لایحه نفقه زوج و همه نکاتی که باید در مورد لایحه پرداخت نفقه توسط زوج بدانید

-
بروزرسانی:1402/07/15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه نفقه زوج

یکی از مهم‌ترین لوایح در دعاوی خانواده لایحه پرداخت نفقه توسط زوج است. ما در این مطلب، قصد داریم در خصوص نمونه لایحه نفقه زوج گفتگو کنیم تا شما با ماهیت این لایحه و کاربرد آن آشنا شوید و تا اگر بخواهید نسبت به تنظیم آن اقدام کنید، شرایط و موارد لازم برای تنظیم این لایحه را بدانید.

لایحه در لغت به معنی متن نوشته شده یا مکتوب است. در اصطلاح قانونی، لایحه به متنی گفته می‌شود که توسط طرفین یک پرونده یا وکلای آن‌ها برای بیان درخواست‌ها یا دفاعیات آن‌ها در خصوص پرونده، تنظیم و به مرجع قضایی دارای صلاحیت در خصوص موضوع اختلاف، تقدیم می‌شود. لایحه ممکن است توسط خود شخص یا وکیل دادگستری به قاضی تقدیم شود. اشخاص باید در تنظیم لوایح قانونی، ابتدا ادب و احترام به قاضی را در نظر داشته باشند و سپس، درخواست یا دفاع خود را مستند و با ذکر دلایل موجود به قاضی تقدیم کنند.

ادامه این مقاله را حتما مطالعه کنید.

لایحه نفقه زوج چگونه لایحه‌ای است؟

نمونه لایحه نفقه زوج ، لایحه‌ای است که از طرف زوج به قاضی شورای حل اختلاف تقدیم می‌شود. زوج، معمولا زمانی به تنظیم این لایحه اقدام می‌کند که به موجب حکم صادر شده از شورای حل اختلاف به پرداخت یا تادیه نفقه محکوم شود. البته در بعضی موارد نیز ممکن است زوج، این لایحه را قبل از صدور حکم و در جریان رسیدگی به پرونده و برای دفاع در پرونده یا تکمیل دادخواست به قاضی تقدیم کند.

گاهی نیز امکان دارد که دعوای نفقه به همراه سایر دعاوی، در دادگاه خانواده مطرح شود و تمام پرونده‌ها در یکی از شعب دادگاه خانواده در حال رسیدگی باشد. در این شرایط باید نمونه لایحه دفاعیه نفقه از طرف زوج به دادگاه خانواده تقدیم شود.

شرایط ضروری در تنظیم نمونه لایحه نفقه زوج چیست؟

زمانی که شما قصد دارید نسبت به تنظیم نمونه لایحه دفاعیه نفقه زوج اقدام کنید، باید مواردی را رعایت کنید تا لایحه شما تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.

  1. لایحه خود را به صورت شیوا، خوانا و رسا تنظیم کنید. بنابراین، دقت کنید که بین کلمه‌ها و جمله‌ها ارتباط منطقی وجود داشته باشد و تمام جمله‌ها را در لایحه به هم پیوسته و زنجیر وار بنویسید.
  2. تا آن جایی که ممکن است لایحه مختصر و مفید باشد. زیرا شما، تنها شخصی نیستید که لایحه خود را به قاضی تقدیم می‌کنید. پرونده‌ها‌ی زیادی برای بررسی و تعیین تکلیف به قاضی واگذار می‌شود. قاضی، لوایح و درخواست‌ها‌ی دیگران را نیز بررسی می‌کند و وظایف و مسئولیت‌ها‌ی قضایی دیگری نیز به عهده دارد. بنابراین، شما باید نمونه لایحه نفقه زوج را کوتاه، مختصر و مفید تنظیم کنید و به قاضی تقدیم ارائه دهید. بنابراین، از بیان مطالب غیر مرتبط و بی اساس خودداری کرده و فقط دفاعیات لازم و مطالب اثبات کننده ادعای خود را در متن لایحه دفاعیه زوج در مطالبه نفقه بنویسید.

بهترین زمان تنظیم نمونه لایحه نفقه زوج

زمانی که در زندگی مشترک، اختلاف و ناسازگاری وجود داشته باشد و طرف مقابل، ادعا کند که نفقه، یعنی هزینه‌ها و مخارج ضروری زندگی مشترک شامل هزینه خوراک، پوشاک، درمان و موارد دیگر از سوی زوج به او پرداخت نشده است، می‌تواند برای مطالبه نفقه زمان گذشته و زمان حال خود، دادخواست مطالبه نفقه تنظیم کند این دادخواست را به قاضی تقدیم کند. اگر زوج مدعی باشد که نفقه را به همسر خود پرداخت کرده است، یا اینکه با توجه به یکی از دلایل قانونی، همسر خود را مستحق دریافت نفقه نداند، در این زمان باید نسبت به تنظیم نمونه لایحه دفاعیه نفقه از طرف زوج اقدام کند و با این روش از خود دفاع کند.

باید اضافه کنیم که در صورتی که زوج، قبلا یا در جریان رسیدگی به پرونده مطالبه نفقه ، دفاعیات خود را به قاضی تقدیم نکرده باشد و در این پرونده محکوم به پرداخت نفقه شود، ظرف مهلت تعیین شده در حکم نیز می‌تواند لایحه دفاعیه زوج در نفقه را تنظیم و به قاضی تقدیم کند.

در خصوص شکایت عدم پرداخت نفقه نیز که علیه زوج در دادسرا مطرح می‌شود، زوج این امکان را دارد که با استفاده از نمونه لایحه دفاعیه نفقه زوج از خود دفاع کند.در این خصوص، زوج هم در جریان رسیدگی به پرونده و هم پس از رسیدگی و صدور حکم، این امکان را دارد که لایحه‌ای را تقدیم مقام قضایی کند.

ذکر دلایل و مدارک

اگر شما قصد دارید که لایحه دفاعیه زوج در پرونده نفقه را تنظیم کنید، در این لایحه باید به دلایل، اسناد و مدارکی که در اثبات ادعای شما موثر است، اشاره کنید تا اعتبار قانونی و استحکام بیشتری داشته باشد و قاضی نیز قانع شود. در صورتی که شما ادعا دارید که همسر‌تان از لحاظ قانونی، شایستگی و استحقاق دریافت نفقه را ندارد، برای مثال، اگر همسر شما وظایف و تکالیفش را در زندگی مشترک انجام نمی‌دهد یا در صورتی که عقد شما، به صورت عقد موقت باشد، این مطلب را در لایحه دفاعیه زوج در خصوص نفقه بیان کنید و به عقد نامه به عنوان مدرک استناد کنید.

سایر دلایل قابل استناد توسط شما

البته، در صورتی که در ازدواج موقت شرط پرداخت نفقه ذکر شود، باید نفقه را پرداخت کنید. به علاوه، اگر همسر‌تان بدون هیچ دلیل منطقی و عقلی، زندگی مشترک و منزل مشترک را رها کند، از تاریخ خروج از منزل با استناد به قانون مدنی ، به ایشان نفقه تعلق نمی‌گیرد. و بیان این مطلب در لایحه نیز لازم است.

اگر شما ادعای طرف مقابل در خصوص عدم پرداخت نفقه را قبول دارید اما استطاعت مالی برای پرداخت تمام مبلغ نفقه به صورت یک جا را نداشته باشید، باید در متن لایحه دفاعیه نفقه از سوی زوج ، این مطلب را بیان کنید و از قاضی بخواهید که این مبلغ را قسط بندی کند و نفقه را قسطی بپردازید و به مدارک و دلایل اثبات ادعای خود نیز اشاره کنید. برای مثال، شما می‌توانید کپی اجاره نامه منزل، فیش دریافت حقوق و دستمزد یا پرینت گردش حساب بانکی خود را به لایحه ضمیمه و به قاضی تقدیم کنید.

در صورتی که شما به طور کلی منکر ادعای طرف مقابل باشید و در لایحه بیان کنید که ادعای طرف مقابل کذب است و صحت ندارد نیز، برای اثبات ادعای خود می‌توانید به فیش واریز نفقه به حساب همسر‌ خود، پرینت حساب بانکی خود، اخذ رسید دریافت نفقه از او و شهادت شهود نیز استناد و این مدارک را به لایحه پرداخت نفقه توسط زوج ضمیمه و به قاضی تقدیم کنید.

روایات اسلامی قابل استناد در تنظیم نمونه لایحه نفقه زوج

امام باقر (ع) در خصوص حق زوج در زندگی مشترک فرمودند که همسر باید از زوج اطاعت کند، بدون اجازه ایشان چیزی از اموال زوج را به عنوان صدقه به دیگران ندهد، روزه مستحب را در صورت رضایت زوج بگیرد، مانع تمتع و رفع نیاز ایشان نشود و بدون اجازه زوج از منزل بیرون نرود زیرا اگر بدون اجازه زوج از منزل خارج شود، تمام فرشته‌ها‌ی زمین و آسمان تا بازگشتش به منزل، به ایشان لعنت می‌کنند. این روایت یک روایت ثقه و مورد اعتماد است که در مجموع این معنی را دارد که حقوق زوج بر همسرش از حقوق دیگران بر ایشان از جمله پدر، مادر و نزدیکان مقدم است و زوج باید در اولویت قرار بگیرد. در صورت وجود هر یک از این شرایط و مواردی که بیان شد، می‌توانید در تنظیم نمونه لایحه نفقه زوج به این روایت نیز استناد کنید.

پیشنهاد ما

تنظیم یک نمونه لایحه نفقه زوج ، نیازمند آگاهی از جنبه‌های قانونی و استدلال‌های مناسبی است که بتواند قاضی را مجاب کند که به نفع شما رای دهد. برای چنین امری، باید نوشتن لایحه را به یک مشاور حقوقی یا وکیل پایه یک دادگستری بسپارید. پیشنهاد ما به شما این است که در این خصوص از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. علاوه براین، می‌توانید با ثبت درخواست در بخش تنظیم لایحه ، تنظیم متن لایحه را به ما بسپارید.

مریم ده بزرگی
مریم ده بزرگی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به تالیف مباحث این رشته است. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مرتبط با قراردادها داشته و با توجه به اینکه، بخشی از مطالعات ایشان بر این محور متمرکز است، مریم بخشی از محتواهای مرتبط با مسائل حقوقی را در رکلا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات