نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف و قوانینی که می‌توانید از آن کمک بگیرید!

نویسنده:مهدیه تدین
-
بروزرسانی:1401/11/02
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه دفاعیه زنای به عنف

لایحه دفاعیه زنای به عنف یکی از انواع مهم لایحه دادگاه است. زنا یعنی رابطه جنسی میان زن و مردی که با هم ازدواج نکرده‌اند و رابطه زوجیتی میان آن‌ها وجود ندارد. عنف در لغت به معنی زور و خشونت است. پس زنای به عنف به معنی رابطه جنسی است که رضایت زن یا مرد در آن وجود ندارد. البته رابطه جنسی با زور که تجاوز جنسی نیز نامیده می‌شود. براساس ماده 221 قانون مجازات اسلامی ، زنا یعنی رابطه جنسی میان زن و مردی که بین آن‌ها رابطه ازدواج وجود ندارد.

در زنای به عنف، زن مورد خشونت و آزار قرار می‌گیرد و این نوع رابطه جنسی که بدون اجازه اتفاق می‌افتد آسیب‌های جبران ناپذیری بر روح و جسم زن می‌گذارد. در کشورهای مختلف برای این جرم مجازات‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است. البته قانون‌گذار ایرانی محدوده روشنی برای این جرم بیان نکرده است. زنان و کودکان به دلیل توانایی جسمی پایین، بیشتر قربانی این جرم می‌شوند. هرچند امروزه شاهد افزایش آمار تجاوز به مردان نیز هستیم. این جرم از حساسیت بالایی برخوردار است، به دلیل حفظ آبرو یا ترس از واکنش دیگران، در بسیاری از موارد قربانیان تجاوز سکوت می‌کنند. اما این کار اشتباه است زیرا اگر مجرمین این نوع جرایم به درستی شناخته و مجازات شوند، ارتکاب این جرم در جامعه کاهش می‌یابد. از طرفی، قربانی مورد حمایت روحی و عاطفی قرار می‌گیرد و بعد از مدتی می‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد.

نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف چه زمانی کاربرد دارد؟

قربانی این جرم می‌تواند به دادگاه شکایت خود را ارائه کند و نحوه ارتکاب این جرم را برای دادگاه توضیح دهد. شما می‌توانید مدارک و شواهدی را که در شکایت‌ نامه به دادگاه ارائه نکرده‌اید، در لایحه دفاعیه زنای به عنف با جزئیات بیشتری تقدیم دادگاه کنید.

مواد قانونی مناسب برای نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف

در این بخش، ماده‌های مهم قانونی را در مورد لایحه دفاعیه زنای به عنف بررسی می‌کنیم. شما می‌توانید با توجه به نوع جرم و شرایط آن، به این ماده‌های قانونی استناد کنید:

ماده 224 قانون مجازات اسلامی و مجازات مجرم

زنای به عنف از جمله جرایم حدی است. جرایم حدی یعنی جرایمی که نوع و میزان مجازات آن‌ها در قرآن و شرع ذکر شده است. هدف از مجازات‌های حدی این است که با اجرای مجازات، دیگران از ارتکاب این جرم خودداری کنند.

براساس ماده 224 حد زنا در موارد زیر اعدام است:

  1. زنا با محارم نسبی (افرادی از خانواده که به دلیل محرم بودن هرگز نمی‌توانند با هم ازدواج کنند مثل پدر، مادر، خواهر و برادر…)
  2. زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی (مردی که زنا می‌کند) خواهد شد.
  3. زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که باعث اعدام زانی (مرد) می‌شود.
  4. زنای به عنف (تجاوز) یا اکراه از سوی زانی، که باعث اعدام زانی می‌شود.

براساس مورد آخر، مجرمی که مرتکب تجاوز می‌شود یا شخصی که زن را به انجام رابطه جنسی اکراه می‌کند به مجازات اعدام محکوم می‌شود. این بند از ماده 224 قابل استناد برای تنظیم نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف است.

تبصره 2 ماده 224 قانون مجازات اسلامی

تبصره 2 این ماده بیان می‌کند: اگر کسی با زنی که رضایتی به برقراری رابطه جنسی با او ندارد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق فریب دادن و گول زدن دختری که به سن بلوغ نرسیده است (دختران زیر 9 سال) یا از طریق دزدیدن، تهدید کردن یا ترساندن زن، حتی اگر این اعمال موجب تسلیم شدن او شود در حکم زنای به عنف است و همان مجازات را به همراه دارد.

پس مجازات شخص متجاوز، در صورت اثبات، اعدام است. اگر شخص در مستی، بیهوشی یا خواب و به طور کلی در حالاتی که زن توانایی درست فکر کردن و تصمیم گرفتن را ندارد با او زنا کند نیز در حکم تجاوز است و مجازات اعدام را به همراه دارد. پس در صورت ایجاد هریک از حالات ذکر شده برای شخص، باید با ذکر جزئیات و ارائه مدارک، در نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف به ماده 224 قانون مجازات اسلامی اشاره کنید و استدلال کافی ارائه شود.

اگر مجرم با فریب دادن دختری نابالغ یا با دزدیدن و ترساندن او، برای مثال با تهدید به مرگ یا پخش کردن فیلم و عکس، با او زنا کند حتی اگر آن دختر بر اثر ترس یا ناتوانی به این کار رضایت دهد، شخص در حکم متجاوز به عنف است و شامل ماده 224 می‌شود.

نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف

ماده 231 همان قانون برای لایحه دفاعیه زنای به عنف

براساس ماده 231 قانون مجازات اسلامی، در زنای به عنف و مواردی که در حکم زنای به عنف هستند، در صورتیکه زن باکره باشد (یعنی زنی که رابطه جنسی برقرار نکرده باشد و پرده بکارت داشته باشد) مجرم علاوه بر مجازات ذکر شده به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می‌شود و اگر باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می‌شود. ارش البکاره یعنی مبلغی که برای جبران خسارت وارده بر زن به دلیل از بین رفتن پرده بکارت توسط غیر همسر، از سوی مجرم باید پرداخت شود.

مهرالمثل نیز مبلغی است که در ازدواج از سوی مرد، متناسب با شان زن به او پرداخت می‌شود.

قربانی می‌تواند برای دریافت ارش البکاره و مهرالمثل، در نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف به این ماده استناد کند.

ماده 172 در لایحه دفاعیه زنای به عنف

برای اثبات جرایم منافی عفت، علاوه بر شکایت قربانی، ارائه گواهی پزشکی قانونی و ارائه دلایل و تقدیم لایحه دفاعیه زنای به عنف ، اقرار متهم نیز بسیار موثر است. براساس ماده 172 قانون مجازات، در همه‌ جرایم، اقرار مجرم برای یک بار کافی است ولی در زنا، متهم باید 4 بار به جرم مرتکب شده اقرار کند.

آیه مناسب برای متن نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف

در آیه 32 سوره اسرا بیان شده است که نزدیک زنا نشوید که کار بسیار زشت و راه بدی است.

شما می‌توانید جهت تاثیر بیشتر لایحه خود، به این آیه قرآنی اشاره کنید.

روایت مناسب برای متن نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف

پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند:

زنا شش نتیجه دارد: سه در دنیا و سه در آخرت. سه پیامد دنیایی‌اش این است که آبرو را مى‌برد، مرگ را شتاب می‌بخشد و روزى را قطع می‌کند و سه نتیجه اُخروی‌اش: سختى در حسابرسى، خشم خدای بخشنده و ماندگارى در آتش. ایشان در حدیثی دیگر می‌فرمایند: گناهی که جلوی روزی را می‌گیرد زنا است.

امام صادق(ع) می‌فرمایند: سخت‌ترین عذاب را در روز قیامت کسی دارد که نطفه خود را در رحمی که بر او حرام است، بکارد.

پیشنهاد ما

تنظیم و ارائه لایحه از اقداماتی محسوب می‌شود که برای پیروزی شما در دادگاه بسیار موثر خواهد بود. این بخش، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و حتی می‌تواند سرنوشت یک شکایت را به صورت کلی تغییر دهد.

شما می‌توانید وظیفه تنظیم لایحه خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست، روی لینک مشخص شده بزنید و به صفحه مربوط به آن وارد شوید. با وارد کردن اطلاعات و ثبت آن، به سهولت با دپارتمان حقوقی رکلا ارتباط می‌گیرید. این بخش، فرآیند تنظیم لایحه مورد نظر شما را پیگیری خواهد کرد.

از دیگر خدماتی که می‌تواند در مسیر پیگیری پرونده برای شما کاربردی باشد، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی است. برای استفاده از این سرویس، روی عبارت آن بزنید و به صفحه ثبت درخواست وارد شوید.

مهدیه تدین
خانم «مهدیه تدین»، کارشناس حقوقی است و در تیم تحریریه رکلا فعالیت می‌کند. ایشان در زمینه‌های مختلف حقوقی - قراردادی در رکلا محتوا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(7 نظر)
account_circle
م.ص
thumb_up_alt
سلام. خسته نباشید. اینجانب با یک نفر رابطه کاری داشتم و ایشان از من چک گرفت. من تمام پول‌ها رو واریز می‌کردم. بدهی در کار نبود. فقط برای ضمانت بود. بعد متوجه شدم چک برای اخاذی بوده و به من تجاوز کرد. یک سال این رابطه با اکراه، تهدید و ترس بود و از نظر روحی و روانی خیلی تحت فشار بودم. دست به خودکشی زدم. می‌گفت اگر بگید من چک رو برگشت میزنم. از این وضعیت خسته شده بودم. شکایت کردم. ایشون چک رو برگشت زده.
09:45
24 اسفند 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. از اتفاقی که برای شما پیش آمده است متاثر شدیم. ضمن تمجید شما در خصوص طرح دعوای کیفری علیه ایشان، خاطر شما اعلام می‌کنیم که فرایند مطالبه وجه چک از فرایند رسیدگی کیفری مجزا است اما چنانچه در دادگاه رسیدگی کیفری اثبات شود که فلسفه صدور و دریافت چک، موارد مورد اشاره از سوی شما است، ایشان مکلف به عودت کلیه مبالغ چک خواهد بود.
21:05
26 اسفند 1399
account_circle
مصطفى بدرالدينى
thumb_up_alt
سلام. با دخترى به خواست خودش رابطه نامشروع بر قرار كردم ومدرك هم دارم كه خواست خودش بوده حتى تلفنى هم بهم گفته كه خودم پرده بكارت خودم را از بين برده‌ام حالا رفته از من شكايت كرده كه من از بين برده‌ام. چگونه می‌توانم در دادگاه خودم را تبرئه كنم؟ ممنون.
12:56
14 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اگر این کار با رضایت طرف مقابل انجام شده باشد ایشان نمی‌تواند در خصوص مهرالمثل و ارش بکارت اقدام کند. اما با توجه به وجود رابطه نامشروع، با فرض طرح دعوا از سوی ایشان، هر دوی شما مستحق مجازات خواهید بود.
14:25
15 آبان 1400
account_circle
علی اکرادلو
thumb_up_alt
من با یه دختر رابطه داشتم که بکارت نداشته. بعد یکسال از من شکایت کرده. تو دادگاه گفته بکارتش رو من ازش گرفتم. حالا من چجوری به دادگاه ثابت کنم کار من نبوده؟
22:19
16 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
در این مورد لازم است که درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید تا شرایط شما به صورت دقیق توسط همکاران من شنیده شود و سپس مشاوره کافی دریافت کنید. اما به طور کلی، اثبات ادعا به عهده خانم است و ایشان باید ثابت کند که رابطه قبلی شما با ایشان سبب این اتفاق شده است.
13:52
17 آبان 1400
account_circle
حجتی
thumb_up_alt
سلام آیا بعد از اینکه از کسی که به من تجاوز کرده (تجاوز به عنف) شکایت کردم قبل از دادگاه، شورای حل اختلاف میریم یا نه؟
07:15
27 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. شما مستقیما به دادگاه خواهید رفت.
16:33
28 آذر 1400
account_circle
نسرین آزادیان
thumb_up_alt
باسلام. بنده یک فرد قربانی به دست یک شخص متجاوزگر هستم و طبق شکایت بنده، تنها حکم ضربه شلاق و تبعید برای متهم در نظر گرفته شده. برای اعتراض، به مشاوره و دادن لایحه احتیاج دارم.
11:13
26 دی 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. درخواست خودتون رو در بخش «مشاوره حقوقی تلفنی» وب سایت ثبت کنید. همکاران من در اسرع وقت با شما تماس خواهند داشت.
19:06
27 دی 1400
account_circle
فاطمه اسدی
thumb_up_alt
سلام در خصوص زنای به عنف و روش اثبات حیله و نیرنگ توسط زانی سوال داشتم.
12:50
06 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اگر منظور شما اثبات اقدامات متقلبانه برای فراهم کردن شرایط زنای به عنف است باید بیان کرد که صرف به عنف بودن زنا کافی است و نیازی به اثبات عملیات متقلبانه ندارید.
08:25
07 اردیبهشت 1401
account_circle
میم
thumb_up_alt
مگه میشه کسی که بهش تجاوز شده شاهد داشته باشه؟ اگر فرد تجاوز شونده بعد یکسال شکایت کنه و اینکه تهدیدهای پسر فقط از طریق فضای مجازی بوده باشه چجوری میشه ثابت کرد چرا هیچ وکیلی کمک نمی‌کنه؟
23:46
14 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. چنین جرایمی عمدتا از طریق نشانه‌های موجود اثبات می‌شود و ادله‌ای همچون شهود یا پیام‌های رد و بدل شده، صرفا به عنوان مستنداتی برای صدور یا عدم صدور رای به سود یا به ضرر شما خواهد بود.
10:24
16 شهریور 1401