متن لایحه دفاعیه نفقه را چطور بنویسیم و به چه نکاتی از علم حقوق توجه کنیم؟

نویسنده:مهدیه تدین
-
بروزرسانی:1401/10/13
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه دفاعیه نفقه

لایحه دفاعیه نفقه یکی از انواع مهم لایحه است. در ادامه قصد داریم نکات مهم این نوع از لایحه را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

لایحه چیست و برای تنظیم لایحه چه شرایطی لازم است؟

لایحه در لغت به معنای نوشته شده است. ممکن است تا به امروز بارها نام لایحه را از رسانه‌های عمومی شنیده‌ باشید، لایحه‌ای که مجلس برای قانون‌گذاری به دولت تقدیم می‌کند. اما نوع دیگری از لایحه نیز وجود دارد که در دعاوی قانونی در محاکم و دادگاه‌ها کاربرد دارد. این نوع لایحه از اهمیت بالایی برخوردار است و با لایحه دولتی نیز متفاوت است.

در دعاوی حقوقی یا کیفری، طرفین یا وکلای آن‌ها برای تقدیم درخواست‌های خود یا در مقام دفاع، از لایحه نویسی استفاده می‌کنند. بهتر است لایحه توسط وکیل یا افراد حقوقی که با ادبیات و مستندات حقوقی آشنایی کامل دارند تنظیم شود یا از نمونه لایحه‌های مطمئن استفاده کنید. در نوشتن لایحه دفاعیه استناد به مواد قانونی و استفاده از ادله و شاهد و به کارگیری مناسب و صحیح اصطلاحات حقوقی بسیار مهم است. زیرا اشتباه در نوشتن لایحه ممکن است رای صادره از دادگاه را به طور کلی عوض کند و به ضرر طرف ارائه دهنده لایحه تمام شود.

متن لایحه دفاعیه نفقه باید منسجم و مختصر باشد. زیاده‌گویی ممکن است نتیجه عکس دهد. لایحه از مهمترین متونی است که در دادگاه توسط طرفین در مقام دفاع یا بیان درخواست مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل اهمیت بالای لایحه در دادگاه و نتیجه آن، برای نوشتن لایحه دفاعیه نفقه از وکلا یا افرادی که با ادبیات حقوقی و زبان قانون آشنایی کامل دارند کمک بگیرید.

لایحه از جهات دیگری نیز مفید است. تنظیم لایحه باعث تسریع روند رسیدگی می‌شود. همچنین موجب می‌شود تمامی نکات مورد نظر وکیل یا طرف دعوا به اطلاع قاضی برسد و مدارک و ادله نیز به همراه لایحه به دادگاه تقدیم می‌شود.

یکی از پرکاربردترین لایحه‌های دفاعیه، لایحه نفقه زن است. مانند لایحه دفاعیه مهریه ، زن در تنظیم متن لایحه دفاعیه نفقه می‌تواند به مواد قانونی اشاره کند که در این متن به این مواد و سایر نکات می‌پردازیم.

مشاوره حقوقی تلفنی

کاربرد متن لایحه دفاعیه نفقه

متن لایحه دفاعیه نفقه می‌تواند برای بیان دفاع یکی از طرفین از حق خود یا برای ارائه مدارک یا درخواست‌هایی از قبیل ارجاع به کارشناس، تجدید‌نظر خواهی و دیوان عالی کشور یا دیوان عدالت اداری باشد.

متن لایحه دفاعیه نفقه نوعی از لایحه است که ممکن است از طرف زن برای اثبات این مسئله که مرد نفقه را پرداخت نکرده یا از طرف مرد برای بیان این مسئله که نفقه را تمام و کمال پرداخت کرده و اظهارات زن بی‌پایه است تقدیم دادگاه می‌شود.

چه زمانی متن لایحه دفاعیه نفقه تنظیم کنم؟

اگر مرد از دادن نفقه که حق قانونی زن است خودداری کند زن می‌تواند به دادگاه رجوع کند. دادگاه نیز پس از بررسی و تایید صحت موضوع، میزان نفقه را تعیین و مرد را به پرداخت آن محکوم می‌کند.

زن به دلیل عدم پرداخت نفقه به دادگاه مراجعه می‌کند و شکایت خود را به دادگاه ارائه می‌دهد. سپس برای تکمیل دادخواست خود اقدام به تنظیم لایحه عدم پرداخت نفقه می‌کند.

زن یا نماینده قانونی او متن لایحه دفاعیه نفقه را با استفاده از شواهد و مدارک مبتنی بر عدم پرداخت نفقه از سوی مرد بر پایه مواد قانونی و با استناد به آن‌ها تنظیم می‌کند.

مرد نیز پس از شکایت زن به دادگاه دعوت می‌شود. او نیز می‌تواند دفاعیات خود را بیان کند و لایحه پرداخت نفقه را به دادگاه ارائه دهد.

برای مثال زن مدارکی را مبنی بر اینکه مرد برای او خانه مناسبی فراهم نکرده و مخارج زندگی او را نیز پرداخت نمی‌کند به دادگاه ارائه می‌کند. مرد نیز در لایحه پرداخت نفقه با استفاده از ادله ثابت می‌کند که خانه و اثاثیه خانه برای زن فراهم بوده و زن با وجود این امکانات از شوهر خود تمکین نمی‌کند.

اما عکس مثال بالا نیز ممکن است، دادگاه با توجه به لایحه نفقه زن ، رای را به نفع زن صادر می‌کند و مرد به پرداخت نفقه ملزم می‌شود.

متن لایحه دفاعیه نفقه به نوعی تکمیل کننده دادخواست پرداخت نفقه زن به دادگاه است.

لایحه عدم پرداخت نفقه

1-به کدام ماده‌های قانونی در متن لایحه دفاعیه نفقه اشاره کنم؟

ماده 1107 قانون مدنی بیان می‌کند که نفقه عبارت است از نیازهای متعارف و متناسب با اوضاع و احوال زن از جمله خانه، لباس، غذا، هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خدمتکار (در صورتی که زن عادت به داشتن خدمتکار داشته یا به دلیل ناتوانی و بیماری به خدمتکار نیاز داشته باشد).

در ماده بالا، «اوضاع و احوال زن» یعنی فراهم آوردن شرایط و امکاناتی که متناسب با شأن زن باشد. قاضی در تعیین نفقه، عرف و توانایی مالی مرد را نیز در نظر می‌گیرد. مثلاً اگر زن از کودکی در خانه‌ای بسیار بزرگ و با امکانات رفاهی کامل بزرگ شده است مرد نیز باید در حد توان خود این امکانات و شرایط را برای آسایش زن فراهم کند.

2-به چه آیه‌‌ای در متن لایحه دفاعیه نفقه اشاره کنم؟

به طورکلی زنان به واسطه مسئولیت هایی که در برابر همسر و فرزندان خود دارند از قبیل رسیدگی به امور خانه، نگهداری و تربیت فرزندان، شیردهی و… مستحق دریافت نفقه هستند. در آیه 34 سوره نسا بر ضرورت نفقه تاکید شده است. این آیه بیان می‌کند مردان سرپرست خانواده هستند و به دلیل برتری از لحاظ اجتماعی موظف هستند تا در حد توان خود امکانات و لوازم رفاهی مورد نیاز زن را فراهم کنند.

3-کدام روایت برای نمونه لایحه پرداخت نفقه مناسب است؟

در روایات بیان شده که پیامبر فرمودند: «مرد باید نفقه زن را بپردازد و از اشتباهات و لغزش‌های او چشم‌پوشی کند.»

امام صادق(ع) از پیامبر(ص) نقل می‌کنند: «مورد لعن و نفرین است کسی که حق خانواده خودش را ضایع کند و هزینه‌های زندگی آن‌ها را نپردازد.»

تنظیم لایحه

4-در متن لایحه دفاعیه نفقه به کدام دلایل و مدارک استناد کنم؟

در لایحه نفقه زن می‌تواند با ارائه ادله و مدارک مبنی بر عدم پرداخت نفقه از طرف مرد و استفاده از مواد قانونی مرتبط که در بالا اشاره شد لایحه دفاعیه مستدل و معتبری را ارائه دهد.

بهتر است زن در متن لایحه دفاعیه نفقه شواهدی در مورد تمکین خود از مرد را تقدیم دادگاه کند تا مرد نتواند عدم تمکین زن را دلیل عدم پرداخت نفقه بیان کند.

چند نکته مهم در مورد متن لایحه دفاعیه نفقه

در ادامه، به مهمترین نکات در خصوص قبل و بعد از تنظیم لایحه عدم پرداخت نفقه اشاره می‌کنم.

من شاغلم، حق تنظیم لایحه نفقه زن دارم؟

ثروتمند بودن زن یا شاغل بودن و کسب درآمد توسط او، دلیلی برای عدم پرداخت نفقه نیست و مرد نمی‌تواند در متن لایحه دفاعیه نفقه ، تمکن مالی زن را بهانه‌ کند که بر اساس آن، از پرداخت نفقه معاف شود. بنابراین، زن چه شاغل باشد و چه نباشد، حق دریافت نفقه را دارد و مرد باید نفقه او را پرداخت کند. با توجه به توضیحاتی که مطرح شد، اگر شما یک زن شاغل هستید و آقا نفقه شما را نمی‌پردازد، می‌توانید نسبت به این موضوع شکایت خود را مطرح کنید. همچنین این امکان را نیز دارید که برای حضور در دادگاه، یک لایحه مناسب به همراه داشته باشید.

ازدواج ما موقت است، آیا من نفقه دارم؟

زن در عقد موقت حق دریافت نفقه ندارد مگر اینکه شرط شده باشد یا عقد مبنی بر دریافت نفقه جاری شده باشد اما در عقد دائم، پرداخت نفقه زن به عهده مرد است. یعنی مرد موظف خواهد بود مواردی که قانون به عنوان نفقه بیان کرده است را برای زن فراهم کند.

بنابراین، اگر خانمی در عقد موقت یک مرد باشد، نمی‌تواند از او برای دریافت نفقه شکایت کند اما اگر در زمان انجام عقد موقت آن‌ها، ذکر شود که مرد موظف است نفقه خانم یا نیازهای مالی ایشان را تامین کند، به این دلیل که عقد موقت با این شرط برقرار شده است، مرد ملزم خواهد بود که به این شرط عمل کند. بنابراین، اگر مرد در این حالت، نیازهای مالی خانم را تامین نکند، خانم می‌تواند از او شاکی شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم لایحه دفاعیه نفقه خود را به ما بسپارید. پس از ثبت درخواست تنظیم لایحه ، با شما تماس می‌گیریم. از طرف دیگر، امکان درخواست مشاوره حقوقی تلفنی نیز برای شما فراهم است. قبل از هر اقدامی حتما از ما مشاوره بگیرید.

مهدیه تدین
خانم «مهدیه تدین»، کارشناس حقوقی است و در تیم تحریریه رکلا فعالیت می‌کند. ایشان در زمینه‌های مختلف حقوقی - قراردادی در رکلا محتوا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(4 نظر)
account_circle
پور قیاصی
thumb_up_alt
با عرض سلام. همسرم دادخواست نفقه کرده و لوازم خانه را به همراه مواد خوراکی خانه - هرچه داشتم- برد. خانه را خالی کرد. حتی پول رهن رو توقیف کردن. اظهارنامه تمکین رو حتی دادم. جواب ندادند. چند روز دیگه دادگاه دارم. پول نقد منم دستشه. چطور از خودم دفاع کنم؟
09:32
19 مرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. به عدم حضور ایشان در محل زندگی مشترک با وجود فراهم بودن مسکن مستقل و نبود عسر و حرج اشاره کنید. در واقع باید نشان دهید که تمام شرایط لازم برای حضور همسر شما فراهم است اما ایشان از تمکین خودداری می‌کند.
14:01
20 مرداد 1400
account_circle
اکبر
thumb_up_alt
سلام. همسرم خیلی بداخلاقه و توهین و شکستن وسایل و پرتاب سنگ به من داره. خلاصه تمکین عام اصلا نداره. از اول تیر قهر کرد رفت خونه مادرش. دادخواست الزام به تمکین دادم و در جلسه هم حاضر نشد و عدم تمکینش رو گرفتم تا دادخواست مجوز ازدواج مجدد کردم اظهارنامه داد که من مهمونی رفتم خونه مادرم و 3 ماهه نمیذاری برگردم و تا 24 ساعت مهلت داد که کلید خونه رو تحویل شعبه بدم. من می‌خوام یه شهر دور و ارزون براش مسکن بگیرم و دیگه تحمل ندارم زیر یه سقف باشم باهاش طلاقم نمیدم و مجوز ازدواج دوم می‌خوام. اونم نمیخواد برگرده و الان الکی میخواد نمایش تمکین دربیاره و دوباره برگرده خونه مامانش و فقط میخواد من مجوز ازدواج دوم نگیرم. چکار کنم که الکی نرم اجاره خونه دوم بدم با توجه به اینکه می‌دونم اونجا هم نمی‌مونه؟ آیا می‌تونم به قاضی بقبولونم که نیتش تمکین نیست و فقط می‌خواد اذیت کنه و نذاره من مجوز ازدواج دوم بگیرم؟
16:52
15 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد باید عدم قصد واقعی ایشان در دادگاه را به اثبات برسانید. اثبات این موضوع با شما خواهد بود. البته عدم حضور ایشان در دادگاه تمکین به خودیِ خود می‌تواند زمینه محکومیت ایشان را در آن دادگاه فراهم کند. مخصوصا با توجه به اینکه ایشان لایحه هم ارسال نکرده است.
17:10
16 مهر 1400
account_circle
میترا اصلان پناه
thumb_up_alt
باسلام و خسته نباشین. ببخشین من یه خانم ۴۵ ساله هستم با ۳ فرزندکه دو تا ازدواج کردن و یک ۱۲ ساله دارم که حضانت فرزندم با من است. من مدت ۶ سال است که با فرزندم جدا زندگی می‌کنم. اوایل نفقه و مسکن را گذاشتم اجرا اماهمسرم اومد و راضیم کرد که برگردم خونه و من هم همچین کاری کردم. پروندهام رو بستم و برگشتم اما بعد از یه مدت باز بهانه‌های همسرم شروع شد. البته شوهرم ناراحتی روحی روانی داره و روانپزشک‌ها ومشاوره‌ها هم تایید کردن و تحت درمان هم قرارنمی‌گیره و وسواس فکری داره درحد شدید و من و فرزندم امنیت جانی نداشتیم. با اجازه دادگاه خونه رو ترک کردم. حالا بعد مدت ۶ سال نفقه خودم وفرزندم رو از دادگاه خواستم. با مدارک و شواهد و قاضی محترم برای من و فرزندم نفقه رو برید اما حالا همسرم پرونده رو تجدیدنظر فرستاده که این نفقه زیاده و من نمی‌تونم بدم. همسرم بازنشسته دولته و حقوق خیلی خیلی خوبی هم می‌گیره. حقوقش زیاده. حالا من باید چی در برگه تجدیدنظر بنویسم؟ دفاعیه رو میگم. میشه راهنماییم کنین و یه متنی درمورد دفاع از حق خودم برای تجدیدنظر بنویسین؟
07:29
22 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. از توضیحات کامل شما ممنونیم. در نظر داشته باشید که پرداخت نفقه وظیفه شوهر است و ایشان موظف است به این وظیفه عمل کند. ضمن آنکه وضعیت مالی و شاغل بودن شما، این وظیفه را منتفی نخواهد کرد. در خصوص تنظیم لایحه جهت ارائه در دادگاه تجدید نظر نیز، لطفا با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید تا همکارانم شما را راهنمایی کنند.
12:26
23 آبان 1400
account_circle
زین‌الدین
thumb_up_alt
سلام و وقت بخیر. حدود یک ساله که عقد کردم ولی خانم از برج 7 پارسال حاضر به زندگی مشترک نیست و الان رفته برای نفقه شکایت کرده در صورتی که من منزل و وسایل منزل فراهم کردم. آیا تهیه منزل و وسایل به منزله دادن نفقه حساب می‌شود؟
06:30
14 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. نفقه در مفهوم عام آن شامل این موارد نیز می‌شود اما نفقه محدود به این موارد نیست.
10:19
15 اردیبهشت 1401