لایحه دفاعیه اعسار از پرداخت مهریه و نکاتی که می‌توانیم به آن‌ها اشاره کنیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/05
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه دفاعیه اعسار مهریه

لایحه دفاعیه اعسار مهریه یک لایحه کاربردی در دعاوی مهریه است که توسط زوج استفاده می‌شود. مهریه حقی است که بدون هیچ شک و شبهه‌ای باید از طرف مرد به زن پرداخت شود. مگر در زمانی که از نظر قانونی، مهریه به زن تعلق نگیرد. بنابراین اگر خانم، مهریه خود را طلب کرد و لایحه دفاعیه مهریه به دادگاه داده شد، در هر شرایط و موقعیتی، حکم قاضی، پرداخت مهریه است. اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که امکان پرداخت آن میزان مهریه برای مرد وجود ندارد. در این شرایط مرد می‌تواند از لایحه دفاعیه اعسار از پرداخت مهریه استفاده کند.

در عنوان « نمونه لایحه دفاعیه اعسار از مهریه » اعسار به معنی ناتوانی و تنگدستی است. یعنی مرد ادعا می‌کند که توانایی مالی پرداخت مهریه خانم را ندارد یا به عبارتی دیگر، مرد به علت تنگدستی، در پرداخت مهریه خانم ناتوان است. مرد برای ابراز این ناتوانی به دادگاه، از لایحه دفاعیه اعسار مهریه استفاده می‌کند.

لایحه دفاعیه اعسار مهریه چیست؟

لایحه دفاعیه در خصوص اعسار از پرداخت مهریه برای دفاع مرد مناسب است و با کمک آن، برای ابراز ناتوانی در پرداخت مهریه اقدام می‌کند. این متن می‌تواند توسط وکیل تنظیم شود یا حتی دست نوشته‌ای باشد که مرد برای دفاع از خود نوشته است. ماده 6 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، معسر را شخصی تعریف می‌کند که به دلیل تنگدستی، توانایی مالی برای پرداخت بدهی‌ مالی خود ندارد.

مشاوره حقوقی تلفنی

مستثنیات دین چیست؟

مستثنیات دین به این معنی است که مرد به غیر از فراهم کردن ملزومات یک زندگی، توانایی مالی دیگری ندارد. ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، مستثنیات دین را شامل این موارد می‌داند:

  1. منزل مسکونی که در شأن مُعسِر باشد؛
  2. اثاثیه منزل که برای ادامه زندگی ضروری است؛
  3. تامین آذوقه (مواد غذایی) که برای نیاز خانواده و شخص او تهیه شده‌ است؛
  4. کتاب و ابزار علمی که برای شخصی که اهل علم، مطالعه و تحقیقات است، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛
  5. وسایل و ابزار کار. برای مثال: ابزار و ادواتی که برای کار کشاورزی یا بنایی و سفالگری مورد نیاز است؛
  6. تلفن مورد نیاز مُعسِر.

نحوه نوشتن لایحه دفاعیه اعسار مهریه

متن لایحه دفاعیه اعسار مهریه ، یک متن دفاعیه از جانب مرد است. همانطور که پیش‌تر گفتیم این متن را یا خود مرد یا وکیل و نماینده او تنظیم می‌کند. البته محدودیتی برای شخص نویسنده وجود ندارد. متن لایحه دفاعیه اعسار مهریه ، حاوی دلایل مرد برای اثبات ناتوانی مالی در پرداخت مهریه است. این متن می‌تواند شامل ماده‌های قانونی مرتبط، آیات، روایات و اسناد و مدارک باشد. در ادامه درباره هر کدام از این موارد توضیح خواهیم داد.

به کدام مواد قانونی در تنظیم لایحه دفاعیه اعسار مهریه استناد کنیم؟

برای آن‌که لایحه تنظیم شده شما دارای اعتبار و دلایل محکم‌تری باشد، می‌توانید از ماده‌های قانونی استفاده کنید. این کار در قدرت لایحه دفاعیه اعسار مهریه بسیار تاثیر گذار است. در ادامه به مواردی از این ماده‌های قانونی اشاره می‌کنیم.

لایحه دفاعیه اعسار از پرداخت مهریه

ماده‌ 277 و 1083 و پرداخت اقساطی مهریه

ماده 1083 قانون مدنی، در زمینه پرداخت مهریه می‌گوید: می‌توانیم مدتی را برای پرداخت تمام یا بخشی از مهریه مشخص کنیم یا اینکه مهریه قسط بندی شود.

با توجه به این ماده قانونی، می‌توانید در دادگاه بگویید که قسط بندی مهریه از نظر قانون ایرادی ندارد. در ادامه با ارائه مدارکی که نشان دهد شما واجد شرایط پرداخت اقساطی مهریه هستید، می‌توانید این امکان را ایجاد کنید که مهریه را به صورت اقساط و در مدت مشخصی پرداخت کنید. از طرف دیگر، ماده 277 قانون مدنی نیز تاکید می‌کند که با توجه به وضعیت مرد، می‌توان به او مهلت داد که به صورت اقساط، بدهی خود را پرداخت کند.

ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و ماده 22 قانون حمایت خانواده

ماده 22 از قانون حمایت خانواده درباره پرداخت مهریه بیش‌ از 110 سکه صحبت می‌کند. این ماده می‌گوید اگر زمان جاری شدن عقد، مهریه تا 110 سکه بهار آزادی یا معادل آن باشد، باید با مقررات تعیین شده در ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی وصول شود. اگر مهریه بیش از 110 سکه باشد، برای پرداخت شدن مازاد 110 سکه، باید توانایی مالی مرد بررسی شود. اگر توان مالی داشته باشد باید بپردازد در غیر این صورت پرداخت بیش از 110 سکه برای مرد واجب نیست. لازم به یادآوری است که مهریه به نرخ روز محاسبه می‌شود و اگر قرار باشد که به جای سکه، وجه نقد پرداخت شود، مبلغ باید به قیمت روز سکه باشد. مرد با اشاره به این ماده‌ها، در لایحه دفاعیه اعسار مهریه می‌تواند درخواست کند که پرداخت مهریه را برای او اقساطی کنند.

ماده 1092 قانون مدنی و شرایط دریافت نصف مهریه

ماده 1092 قانون مدنی درباره یکی از شرایطی است که موجب می‌شود زن مستحق نصف مهریه باشد. این ماده می‌گوید: در شرایطی که مرد قبل از نزدیکی با همسر خود او را طلاق بدهد، زن مستحق دریافت نصف مهریه است. اگر مرد، مقداری بیشتر از نصف مهریه را پرداخت کرده باشد، این حق را دارد که مازاد آن را از زن پس بگیرد.

تنظیم لایحه

ماده 29 قانون حمایت خانواده: طلاق پس از پرداخت حقوق مالی زوجه

ماده 29 قانون حمایت از خانواده می‌گوید: برای آنکه صیغه طلاق جاری و ثبت شود، لازم است که حقوق مالی زن پرداخت شده باشد. اگر دادگاه به صورت قطعی حکم داده باشد که مرد مهریه را به صورت اقساط بپردازد و برای قسط بندی زمان‌ مشخصی تعیین کرده باشد، در صورت رضایت زن، می‌توانیم طلاق را ثبت کنیم.

دریافت حقوق مالی زن بعد از طلاق

پیش‌تر گفتیم که برای آنکه طلاق ثبت شود، لازم است که حقوق مالی زن پرداخت شود. حالا اگر شرایطی پیش بیاید که زن بدون دریافت حقوق مالی خود به ثبت طلاق رضایت دهد، بعد از طلاق نیز این حق را دارد که حقوق مالی خود را از طریق اجرای احکم دادگستری دنبال کند.

قاعده فقهی در تنظیم لایحه دفاعیه اعسار مهریه

همانطور که در این لایحه از ماده‌های قانونی استفاده کردیم، می‌توانیم به قاعده‌های فقهی نیز استناد کنیم. یکی از قاعده‌های فقهی کاربردی در تنظیم لایحه دفاعیه اعسار مهریه ، قاعده لاحَرَج فی الدین یعنی قاعده نفی عُسر و حَرَج است. این قاعده به ناتوانی در انجام کار و سختی زیاد آن اشاره می‌کند. این قاعده را شخصی به کار می‌برد که در ظاهر به نظر می‌رسد توانایی انجام کار را دارد اما در عمل از انجام آن ناتوان است.

اگر مهریه زوجه عند الاستطاعه باشد، زوج می‌تواند درخواست اعسار دهد؟

خیر، زمانی که مهریه عندالاستطاعه باشد، همانطور که از نام آن هم مشخص است، پرداخت در شرایطی انجام می‌شود که مرد استطاعت مالی برای پرداخت مهریه را داشته باشد. بنابراین زن باید برای دریافت مهریه خود تا زمانی که مرد توانایی مالی ندارد، صبر کند. در این شرایط، زن باید ثابت کند که همسر او توانایی مالی خوبی دارد و می‌تواند مهریه را پرداخت کند. در خواست اعسار مرد فقط در زمانی قابل رسیدگی است که مهریه عندالمطالبه باشد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم لایحه دفاعیه اعسار مهریه خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم لایحه روی لینک قبل بزنید.

شما همچنین می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و با مشاوران ارشد حقوقی رکلا در تماس باشید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات