لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه و کاربرد این نوع از لوایح قانونی!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/05/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه

یکی از جرائمی که امنیت جامعه را با خطر مواجه می‌کند؛ جرم تهدید با اسلحه است. قانون‌گذار تهدید را جرم انگاری و برای آن مجازات تعیین کرده است. تهدید با اسلحه جرمی است که موجب هراس مردم و ناامنی جامعه می‌شود. شخصی که با اسلحه، دیگران را تهدید می‌کند ممکن است اهداف گوناگونی دارد. هدف این اشخاص با کمک اسلحه و با وادار کردن مردم به کار مورد نظر محقق می‌شود. استفاده از اسلحه به‌ منظور دریافت اموال دیگران با تهدید جان و مال آن‌ها واقع می‌شود. تهدید با اسلحه علاوه‌ بر فردی که تهدید شده است موجب ترس و هراس افراد دیگری می‌شود که شاهد این واقعه هستند. شخصی که تهدید شده است می‌تواند علیه فردی که او را تهدید کرده است در دادگاه کیفری شکایت کند. پس ‌از آن، لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه را تنظیم کند و به دادگاه تقدیم شود.

این شخص با طرح شکایت تهدید با اسلحه از دادگاه تقاضای رسیدگی به این جرم و مجازات مجرم را دارد.

ماهیت و شرایط تحقق جرم تهدید با اسلحه

تهدید به معنی ترساندن و ایجاد هراس در دیگران است. فردی که دیگران را تهدید می‌کند، مطابق قانون، مجازات می‌شود. تهدید معمولاً نسبت به جان فرد یا عزیزان او صورت می‌گیرد. علت این تهدید می‌تواند رسیدن به اموال یا دارایی دیگران یا اجبار مردم به انجام امور غیر قانونی مورد نظر تهدید کننده باشد. مثلاً شخصی با اسلحه خود، دیگری را تهدید می‌کند که شخص ثالث را کتک بزند یا اموال خود را به او بدهد. این تهدید باید غیر قانونی باشد تا جرم تهدید با اسلحه محقق شود. یعنی اگر مامور نیروی انتظامی، متهم را با اسلحه تهدید و وادار به تسلیم کند، جرمی واقع نشده است. زیرا مطابق قانون، از وظایف این مامور، تسلیم متهم به مراجع انتظامی است.

نکات جرم تهدید با اسلحه پیش از نوشتن لایحه دفاعیه تهدید

جرم تهدید با اسلحه فقط در صورت وجود سلاح واقع می‌شود. در صورتی که تهدید بدون سلاح باشد، شامل مصادیق دیگر جرم تهدید است. برای تحقق این جرم؛ تهدید شونده باید سلاح را ببیند. صرف ادعای همراه داشتن سلاح باعث وقوع این جرم نمی‌شود. مثلاً اگر فردی به دیگری بگوید با همین اسلحه‌ای که در کیفم دارم تو را به قتل می‌رسانم. در این‌جا جرم تهدید با اسلحه واقع نشده‌ است. زیرا برای تحقق این جرم، اسلحه باید رؤیت شود.

جرم تهدید با اسلحه با استفاده از سلاح گرم و سرد محقق می‌شود. یعنی فردی که دیگران را تهدید می‌کند چه با اسلحه گرم مانند کلاشینکف و کلت کمری چه با اسلحه سرد مانند قمه، زنجیر، چوب و مانند آن‌ها دیگران را تهدید کند، این جرم واقع می‌شود.

اگر فردی که توسط دیگری تهدید شده است به ‌علت ترس و وحشت، جان خود را از دست بدهد تهدید کننده قاتل است.

تهدید با اسلحه جرم غیر قابل گذشت است زیرا این جرم موجب ترس و ناامنی در جامعه می‌شود. یعنی گذشت شاکی تأثیری در مجازات تهدید کننده ندارد و به هرحال مجازات می‌شود.

کاربرد لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه

امنیت یکی از مهم‌ترین مسائل در یک جامعه است. قانون‌گذار با جرم ‌انگاری این جرم حمایت خود را از افرادی که تهدید شده‌اند، اعلام می‌کند. جرم تهدید به‌ خودی‌ خود موجب هراس افراد می‌شود، زمانی هم که تهدیدکننده از اسلحه استفاده کند، این ترس در افراد افزایش پیدا می‌کند. افرادی که تهدید شده‌اند با شکایت کیفری از شخصی که آن‌ها را تهدید کرده ‌است تلاش می‌کنند امنیت را به خود و خانواده برگردانند. این شخص با تنظیم لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه از دادگاه می‌خواهد که امنیت از بین‌رفته را به جامعه برگرداند و مجرم را به سزای عملش برساند.

گاهی ممکن است تهدید فقط نسبت به شخص یا خانواده او باشد که در این حالت این افراد علیه تهدید کننده نزد دادگاه صالح شکایت می‌کنند و با تنظیم لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه درباره این جرم به صورت کامل توضیح می‌دهند. قاضی با بررسی محتوای لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه و مدارک و دلایل، حکم خود را صادر می‌کند. گاهی ممکن است تهدید با اسلحه در یک مکان عمومی و معابر انجام شود. در این شرایط، اگر این جرم مشمول محاربه شود، مجازات سنگین‌تری دارد. ولی اگر جرم تهدید با اسلحه واقع ‌شده باشد، مجرم به مجازات حبس و شلاق محکوم می‌شود. این جرم با شهادت شهود اثبات می‌شود.

چه زمانی لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه تنظیم می‌شود؟

لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه زمانی تنظیم می‌شود که شخصی با اسلحه خود دیگران را تهدید کند تا کار مورد نظر تهدید کننده انجام شود و به هدف خود برسد. تهدید با اسلحه باعث رعب و وحشت مردم و ترویج خشونت در جامعه می‌شود. شخصی که با اسلحه تهدید شده است و احساس ناامنی در او به وجود آمده است با طرح شکایت کیفری و تنظیم لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه از دادگاه، رسیدگی به این جرم و مجازات تهدید کننده را خواستار می‌شود.

برای مثال، خانمی را در نظر بگیرید که به‌ علت اختلاف با همسرش، خانه را ترک کرده و به منزل پدرش رفته ‌است. در این شرایط، همسرش با استفاده از یک سلاح مانند کلت کمری یا شمشیر و مانند آن‌ها به خانه پدر همسرش می‌رود و آن‌ها را با اسلحه تهدید می‌کند. در این شرایط، جرم تهدید با اسلحه واقع ‌شده است. همسر این مرد و خانواده او می‌توانند علیه او در دادگاه کیفری شکایت کنند. سپس با تنظیم لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه مواردی که به اثبات این ادعا کمک می‌کند را می‌نویسند. قاضی پس ‌از بررسی پرونده حکم مناسب را صادر می‌کند.

اسناد، مدارک و دلایل مرتبط با لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه

شخصی که لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه را تنظیم می‌کند، باید ضمن تقدیم این لایحه، تمام دلایل، مدارک و شواهدی که ثابت می‌کند او به وسیله اسلحه تهدید شده است را به دادگاه ارائه دهد. برای مثال اگر تهدید با اسلحه در یک ساختمان یا مکانی مانند آن انجام شود، شاکی می‌تواند با استفاده از گواه شاهدانی که در زمان وقوع جرم حاضر بوده‌اند ادعای خود را ثابت کند یا اگر تهدید با اسلحه در محلی صورت گرفته باشد که دوربین‌های مداربسته صحنه جرم را ضبط کرده‌اند، شاکی می‌تواند این فیلم را با خود به دادگاه ببرد، تا مجرم بودن طرف مقابل را ثابت کند. دادگاه با بررسی دلایل و مدارک و پس ‌از شنیدن شهادت شهود و مطالعه محتوای لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه ، حکم خود را صادر می‌کند.

مواد قانونی مرتبط با لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه

برای نوشتن لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه باید از مواد قانونی مناسب و مرتبط با این جرم استفاده کنیم تا لایحه‌ای مستند و قابل توجه به دادگاه ارائه دهیم.

موادی که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌شود نمونه‌ای از مواد قانونی مرتبط با جرم تهدید با اسلحه است که می‌توانیم به آن‌ها استناد کنیم.

ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

با توجه به این ماده اگر کسی با هر نوع اسلحه‌ای تظاهر و قدرت‌نمایی کند یا برای دیگران مزاحمت ایجاد کند یا آن‌ها را تهدید کند؛ به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

ماده ۲۳۷ قانون آیین دادرسی کیفری

مطابق این ماده فردی که به وسیله هر نوع سلاحی برای بانوان یا کودکان قدرت‌نمایی یا ایجاد مزاحمت کند برای او قرار بازداشت موقت صادر می‌شود. به‌عبارت ‌دیگر در صورت تحقق جرم تهدید با سلاح، تخفیف برای این شخص اعمال نمی‌شود. به دلیل تظاهر مزاحمت و هراسی که برای کودکان و بانوان ایجاد شده است برای او قرار بازداشت موقت صادر می‌شود.

ماده ۶۰۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

این ماده در مواقعی کاربرد دارد که تهدید با اسلحه نسبت به مأمور دولت انجام شود. با توجه به این ماده اگر کسی به قصد تهدید اسلحه خود را نشان دهد، به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم می‌شود.

پیشنهاد ما

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی یا ثبت درخواست تنظیم لایحه روی لینک‌های قبل بزنید. همانطور که می‌دانید، تیم حقوقی رکلا، یک مرجع تخصصی تنظیم اوراق قضایی است و در این مورد، خدمات ارائه می‌کند.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(8 نظر)
account_circle
سید رضا موسوی
thumb_up_alt
وقتی یک نظامی در مسیر جاده افرادی را که در ماشین در حال رانندگی هستند بدون هیچ دلیلی متوقف کند و آن‌ها را با کلت کمری تهدید کند و آن‌ها بدون هیچ واکنشی و با ترس فرار کنند چه مجازاتی در انتظار اوست؟
13:14
25 تیر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. هیچ شخصی جز به موجب حکم موردی مقام محترم قضایی حق تفتیش خودروی شما را ندارد و عمل ایشان مصداق سوء استفاده از موقعیت شغلی، تهدید و مزاحمت است.
16:35
26 تیر 1400
account_circle
ناشناس
thumb_up_alt
در محل کارم در حین انجام وظیفه شخصی مراجعه نمود که مدعی بود برای تحویل گرفتن مال منقول یکی از سرداران نظامی مراجعه کرده است و هیچ سندی دال بر نمایندگی و یا وکالت به همراه نداشتند. به جهت همکاری از ایشان کارت شناسایی نظامی مطالبه گردید که نامبرده شروع به فحاشی و بی احترامی نموده و به محوطه مجموعه مراجعه و با از تن در آوردن کت خود اقدام به نمایش شوکر و گاز اشک آور خود نمود که باعث ترس مراجعین شد. پس از مراجعت پلیس وی ارشاد و محل را ترک نمود. سوال حقیر این است آیا می‌توان به اتهام تهدید با سلاح گرم از ایشان طرح شکایت نمود؟
16:07
09 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. شما می‌توانید با عناوین مجرمانه‌ای همچون توهین، تهدید، حمل سلاح و سو استفاده از موقعیت شغلی علیه ایشان طرح دعوا کنید.
20:13
10 شهریور 1400
account_circle
جمال فرحانی
thumb_up_alt
سلام. من اهل خوزستانم. اهواز بنده از 3 نفر شکایت دارم که با اسلحه کلاشینکف بهم تیر اندازی کردن. شکایت کردم جلب شدن. فقط بازجویی شدن با وثيقه آزاد شدن. مدارک برای اثبات این جرم، عکس از صحنه تیر اندازی، شواهد و گزارش کلانتری کافیه. ممنون.
08:03
13 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. ممنون از اینکه تجربه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. مدارک شما، به ویژه شهادت شهود، مدارک کاملی برای دفاع در دادگاه است.
17:28
14 شهریور 1400
account_circle
ایمان میرسالاری
thumb_up_alt
سلام وقت بخیر، برادر خانم من، من و بچه‌هایم رو تهدید به مرگ با اسلحه نموده‌اند شکایت هم کردم. پدر و مادرم هم اونجا بودن شهادت دادن عموهام ترسیدن نمیان واسه شهادت. پدر و مادرم کافی هستند؟ قاضی چه حکمی میده؟
15:50
23 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
پیش بینی دقیق اینکه قاضی محترم دادگاه چه حکمی را صادر خواهد کرد از عقل سلیم به دور است چرا که ایشان با لحاظ کلیه دلایل و مدارک و در نهایت با توجه به علمی که در خودشان ایجاد شده است نسبت به صدور حکم اقدام خواهند کرد.
15:07
24 آذر 1400
account_circle
نجف ترکاشوند
thumb_up_alt
شخصی از بنده شکایت کرده که او را تهدید به قتل با اسلحه و تضییع حق کرده‌ام و این درحالی است که چند ماهی است نه او را دیده‌ام و نه رابطه‌ای چه از نظر نسبی، چه سببی، چه کاری و چه حتی دشمنی با او داشته‌ام. فکر می‌کنم او فقط به خاطر آزار و اذیت کردن بنده و گرفتن وقت از من این کارها را کرده است. من چگونه باید لایحه دفاعیه را بنویسم که تا سه روز دیگه بدم به قاضی و به قاضی بفهمانم که شاکی کاملا دروغ و کذب گفته است و ادعای شرف کنم؟ البته فعلا دعوت شده‌ام برای تحقیقات مقدماتی توسط قاضی. این درحالی است که من ساکن کرج هستم و کارمند دولت و شاکی کشاورز و ساکن شهرستان.
20:35
24 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اثبات ادعا به عهده کسی است که طرح شکایت کرده است. بنابراین بیشتر از آنکه شما نگران باشید طرف مقابل است که باید دلایل کافی به دادسرا و دادگاه ارائه کند. باید ببینید طرف مقابل چه مدارک و دلایلی را به دادگاه ارائه می‌کند.
12:09
25 خرداد 1401
account_circle
بهزاد م
thumb_up_alt
سلام. شخصی در حین نزاع، به روی اینجانب اسلحه شکاری کشیده و من را تهدید به مرگ نموده و در این میان، همسایه هم پیش ما بوده است. هر دو نظامی هستند و شاهد عینی شهادت نمی‌دهد. چطور میشه اثبات کرد؟
10:33
08 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. به هر حال برای اثبات ادعای خودتان به ارائه دلیل نیاز دارید. یکی از دلایل موثر، اظهارات شهود است و شما باید نظر ایشان را در خصوص طرح شهادت جلب کنید.
11:19
09 تیر 1401
account_circle
محمد
thumb_up_alt
آیا با عکس اسلحه برقی پرون کسی می‌تواند شکایت کند که تفنگی هم وجود ندارد فقط عکس از گوگل بوده قاضی می‌تواند حکم دهد؟ چکار میشه کرد؟
03:30
05 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. به هر حال، اثبات واقعیت این موضوع به عهده شخص ایشان است.
16:33
06 شهریور 1401
account_circle
آشوری
thumb_up_alt
سلام. از من شکایت شده بابت تهدید با سلاح. من نه در آنجا حضور داشتم و نه مرتکب این جرم شدم ولی قاضی ۱۶ ماه حبس و ۱۰۰ ضربه شلاق بهم داده.
08:58
28 اسفند 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
ممکن است این تصمیم قاضی بخاطر عدم حضور شما در جلسه دفاع و بخاطر عدم دفاع شما از خودتان باشد. چرا که دور از ذهن نیست که طرف مقابل از طریق دلایل کافی مانند شهود نسبت به اثبات ادعای خود، اقدام کرده باشد.
15:29
28 اسفند 1401