نحوه نوشتن لایحه دفاعیه مهریه و قوانین خوبی که می‌توانیم به آن‌ها در متن دفاعیه اشاره کنیم!

نویسنده:مهدیه تدین
-
بروزرسانی:1401/10/11
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نمونه لایحه دفاعیه مهریه

لایحه دفاعیه مهریه یکی از کاربردی‌ترین لایحه‌ها در دادگاه‌های خانواده است. امروزه با توجه به افزایش آمار طلاق زوجین، درخواست مهریه نیز افزایش یافته است. اگرچه دریافت مهریه در حین ازدواج نیز ممکن است. اما در اکثر موارد، درخواست مهریه نشانه‌ای از اختلاف در زندگی زناشویی است.

نمونه لایحه دفاعیه مهریه لایحه‌ای است که زوجه برای دریافت مهریه استفاده می‌کند. براساس ماده 1078 قانون مدنی هرچیزی که ارزش مالی داشته باشد و قابلیت مالکیت داشته باشد را می‌توان مهریه قرار داد. طرفین قبل از ازدواج درباره مقدار مهریه با یکدیگر توافق می‌کنند. در جامعه امروزی، مهریه به نوعی نشان دهنده احترام و وفاداری مرد به زن و زندگی زناشویی است.

در عرف و جامعه، برای ازدواج زن و مرد تعیین مهریه از پایه‌های اساسی ازدواج شناخته شده است. حتی برخی از ازدواج‌ها به علت اختلاف خانواده‌ها و زوجین بر سر مهریه و مقدار آن شکل نمی‌گیرد. مهریه از حقوق مالی زوجه (زن) است و می‌تواند هر زمانی که بخواهد مهریه را درخواست کند. زن در ازدواج موقت و ازدواج دائم حق دریافت مهریه دارد.

حتما باید بعد از طلاق، این لایحه را به دادگاه بدهم؟

برخلاف تصور مردم، زن می‌تواند حتی در زندگی عادی خود با مرد نیز مهریه را درخواست کند و دریافت مهریه مختص زمان طلاق نیست.

اما مهریه به معنی قیمت گذاری زن یا فروش او به مرد نیست، بلکه دریافت مهریه بعد از طلاق به نوعی پشتیبان مالی زن در زندگی او پس از جدایی است. حتی زن می‌تواند برای رفع نیاز‌های مالی خود در طول زندگی با شوهرش علاوه بر نفقه، مهریه خود را نیز دریافت کند. ارائه نمونه لایحه دفاعیه مهریه که به درستی و با دقت تنظیم شده است به موفقیت شما در دادگاه منجر می‌شود.

مهریه و نفقه کاملاً متفاوت هستند. نفقه امکاناتی برای زندگی زن است که مرد در طول زندگی موظف است برای او فراهم کند اما مهریه حق مالی است که در هر صورت به زن تعلق می‌گیرد.

میزان مهریه به توافق زوجین و خانواده‌های آن‌ها بستگی دارد. مهریه ممکن است یک مال مشخص مثل خانه، باغ، مغازه و غیره باشد یا اینکه سود حاصل از کاری مانند اجاره خانه برای مدت معینی را به عنوان مهریه تعیین کنند. در هر صورت، مواردی که به عنوان مهریه ذکر می‌شوند باید قابلیت مالکیت داشته و دارای ارزش مالی باشند. همچنین مال باید در زمان عقد موجود و متعلق به مرد باشد. اگر مال متعلق به شخص دیگری است، باید آن شخص، نسبت به این عمل رضایت داشته باشد. یعنی اگر مال متعلق به پدر مرد است، پدر ایشان باید نسبت به اینکه آن مال را به عنوان مهریه تعیین کرده‌اند، مطلع و راضی باشد.

آیا باید تمکین کنم تا مهریه بگیرم؟

دریافت مهریه توسط زن هیچ ارتباطی با عدم تمکین او نسبت به مرد ندارد و هیچ چیزی نمی‌تواند مانع از درخواست مهریه زن شود. بنابراین، در نمونه لایحه دفاعیه مهریه تمامی مواردی که به عنوان مهریه توافق شده را به دادگاه ارائه کنید.

نحوه نوشتن لایحه دفاعیه مهریه

نحوه نوشتن لایحه دفاعیه مهریه نیز مانند نوشتن سایر لایحه‌ها است. در تنظیم نمونه لایحه دفاعیه مهریه می‌توانید از مواد قانونی، آیات، روایات و مدارک قابل قبول استفاده کنید.

در تنظیم لایحه دفاعیه زوجه ، در پرونده مطالبه مهریه باید نکاتی را رعایت کنید. با ما همراه باشید. من توضیحاتی در این مورد خواهم داد.

از کدام مواد قانون در تنظیم نمونه لایحه دفاعیه مهریه استفاده کنم؟

شما می‌توانید به مواد قانونی زیر استناد کنید و لایحه کاملی را تنظیم کنید:

ماده 1082، 1083 و 1084 قانون مدنی

براساس ماده 1082 قانون مدنی به محض این‌که زوجین عقد کنند، زوجه مالک مهریه می‌شود و می‌تواند به هر نحوی از آن استفاده کند. پس زوجه می‌تواند در حین ازدواج یا بعد از طلاق، مهریه خود را تقاضا کند. این ماده مهریه را حق زن دانسته است. در لایحه دفاعیه زوجه در پرونده مطالبه مهریه به این ماده استناد کنید و مهریه را به عنوان حق قانونی زوجه بیان کنید.

تبصره ماده 1082 قانون مدنی بیان می‌کند اگر مهریه وجه نقد باشد، مهریه با توجه به نرخ تورم سالیانه محاسبه می‌شود. با توجه به تورم، دادگاه مبلغ مهریه را محاسبه می‌کند.

براساس ماده 1083 دادگاه می‌تواند برای تقدیم تمام یا قسمتی از مهریه به زوجه، زمانی را تعیین کند یا مهریه را قسط بندی کند. دادگاه در مواردی برای کاهش فشار بر مرد، مهریه را قسط‌بندی می‌کند یا مدتی را مشخص می‌کند.

براساس ماده 1084 اگر مهریه عین معین (خانه، ماشین، باغ،..) باشد و مشخص شود قبل از عقد، عیب و نقصی داشته است یا بعد از عقد و قبل از تقدیم مهریه به زوجه، عیبی پیدا کند یا از بین برود، زوج ضامن جبران عیب و تلف است.

ماده 1085 قانون مدنی (در صورتی که تمکین نکرده‌اید!)

در ماده 1085 بیان شده، زوجه می‌تواند تا زمانی‌که مهریه را دریافت نکرده از عمل به وظایف خود (تمکین) در برابر زوج خودداری کند، اما اگر مهریه او حال باشد (یعنی هر زمانی که زوجه درخواست کند زوج باید مهریه را تقدیم کند)، می‌تواند از این ماده استفاده کند. خودداری زوجه در این ماده مانع از دریافت نفقه نیز نخواهد بود و زوجه مستحق دریافت نفقه در این زمان است. در حقوق به این حق زن، حق حبس می‌گویند. اگر مرد به علت عدم تمکین زن از تقدیم مهریه خودداری کند، زن می‌تواند با استناد به این ماده در نمونه لایحه دفاعیه مهریه از حق خود دفاع کند. در مهریه موجل (یعنی مهریه‌ای که برای تقدیم آن به زن، زمانی تعیین شده است) زن دارای حق حبس نیست. چون ماده یکی از شروط حق حبس را حال بودن مهریه دانسته است.

منظور از حال بودن، یعنی مهریه‌ای که پرداخت آن مشروط به زمان مشخصی نشده است. مهریه ممکن است به صورت حال یا مؤجل باشد. اگر موجل باشد زوجه باید تا رسیدن زمان مقرر برای دریافت مهریه و تنظیم لایحه دفاعیه زوجه در پرونده مطالبه مهریه صبر کند.

