لایحه ابطال سند ؛ انواع کاربردها و دلایل تنظیم لایحه دفاعی ابطال سند رسمی و سند رهنی

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/04/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه ابطال سند

لایحه ابطال سند از جمله اسنادی است که خواهان یا خوانده یک دعوا، برای مراجعه به دادگاه، آن را تنظیم می‌کنند. ابطال سند رسمی فقط توسط دادگاه انجام می‌شود. بنابراین هیچ نهاد دیگری حق ابطال سند رسمی را ندارد. همچنین در صورتی‌ که سر دفتر اسناد رسمی این کار را انجام دهد، مرتکب تخلف شده‌ است و مطابق قانون، با این شخص رفتار خواهد شد. سند رسمی سندی است که توسط مامور صلاحیت‌دار ثبت می‌شود. در واقع این سند حتما باید در ادارات ثبت اسناد یا دفاتر رسمی ثبت اسناد، توسط مأموران صلاحیت‌دار صادر شود.

فرآیند پیچیده ابطال سند رسمی و تنظیم لایحه ابطال سند

تنظیم نمونه لایحه ابطال سند و پیگیری آن یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین مراحل رسیدگی و اثبات را دارد، زیرا مطابق قانون کسی مالک شناخته می‌شود که سند رسمی به نام او ثبت‌ شده است. اثبات اینکه فرد صاحب سند، مالک اصلی ملک نیست، فرآیند بسیار سختی دارد. به هر حال قانونگذار به ‌جهت حمایت از مردم و به‌ طور ویژه شخصی که به دلیل تنظیم سند جعلی، حقی از او ضایع‌ شده است، ابطال سند رسمی را در قانون پیش بینی کرده است.

مهم‌ترین دلایل ابطال سند رسمی

عمده‌ترین دلایل ابطال سند رسمی و در نتیجه افزایش تنظیم لایحه دفاعیه ابطال سند رسمی در دادگاه‌ها، مواردی مانند عدم تنظیم سند مطابق قانون، صدور سند برای املاکی که صاحبان آن‌ها فوت شده یا وقف شده‌اند، جعل اسناد رسمی، صدور اسناد معارض، تخلفات و اشتباهات مأموران ثبت و غیره است. در ادامه بعضی از مهم‌ترین دلایل را بررسی می‌کنیم.

جعل

جعل در اسناد زمانی صورت می‌گیرد که فردی که مالک یک ملک نیست، با استفاده از یک سند جعلی، خود را مالک آن ملک معرفی کند. در این حالت حق مالک اصلی ضایع‌ شده و با تنظیم لایحه در خصوص ابطال سند رسمی تلاش می‌کند حق خود را پس بگیرد. در حقیقت این شخص با تنظیم لایحه دفاعیه ابطال سند رسمی و ارائه مدارک کافی، از دادگاه می‌خواهد تا جعلی بودن این سند را تایید کند.

اسناد معارض

صدور اسناد معارض زمانی انجام می‌شود که دو نفر ادعای مالکیت یک ملک را داشته باشند. در این حالت هر دو شخص سند رسمی دارند. این احتمال وجود دارد که مامور ثبت، در تنظیم سند رسمی اشتباه کرده باشد یا اینکه فردی که این ملک را به آن‌ها فروخته است، با فریب، برای هر دو نفر سند رسمی گرفته باشد. در این حالت تعارض اسناد به وجود می‌آید. بدیهی است افراد با تنظیم نمونه لایحه ابطال سند به دلیل تعارض اسناد، از قاضی تقاضا می‌کنند که حکم عادلانه را صادر کند.

نکته قابل‌ توجه درباره تعارض دو سند مالکیت این است که بر خلاف دیگر موارد ابطال سند رسمی، گاهی اداره ثبت، می‌تواند یکی از دو سند رسمی را باطل کند. در این حالت طرفین دیگر به دادگاه مراجعه نمی‌کنند. البته در موارد محدود و با شرایط خاصی انجام این اقدام امکان‌پذیر است.

یکی از مساله‌های مهم و قابل‌ توجه برای دادگاه، تخلفات مأموران ثبت است. زیرا تخلف مأموران ثبت، موجب بی اعتمادی مردم نسبت به مراجع قانونی و همچنین ایجاد بی نظمی در جامعه می‌شود. به ‌همین دلیل قاضی موارد تخلف را بررسی می‌کند و در نتیجه با مامور متخلف، مطابق قانون برخورد می‌شود.

گاهی اوقات ممکن است مامور ثبت تخلف نکند ولی اشتباه او موجب بروز مشکلاتی در محتوای یک سند رسمی شود. به عنوان مثال ممکن است که مأمور ثبت، زمان صدور یک سند رسمی برای یک زمین زراعی، به صورت اشتباه و بدون قصد سابق، مشخصات زمین مجاور آن را ثبت می‌کند. این مورد سبب بروز اختلاف و مشکلات فراوانی برای فرد می‌شود. مالک زمین با تنظیم لایحه دفاعیه ابطال سند ، از دادگاه تقاضا می‌کند تا این سند را باطل کند. در صورت موافقت دادگاه، یک سند دیگر مطابق متن قانون، برای زمین او صادر خواهد شد.

عدم تنظیم سند مطابق قانون

برای تنظیم اسناد، مقررات و شرایطی در قانون پیش بینی شده است که مأموران ثبت موظف هستند آن‌‌ها را رعایت کنند. در حقیقت ماموران ثبت باید سند رسمی را مطابق متون قانونی تنظیم کنند. در صورتی‌ که سندی مخالف قوانین ثبت شود، شخص دارای نفع، لایحه دفاعیه ابطال سند را به دادگاه تقدیم می‌کند. دادگاه با بررسی شرایط، حکم مناسب را صادر خواهد کرد.

ثبت اسناد املاک اوقافی یا املاک متعلق به متوفیان

گاهی اوقات، افراد سودجو به طمع به دست آوردن مالکیت املاک وقف شده یا املاکی که صاحبان آن‌ها فوت کرده‌اند، برای تنظیم سند رسمی آن‌ها اقدام می‌کنند. در این حالت، سند رسمی برای مال وقفی یا مالی که مالک آن فوت ‌شده، صادر می‌شود. فردی که از این‌ موضوع اطلاع دارد یا حتی ضرری به او وارد شده است، می‌تواند با تنظیم لایحه دفاعیه ابطال سند و ارائه آن به دادگاه، تقاضای رسیدگی به پرونده و ابطال این سند را مطرح کند.

نمونه لایحه دفاعیه ابطال سند رهنی

نمونه لایحه دفاعیه ابطال سند رهنی یکی از لایحه‌های مهم در دادگاه‌ها است. این لایحه وقتی تنظیم می‌شود که فرد، سند ملک فرد دیگری را به‌ عنوان ملک خود، در رهن شخص طلبکار یا بانک قرار دهد. سند رهنی یک سند رسمی است که مانند سایر اسناد، توسط مرجع و مقام صلاحیت دار، تنظیم می‌شود.

کاربرد دیگر نمونه لایحه دفاعیه ابطال سند رهنی در جایی است که فردی سند رسمی ملک خود را به‌ عنوان وثیقه به طلبکار ارائه دهد تا طلبکار به او مبلغی را وام دهد. این سند رهنی به‌ عنوان وثیقه نزد طلبکار قرار دارد. درصورتی‌ که طلبکار، از این سند رسمی سوء استفاده کند، مالک یا همان بدهکار می‌تواند نمونه لایحه ابطال سند رهنی را تنظیم کرده و به دادگاه ارائه دهد.

مرجع صالح برای رسیدگی به لایحه دفاعیه ابطال سند رهنی

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای ابطال سند رهنی دادگاه محل اموال غیرمنقول (مال موضوع سند رهنی) است. به عنوان مثال اگر ملک در اصفهان است و سند رسمی آن به‌ عنوان وثیقه نزد فردی است که در تهران حضور دارد، چون ماهیت مال، غیرمنقول است، باید دعوا در دادگاه محل وقوع ملک یعنی دادگاه اصفهان اقامه شود.

در نمونه لایحه دفاعیه ابطال سند رهنی ، فرد باید تمام موارد لازم درباره این سند و چگونگی در رهن قرار دادن آن را برای قاضی شرح دهد. قاضی با بررسی محتوای نمونه لایحه ابطال سند رهنی و همچنین سایر اسناد و دلایل، حکم خود را صادر می‌کند. در صورتی‌ که قاضی، حکم را به ابطال سند رهنی بدهد، این حکم به سازمان ثبت اسناد و املاک اعلام می‌شود. مراحل بعدی برای ابطال سند برعهده‌ این سازمان خواهد بود.

 دلایل و مدارک و شواهد برای نمونه لایحه ابطال سند

اصلی‌ترین مساله در زمان مطرح کردن این دعوا و ارائه لایحه درباره آن، در اختیار داشتن اسناد و مدارک مرتبط با آن است. فرد بدون ارائه اسناد و مدارک مرتبط نمی‌تواند لایحه‌ای کاربردی و مثمر ثمر در خصوص ابطال سند رسمی به دادگاه تقدیم کند و مسلما در صورتی‌ که مدارک و اسناد ثابت ‌کننده‌ ادعای خود را ارائه ندهد، صرفا به جهت مطرح کردن ادعای ابطال سند، به دعوای او رسیدگی نخواهد شد. مهمترین مدارک و اسنادی که شخص باید ضمن ارائه نمونه لایحه ابطال سند رسمی ، با خود به دادگاه ببرد، سند مالکیت، وکالت‌نامه، وصیت‌نامه و امثال آن است. مدعی طرح این دعوا، باید دلایل خود در مورد بی‌اعتباری سند مانند صوری بودن، سند جعلی بودن یا معارض بودن سند رسمی را به دادگاه ارائه دهد.

لایحه ابطال سند مشاعی

لایحه‌ای است که فرد یا افرادی که در یک ملک به‌ نحو مشاع مالکیت دارند، درخواست تفکیک سند این ملک را به دادگاه تقدیم می‌کنند. مالکیت مشاعی یعنی هر کدام از مالکان در همه اجزا و بخش‌های این ملک شریک هستند. در واقع هر کدام نسبت به تمام این اجزا حق مالکیت دارند.

ملک مشاع یعنی ملکی که بین دو یا چند نفر به ‌طور مشترک است. با توجه به مشکلاتی که مشاع بودن یک ملک به وجود می‌آورد، مالکان ملک مشاع تصمیم به جدا کردن سند این مال می‌گیرند.

برای این کار باید لایحه ابطال سند مشاعی را تنظیم کنند و در آن مشخصات ملک مشاع و مشخصات همه مالکان نوشته شود. قاضی با بررسی محتوای لایحه ابطال سند مشاعی و جلب نظر کارشناس، حکم به تقسیم و جدا شدن سهم هر یک از شرکا می‌دهد. سپس برای سهم هر یک سند رسمی مجزا صادر می‌شود.

تنظیم این لایحه و مشاوره حقوقی تلفنی

شما می‌توانید تنظیم لایحه ابطال سند خود را به ما بسپارید. برای تنظیم لایحه می‌توانید بر روی لینک تعیین شده بزنید. همچنین شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز استفاده کنید. در صورت تمایل، می‌توانید بر روی لینک قبل بزنید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات