نمونه لایحه دفاعیه توهین و فحاشی و نکات ضروری زمان تنظیم این لایحه!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/01/16
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه توهین

لایحه توهین و فحاشی به عنوان یک لایحه دادگاه کیفری شناخته می‌شود. ارزش و احترام متقابل انسان ها در دین و فرهنگ ما بسیار موضوع با اهمیتی است و همواره به آن توصیه شده است. متاسفانه گاهی افراد این ویژگی را نادیده می‌گیرند و به یکدیگر توهین می‌کنند. به دلیل اهمیت این موضوع، توهین در کشور ما جرم شناخته شده است و برای فردی که به خود اجازه می‌دهد به دیگران توهین کند مجازات در نظر گرفته شده است. وضع این مقررات تا حدودی سبب پیشگیری از این جرم می‌شود.

توهین یکی از جرائم علیه اشخاص است که علیه آبرو و شخصیت انسان رخ می‌دهد و به این صورت به او زیان می‌رساند. جرم توهین به شکل‌های مختلفی می‌تواند صورت بگیرد. این جرم به صورت کتبی، شفاهی، رفتار، اشاره و موارد دیگر محقق می‌شود.

چند نکته اولیه!

برای شکل گیری این جرم نیاز نیست که رو در رو به فرد توهین شود و فرد مورد خطاب قرار بگیرد، بلکه اگر در غیبت شخص به او توهین شود نیز جرم توهین واقع شده است. نکته‌ دیگری که در مورد توهین وجود دارد این است که لازم نیست برای این جرم، کلمات و الفاظ واقعی استفاده شود تا جرم توهین محقق شود. اگر شخص از کلمات و عبارات دروغ نیز استفاده کند باز هم مرتکب جرم توهین و فحاشی شده است.

شخصی که به دیگری توهین می‌کند، باید برای آن سوء نیت داشته باشد و قصدش از توهین، آزار دادن شخص مقابل و تحقیر او باشد. در صورتی که فرد، بدون سوء نیت و فقط بخاطر جو محیط به دیگری توهین کند اینجا جرم واقع نشده است. البته اثبات عدم سوء نیت با فردی است که به دیگری توهین کرده است.

گاهی ممکن است فردی به دیگری توهین کند، اما طرف مقابل به دلیل پختگی و شخصیت والای خود از این توهین ناراحت نشود، اینجا جرم توهین محقق شده است ولی فرد می‌تواند از او شکایتی نکند.

توهین باید خطاب به شخص زنده باشد و توهین به میت و شخص حقوقی (شرکت) قابل پیگیری نیست. مگر اینکه بستگان میت این توهین را بشنوند و علیه توهین کننده اقدامی کنند. موضوع بحث ما توهین به شخص حقیقی و زنده است.

امروزه با گسترش استفاده مردم از فضای مجازی و ارتباطات گسترده مردم در این فضا، ممکن است جرم توهین در فضای مجازی هم اتفاق افتد. برای مثال: فردی با نوشته خود یا به صورت شفاهی در یک فیلم و یا به وسیله انتشار مطلبی درباره فرد دیگر به او توهین کند. این نوع توهین هم به دلیل آسیبی که به آبرو و شخصیت فرد وارد می‌کند، قابل پیگیری است.

مشاوره حقوقی تلفنی

چند نکته دیگر قبل از بررسی لایحه توهین!

جرم توهین از جرائم قابل گذشت است و با گذشت شاکی رسیدگی در هر مرحله‌ای کهباشد توقف خواهد شد و مجرم دیگر مجازات نمی‌شود.

توهین و فحاشی باید آشکار باشد. یعنی باید در حضور خود فرد و یا در صورت غیبت فرد در حضور افراد دیگری باشد که این توهین را به او اطلاع دهند واین جرم شکل بگیرد.