نمونه لایحه دفاعیه مهریه

ماده 1087 قانونی مدنی (در صورتی که ازدواج شما، موقت بوده است!)

براساس ماده 1087 در عقد دائم زوجه می‌تواند مهریه‌ای مشخص نکند و عقد نیز درست است. اما ماده 1095 بیان می‌کند در عقد موقت، عدم تعیین مهریه، باعث باطل شدن عقد می‌شود. پس تعیین مهریه در عقد موقت امری ضروری و مهم است.

برای مهریه بیش از 110 سکه به چه ماده‌هایی در لایحه دفاعیه مهریه اشاره کنم؟

براساس ماده 22 قانون خانواده اگر مهریه در زمان وقوع عقد تا 110 سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، تقدیم آن به زن با توجه به ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی صورت می‌گیرد. اگر مهریه بیش از این مقدار باشد، برای تقدیم مهریه دادگاه توانایی مالی مرد را در نظر می‌گیرد. در صورتی‌که مرد توانایی مالی داشته باشد باید مقدار مازاد بر 110 سکه را نیز تقدیم زن کند.

در قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی ابتدا توانایی مالی مرد مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر مرد از لحاظ مالی فقیر باشد و توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، دادگاه مهریه را قسط بندی می‌کند یا زمان بیشتری به مرد می‌دهد. اما اگر مرد به علت فرار از تقدیم مهریه تظاهر به ناتوانی کند، تعقیب کیفری می‌شود.

از چه آیه‌ای در تنظیم نمونه لایحه دفاعیه مهریه استفاده کنم؟

پیشنهاد می‌کنم در لایحه دفاعیه مهریه به آیه‌های زیر اشاره کنید:

آیه 4 سوره نساء به مردان توصیه می‌کند که مهریه زنان را با رضایت کامل تقدیم آن‌ها کنند و اگر زنی مهریه یا قسمتی از آن را از روی رضایت و مهربانی بخشید بر شما حلال است.

آیه 19 همین سوره بیان می‌کند که بر مردان حلال نیست که بر زنان سخت‌گیری کنند یا قسمتی از مهر آن‌ها را به زور (مهریه را تقدیم زن نکنند) بگیرند.

در آیه 20 سوره نساء بیان شده اگر خواستید زنی را رها کنید و زن دیگری بگیرید و مهریه زیادی برای او تعیین کرده‎‌اید، نباید چیزی از مهریه او کم کنید. آیا به وسیله تهمت زدن به زن و گناهی آشکار مهر او را می‌گیرید؟

کدام روایت برای تنظیم نمونه لایحه دفاعیه مهریه مناسب است؟

در لایحه دفاعیه مهریه به روایات زیر اشاره کنید:

امام صادق(ع) می‌فرمایند: مردی که مهریه‌ای برای زنش قرار دهد و قصدش این باشد که آن را به او ندهد، همانند دزد است.

امام صادق درحدیثی دیگر در نکوهش ندادن مهریه به زن می‌فرمایند: کثیف‌ترین گناهان عبارتند از: کشتن حیوان بی زبان، ندادن مهریه زن و نپرداختن مزد کارگر.

رسول خدا(ص) می‌فرمایند: کسی که ظالمانه مهریه زنش را نپردازد، نزد خدا زناکار محسوب می‌شود.

در تنظیم لایحه دفاعیه مهریه از کدام مدارک و شواهد استفاده کنم؟

در صورتی‌که زوج از پرداخت مهریه به علت اعسار (ناتوانی مالی) خودداری کند، شما می‌توانید با ارائه مدارکی که نشان دهنده‌ املاک و دارایی‌های مرد است، او را به تقدیم مهریه اجبار کنید.

مدارکی که نشان دهنده مقدار دقیق مهریه شما در هنگام عقد است را به همراه نمونه لایحه دفاعیه مهریه به دادگاه ارائه کنید.

پیشنهاد ما

در این مقاله در مورد نحوه نوشتن لایحه دفاعیه مهریه مطالبی را بیان کردیم.

شما می‌توانید وظیفه تنظیم لایحه دفاعیه مهریه را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. برای ثبت درخواست و برقراری ارتباط با تیم رکلا، به صفحه تنظیم لایحه بروید و اطلاعات لازم را وارد کنید.

همچنین برای گفتگو با مشاوران حقوقی مجرب و وکلای حرفه‌ای نیز می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

مهدیه تدین
خانم «مهدیه تدین»، کارشناس حقوقی است و در تیم تحریریه رکلا فعالیت می‌کند. ایشان در زمینه‌های مختلف حقوقی - قراردادی در رکلا محتوا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
مینو
thumb_up_alt
سلام. وقتتون بخیر. من مهریه‌ام رو اجرا گذاشتم و الان پیش قسطی برای من تعیین نکردن و سالی یه سکه پرداخت میشه. این اصلا به عمر من کفاف نمیده که من بخوام این مهریه رو بگیرم و شوهر منم یه ادم فوق العاده بدی بوده و در این هفت سالی که باهاش زندگی کردم هربلایی که خواسته سرم اورده، خیانت کرده کتک میزده و آبروی من رو همه جا برده. حالا هم تازه رفته اعتراض گذاشته که این قسط ها رو بیشترش کنن. میخواستم بدونم من تو اعتراضم چی بنویسم که اعتراض اون تاثیری نداشته باشه. چون من واقعا سختی کشیدم و پولش برام مهم نیست. میخوام اذیت بشه تا دیگه نفر بعدی رو اذیت نکنه، ممنون میشم اگر راهنماییم کنین.
10:40
01 آذر 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر... شما باید در خصوص اینکه وضعیت معیشتی همسر سابق هیچ تفاوتی با زمان حاضر نکرده است، در دادگاه دفاع کنید. بنابراین لازم هست در لایحه دفاعیه خودتون، به مدارکی که بیان کننده عدم تغییر سطح زندگی ایشان و وجود میزان درآمد با شرایط قبلی است، اشاره کنید.
21:25
11 دی 1399
account_circle
سامان
thumb_up_alt
سلام. مهریه زوجه من 514 عدد بود که بعد از کلی رفت و آمد دادگاه 214 تا از سکه‌ها را تعیین تکلیف کرد و هر 10 ماه یک سکه بدون پیش پرداخت مشخص شد. باقی مانده سکه‌ها که 300 عدد بود رو تعیین تکلیف نکرده بود که مجددا اعسار اون رو هم زدم و قاضی پرونده، پرداخت اقساط اون رو بعد از 214 سکه انداخت ولی تعداد 20 عدد سکه پیش پرداخت مشخص کرده است. بنده میخوام تجدید نظر خواهی کنم. چطور میتونم لایحه‌ای تعیین کنم که قضات تجدید نظر حرف بنده رو تایید کنن. من یک کارگرم و ماهیانه مبلغ 2600000 دریافتی دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید.
07:12
04 فروردین 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در این مورد، نوع دفاعی که شما انجام می‌دهید تاثیر زیادی در تغییر نظر مقام محترم قضاوت دارد. با این حال در صورتی که در مرحله تجدید نظر خواهی نیز حکم دادگاه نخستین تایید شد، پس از مدتی نسبت به درخواست تعدیل اقساط مهریه اقدام کنید.
19:40
12 فروردین 1400
account_circle
زهرا احمدی
thumb_up_alt
سلام اگه مردی همه اموالش را به اسم شخص دیگری کرده باشد و زن نتواند اثبات کند اموالی داشته است و دادگاه استان رای نهایی پرداخت مهریه را داده باشد ولی مرد دوباره استشهادیه پر کند بازم می‌تواند مقدار مهریه را کم کند؟
14:43
09 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
در این مورد تصمیم با دادگاه است. مرجع محترم قضاوت، تشخیص خواهند داد که آیا عدم امکان پرداخت مهریه و اعسار شوهر واقعیت دارد یا خیر.
15:13
10 آبان 1400