لایحه دفاعیه توهین به مقدسات و جزئیاتی که باید بدانید!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/06/05
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه دفاعیه توهین به مقدسات

لایحه دفاعیه توهین به مقدسات یکی از لوایح حساس و مهم است. توهین به مقدسات اقدام ناپسندی است که موجب ناراحتی و تشویش مردم جامعه می‌شود. توهین به مقدسات موضوع تازه‌ای نیست و به دین و آئین خاصی هم محدود نمی‌شود. در طول تاریخ همیشه افرادی بوده‌اند، که پیروان دین و مذهبی را مسخره می‌کردند یا به نوعی به مقدسات آن‌ها توهین کرده‌اند.

در تمام ادیان و مذاهب توهین و هتک حرمت به مقدسات مذهبی سایر ادیان ممنوع است. هیچ دینی به پیروان خود اجازه توهین به مقدسات دیگران را نداده ‌است. افراط‌ گرایی، کینه و نفرت برخی پیروان ادیان و مذاهب، زمینه توهین به اعتقادات و مقدسات مذهبی دیگر دین‌ها را فراهم می‌کند. این افراط‌ گرایی و توهین به مقدسات می‌تواند موجب بی ‌نظمی و رواج کینه و خشونت در جامعه شود. به‌ همین دلیل توهین به مقدسات جرم‌ محسوب می‌شود و در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین‌ شده است.

جرم توهین به مقدسان، لایحه دفاعیه توهین به مقدسات

پیش ‌از آشنایی با روش تنظیم نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات ، لازم است که به طور کلی با توهین به مقدسات آشنا شویم. در گذشته توهین به مقدسات به شکل تمسخر و زیر سوال بردن احکام هر دین و مذهب بود. از ابتدای تشکیل جوامع بشری توهین به مقدسات و خدایان ممنوع بوده است. به منظور جلوگیری از این کار مجازات سختی برای فرد هتاک و خاندان او در نظر می‌گرفتند.

امروزه با گسترش علم و تکنولوژی، شیوه مدرن جایگزین شیوه سنتی شده است و اقدام‌های توهین آمیز افراد نسبت‌ به مذاهب و ادیان دیگر بازخورد جهانی دارد. بسیاری افراد افراط ‌گرا با صرف وقت و هزینه بسیار با پشتیبانی عده‌ای خاص فیلم‌ها، فایل‌های صوتی و تصویری، کاریکاتور، مطالب و محتوای توهین آمیز تولید می‌کنند.

تکنولوژی موجب شده است که انتشار هر گونه اقدام توهین آمیز در فضای مجازی بازخورد بسیار شدیدی داشته باشد و همین مساله تشویش و خشم پیروان دین یا مذهبی که مورد تمسخر قرار گرفته‌ است را بیشتر می‌کند. برای مثال: ساخت یک فیلم یا انیمیشن توهین آمیز درباره مقدسات مسلمانان می‌تواند باعث خشم میلیون‌ها مسلمان جهان باشد. همچنین توهین به مقدسات دین مسیحیت باعث خشم و اعتراض مسیحیان سراسر دنیا می‌شود. پیروان ادیان شناخته شده در ایران با ارائه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات می‌توانند به مراجع قضایی مراجعه کنند و خواهان رسیدگی به شکایت توهین به مقدسات باشند.

شیوه‌های تحقق جرم توهین به مقدسات چگونه است؟

برای استفاده از لایحه دفاعیه توهین به مقدسات ، لازم است که شیوه‌های تحقق این جرم را بدانید. توهین به مقدسات می‌تواند به شیوه لفظ اهانت ‌آمیز، فعل یا ترک فعل انجام شود. در زمان نوشتن لایحه دفاعیه توهین به مقدسات ، باید به شیوه دقیق توهین اشاره کنید. در ادامه درباره هر کدام از این موارد، توضیحات خواهیم داد:

لفظ (زبانی):

توهین به شیوه لفظ به این صورت است که فردی به عمد به مقدسات یک دین دشنام دهد و پیروان آن دین را خشمگین و ناراحت کند. مواقعی هم که شخصی در یک سخنرانی دروغ‌هایی به مقدسات یک دین نسبت دهد، یا آن‌ها را مورد تمسخر قرار دهد، توهین به مقدسات صورت‌گرفته است. در این زمان، پیروان دین یا مذهب مربوطه می‌توانند با ارائه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات عمل توهین آمیز را محکوم کنند.

فعل (عملی):

توهین به شیوه فعل مانند، زمانی است که فردی کتاب مقدس یک دین را پاره می‌کند. نوشتن کتاب، ساخت انیمیشن، فیلم و کشیدن کاریکاتور می‌توانند اعمال توهین ‌آمیز به مقدسات باشند.

ترک فعل

توهین به روش ترک فعل مانند زمانی است که فردی در یک جلسه مذهبی حضور پیدا کند، ولی به قصد توهین به مقدسات آن‌‌ها، لباس مخصوص زمان و مکان مقدس را استفاده نکند. یا انجام ندادن فرائض مذهبی در مواقع مخصوص می‌تواند توهین به شیوه ترک فعل باشد. برای مثال: در مواقعی که فردی به حج تمتع مشرف می‌شود اگر به قصد توهین از تراشیدن موی سر خودداری کند، یا لباس مخصوص حج را به نپوشند، توهین به مقدسات به شیوه ترک فعل محسوب می‌شود.

لزوم وجود قصد برای تحقق جرم توهین به مقدسات

جرم توهین به مقدسات جرمی است که نیازمند قصد مجرمانه است. یعنی در مواقعی که فردی به‌ جهت عدم آگاهی عملی انجام دهد، یا لفظی به کار ببرد که در دین و آئین خاصی توهین محسوب می‌شود، به‌ جهت عدم آگاهی او نسبت ‌به تشریفات این دین، نمی‌توان او را محکوم و مجازات کرد.

برای تحقق جرم توهین به مقدسات باید ابتدا فرد از توهین ‌آمیز بودن عملی که انجام می‌دهد، آگاه باشد و در مرحله دوم باید مطمئن باشید که شخص قصد دارد به مقدسات دینی لطمه بزند و موجب از بین رفتن حرمت و حیثیت یک دین و پیروانش باشد. یعنی فردی که به قصد توهین به مقدسات مذهبی به یک مراسم مذهبی می‌رود، در صورتی‌ که با گفتن الفاظ رکیک باعث آشفتگی و هرج و مرج در جلسه شود، یا عملی انجام دهد که خاطر پیروان آن دین را خدشه ‌دار کند، مرتکب جرم توهین به مقدسات شده ‌است.

برای مثال ممکن است اعمال و اذکار افراد حاضر در مراسم مذهبی را مورد تمسخر قرار دهد یا اینکه هتک حرمت کند، مرتکب جرم توهین به مقدسات شده‌ است. در این حالت می‌توان علیه او نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات تنظیم کرد و از دادگاه خواستار رسیدگی به شکایت و تعیین محکومیت و مجازات شد.

نکاتی درباره تحقق جرم و لایحه دفاعیه توهین به مقدسات

نکته قابل‌ توجه درباره تحقق جرم توهین به مقدسات این است که راست و دروغ بودن عباراتی که فرد به قصد توهین و هتک حرمت به مقدسات یک دین بیان می‌کند، شرط تحقق این جرم نیست. همین‌ که فردی اقدام یا لفظ توهین آمیزی نسبت ‌به مقدسات مذهبی داشته باشد، این‌ جرم محقق می‌شود.

نکته دیگری که درباره جرم توهین به مقدسات باید به آن دقت کنیم این است که توهین به مقدسات شامل هر گونه اهانت یا رفتار توهین آمیز نسبت به مکان‌های مقدس، زمان‌های مورد احترام ادیان، کتاب‌‌های آسمانی و مقدس، مراسمات مذهبی هر دین و آیین، اذکار و دعاهای هر دین نمی‌شود. یعنی درست است که همه مقدسات ادیان قابل احترام هستند، اما نمی‌توان جز در مواردی که در قانون تصریح شده به هر عملی عنوان توهین به مقدسات بدهیم.

علت حساس بودن این جرم هم به این صورت است که هر گونه مجازات بی دلیل فردی به جهت رعایت نکردن مناسبت‌های دینی می‌تواند موجب شورش پیروان و هم آیین‌های آن‌ها شود. به همین دلیل است که برخی جرم توهین به مقدسات را نزدیک به اقدام علیه امنیت ملی می‌دانند. زیرا موجب شورش و چند دستگی مردم کشور می‌شود.

کاربرد نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات

توهین به مقدسات موجب جریحه ‌دار شدن احساسات پیروان یک دین می‌شود. توهین به مقدسات موجب ورود آسیب به امنیت ملی است. بنابراین قانون‌گذار به‌ جهت حفظ نظم و امنیت جامعه و حمایت از مقدسات همه ادیان الهی با فردی که به ادیان دیگر توهین کند، برخورد جدی خواهد داشت.

فرد یا افرادی که به‌ جهت توهین به مقدسات دین خود آزرده‌ خاطر شده‌‌اند، با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات و شرح موضوع توهین برای قاضی از دادگاه تقاضای رسیدگی و صدور حکم عادلانه می‌کنند.

چه زمانی نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات نوشته می‌شود؟

زمانی ‌که شخصی به خود اجازه توهین و هتک حرمت به مقدسات یک دین را می‌دهد، جهت جلوگیری از تشویش و ناامنی در جامعه، نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات نوشته می‌شود. در نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات درباره چگونگی و شیوه توهین به مقدسات توضیح داده خواهد شد. قاضی با بررسی محتوای نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات و دلایل و مدارک جرم توهین به مقدسات، حکم خود را صادر می‌کند. جرم توهین به مقدسات دارای جنبه عمومی و خصوصی است. این جرم غیر قابل گذاشت محسوب می‌شود. یعنی اگر فرد شاکی از شکایت خود منصرف شود، دادستان به‌ عنوان مدعی‌العموم این دادرسی را پیگیری می‌کند زیرا نظم عمومی و امنیت جامعه به‌ جهت توهین به مقدسات خدشه‌دار خواهد شد.

پیشنهادی که ما داریم!

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی در مورد این لایحه روی لینک قبل بزنید. شما همچنین می‌توانید درخواست تنظیم لایحه را به ما بسپارید. برای ثبت این درخواست روی لینک قبل بزنید. ما در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم. توصیه ما این است که پیش از هر اقدامی، حتما از خدمات ما استفاده کنید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات