لایحه ازدواج بدون اذن پدر در چه مواردی استفاده می‌شود؟!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/08/15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه ازدواج بدون اذن پدر

در فقه و حقوق برای ازدواج شرایطی را مطرح کرده‌اند. یکی از شرایط ضروری در عقد نکاح ، اذن پدرِ دختر است. اذن پدر برای نکاح دختر، از آن جهت اهمیت دارد که تاکید می‌کنند برای ازدواج باید به خوبی تصمیم گرفته شود و انتخاب صحیح باشد. بنابراین اذن پدر یا جد پدری برای ازدواج دختر لازم است. گاهی ممکن است پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه از ازدواج دختر جلوگیری کنند. در این حالت، دختر می‌تواند با مراجعه به دادگاه، لایحه ازدواج بدون اذن پدر را ارائه دهد. برای این درخواست، دختر باید مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند را به دادگاه معرفی ببرد. مرد و دختر، درباره شرایط و توافقاتی که برای ازدواج بین آن‌ها مطرح‌ شده است، در دادگاه به طور کامل توضیح می‌دهند. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، مجوز ازدواج آن‌ها را صادر می‌کند.

مفهوم عبارات مربوط به اذن پدر برای ازدواج دختر

اذن معمولاً مترادف اجازه به کار می‌رود. اما در حقیقت مفهوم این دو با هم متفاوت است. اذن قبل‌ از انجام عمل واقع می‌شود و اجازه، بعد از عمل داده می‌شود. برای مثال: در عقد نکاح، اذن پدر قبل از عقد نیاز است ولی در یک معامله فضولی، اگر شخصی غیر از صاحب مال، قرارداد را امضا کرده باشد، اجازه مالک پس‌ از قرارداد نیز، می‌تواند باعث صحت آن شود.

باکره بودن به معنی دوشیزگی دختر است. زمانی ‌که دختری رابطه زناشویی نداشته باشد، باکره محسوب می‌شود. اگر دختر به هر دلیل دوشیزگی خود را از دست داده باشد، برای ازدواج به اذن پدر نیاز ندارد. برای مثال: دختری که یک‌ بار ازدواج ‌کرده است و دختری که به دلیل بیماری یا رابطه نامشروع، دوشیزگی خود را از دست داده باشد، برای ازدواج خود به اذن پدر نیاز ندارد.

استثنائات لزوم اذن پدر برای ازدواج

ازدواج با اذن پدر استثنائاتی دارد. گاهی ممکن است پدر یا جد پدری در محل حضور نداشته باشند و دسترسی به آن‌ها غیرممکن باشد. مانند زمانی ‌که پدر یا جد پدری در یک کشور بیگانه به اسارت گرفته‌ شده‌اند یا غایب مفقودالاثر هستند. در این شرایط، اگر دختر به ازدواج احتیاج داشته باشد، می‌تواند ازدواج کند. او برای این کار باید با تنظیم لایحه ازدواج بدون اذن پدر از دادگاه مجوز ازدواج خود را بگیرد. در صورتی‌ که وجود شرایط برای دادگاه محرز شود، مجوز ازدواج دختر را صادر می‌کند.

موانع صدور مجوز ازدواج

گاهی ممکن است دختری قصد داشته باشد با مردی ازدواج کند که از نظر اخلاقی و اجتماعی فرد مناسبی است اما این شخص برخلاف ویژگی‌های مثبت و قابل ‌قبول خود، وضعیت و امکانات مالی خوب و در سطح خانواده دختر را ندارد. در این حالت، اگر پدر دختر به دلیل موضوع مالی با ازدواج دختر و مرد مورد نظر مخالفت ‌کند، دختر می‌تواند با مراجعه به دادگاه‌ و با تنظیم لایحه ازدواج بدون اذن پدر ، از قاضی تقاضا کند که به این پرونده رسیدگی شود.

اختلاف دین و مذهب در لایحه ازدواج بدون اذن پدر

گاهی ممکن است ‌علت مخالفت پدر دختر، مسلمان نبودن مرد باشد. در این حالت تنها چاره‌ای که می‌تواند موجب تحقق این ازدواج شود، مسلمان شدن مرد است. زیرا در اسلام، ازدواج دختر مسلمان با مرد غیرمسلمان باطل است. اگر علت مخالفت پدر این ‌موضوع باشد، دختر حتی در صورت مراجعه به دادگاه و تنظیم لایحه ازدواج بدون اذن پدر نیز، نمی‌تواند مجوز ازدواج خود با مرد غیر مسلمان را کسب کند. در این حالت اگر مرد مسلمان شود و برای دادگاه نیز محرز شود، دختر می‌تواند با این مرد ازدواج کند.

گاهی ممکن است مردی که به خواستگاری دختری می‌رود مسلمان باشد، ولی مذهب او متفاوت باشد. یعنی شیعه یا سنی باشد. مخالفت پدر دختر در این مورد ممکن است در عرف مورد قبول باشد، اما بر خلاف قانون است. زیرا قانون ازدواج دختران مسلمان با مرد غیر مسلمان را ممنوع کرده است، اما ازدواج مرد سنی یا شیعه با دختری که مذهب مخالف با او دارد ممنوع نیست. در شرایطی که علت مخالفت پدر دختر تفاوت مذهب شیعه یا سنی بودن باشد، دختر می‌تواند با مراجعه به دادگاه‌ و تنظیم لایحه ازدواج بدون اذن پدر درباره این ‌موضوع به ‌طور کامل توضیح دهد. او با استفاده از مستندات قانونی و فقهی، قاضی را مجاب می‌کند که به ازدواج آن‌ها حکم دهد.

نکات مهم که قبل از تنظیم لایحه ازدواج بدون اذن پدر بهتر است بدانیم

اولین نکته‌ای که لازم است پیش ‌از تنظیم لایحه ازدواج بدون اذن پدر بدانیم، این است که اذن پدر هم برای ازدواج موقت و هم ازدواج دائم لازم است. گاهی به ‌اشتباه تصور می‌شود که برای ازدواج موقت به اذن پدر نیاز نیست. این موضوع صحت ندارد. اذن پدر یا جد پدری در ازدواج دائم و موقت لازم است.

اذن ازدواج قابل تفویض به شخص دیگری نیست یعنی پدر نمی‌تواند این وظیفه خود را به شخص دیگری مانند برادر یا فرزند خود واگذار کند.

نکته دیگری که لازم است بدانیم، این است که دختری که یک ‌بار عقد کرده باشد ولی قبل ‌از رابطه زناشویی طلاق بگیرد، برای ازدواج دوم نیز به اذن پدر نیاز دارد. زیرا این دختر دوشیزه محسوب می‌شود. او برای ازدواج مجدد، نیازمند اذن پدر یا جد پدری خواهد بود.

دادگاه صالح برای رسیدگی به ازدواج دختر بدون اذن پدر ، دادگاه خانواده است.

کاربرد لایحه ازدواج بدون اذن پدر

گاهی ممکن است پدر یا جد پدری با دلایل غیرمنطقی خود مانع ازدواج دختر شوند. یعنی برخلاف وجود ویژگی‌ها و صفات پسندیده، مردی که به خواستگاری دختر آمده است را رد کنند و به ازدواج آن‌ها رضایت ندهند. در این حالت، دختر می‌تواند از دادگاه تقاضا کند که به این‌ موضوع رسیدگی شود. دختر در لایحه ازدواج بدون اذن پدر درباره ویژگی‌های مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند و توافقاتی که بین آن‌ها درباره مهریه و سایر موارد صورت ‌گرفته است، توضیحات کامل را بیان می‌کند. لازم است دختر در لایحه ازدواج بدون اذن پدر ، درباره وضعیت خانوادگی، شغل، مذهب و تحصیلات مرد به ‌طور کامل توضیح ‌دهد. چنانچه برای دادگاه معلوم شود که مرد واجد شرایط بیان ‌شده است، مجوز ازدواج آن‌ها را صادر می‌کند.

چه زمانی لایحه ازدواج بدون اذن پدر تنظیم می‌شود؟

گاهی ممکن است دختری قصد ازدواج داشته باشد و پدر یا جد پدری در محل حضور نداشته باشند یا به دلایل نادرستی از اذن دادن به ازدواج دختر خودداری کنند. در این حالت دختر می‌تواند برای ازدواج بدون اذن پدر از طریق دادگاه اقدام کند. سپس با تنظیم لایحه ازدواج بدون اذن پدر درباره شرایط موجود توضیح دهد. برای مثال: ممکن است علت مخالفت پدر دختر این باشد که مرد مورد نظر در پرورشگاه زندگی کرده‌ است و با بیان اینکه اطلاعاتی از پدر و مادر این مرد وجود ندارد، مخالفت خود را اعلام می‌کند. در این حالت دختر با مراجعه به دادگاه، مردی را که می‌خواهد با او ازدواج کند، معرفی می‌کند. قاضی برای صدور مجوز ازدواج تحقیقات لازم را انجام می‌دهد. در صورتی ‌که مرد را مناسب ازدواج با این دختر تشخیص دهد، مجوز ازدواج آن‌ها را صادر خواهد کرد.

اسناد و دلایل مرتبط با لایحه ازدواج بدون اذن پدر

دختری که لایحه ازدواج بدون اذن پدر‌ را تنظیم می‌کند باید ضمن آن لایحه، مدارک و دلایل محکمه‌پسندی به دادگاه ارائه دهد. او باید درباره سن، تحصیلات، وضعیت خانوادگی خود و مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند توضیحات کامل وکافی را بیان ‌کند. همچنین لازم است که دلایل مخالفت پدرش را نیز به ‌طور کامل توضیح ‌دهد. این دختر می‌تواند با استفاده از شهادت شهود، حسن اخلاق و حسن معاشرت مرد را برای ازدواج ثابت کند. چنانچه قاضی با این دلایل و مدارک مجاب شود، مجوز ازدواج آن‌ها را صادر خواهد کرد.

پیشنهاد ما

آگاهی از شیوه نوشتن لایحه ازدواج بدون اذن پدر ، از راهکارهای موثر برای تنظیم یک لایحه اثر بخش است. شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، در سریع‌ترین زمان با وکیل یا مشاور حقوقی گفتگو کنید. همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم لایحه را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات