لایحه گزارش خلاف واقع و نکاتی که لازم است درباره آن بدانیم!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/08/21
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه گزارش خلاف واقع

همه اشخاص در هر جایگاهی، موظف هستند به وظایفی که به عهده دارند، به‌ درستی عمل کنند. بعضی اشخاص در سمت شغلی خود مسئولیت مهمی مانند گزارش کار را به عهده‌ دارند. نوشتن گزارش کار وظیفه‌ای است که با حساسیت‌های زیادی همراه است. ممکن است گزارشی توسط شخصی به مقام مافوق یا مقامات دیگر داده شود که برخلاف حقیقت باشد. به این حالت ارائه گزارش، گزارش خلاف واقع گفته می‌شود. یکی از شغل‌هایی که در معرض تخلف گزارش خلاف واقع است، نیروهای نظامی و انتظامی هستند. این افراد ممکن است گزارشی را علیه شخصی برخلاف واقعیت تنظیم کنند و به مقام بالا دست خود تحویل دهند. در این شرایط، شخصی که علیه او گزارش خلاف واقع گزارش داده‌ شده است، می‌تواند نمونه لایحه گزارش خلاف واقع را تنظیم و به دادگاه تقدیم کند.

مصادیق جرم گزارش خلاف واقع

هر شخصی، در هر شغل و وظیفه‌ای که به عهده دارد، می‌تواند گزارش خلاف واقع صادر کند. یعنی این موضوع، به نیروهای انتظامی منحصر نیست و هر شخصی ممکن است مرتکب جرم گزارش خلاف واقع شود. برای مثال؛ کارشناس رسمی خط در دادگستری که مسئول رسیدگی به اصالت خط و امضای ثبت ‌شده در یک چک است، اگر به علت دریافت رشوه یا دشمنی با یکی از طرفین دعوا، گزارش خلاف واقع به دادگاه ارسال کند، مرتکب جرم گزارش خلاف واقع شده ‌است. شخصی که به واسطه این گزارش ضرر کند و حکم دادگاه علیه او صادر شده باشد، می‌تواند علیه کارشناس نمونه لایحه گزارش خلاف واقع تنظیم کند. او با ارائه دلایل و مدارک مناسب، تلاش می‌کند که حق خودش را احیا کند. در این حالت، اگر تخلف کارشناس برای دادگاه ثابت شود، به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شود.

مثال (مورد اول)

اگر پزشکی که در سازمان پزشکی قانونی مشغول به کار است، به دلایلی مانند دریافت رشوه، تهدید یا موارد دیگر، گزارشی تنظیم کند که برخلاف حقیقت باشد، ممکن است جان یک انسان در معرض خطر قرار بگیرد یا اینکه حق شخصی از بین برود. به دلیل امنیت این شغل و تأثیر آن در جان و زندگی مردم، گزارش خلاف واقع در این سازمان هم جرم شمرده می‌شود. در این شرایط، شخصی که گزارش پزشکی قانونی علیه او صادر شده است یا اولیاء دم شخص فوت شده، می‌توانند علیه پزشک متخلف در دادگاه شکایت کنند. سپس با تنظیم نمونه لایحه گزارش خلاف واقع و ارائه دلایل و مدارک مناسب؛ درخواست خود را مبنی به رسیدگی به این پرونده به دادگاه ارائه می‌دهند. آن‌ها از دادگاه تقاضا می‌کنند مجرم را مطابق قانون مجازات کند.

مثال (مورد دوم)

گاهی ممکن است شخصی که در یک جایگاه نظامی و انتظامی یا قضایی است، مرتکب این جرم شود. برای مثال؛ یک قاضی به دلیل انگیزه‌های شخصی، به گونه‌ای گزارش پرونده را تکمیل کند که حق یکی از طرفین دعوا ضایع شود. در این حالت، شاکی می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه گزارش خلاف واقع در دادگاه انتظامی قضات علیه قاضی متخلف، شکایت کند. او باید بتواند با ارائه دلایل مناسب ادعای خود را ثابت کند.

همان ‌طور که بیان شد، هر شخصی در هر جایگاهی می‌تواند مرتکب جرم گزارش خلاف واقع شود. این جرم باعث ورود آسیب به حیثیت و جایگاه اشخاص و از بین رفتن حقوق آن‌ها می‌شود.

نکات مهم درباره نمونه لایحه گزارش خلاف واقع

برای جرم گزارش خلاف واقع، وجود سوءنیت و قصد مجرمانه لازم است. یعنی اگر شخصی که مسئول تنظیم گزارش است، به ‌اشتباه و بدون قصد مجرمانه موضوعی را بیان کند که حقیقت ندارد، این جرم واقع نمی‌شود.

