی به عهده مادر و پس از آن به عهده پدر است.

اگر پس از 7 سالگی، در مورد حضانت کودک بین والدین اختلاف ایجاد شود، دادگاه تشخیص می‌دهد حضانت با چه کسی باشد.

ماده 1173، یک ماده قانونی مهم برای لایحه سلب حضانت از مادر

براساس ماده 1173 قانون مدنی، اگر بر اثر بی دقتی و عدم توجه پدر و مادر در تربیت اخلاقی کودک، سلامتی جسمی یا روحی کودک در خطر باشد، دادگاه می‌تواند به درخواست نزدیکان کودک، قیم یا به درخواست رئیس حوزه قضایی، به نفع کودک تصمیم بگیرد.

از مصادیق بی‌توجهی به تربیت اخلاقی و عدم مواظبت کودک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اعتیاد مخرب و خطرناک به الکل، مواد مخدر و قمار
  2. شهرت یکی از والدین به فحشا و فساد اخلاقی
  3. ابتلا به بیماری‌های روحی با تایید پزشکی قانونی
  4. سوءاستفاده از کودک، الزام او به ورود به مشاغل غیرقانونی و ضد اخلاقی مانند فساد، فحشا، تکدی‌گری (گدایی کردن) و قاچاق
  5. آسیب رساندن بسیار شدید به کودک با ضرب و جرح

البته هر نوع عملی که بر سلامتی جسم یا روان کودک تاثیر غیرقابل جبرانی بگذارد شامل این ماده می‌شود.

ماده 1174 قانون مدنی در مورد ملاقات پدر یا فرزند

براساس ماده 1174 اگر بخاطر طلاق یا به هر دلیل دیگری، پدر و مادر کودک در یک خانه زندگی نمی‌کنند، هر یک از والدین که حق حضانت طفل با او نیست حق ملاقات کودک را دارد. در صورت بروز اختلاف در این‌ موضوع ، تعیین مکان و زمان ملاقات با دادگاه است. اگر حضانت کودک 5 ساله با مادر است او نمی‌تواند از ملاقات پدر و کودک جلوگیری کند.

البته اگر حضانت با پدر است و او ملاقات مادر با کودک را زیان آور بداند، می‌تواند درخواست منع ملاقات کودک را همراه با مدارک در نمونه لایحه سلب حضانت از مادر به دادگاه تقدیم کند.

ممکن است بعد از 7 سالگی مادر با اثبات عدم صلاحیت پدر حضانت را از او بگیرد، اما پدر می‌تواند پس از رفع مشکلات خود و فراهم کردن محیطی مناسب برای پرورش کودک به دادگاه مراجعه کند و حضانت کودک را پس بگیرد.

نمونه لایحه سلب حضانت از مادر

استفاده از فرصت ازدواج مجدد یا جنون در لایحه سلب حضانت از مادر

ماده 1170 بیان می‌کند اگر مادر در مدتی که حضانت کودک با او است، دیوانه شود یا با شخص دیگری ازدواج کند حق حضانت به پدر می‌رسد. شما می‌توانید مدارک عدم تعادل روانی و دیوانگی مادر یا ازدواج مجدد مادر و زیان بار بودن ازدواج برای فرزندتان را در نمونه لایحه سلب حضانت از مادر به دادگاه ارائه کنید. دادگاه با بررسی صحت مدارک، حضانت فرزند زیر 7 سالتان را به شما می‌دهد.

در رابطه با ازدواج مجدد مادر، اگر به این دلیل، حضانت فرزند از او گرفته شود. پس از بین رفتن ازدواج و انحلال آن به هر دلیلی، حضانت به مادر بر می‌گردد. البته شما می‌توانید با مدارکی به دادگاه اثبات کنید که مادر دیگر توانایی و صلاحیت حضانت فرزندتان را ندارد.

قانون خانواده

در این بخش، به ماده‌هایی از قانون حمایت خانواده اشاره می‌کنیم که می‌توانید در متن لایحه سلب حضانت از مادر از آن‌ها استفاده کنید:

ماده 40، 42 و 43 قانون حمایت خانواده

براساس ماده 40 قانون حمایت خانواده اگر شخصی از اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت کودک جلوگیری کند، حکم را اجرا نکند یا کودک را بازنگرداند ، با درخواست ذی‌نفع و به دستور دادگاه تا زمان اجرای حکم بازداشت می‌شود.

براساس ماده 42 قانون حمایت خانواده، اشخاص صغیر (یعنی شخصی که به سن بلوغ نرسیده و توانایی تشخیص خوب و بد را ندارد) و دیووانه را نمی‌توان بدون رضایت ولی (پدر یا جد پدری)، مادر یا شخصی که مسئول حضانت کودک است، از محلی که بین طرفین تعیین شده یا محل زندگی قبل از جدایی به خارج از کشور یا محل زندگی فرستاد. مگر زمانی‌که دادگاه اجازه دهد. دادگاه برای بازگرداندن صغیر یا مجنون، تضمین مناسبی می‌گیرد.