در صورتی که فردی با پیامک، ایمیل، تماس یا استفاده از شبکه‌های مجازی مختلف به دیگری توهین کند، تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

گاهی توهین می‌تواند بدون لفظ و با رفتار توهین آمیزی محقق شود. مثلا کسی فردی را هل دهد و لباس او را بکشد، این عمل اگر با سوء نیت همراه باشد جرم توهین شکل گرفته‌ است.

اگر شخصی به دیگری توهین کند و او هم در مقابل در جواب او با استفاده از الفاظ رکیک فحاشی و توهین کند، اینجا هر دو طرف مرتکب جرم توهین شده‌اند و نمی‌توان گفت چون نفر دوم در جواب اولی توهین کرده پس مجازاتی ندارد. فقط مجازات این نفر دوم می‌تواند برای او تخفیف به همراه داشته باشد.

کاربرد نمونه لایحه توهین و فحاشی

شخصی که به او توهین و فحاشی شده و از نظر روحی آسیب دیده و تحقیر شده است، با تنظیم نمونه لایحه توهین و فحاشی و ارائه مدارک، از مقام قضایی درخواست می‌کند که به این موضوع رسیدگی کند و شخصی را که به خود، اجازه توهین و فحاشی به دیگران را می‌دهد تحت پیگرد قانونی قرار دهد. در صورت اثبات ادعای شاکی، فرد توهین کننده مجازات می‌شود. تنظیم نمونه لایحه توهین و فحاشی سبب می شود که فرد، خود را زیر چتر حمایت قانون ببیند و بتواند با کمک قانون، مرتکب را به سزای اعمال خود برساند.

چه زمانی نمونه لایحه توهین و فحاشی تنظیم می‌شود؟

زمانی که فردی در جمع یا در محل عمومی و حتی خلوت، برای طرف مقابل از الفاظ رکیک و فحاشی استفاده می‌کند، این الفاظ باعث تاثیر بد روحی او می‌شود. فرد برای جبران این موضوع، یک نمونه لایحه توهین و فحاشی تنظیم می‌کند و ضمن نمونه لایحه فحاشی ، از اهانت و فحاشی طرف مقابل نسبت به خودش می‌نویسد. فردی که قربانی توهین قرار گرفته است اگر این توهین در حضور افراد دیگری هم بوده باشد، می‌تواند آن‌ها را به دادگاه معرفی کند. این فرد با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه توهین و فحاشی از قاضی، مجازات فرد توهین کننده را خواستار می‌شود.

نمونه لایحه فحاشی

نحوه نوشتن نمونه لایحه دفاعیه توهین و فحاشی

اگر کسی به شما توهین کرده و قصد دارید یک نمونه لایحه دفاعیه توهین و فحاشی تنظیم کنید، لازم است که مشخصات خود و موضوع جرم توهین را در لایحه فحاشی بنویسید. همچنین با استفاده از آیات و روایاتی که به ارزش و کرامت انسانی اشاره دارد و همچنین مواد قانونی که درباره توهین و مجازات آن بیان شده است یک لایحه کاربردی و با محتوای خوب تنظیم کنید. شما می‌توانید با استفاده از مدارک و شواهد کافی به اثبات ادعای خود کمک کنید.

مواد قانونی و نمونه لایحه توهین و فحاشی

درباره جرم توهین و فحاشی در موادی از قانون مجازات اسلامی و تعزیرات و قانون مطبوعات و مواردی دیگر صحبت شده است. شما می‌توانید در نمونه لایحه دفاعیه کیفری فحاشی به این مواد استناد کنید. در اینجا به بررسی 3 ماده بسنده می‌کنیم:

ماده 608 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) و لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی

این ماده درباره توهین به افراد از طریق فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک صحبت می‌کند. این دو مورد جنبه تمثیلی دارد و جرم توهین، شامل موارد مشابه دیگر هم می‌شود. اگر فردی به دیگری با سخن خود، عمل یا ترک فعل خود یا با رفتارش توهین کند به مجازات تا 74 ضربه شلاق و پنج هزار تا صد هزار تومان جزای نقدی محکوم می‌شود.

ماده 30 قانون مطبوعات و لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی

انتشار هر نوع مطلب حاوی فحش و الفاظ رکیک یا نسبت‌های توهین آمیز و مانند آن به اشخاص ممنوع است، و مدیر مسئول، جهت مجازات به محاکم قضایی معرفی خواهد شد.

البته اگر فردی که در مطبوعات به او توهین شده و لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی را تنظیم کرده است، با توضیحات مدیر مسئول یا به هر دلیلی، بخواهد از شکایت خود صرف نظر کند، تعقیب مدیر مسئول در هر مرحله‌ای که باشد متوقف می‌شود.

ماده 619 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) و نمونه لایحه دفاعیه کیفری توهین

اگر کسی در اماکن عمومی یا معابر، به زنان و اطفال تعرض کند یا مزاحمتی برای آن‌ها ایجاد کند و با الفاظ و حرکاتی دور از شان و حیثیت، به آن‌ها توهین کند به حبس از 2 تا 6 ماه و تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود.

منظور این ماده از اطفال، کودکانی است که به سن بلوغ نرسیده‌اند و منظور از تعرض، دست درازی و مزاحمت جسمانی است.

در صورتی که فردی اینگونه رفتار‌ها را در مورد زنی انجام دهد و موجب مزاحمت جسمانی برای او شود این خانم می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه کیفری توهین دفاع قابل قبولی ارائه کند.

تنظیم لایحه

قواعد فقهی مناسب با نمونه لایحه توهین و فحاشی

شما می‌توانید در لایحه دفاعیه کیفری توهین به قواعد فقهی اشاره کنید. قواعد فقهی عبارات کوتاه اما پر مغزی است که تاثیر زیادی بر روند رسیدگی دادگاه خواهد داشت.

قاعده فقهی لاضرر و لایحه دفاعیه برای توهین

این قاعده به معنی آن است که در اسلام، ضرر دیدن و ضرر رساندن وجود ندارد.

فردی که به دیگری توهین می‌کند در واقع با این کار، به دیگری و آبرو و شخصیت او ضرر می‌زند و باید با او برخورد شود.

قاعده فقهی الکتاب کالخطاب و لایحه دفاعیه برای توهین

این قاعده به معنای این است که نوشته مثل گفته است.

بنابراین فردی که از طریق نوشته و به صورت کتبی به دیگری توهین کند مرتکب جرم توهین شده است و ماهیت مجرمانه رفتار رو تغییر نمی‌کند.

شما می‌توانید از هریک از قواعد فقهی بالا در متن لایحه دفاعیه توهین و فحاشی استفاده کنید.

دلایل و مدارک مناسب برای نمونه لایحه توهین و فحاشی

فردی که به او اهانت شده است، برای دفاع از حق خود لایحه دفاعیه برای توهین را تنظیم می‌کند. او ضمن این لایحه، اسناد، مدارک و دلایل خود را نیز برای اثبات ادعای خود ارائه می‌دهد. برای مثال اگر فردی با نوشتن متنی به شخص دیگری توهین کرده باشد یا از طریق انتشار کلیپی در فضای مجازی به او اهانت کند، آن شخص می‌تواند این موارد را به دادگاه ارائه دهد. در صورتی که فردی در مقابل انظار عمومی و در میان جمع، قربانی توهین شده باشد، می‌تواند شاهد خود را نیز به دادگاه معرفی کند تا به علم و اطلاعات قاضی نسب به این جرم کمک شود و تصمیم مناسب را بگیرد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم لایحه توهین را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم لایحه روی لینک قبل بزنید. شما همچنین می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی برخوردار شوید. روی لینک قبل بزنید و درخواست خود را ثبت کنید. ما در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(7 نظر)
account_circle
hanid
thumb_up_alt
یه بنده خدایی هروقت، هر کجا من رو می‌بینه شزوع به فحاشی، تهمت و حرف زشت می‌کنه. واقعا اگر دادخواست بدم دادگاه اون رو مجرم می‌کنه؟
05:17
17 اردیبهشت 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. اگر ایشان جنون نداشته باشند احتمال محکوم شدن بالا است. می‌توانید از شهادت شهود نیز برای اثبات حق خودتان استفاده کنید زیرا به هر حال، اشخاصی شاهد این اتفاق هستند.
18:48
20 اردیبهشت 1400
account_circle
صادقی
thumb_up_alt
سلام. وقتتون بخیر. بنده با همسرم حدود ۳ ساله اختلاف داریم که ایشون از گوشی بنده سو استفاده کردن و برای خودشون پیامک ارسال کردن و چند ماهه خونه رو ترک کردن و حالا از بنده شکایت کردن که بهشون توهین کردم (با استناد به پیامک). ضمن اینکه شکایت کذب ضرب و شتم و غیره داشتن که اون‌ها رو تبرئه شدم. راهنماییتون در خصوص شکایت توهین ایشون چیه؟ ممنون از لطفتون.
17:14
13 تیر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در خصوص شکایت توهین بهتر است به آرای صادر شده قبلی مبنی بر کذب بودن ادعا استناد کنید. ضمن اینکه در نظر داشته باشید ایشان مدعی است و ایشان باید ثابت کند که شما توهین کرده‌اید. به هر حال، شما می‌توانید تنظیم لایحه خود را به مجموعه حقوقی رکلا بسپارید تا مطابق با انتظارات شما، لایحه مناسب تنظیم شود.
15:46
14 تیر 1400
account_circle
هانی
thumb_up_alt
من وقتی از سرکار برمیگشتم دیدم همسایه با برادر و بچه هاش سر پدرم ریختن که ایشون رو بزنن. وقتی رسیدم، داد زدم سر همشون که اتفاقی برای پدرم نیفته. حالا رفتن به جرم اهانت و تهدید از من شکایت کردن. ما 2 نفر بودیم و اون‌ها حدود 10 نفر که حالا اونا شاهد خودشون شدن. باید چیکار کنم؟
09:04
27 تیر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. به هر حال اون‌ها علاوه بر ایجاد مزاحمت برای پدر شما، پدر رو مورد ضرب و شتم قرار دادند. فارغ از اینکه قاضی دادگاه بیشتر از آنکه به تعهدات شهود توجه کند به نزدیکی ادعاهای طرف مقابل با واقعیت توجه می‌کنید باید توجه داشته باشید که نبود شاهد از طرف شما لزوما به معنای محکومیت شما نخواهد بود. پیشنهاد می‌کنم حتما در خصوص تهیه دلایل، نهایت تلاش را انجام دهید.
16:37
28 تیر 1400
account_circle
ساعد
thumb_up_alt
سلام و خسته نباشید. در محل کارم یه آقایی به عنوان سرپرست هست که خیلی بداخلاق و عصبانی هستن. وظیفه آقا توی شرکت تعمیر دستگاه‌ها هست ولی هر وقت دستگاهی خراب میشه و کارگرها صداش میکنن که بیاد دستگاه رو درست کنه با اینکه وظیفه‌اش همینه و بابت کارش پول می‌گیره چنان برخورد بدی با کارگران می‌کنه که انگار بهش فحش بی‌ناموسی میدن. با اینکه اکثر کارگران خانم هستند و روحیه حساس و شکننده‌ای دارن، شروع می‌کنه به داد زدن و گفتن این جمله‌ها که با یه عده گاو و گوسفند طرف هستم و باید به شما ارابه بست و حرف زدن با شما مثل اینه که یاسین توی گوش چهارپا بخونی. و از این حرفا. بعد که میریم به مدیر شرکت میگیم ایشونم میگن همه اینا رو کتبی بنویسید تا باهاش برخورد کنیم. باید چند نفری با هم یه نامه بنویسیم. یه خورده برامون سخته. چطوری باید شروع به نوشتن کنیم و این الفاظ زشت رو چجوری بیان کنیم که مفهوم رو برسونیم که اونام بتونن با این آقا یه برخورد اساسی کنن که واسه همیشه ادب شه؟
07:37
18 مرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. اینکه متن درخواست شما به چه شکلی تنظیم شود شکل خاص قانونی ندارد. به هر حال چنانچه بخواهید ایشان به سزای توهین و فحاشی انجام شده برسد می‌توانید به صورت مجزا و از طریق طرح شکایت اقدام کنید و لازم نیست حتما در سطح شرکت باقی بماند.
15:34
19 مرداد 1400
account_circle
ناشناس
thumb_up_alt
چندی پیش یک نفر در تماس تلفنی به من فحاشی کرد و از الفاظ رکیک استفاده کرد و تلفن رو قطع کرد. نتوانستم تحمل کنم تلفن کردم جوابم را نداد با پیامک من هم جوابش را دادم. حالا رفته شکایت کرده از طریق شورای حل اختلاف و برام اخطاریه اومد. بدلیل ممنوعیت تردد نتوانستم در موعد مقرر در جلسه حاضر شم. مجدد دادنامه اومد که به مراجع ذیصلاح فرستادند. حالا چه کنم من هم از او شکایت کنم؟ و یه لایحه دفاعیه بفرستم؟ لطفا در خصوص شکایت جداگانه و همچنین متن لایحه کمکم کنید.
14:24
01 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. فحاشی کردن یک شخص دلیلی نخواهد بود که بر اساس آن، مخاطب نیز مجاز به توهین و فحاشی باشد. در صورتی که هنوز فرصتی برای تجدید نظر مانده است درخواست تجدید نظر ثبت کنید. در خصوص فحاشی ایشان نسبت به شما نیز، می‌توانید به صورت مجزا طرح دعوا کنید. در مورد تنظیم متن لایحه، لطفا درخواست خود را در وب سایت ثبت کنید تا برای بیان جزئیات همکاری با شما تماس بگیریم.
14:23
02 شهریور 1400
account_circle
راضیه نباتی
thumb_up_alt
در خصوص شکایت همسر سابقم از من بخاطر توهین و فحاشی و گرفتن پرینت. من به خاطر ۹ سال دوری از دخترم و قطع کل روابط احساسی و عاطفی و حتی در حد تلفن صحبت کردن، از همه جهات از سمت نامادری و همسر سابقم در فشار روانی بودم. بدون قصد و نیت شوم، پیامک‌هایی با الفاظ زشت و تهدید به همسرم ارسال کردم. لطفا منو راهنمایی کنید لایحه دفاعیه میخوام که در جلسه حضور نداشته باشم.
13:52
11 دی 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
کاربر گرامی! همکارانم با شما تماس خواهند داشت و کمال همکاری را در دستور کار قرار خواهیم داد.
15:59
12 دی 1400
account_circle
عباس جعفری
thumb_up_alt
سلام. وقت بخیر. شخصی در همسایگی ما به علت اختلاف موجود، از طریق پیامک با استفاده و با به کار بردن الفاظ رکیک و زننده و شرم آور، مخل آسایش و آرامش اینجانب می‌شوند. عناوین بکار برده شده مثل رذل، دزد، شیشه ای (تاکنون یه سیگار هم نکشیدم)، مال مردم خور و مهمتر از همه اینکه نوشته که همسایه‌ها می گویند ایشان جرات نداره بیاد پایین. ایشان اگر گله و شکایتی دارند بروند شکایت کنند. لطفا یه راهنمایی بفرمایید. سپاسگزارم.
05:11
23 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد یک اظهارنامه برای ایشان ارسال و به توهین و مزاحمت ایشان اشاره شود. در صورتی که کافی نبود، علیه ایشان با اتهامات توهین و مزاحمت، شکایت کنید.
16:39
24 مرداد 1401