جرم گزارش خلاف واقع ، بیشتر در حوزه کاری نیروهای مسلح امکان پذیر است. اما این جرم در مورد سایر مشاغل و جایگاه‌های نظامی، قضایی، پزشکی و مانند آن نیز ممکن است رخ دهد.

برای شکایت از شخصی که علیه شما گزارش خلاف واقع داده است، می‌توانید به همان سازمان یا اداره مراجعه کنید. همچنین می‌توانید مستقیم به دادگاه شکایت و نمونه لایحه گزارش خلاف واقع را تنظیم کنید.

جرم جعل با جرم گزارش خلاف واقع ، شباهت‌هایی دارد. اما این دو جرم عناوین مجرمانه و مجازات مجزا دارند.

کاربرد نمونه لایحه گزارش خلاف واقع

حق تمام افراد در قانون محترم شمرده شده‌ است. هیچکس حق ندارد با گزارش خلاف واقع خود، باعث از بین رفتن آبرو و آسیب به جایگاه اجتماعی اشخاص شود. قانون‌گذار با جرم دانستن گزارش خلاف واقع و تعیین مجازات برای آن، حمایت خود را از اشخاصی که علیه آن‌ها گزارش خلاف حقیقت داده می‌شود، اعلام کرده ‌است. برای مثال؛ راننده‌ای را در نظر بگیرید که در خیابان با خودروی دیگری تصادف می‌کند.

تصور کنید که در این تصادف، راننده مقابل باعث تصادف شده‌ است اما افسری که به‌ عنوان کارشناس راهنمایی و رانندگی در صحنه تصادف حاضر می‌شود، به علت آشنایی با راننده متخلف یا دریافت رشوه از او، برخلاف حقیقت، گزارش خود را تنظیم می‌کند. در این حالت راننده‌ای که علیه او گزارش داده ‌شده است، می‌تواند با مراجعه به دادگاه از افسر متخلف شکایت کند و نمونه لایحه گزارش خلاف واقع را به دادگاه ارائه دهد. در این پرونده اگر تخلف افسر ثابت شود، به مجازات مقرر محکوم می‌شود.

چه زمانی نمونه لایحه گزارش خلاف واقع تنظیم می‌شود؟

اگر علیه شما گزارشی تنظیم ‌شده است که واقعیت ندارد، بهترین راهکار این است که برای دفاع از خود، نمونه لایحه دفاعیه گزارش خلاف واقع را تنظیم کنید و به دادگاه ارائه دهید. شما باید بتوانید در دادگاه ثابت کنید که گزارشی که علیه شما تنظیم شده است، واقعیت ندارد. برای مثال؛ ممکن است شما هنگام تنظیم یک قرارداد با طرف مقابل خود توافق کنید که در صورت بروز اختلاف به داور مراجعه خواهید کرد. همچنین می‌توانید مشخصات داور مورد نظر را هم در قرارداد بنویسید. حال، زمانی که شما و طرف مقابل با مشکلی مواجه شدید، به داور مراجعه می‌کنید تا در مورد مشکل شما داوری کند.

اگر داور بعد از بررسی موضوع قرارداد شما، گزارش خلاف واقع تنظیم کند، شما می‌توانید علیه او شکایت و نمونه لایحه گزارش خلاف واقع را تنظیم کنید. ممکن است داور به دلیل دوستی یا خصومت با یکی از طرفین، گزارش خلاف واقع صادر کند. در این حالت مرتکب جرم شده‌ است و مطابق قانون با او برخورد می‌شود. البته این شخص نیز می‌تواند با ارائه نمونه لایحه دفاعیه گزارش خلاف واقع از خود دفاع کند.

اسناد و دلایل مرتبط با نمونه لایحه گزارش خلاف واقع

زمانی‌ که نمونه لایحه دفاعیه گزارش خلاف واقع را تنظیم می‌کنید؛ به‌ همراه آن، تمام دلایل، مدارک و اسنادی که ثابت می‌کند علیه شما گزارش خلاف واقع داده شده‌ است را به دادگاه ارائه دهید. برای مثال؛ ممکن است پزشکی که برای بررسی سلامت خود قبل‌ از اعزام به سربازی شما را معاینه می‌کند، با شما خصومت شخصی داشته باشد. ممکن است این پزشک علیه شما گزارش خلاف واقع تنظیم ‌کند. یعنی بیماری شما را در گزارش خود ثبت نکند تا مشمول معافیت از سربازی نشوید. در این حالت، پزشک مرتکب جرم شده است. شما می‌توانید علیه او شکایت کنید و نمونه لایحه گزارش خلاف واقع را به دادگاه تقدیم کنید. چنانچه بتوانید با ارائه اسناد و دلایل معتبر ثابت کنید که محتوای گزارش، خلاف حقیقت بوده ‌است، قاضی به نفع شما حکم می‌دهد. در این‌ صورت مجرم به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شود.

ماده ۳۷ قانون کارشناسان رسمی دادگستری

مطابق این ماده اگر کارشناس رسمی دادگستری با سوء نیت در مورد امری کارشناسی کند و برخلاف واقع، چیزی بنویسد یا در اظهار عقیده کتبی خود راجع‌ به امر کیفری یا حقوقی، شرح آنچه رخ داده را ذکر نکند و بر خلاف واقعیت چیزی را بیان کند، جاعل در اسناد رسمی محسوب می‌شود. چنانچه کارشناس رسمی در چیزی که برای آزمایش در دسترس او قرار داده‌ شده است با سوءنیت تغییری ایجاد کند، به مجازات مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود و اگر گزارش خلاف واقع کارشناس رسمی دادگستری در حکم دادگاه مؤثر واقع‌ شده باشد، این کارشناس به حداکثر مجازات معین برای این جرم، محکوم خواهد شد.

پیشنهاد ما در مورد لایحه گزارش خلاف واقع

برای تنظیم لایحه ، لازم است که حتما از یک مشاور حقوقی مجرب کمک بگیرید و از ابعاد مختلف این لایحه و شیوه نوشتن آن، آگاه شوید. تیم حقوقی رکلا، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را با شرایط مناسبی به شما ارائه می‌دهد. در کنار شما هستیم.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(4 نظر)
account_circle
قادری
thumb_up_alt
با سلام و احترام. یکسال پیش به جهت جلوگیری از خروج اتومبیل از پارکینگ توسط همسایه به واسطه پارک خودرو جلوی درب و ممانعت ایشان، با ۱۱۰ تماس گرفتم. مامور اعزام شد و طی گزارشی اعلام نمود خودرو به بیرون هدایت شود و مورد مزاحمت منتفی شد و ما بیرون رفتیم. پس از مدتی فرد مزاحم شکایتی مبنی بر فحاشی و ضرب و جرح نمود که پس از بررسی پرونده با گزارش همان مامور در ساعت و روز مشابه مواجه شدم که خلاف گزارش خودش گزارشی داده که کاملا متناقض است. راهنمایی بفرمایید چکار باید انجام بدهم. ممنون.
07:11
13 مرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در صورتی که این گزارش یکی از دلایل ابراز شده توسط همسایه شما باشد شما می‌توانید به تعارض موجود میان دو گزارش و شهادت شهود اشاره کنید و از این طریق، در خصوص صدور حکم شایسته به قاضی محترم دادگاه کمک کنید.
12:42
14 مرداد 1400
account_circle
محسن میرزایی
thumb_up_alt
با سلام. اگر مامور نیرویی انتظامی با ارسال گزارشات خلاف واقع پرونده سازی بر علیه اینجانبان تشکیل دهد و با همدستی با مشتری، جای شاکی، آن‌ها را به دادسرا معرفی کند و رای منع تعقیب صادر شود آیا بر علیه مامورین با استناد به گزارش خلاف واقع که نسبت به ما داده بودن میشه شکایت کرد؟
04:37
15 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد امکان طرح دعوا وجود دارد اما در نظر داشته باشید که شما مدعی هستید و این به عهده شما خواهد بود که ادعای خود را اثبات کنید.
17:02
16 مهر 1400
account_circle
حیدرعلی صف ارا
thumb_up_alt
بنده قصد دارم از یک کارشناس و یک هیئت کارشناس راه و ساختمان به جرم گزارش خلاف واقع شکایت کنم. دادخواست آن را شما تنظیم بفرمایید تا خودم ببرم و ثبت کنم. هزینه دو دادخواست چقدر می‌شود؟
18:37
17 دی 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. کاربر گرامی! درخواست شما در حال کارپردازی است و همکارانم در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.
13:56
18 دی 1400
account_circle
اردلان یزدانی
thumb_up_alt
سلام و عرض ادب. از پدر من که ۲ سال پیش فوت شدن جدیدا شکایت شده برای گزارش خلاف واقع چون ایشان کارشناس دادگستری بودن وقتی در قید حیات بودن. می‌خواستم ببینم چی کار کنیم؟
23:03
27 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. بخش کیفری موضوع منتفی است زیرا پدر شما در قید حیات نیستند اما در صورتی که خلاف واقع بودن گزارش ایشان ثابت شود و مشخص شود که به واسطه آن گزارش خلاف واقع، ضرری به دیگران وارد شده است در صورتی که اموالی از ایشان باقی مانده باشد ممکن است از آن اموال جبران خسارت شود.
11:36
29 فروردین 1401