طبق ماده 43 قانون حمایت از خانواده، اگر پدر فوت کند، حضانت کودک به مادر می‌رسد. مگر زمانیکه دادگاه به درخواست ولی قهری (جد پدری) کودک یا دادستان، نگهداری کودک توسط مادر را زیان‌آور تشخیص دهد.

ماده 54، یک ماده کیفری مناسب برای لایحه سلب حضانت از مادر

براساس ماده 54 قانون حمایت خانواده اگر کسی که حضانت فرزند با او است به وظایف خود عمل نکند یا از ملاقات کودک با پدر یا دیگر آشنایان جلوگیری کند، در بار اول به جزای نقدی درجه هشت (جزای نقدی تا 10 میلیون ریال) و در صورتی که تکرار کند به حداکثر مجازات مذکور (جزای نقدی 10 میلیون ریال) محکوم می‌شود.

از چه آیه‌ای در تنظیم نمونه لایحه سلب حضانت از مادر استفاده کنم؟

آیه 233 سوره بقره، فرزند را متعلق به پدر دانسته است. این آیه بیان می‌کند که پدر (در این آیه، صاحب فرزند نامیده شده) باید نفقه مادر را در دوران شیردهی پرداخت کند. منظور از نفقه نیز، تامین خوراک و لباس مادر در حد متعارف است. بعد از پدر، مسئولیت فرزند با جد پدری خواهد بود و همچنین در ادامه توضیح داده شده است که اگر کودک پدر نداشت، وراث باید در حد متعارف به نگهداری از کودک بپردازند.

مدارک و شواهد مناسب برای نمونه لایحه سلب حضانت از مادر

شما می‌توانید به همراه نمونه لایحه سلب حضانت از مادر از مدارک و شواهدی استفاده کنید که عدم صلاحیت مادر در نگهداری از فرزندتان را اثبات کند. برای مثال، مدارکی که نشان دهد مادر دارای سلامتی روانی نیست و کودک را خارج از حد متعارف، کتک می‌زند.

همچنین می‌توانید مدارک ازدواج مجدد مادر و زیان‌ آور بودن این ازدواج برای کودک را به دادگاه تقدیم کنید.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم لایحه سلب حضانت از مادر فرزند خود را به ما بسپارید. برای این کار، به صفحه تنظیم لایحه بروید و درخواستتان را ثبت کنید. بعد از ثبت شدن درخواست، تیم حقوقی رکلا در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیرند.

علاوه بر امکان تنظیم لایحه، دیگر خدمات حقوقی که می‌توانید از آن بهره ببرید، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. گفتگو با مشاوران حقوقی مجرب و وکلای با تجربه به شما کمک می‌کند که سوالات خود در رابطه با پرونده مورد نظر و چگونگی ارائه دفاعیات در دادگاه را از این متخصصان بپرسید و با آگاهی بیشتری پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

مهدیه تدین
خانم «مهدیه تدین»، کارشناس حقوقی است و در تیم تحریریه رکلا فعالیت می‌کند. ایشان در زمینه‌های مختلف حقوقی - قراردادی در رکلا محتوا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
شادمهر
thumb_up_alt
سلام. وقت بخیر. من دو تا فرزند دارم پسرم 5 ساله دخترم 4 ساله هست. بخاطر اختلاف شدید جدا از هم زندگی می‌کنیم. بچه ها پیش مادرشون هستن و من درخواست استراد فرزندان رو به دادگاه داده‌ام و 1 سال هست فرزندانم رو ندیده ام. جلسه شورا مادرشان نیامده بود. مادرشان هیچ منبع درآمدی ندارد که از بچه‌ها نگهداری کند. آیا دادگاه رای را به نفع من صادر می‌کند؟
05:25
07 فروردین 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در صورتی که خطر جسمانی یا اخلاقی، کودکان را تهدید کند ممکن است حضانت از مادر سلب شود. لازم به ذکر است که تصمیم نهایی توسط مقام محترم قضایی صادر خواهد شد.
21:36
18 فروردین 1400
account_circle
فرهاد
thumb_up_alt
سلام، اگه مادری فرزندش رو از روز تولدش رها کنه و بعد ۳ سال بیاد برای گرفتن حضانتش آیا میشه صلاحیتش رو بدلیل عدم مواظبت از طفل رد کرد؟
19:57
04 دی 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این موضوع به نظر قاضی محترم دادگاه بستگی دارد و از قبل نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد. اساسا بررسی وضعیت صلاحیت دریافت حضانت، موضوعی است که باید به صورت موردی و با توجه به شرایط موجود در هر پرونده، مورد توجه قرار بگیرد و از قبل، حتمی نیست.
17:11
05 دی 1401