لایحه قصور پزشکی و بررسی جرایمی که ممکن است توسط پزشکان انجام شود!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/04/29
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه قصور پزشکی

قصور پزشکی عبارتی است که همه ما در طول زندگی آن را شنیده‌ایم. می دانیم که علم پزشکی علم ارتباط با جسم و جان انسان است. پزشک وظیفه بسیار مهم و حیاتی در رابطه با حفظ جان انسان دارد. زمانی که پزشک هر کدام از وظایف تشخیص، درمان و معالجه بیمار را درست و به موقع انجام ندهد، مرتکب قصور پزشکی شده است و فرد بیمار می‌تواند علیه او نمونه لایحه قصور پزشکی تنظیم کند. قصور به معنی کوتاهی یا درست و کامل انجام ندادن وظیفه است و قصور پزشکی یعنی پزشک وظیفه خود را درست و کامل انجام نداده‌ است.

پزشک باید برای تشخیص و درمان بیماری فردی که به او مراجعه کرده است، از آزمایش‌های مورد نیاز استفاده کند، تا بتواند علت بیماری شخص را متوجه شود و برای درمان او، اقدامات لازم را انجام دهد.

کاربرد تنظیم لایحه در خصوص قصور پزشکی

در سال‌های اخیر، به علت آشنایی مردم با حقوق خود در مقابل پزشکان و کادر درمان، میزان شکایت از این قشر، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

مردم با توجه به مشکلاتی که پس از معالجه و جراحی توسط پزشک، برای آن‌ها به وجود می‌آید، با شکایت از پزشک معالج و تقدیم نمونه لایحه قصور پزشکی به دادگاه، مجازات پزشک و جبران خسارتی که به آن‌ها وارد شده است را تقاضا می‌کنند.

گاهی مشاهده می‌شود که پزشک، آنچنان که شایسته است و در چارچوب مقررات و اصول اخلاقی، با بیمار برخورد نمی‌کند و به طور عمد یا از روی بی اطلاعی، باعث ورود صدمه به جسم، جان و روان شخص بیمار می‌شود.

بدیهی است پزشک مکلف است که بیماری فردی که به او مراجعه می‌کند را تشخیص دهد و برای معالجه او، از هیچ خدمتی دریغ نکند. به عبارت دیگر شخص مدیر موظف است تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت بیمار به کار گیرد، زیرا در غیر این صورت، نه تنها در برابر وجدان و اخلاق انسانی بلکه در برابر قانون نیز مسئول خواهد بود.

سهل انگاری، افشاء اطلاعات و مرگ بیمار!

هر گونه سهل انگاری در انجام مسئولیت‌ها و همچنین انجام هر عملکردی که بر خلاف مقررات نظام پزشکی باشد، از موارد قصور پزشکی شمرده می‌شود. همچنین افشای اسرار بیماران توسط پزشک و فریب دادن بیمار، از موارد قصور پزشکی است. با شنیدن عبارت قصور پزشکی، ذهن افراد به سمت جان بیمار هدایت می‌شود، در حالی که ممکن است قصور پزشکی، منجر به آسیب دیدن روح، روان و آبروی شخص بیمار شود.

به عنوان مثال فردی که برای درمان یک بیماری خاص و پنهان، به پزشک مراجعه می‌کند، در صورتی که پزشک این بیماری را نزد دیگران بازگو کند، بیمار می‌تواند به دلیل افشای اسرار توسط پزشک، نمونه لایحه قصور پزشکی را به دادگاه ارائه دهد و در نتیجه از شخص پزشک، شکایت کند.

البته به این نکته مهم توجه داشته باشید که گفت و گو در مورد بیماری، بین پزشکان و پرستاران به منظور یافتن بهترین راه درمان یا آموزش به دانشجویان، به معنای افشای اطلاعات توسط شخص پزشک نخواهد بود. در حقیقت منظور از افشای اطلاعات این است که پزشک، نوع بیماری را در بین افراد غیر متخصص و به منظور آسیب به آبروی فرد بیان کند. در این صورت بیمار می‌تواند لایحه نمونه لایحه قصور پزشکی را تنظیم کند و خواستار برخورد قانونی با شخص پزشک شود.

گاهی ممکن است فرد بیمار به پزشک مراجعه کند و به دلیل قصور پزشکی، جان خود را از دست بدهد. در این صورت بستگان و خانواده او می‌توانند نمونه لایحه قصور پزشکی را به دادگاه تقدیم کنند تا پزشک، برابر با متن قانون، محاکمه شود.

طرف مقابل این لایحه، تنها پزشکان هستند؟!

باید در نظر داشته باشیم که نمونه لایحه قصور پزشکی صرفا برای پزشکان تنظیم نمی‌شود، بلکه برای همه اقشار درمانی که با جسم، جان و روان انسان در ارتباط هستند، تنظیم خواهد شد. به عنوان مثال روانشناسان، پرستاران، ماما، کارکنان آزمایشگاه و تمام کارکنان تحت نظر سازمان نظام پزشکی و علوم پزشکی، ممکن است مرتکب قصور پزشکی شوند.

انواع قصور پزشکی

قصور پزشکی به معنای آن است که درمان بیمار، بر طبق استانداردهای تعیین و تعریف شده توسط نظام پزشکی نباشد و منجر به فوت یا نقص عضو بیمار شود.

انواع قصور پزشکی عبارت‌اند از:

  1. بی مبالاتی
  2. بی احتیاطی
  3. عدم مهارت
  4. عدم رعایت نظامات دولتی

در ادامه هر یک از انواع قصور پزشکی را بررسی می‌کنیم.

تنظیم لایحه قصور پزشکی در اثر بی مبالاتی

به این معنا است که پزشک، به وظایفی که از نظر علمی به عهده او گذاشته شده است، بر اثر غفلت، عمل نکند. به عنوان مثال وظیفه یک پزشک جراح این است که قبل از عمل، برای تشخیص بهتر و اصولی‌تر مشکلات بدن بیمار، نتیجه آزمایشات و گرافی‌های مورد نیاز را درخواست کند و سپس با توجه به آن‌ها، اگر فرد نیاز به جراحی داشت، اقدامات لازم را انجام دهد. در صورتی که پزشک بدون توجه به آزمایشات و تصاویر بدن بیمار، او را جراحی کند و در نتیجه برای بیمار عوارضی به وجود آید، پزشک مرتکب قصور پزشکی شده‌ است.

تنظیم لایحه قصور پزشکی در اثر بی احتیاطی

پزشک باید دقت کامل را به کار گیرد تا از نظر علمی و اصولی، اقدامات لازم را به گونه‌ای انجام دهد که صدمه‌ای به جسم بیمار وارد نشود. در صورتی که به دلیل سهل انگاری پزشک معالج، به بدن فرد، آسیب وارد ‌شود، قصور پزشکی صورت گرفته‌ است و در نتیجه شخص بیمار می‌تواند با تنظیم لایحه قصور پزشکی ، از حقوق خود دفاع کند. به عنوان مثال دندانپزشکی که دندان سالم فرد را به جای دندان پوسیده می‌کشد، بی احتیاطی کرده‌است.

تنظیم لایحه قصور پزشکی در اثر عدم مهارت

یعنی پزشک، مهارت علمی و فنی لازم را برای کار مورد نظر نداشته باشد ولی آن را انجام دهد. به عنوان مثال پزشک به دلیل آشنا نبودن با عوارض مصرف و تداخل داروها با هم، دارویی را تجویز کند که برای شخص بیمار مضر است و در نتیجه سبب آسیب رسیدن به جسم و روان او یا حتی وقوع مرگ او شود.

تنظیم لایحه قصور پزشکی در اثر عدم رعایت نظامات دولتی

پزشکان موظف هستند که مطابق آیین نامه‌ها، بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مقامات بالاتر و همچنین نظام پزشکی که به آن‌ها ابلاغ می‌شود، اقدام کنند. به عنوان مثال یکی از وظایف قانونی پزشکان جراح، این است که پس از جراحی، عضو، بافت یا توده‌ای را که از بدن بیمار خارج می‌کنند، به آزمایشگاه بفرستند. در صورت عدم ارسال، عنوان پزشک متخلف برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

نقش و اهمیت رضایت نامه در درمان بیمار

حیات همه انسان‌ها اهمیت ویژه‌ دارد. در شرع، قانون و اخلاق به حفظ جان انسان تاکید فراوان شده ‌است. کرامت انسانی سبب می‌شود که پزشک برای عمل جراحی یا دخل و تصرف در جسم و روح بیمار، رضایت او را کسب کند. رضایت نامه به معنی اجازه‌ای است که بیمار، بدون هیچگونه اجباری از طرف عوامل خارجی به پزشک خود ارائه می‌دهد تا بیماری او را درمان کند. رضایت نامه می‌تواند کتبی، شفاهی، صریح یا ضمنی باشد اما در مواقعی که بیمار باید بستری شود و یا تحت عمل جراحی و اقدامات پزشکی دیگری مانند آن، قرار بگیرد، از او رضایت نامه کتبی می‌گیرند.

پزشک موظف است قبل از اقدام به هر کاری، تمام اطلاعات لازم درباره بیماری و فرآیند درمان را برای بیمار توضیح دهد. پزشک نباید بیمار را در شرایطی قرار دهد که به اجبار رضایت نامه را امضا کند. بیمار حق دارد که پیش از شروع فرآیند معالجه، از تمام خطرات احتمالی آن با خبر باشد و با آگاهی به عمل یا هر اقدامی در جهت بهبودی خود، رضایت دهد.

کاربرد نمونه لایحه قصور پزشکی

فردی که به جهت کوتاهی و قصور پزشک از انجام وظایفش دچار ضرر جسمی و روحی شده است با تنظیم لایحه در خصوص قصور پزشکی خواستار حق خود و جبران خسارت‌هایی می‌شود که پزشک به جسم و روح او وارد کرده ‌است. گاهی ممکن است آسیب به روح و روان فرد وارد شده باشد مثلا روانپزشکی برای آرام کردن بیمار، دارویی برای او تجویز کند که بیمار با مصرف آن دچار توهم شود و مشکلاتی برایش به وجود بیاید. این حالت هم به عنوان قصور پزشکی قابل طرح است و بیمار با تنظیم نمونه لایحه قصور پزشکی و شرح بیماری و داروهای مصرفی خود از دادگاه تقاضا می‌کند که حکم خود را صادر کند. در این حالت، قاضی با جلب نظر کارشناس که در این حالت پزشک قانونی و روانپزشکان معتمد است حکم خود را صادر می‌کند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم لایحه قصور پزشکی خود را به ما بسپارید. برای تنظیم لایحه ، می‌توانید بر روی لینک تعیین شده بزنید. همچنین امکان استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز وجود دارد. بنابراین برای بهره مندی از این خدمات، می‌توانید بر روی لینک مربوطه بزنید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات