لایحه کلاهبرداری رایانه ای و ماده‌های مناسب نوشتن لایحه دفاعیه کلاهبرداری رایانه ای

نویسنده:مهدیه تدین
-
بروزرسانی:1401/10/05
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه کلاهبرداری رایانه ای

لایحه کلاهبرداری رایانه ای در دادگاه‌های کیفری کاربرد دارد. البته پیش از این، در مورد لایحه کلاهبرداری اینترنتی نیز صحبت کردیم.

کلاهبرداری رایانه‌ای نوعی از کلاهبرداری است که در فضای مجازی و اینترنت اتفاق می‌افتد. این نوع از کلاهبرداری با توجه به اسم آن، در محدوده خاصی قابلیت ارتکاب دارد. اما این محدوده خاص، باعث محدودیت مرتکبین در ارتکاب این نوع از کلاهبرداری نیست. امروزه با پیشرفت روزافزون فضای مجازی و سایبری، شاهد افزایش این نوع از کلاهبرداری هستیم. پیشرفت تکنولوزی و اینترنت همان‌گونه که باعث آسان‌تر شدن زندگی انسان می‌شود، مشکلاتی را نیز پدید می‌آورد.

کلاهبرداری رایانه‌ای محدود به زمان و مکان نیست و ممکن است در هر جایی واقع شود. شما باید در حفظ اطلاعات شخصی خود مثل رمز کارت بانکی، عکس و فیلم‌های خانوادگی و… تلاش کنید. مثلاً ممکن است شخصی در تهران سایت تقلبی برای خرید طراحی کند و شما در شیراز، برای خرید، به این سایت مراجعه کنید و برای پرداخت مبلغ جنس، اطلاعات کارت بانکی خود را در این سایت وارد کنید و شخص کلاهبردار، تمام پول کارت شما را برداشت کند. این مثال نوعی از کلاهبرداری اینترنتی در خرید آنلاین است.

اگرچه تمامی سایت‌های اینترنتی تقلبی نیستند اما قبل از وارد کردن اطلاعات در هر سایت، ابتدا از اعتبار و امنیت آن اطمینان پیدا کنید.

یکی از متداول‌ترین مشکلاتی که در رابطه با کلاهبرداری‌های اینترنتی گزارش شده است، مشکلات مربوط به خریدهای اینترنتی است. برای مثال تصور کنید که تصمیم می‌گیرید محصولی را از یک سایت خریداری کنید. شما محصول را انتخاب خواهید کرد و فرآیند پرداخت مبلغ و ثبت سفارش را بدون مشکل انجام می‌دهید اما هیچ محصولی برای شما ارسال نمی‌شود. ممکن است در روزهای بعد که به سایت مراجعه کنید، شاهد این مساله باشید که آن سایت به طور کلی وجود ندارد. در این شرایط، احتمالا شما با یک سایت تقلبی مواجه بودید. بنابراین، توجه به تقلبی یا معتبر بودن سایت، از اقدامات مهمی است که پیش از خرید باید انجام دهید.

چه زمانی از لایحه کلاهبرداری رایانه ای استفاده کنم؟

در صورتی‌ که این نوع کلاهبرداری برای شما اتفاق افتاد، به پلیس فتا مراجعه کنید و موضوع را بیان کنید. بعد از دستگیری متهم، می‌توانید از او شکایت کنید و در دادگاه، با ارائه لایحه کلاهبرداری رایانه ای ، شروع به دفاع از خودتان کنید.

لایحه کلاهبرداری رایانه ای چه کاربردی دارد؟

لایحه کلاهبرداری رایانه ای از انواع مهم و کاربردی لایحه دادگاه است. اگر قربانی کلاهبرداری رایانه‌ای هستید، می‌توانید با ارائه این لایحه، از خود‌تان دفاع کنید و حقوق قانونی شما بیان شود.

نوشتن لایحه کلاهبرداری رایانه ای ، راهی برای بیان شفاف‌ درخواست‌هایتان و استناد به مواد قانونی در مقابل دادگاه است. ارائه لایحه به شما کمک می‌کند که بتوانید در دادگاه دفاع قابل قبولی ارائه کنید.

در ماده 13 قانون جرایم یارانه‌ای بیان شده است که اگر شخصی به طور غیر مجاز از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی با انجام اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر دادن، از بین بردن، ایجاد یا متوقف کردن اطلاعات و داده‌ها و از کار انداختن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا شخص دیگری به دست آورد، علاوه بر پس دادن مال به صاحب آن، به حبس از 1 تا 5 سال یا جزای نقدی بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

در این ماده، کلاهبرداری رایانه‌ای و مصادیق آن تعریف شده است و مجازات مرتکبین هم مشخص شده است.

منظور از «وارد کردن» در ماده بالا، وارد کردن اطلاهات به سیستم یا رایانه برای پردازش است. «تغییر دادن»، یعنی هرنوع تغییر جزئی یا کلی در اطلاعات، «از بین بردن» یعنی حذف داده‌ها به گونه‌ای که نتوان اطلاعات را بازیابی کرد.

قانون‌گذار ایرانی با توجه به افزایش و گسترش این نوع از کلاهبرداری، کارآمد عمل نکرده است. مواد قانونی کلاهبرداری اینترنتی محدود هستند، اما شما می‌توانید متناسب با جرم ارتکابی و با تفسیر مناسب و بیان درست مواد قانونی در لایحه کلاهبرداری رایانه ای یا لایحه دفاعیه کلاهبرداری رایانه ای ، به نتیجه مطلوبی برسید.

لایحه دفاعیه کلاهبرداری رایانه ای

مواد قانونی مناسب نوشتن لایحه کلاهبرداری رایانه ای

در تنظیم این لایحه، می‌توانید به مواد قانونی که به آن‌ها اشاره می‌کنیم استناد کنید. با ما همراه باشید.

مواد 734 و 735 قانون تعزیرات در جعل و کلاهبرداری رایانه‌ای

براساس ماده 734 تعزیرات قانون مجازات اسلامی اگر شخصی به صورت غیرقانونی، هریک از اعمال زیر را انجام دهد، جاعل نامیده می‌شود و به حبس از 1 تا 5 سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شود:

  1. تغییر یا ایجاد اطلاعات قابل استفاده یا وارد کردن متقلبانه اطلاعات جدید به اطلاعات قبلی
  2. تغییر اطلاعات یا جزئیات موجود در کارت‌های حافظه یا پردازش اطلاعات در سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا تراشه‌ها یا ایجاد یا واردکردن اطلاعات تقلبی یا علائم به آن‌ها

ماده 735 همین قانون بیان می‌کند: اگر کسی با اطلاع از جعلی بودن اطلاعات یا کارت‌ها یا تراشه‌ها، از آن‌ها استفاده کند، به مجازات بیان شده در ماده 734 محکوم خواهد شد.

ممکن است شخص جاعل با استفاده از کارت بانکی تقلبی، از فروشگاه اینترنتی شما خرید کند و سیستم بانکی شما نیز اطلاعات نادرستی را نشان دهد، این جرم علاوه بر جعل، کلاهبرداری رایانه‌ای نیز محسوب می‌شود. در لایحه دفاعیه کلاهبرداری رایانه ای به این ماده استناد کنید.

لایحه کلاهبرداری رایانه ای و ماده 740 و741 قانون مجازات اسلامی تعزیرات

براساس ماده 740 قانون مجازات اسلامی تعزیرات، اگر شخصی به صورت غیر مجاز و بدون رضایت، اطلاعات متعلق به شخص دیگری را بدزدد، اگر اصل اطلاعات در اختیار شخص مالک باشد، به جزای نقدی از 1 میلیون ریال تا 20 میلیون ریال و اگر اصل اطلاعات در اختیار صاحب اطلاعات نباشد، به حبس از 91 روز تا 1 سال یا جزای نقدی از 5 میلیون ریال تا 20 میلیون ریال یا هردو مجازات محکوم خواهد شد.

اگر شخصی با استفاده از هک کردن رایانه شما، اطلاعات شخصی یا کاری شما یا خانواده‌تان را به دست آورد و از اطلاعات شما سوءاستفاده کرد، در تنظیم لایحه کلاهبرداری رایانه ای به این ماده استناد کنید.

در لایحه دفاعیه کلاهبرداری رایانه ای بیان کنید که اصل اطلاعات در اختیار شما هست یا خیر. بیان این مسئله در لایحه دفاعیه کلاهبرداری رایانه ای در تعیین مجازات از سوی دادگاه تاثیرگذار است.

براساس ماده 741 همین قانون، اگر کسی به صورت غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‎‌ای یا مخابراتی با انجام کارهایی مثل وارد کردن، تغییر دادن، از بین بردن، به وجود آوردن اطلاعات جدید یا متوقف کردن اطلاعات یا ایجاد مشکل در کارکرد سامانه، وجه نقد، مال یا سود و منفعتی یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا شخص دیگری به دست آورد، علاوه بر برگرداندن مال به صاحب آن، به حبس از 1 تا 5 سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا هردو این مجازات‌ها محکوم خواهد شد.

برای مثال، اگر کسی با ورود غیر مجاز به سامانه بانکی، مبلغی را از حساب شما برداشت کرد در لایحه کلاهبرداری رایانه ای از این ماده استفاده کنید.

به دلیل اهمیت این مسئله در جامعه امروزی، قانون‌گذار در قانون تجارت الکترونیک نیز به کلاهبرداری رایانه‌ای اشاره کرده است.

لایحه کلاهبرداری رایانه ای و ماده 67 قانون تجارت الکترونیک

براساس ماده 67 قانون تجارت الکترونیک، اگر شخصی در تبادلات الکترونیکی، با سوء‌استفاده یا استفاده ‌غیرمجاز از اطلاعات پیام‌ها، برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و وسایل ارتباط از راه دور و‌ ارتکاب اعمالی نظیر ورود، از بین بردن، متوقف کردن، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم‌ رایانه‌ای و غیره، دیگران را فریب دهد یا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار شود و از این طریق، برای خود یا شخص دیگری، وجه نقد، اموال یا امتیازات مالی به دست آورد و ‌اموال دیگران را تصاحب کند مجرم محسوب می‌شود و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال، به حبس از یک تا‌ سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال اخذ شده محکوم می‌شود.

طبق این ماده هر کسی با استفاده از روش های غیرقانونی ذکر شده در ماده، مال، پول یا امتیازات مالی به دست آورد، علاوه بر مجازات حبس و جزای نقدی باید اصل مال را به صاحب آن برگرداند.

تبصره این ماده بیان می‌کند که شروع به این جرم نیز جرم است و مجازات شروع به این جرم حداقل مجازات این ماده است.

شروع به جرم یعنی مجرم، ارتکاب جرم را آغاز می‌کند ولی جرم به نتیجه نمی‌رسد.

اگر به هر نحوی کلاهبرداری رایانه‌ای برای شما اتفاق افتاد، نگران نباشید. با ارائه دادخواست شکایت و سپس تقدیم لایحه کلاهبرداری رایانه ای به دادگاه، مجرم مجازات خواهد شد و اطلاعات از دست رفته شما نیز در امان خواهد ماند.

پیشنهاد در مورد تنظیم لایحه و مشاوره حقوقی تلفنی

شما می‌توانید وظیفه تنظیم لایحه کلاهبرداری رایانه ای را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم لایحه روی لینک قبل بزنید. شما همچنین می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی برخوردار شوید. برای ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی روی لینک قبل بزنید. تیم حقوقی رکلا به عنوان یک مرجع تخصصی در حوزه اوراق قضایی، نهایت همراهی را در جهت آگاهی شما و رفع مشکل در این خصوص در نظر خواهد گرفت.

مهدیه تدین
خانم «مهدیه تدین»، کارشناس حقوقی است و در تیم تحریریه رکلا فعالیت می‌کند. ایشان در زمینه‌های مختلف حقوقی - قراردادی در رکلا محتوا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
محمود رضا غلامی
thumb_up_alt
بنده مورد کلاهبرداری رایانه‌ای قرار گرفته‌ام و تمام حساب‌های من توسط دادگاه بسته شده است. تقاضای کمک و راهنمایی دارم.
11:06
01 مرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. لطفا از منوی سایت، مشاوره حقوقی تلفنی را انتخاب کنید و درخواست مشاوره خود را ثبت کنید. ما در اسرع وقت با شما تماس خواهیم داشت.
16:58
02 مرداد 1400
account_circle
مالک صفدری
thumb_up_alt
سلام لایحه دفاعیه می‌خواستم. لطفا با من تماس بگیرید.
12:42
05 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ما درخواست شما را پردازش خواهیم کرد و با شما تماس می‌گیریم.
11:00
06 مرداد 1401