لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت و تمام جنبه‌های مهم این نوع لایحه!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1401/07/02
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت

لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت یکی از انواع مهم لایحه توهین است که یک طرف آن مأمور یا کارکنان دولت و یک طرف آن ارباب ‌رجوع هستند. ماموران دولت به‌ منظور مجازات و محکومیت فردی که در حین انجام ‌وظیفه به آن‌ها توهین کرده است، لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت را تنظیم می‌کنند. توهین به معنی رفتاری خلاف ادب است اگر فردی با فعل یا گفتار خود، کاری کند که حیثیت، کرامت و شخصیت طرف مقابل خدشه دار شود و او را تحقیر کند، جرم توهین صورت‌ گرفته است.

در سال‌های اخیر، لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت یکی از انواع لوایحی بوده است که تنظیم آن، به دلیل آشنایی بیشتر ماموران با حقوق خود، در دادگاه‌ها افزایش داشته‌ است. قانونگذار برای اینکه احترام ماموران توسط مراجعان آن‌ها حفظ شود، توهین به ماموران دولت را جرم ‌انگاری کرده‌ است.

شرایط تحقق جرم توهین به مأمور دولت

  1. برای تحقق جرم توهین به مامور دولت ، لازم است که توهین در زمان انجام وظایف صورت گیرد. در صورتی‌ که فردی خارج از زمان اداری و خارج از محل کار به ماموری توهین کند و این توهین بدون در نظر گرفتن شغل او باشد، در اینجا توهین به مأمور دولت صورت نگرفته ‌است. چنانچه فردی به دلیل اینکه مامور دولت در ساعت اداری کار او را درست انجام نداده است، پس از اینکه ساعت کار تمام شد، در خیابان به او توهین کند، چون این توهین به دلیل شغل اوست، در اینجا جرم توهین به مأمور دولت صورت گرفته است. یعنی لازم است شخصی، با علم به مامور بودن شخص دیگر، به او توهین کند.
  2. به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که یکی از شروط تحقق جرم توهین به مأمور دولت، آن است که فرد، قصد و اراده ارتکاب جرم را داشته باشد.

ادامه بررسی شرایط تحقق جرم

  1. در مواقعی که مامور دولت به فردی که به او مراجعه کرده است، اهانت یا فحاشی کند و در مقابل، فرد مراجعه کننده هم به مامور توهین کند، جرم توهین به مأمور دولت محقق نمی‌شود، زیرا در این حالت، شخص مامور قبل از شخص مراجعه کننده توهین کرده ‌است.
  2. شرط دیگر آن است که توهین به مأمور دولت باید علنی و در حضور مامور باشد. یعنی زمانی‌ که ماموری در حال انجام‌ وظیفه است و شخصی او را به طور مستقیم مورد توهین قرار می‌دهد، جرم توهین به مأمور دولت محقق می‌شود. چنانچه فرد در حضور مامور چیزی نگوید و در زمان دیگری، در غیاب مامور و در حضور افراد دیگر به او توهین کند، در این حالت جرم توهین به مأمور دولت محقق نمی‌شود. در صورتی‌ که مامور دولت بعد از مدتی، از طریق شخص دیگری مطلع شود که فرد به او توهین کرده است، نمی‌تواند لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت را تنظیم کند، زیرا یکی از شرایط تحقق جرم توهین به مأمور دولت، حضور دو طرف، یعنی هم مامور و هم مراجعه کننده به او در زمان توهین است.

تحقق جرم

اولین نکته‌ای که باید در مورد جرم توهین به مأمور دولت بدانیم، این است که جرم توهین به مأمور دولت زمانی محقق می‌شود که این گفتار یا رفتار، از نظر قاضی یا عرف توهین محسوب شود. هر گونه رفتار توهین‌آمیز مانند عدم توجه به رعایت مقررات اداره یا سازمان، فریاد زدن، ناسزا گفتن و عدم رعایت نکات اخلاقی، می‌تواند به عنوان توهین به ماموران دولت در نظر گرفته شود.

کاربرد لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت

ماموری که به ‌جهت انجام وظیفه‌ای که دولت به عهده او گذاشته است، مورد توهین از طرف دیگران قرار می‌گیرد، با تنظیم لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت ، از قاضی دادگاه تقاضا می‌کند که با مطالعه محتوای لایحه و بررسی شرایط و دلایل، حکم مناسب را صادر کند و فرد مجرم را مجازات کند، به عنوان مثال در صورتی که یک مراجعه کننده، به شخصی که به علت وضعیت شغلی خود، برای انجام ماموریت، به یک منطقه دیگر اعزام شده است، توهین کند، مامور اشاره شده می‌تواند با تنظیم لایحه موضوع این نوشتار، از حقوق خود دفاع کند.

زمان نگارش لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت

قانونگذار به ‌جهت حفظ ارزش و کرامت کارکنان دولت، هر گونه توهین به آن‌ها را ممنوع کرده‌ است. شخصی که با اهانت به مامور دولت، موجب خدشه‌دار شدن حیثیت و امنیت شغلی او می‌شود، موظف است در مقابل قانون پاسخگو باشد. در حقیقت ماموری که مورد توهین قرار گرفته است، با تنظیم لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت و شرح اتفاقاتی که در زمان تحقق جرم رخ داده‌ است، از دادگاه تقاضا می‌کند تا برای صدور حکم عادلانه اقدام کند.

نوشتن لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت

ماموری که لایحه موضوع این نوشتار را تنظیم می‌کند، موظف است مشخصاتی همچون آدرس محل کار و سمت خود در آن اداره یا سازمان را بنویسد. همچنین مامور اشاره شده موظف است مشخصات کامل شخصی که به او توهین کرده است را در لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت ثبت کند. مامور می‌تواند در لایحه ذکر شده، از مواد قانونی متناسب با جرم توهین به ماموران و آرای وحدت رویه یا نظرات مشورتی قوه قضاییه نیز استفاده کند. این کار در اتخاذ تصمیم مناسب توسط قاضی، بسیار موثر است.

شواهد و مدارک لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت

مامور باید برای اثبات تحقق جرم، ضمن تقدیم این لایحه، تمام دلایل، مدارک و اسنادی که می‌تواند به روند دادرسی و صدور حکم عادلانه کمک کند را به دادگاه ارائه دهد. در صورتی ‌که توهین، در حضور دیگران انجام شده است، مامور می‌تواند با معرفی شاهدان به دادگاه، از صدور حکم به نفع خود، اطمینان حاصل کند. علاوه ‌بر این در صورتی ‌که دوربین‌های مدار بسته محیط کار زمان تحقق جرم را ثبت کرده‌اند، می‌تواند آن فیلم را همراه لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت به دادگاه ببرد. به عنوان مثال ممکن است مراجعه‌ کننده، به قصد توهین، وسیله‌ای را از روی‌ میز برداشته و به سمت مامور پرتاب کند. دوربین‌های مداربسته این‌ مورد را ضبط کرده‌اند. این فیلم می‌تواند به قاضی در نحوه تصمیم‌گیری کمک کند.

البته فیلم به‌ تنهایی نمی‌تواند ادله اثبات دعوا باشد، بلکه به ‌عنوان یک اماره قضایی، به علم قاضی در مورد این جرم کمک می‌کند. در نهایت قاضی با بررسی دلایل و مدارک و شنیدن شهادت شهود، حکم مناسب و عادلانه را صادر می‌کند.

مواد و اسناد قانونی مرتبط با جرم توهین به مامور دولت

شما به عنوان یکی از مستخدمین دولت، می‌توانید به ماده قانونی و نظریه مشورتی که در ادامه بیان می‌شود، استناد کنید. در نظر داشته باشید که اشاره به این موارد، در مسیر تاثیر گذاری بر رای مرجع محترم قضایی تاثیرگذار خواهد بود اما تصمیم نهایی با آن مقام محترم است و ممکن است ایشان به گونه دیگری نسبت به احراز شرایط و صدور حکم اقدام کند.

ماده 609 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

بر اساس این ماده: «هر کس با توجه به سمت کارمندان دولتی، یکی از آن‌ها را که در حال انجام وظیفه است، مورد توهین قرار دهد، به سه تا شش ماه حبس یا حداکثر 74 ضربه شلاق یا پنجاه هزار تومان تا یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم می‌شود.» با توجه به جرم ارتکابی و رای قاضی، فردی که به مامور دولت توهین ‌کند، به یکی از مجازات‌های اشاره شده محکوم خواهد شد.

نظریه مشورتی شماره 7/1693 مورخ 1378/4/5

با توجه به این نظریه، کارکنان دولت باید در حال انجام وظیفه‌ای دولتی یا به ‌سبب آن، مورد توهین قرار گرفته باشند. همچنین مطابق این نظریه، کارکنان نیروی انتظامی نیز به ‌جهت آنکه جزء وزارت کشور هستند، مشمول ماده 609 قانون مجازات اسلامی خواهند بود.

پیشنهاد ما برای مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل

شما می‌توانید مسئولیت نوشتن و تنظیم لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت را به مشاوران و وکلای مجرب رکلا بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم لایحه ، کافی است بر روی لینک قبل بزنید و اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. بعد از ثبت درخواست، تیم حقوقی رکلا با شما ارتباط می‌گیرند و در خصوص لایحه و پرونده‌ای که پیگیری آن را در نظر دارید، با شما گفتگو خواهند کرد. همچنین برای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا نیز می‌توانید بر روی لینک قبل بزنید و از وکیل این حوزه اطلاعات کسب کنید.

مسلم است که حضور در محاکم قضایی و پیگیری یک پرونده در دادگاه، به بیان دفاعیات، شواهد و مدارک نیاز دارد. برای این منظور بهترین اقدام این است که تمام دفاعیات شما به صورت مکتوب در متن یک لایحه گردآوری شود. این لایحه باید به زبان قانون نوشته شود زیرا شخصی که آن را مطالعه می‌کند، قاضی دادگاه است. به همین دلیل است که تاکید می‌کنیم فرآیند نوشتن لایحه را حتما به متخصصان این حوزه واگذار کنید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
علی داودی
thumb_up_alt
سلام در صورتی که یک قاضی به مامور انتظامی توهین و الفاظ رکیک بگوید طبق چه مواد قانونی میتوان شکایت نمود؟ ممنونم
13:33
20 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد تفاوتی میان قاضی و یک شهروند عادی نیست. لذا مطابق با همان قوانین مرتبط با شهروند عادی با ایشان نیز برخورد خواهد شد.
09:29
21 فروردین 1401