لایحه تصادف رانندگی را مطابق با چه قوانینی بنویسم؟

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/06/18
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه تصادف

تصادفات رانندگی یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین حوادث دنیا محسوب می‌شوند. حوادث جاده‌ای و تصادفات یکی از علل عمده مرگ‌ و میر در جهان هستند. تصادفات رانندگی پیامدهای ناگواری برای اشخاص به دنبال دارند. در این تصادفات، رانندگان و به ویژه عابران پیاده در معرض خطرات جدی قرار دارند. هر ساله تصادفات رانندگی موجب مرگ، قطع عضو، جراحت و آسیب‌هایی بسیار زیاد دیگری به انسان می‌شوند. با گسترش زندگی ماشینی و افزایش ترافیک در شهرها و جاده‌ها، متأسفانه تعداد تصادفات وسایل نقلیه افزایش پیدا کرده ‌است. شخصی که به واسطه تصادف رانندگی آسیب‌ دیده است، می‌تواند علیه راننده متخلف شکایت کند. این شخص بعد از مطرح کردن شکایت در دادگاه، باید نمونه لایحه تصادف تنظیم ‌کند و از دادگاه تقاضا ‌کند که به این پرونده رسیدگی شود. همچنین شخص آسیب دیده، جبران خسارات ناشی از تصادف را از دادگاه تقاضا می‌کند.

لایحه تصادف ساختگی

به دلیل تعهداتی که بیمه در قبال خودروها و مردم دارد، تصادفات ساختگی رانندگی افزایش پیدا کرده‌اند. افراد سودجو به قصد دریافت دیه یا خسارت های مالی، با نمایش ساختگی، خود را مقابل خودروی در حال عبور پرت می‌کنند یا با خودروی خود با ماشین‌های دیگر برخورد می‌کنند. این تصادف به گونه‌ای برنامه ریزی می‌شود که بتوانند از طریق آن خسارت یا دیه بگیرند. افراد سودجو ترفندهایی را یاد گرفته‌اند که با استفاده از آن‌ها، تصادف منجر به فوت نشود و فقط آسیب‌های جزئی ببینند. به این صورت که با استفاده از خودرو یا بدون خودرو با ماشین‌هایی که گران‌ قیمت هستند برخورد می‌کنند.

معمولا این اشخاص پیشنهاد می‌دهند که بدون اطلاع به پلیس و بدون مراجعه به دادگاه خسارت بگیرند. یعنی تلاش می‌کنند که طرف مقابل را متقاعد کنند که مقصر است تا بتوانند از او مبالغی را به‌ عنوان خسارت بگیرند.

نمونه لایحه تصادف چه کاربردی دارد؟

تصادفات رانندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان‌ها محسوب می‌شود. ناامن بودن جاده‌ها، کیفیت پایین خودروهای تولید شده، عدم مهارت رانندگان، خواب‌ آلودگی و دلایل دیگر موجب افزایش آمار تصادفات در کشور شده‌ است. به‌ منظور حمایت از افراد آسیب‌دیده در تصادفات و اولیای دم افرادی که در تصادفات کشته شده‌اند، حق طرح شکایت برای این افراد در نظر گرفته‌ شده است. آن‌ها می‌توانند با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تصادف رانندگی ، خسارت‌هایی که در تصادف به آن‌ها وارد شده است را طلب کنند. همچنین اگر تصادف منجر به جرح خود یا فوت نزدیکان آن‌ها شده باشد، باید در متن لایحه تصادف تقاضا کنند که به آن‌ها دیه پرداخت شود. قاضی با بررسی پرونده و مطالعه‌ نظر کارشناسی حکم مناسب را صادر می‌کند.

نمونه لایحه تصادف چه زمانی نوشته می‌شود؟

حمل ‌و نقل گسترده بین جاده‌ها و خیابان‌ها باعث افزایش آمار تصادفات شده‌ است. فردی که به‌ جهت تصادفات رانندگی متحمل ضرر و زیان شده‌ است، از راننده متخلف شکایت می‌کند. او با تنظیم لایحه دفاعیه در پرونده تصادف ، از دادگاه تقاضا می‌کند که به این پرونده رسیدگی شود. مثلاً شخصی که در حالت خواب‌ آلودگی باعث تصادف و ورود خسارت به خودروی دیگری شده‌ است، به ‌عنوان مقصر شناخته می‌شود. در این حالت فردی که صدمه دیده است، می‌تواند با تنظیم لایحه در خصوص تصادف و تقدیم آن به دادگاه برای احقاق حق خود توسط قاضی تلاش می‌کند.

گاهی مواقع ممکن است خودرو یا موتورسیکلت با عابر پیاده‌ای که با رعایت قوانین از محل خط‌ کشی عابر پیاده عبور می‌کند، تصادف کند. در این حالت، عابر که آسیب جسمی به او وارد شده ‌است، می‌تواند علیه راننده‌ متخلف شکایت کیفری مطرح می‌کند. همچنین با ارائه گواهی پزشکی قانونی ضمن تقدیم نمونه لایحه تصادف از دادگاه رسیدگی و صدور حکم عادلانه و تعیین میزان دیه را تقاضا می‌کند.

نحوه‌ نوشتن لایحه تصادف رانندگی

شخصی که در یک تصادف رانندگی آسیب و خسارت دیده یا فردی از خانواده خود را از دست داده‌ است باید برای نوشتن لایحه تصادف، علاوه ‌بر مشخصات خود و مقتول، مشخصات طرف مقابل که مقصر تصادف است را بنویسد. علاوه‌ برآن باید درباره وقوع جرم و صحنه تصادف به‌ طور کامل توضیح دهد. او برای نوشتن لایحه تصادف می‌تواند از مستندات قانونی مانند آراء وحدت رویه، نظریه‌های مشورتی، آیات، روایات و قواعد فقهی مناسب استفاده کند تا لایحه‌ای خوب و مناسب به دادگاه ارائه دهد.

اسناد و مدارک مرتبط با نمونه لایحه تصادف

در مواقعی که فردی به‌ علت تصادف از دیگری شکایت می‌کند و لایحه تصادف رانندگی را تنظیم می‌کند باید ضمن تقدیم لایحه دفاعیه تصادفات ، تمام مدارک و دلایل مفیدی را که به علم قاضی کمک می‌کند به دادگاه ارائه دهد. این شخص باید مدارکی مانند نظریه کارشناس نیروی انتظامی که در صحنه تصادف حاضر شده است و نظریه کارشناس خودرو که آسیب‌های وارد شده به وسیله نقلیه را معین می‌کند را به همراه لایحه دفاعیه تصادفات ، به دادگاه ببرد. در مواقعی هم که تصادف منجر به فوت یا جرح شده باید ضمن تقدیم لایحه در خصوص تصادف گواهی پزشکی قانونی را به دادگاه ارائه دهد. چنانچه در صحنه تصادف شاهدانی حضور داشته‌اند این فرد با معرفی آن‌ها به دادگاه می‌تواند به قاضی برای صدور حکم عادلانه کمک کند.

مواد قانونی مرتبط با نمونه لایحه تصادف

برای نوشتن نمونه لایحه تصادف ، می‌توانیم از مواد قانونی زیر استفاده کنیم تا لایحه‌ای مناسب به دادگاه ارائه دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا این ماده‌های قانونی را بررسی کنیم:

ماده‌ ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

با توجه به این ماده اگر بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی و بی‌مهارتی راننده یا متصدی وسیله نقلیه باعث قتل غیرعمدی شود، مرتکب به ۶ ماه تا ۳ سال حبس محکوم می‌شود. اگر اولیای دم دیه فردی که کشته‌ شده است را مطالبه کنند، این شخص به پرداخت دیه نیز محکوم خواهد شد.

ماده ۷۱۵ قانون مجازات اسلامی( تعزیرات)

مطابق این ماده اگر بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت رانندگی موجب امراضی مانند مرض جسمی یا عقلی غیر قابل ‌درمان، از بین رفتن یکی از حواس، از کار افتادن یکی از اعضای ضروری بدن، یا تغییر شکل دایمی عضو، تغییر شکل صورت شخص یا سقط ‌جنین شود، مرتکب به حبس از دو ماه تا یک‌ سال محکوم خواهد شد. اگر مصدوم، دیه خود را مطالبه کند، این فرد به پرداخت دیه نیز محکوم است.

ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات)

اگر راننده یا متصدی وسایل موتوری در زمان وقوع جرم کارهایی مانند مستی، رانندگی بدون پروانه، رانندگی با سرعتی بیش‌ از سرعت مقرر، استفاده از دستگاه موتوری با وجود نقص و عیب مکانیکی مؤثر در تصادف، رانندگی در محل عبور عابر پیاده بدون مراعات و گذر از محل‌های عبور ممنوع را انجام داده باشد، به بیش‌ از دو سوم حداکثر مجازات ماده‌های قبل محکوم می‌شود. علاوه‌ براین، دادگاه می‌تواند او را به مدت ۱ تا ۵ سال از رانندگی محکوم کند.

ماده ۲۶ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹

با توجه به این ماده عابران مکلف هستند که از مسیرهایی که برای عبور عابران اختصاص داده شده است عبور کنند. همچنین در هنگام عبور از عرض یا طول سواره، باید با توجه به علائم راهنمایی و رانندگی از نقاط خط‌کشی ‌شده، گذرگاه‌های غیرهمسطح و مسیرهای ویژه استفاده کنند. اگر عابران به این تکلیف عمل نکنند، در تصادف با راننده وسیله نقلیه‌ای که همه مقررات را رعایت کرده‌ است، مقصر هستند و در این حالت راننده مسئولیتی ندارد. ولی مصدوم یا وارثان فردی که بر اثر تصادف فوت کرده‌ است،‌اند‌اند می‌توانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

آراء وحدت رویه و نظریه مشورتی مرتبط با نمونه لایحه تصادف

ما قصد داریم تا در این بخش، آرای وحدت رویه و نظرات مشورتی قوه قضائیه را بررسی می‌کنیم. شما می‌توانید از این آرا در متن لایحه خود استفاده کنید.

رای وحدت رویه شماره 717 مورخ6/2/1390

مطابق این رأی وحدت رویه اگر برخورد دو یا چند وسیله نقلیه منتهی به قتل سرنشین یا سرنشین‌های آن‌ها شود، مسئولیت هر یک از راننده‌ها در فرض تقصیر به هر میزان که باشد به‌ نحو تساوی خواهد بود.

نظریه مشورتی شماره 175/94/7 مورخ 26/1/94

با توجه به ماده ۲۶ قانون درمورد خسارات وارد به عابرین بر اثر تصادف با وسیله نقلیه موتوری، حتی اگر مشخص شود که راننده تقصیری ندارد، حسب مورد خسارات وارد شده بر عابری که فوت‌ می‌کند یا صدمه ‌دید است، از محل بیمه ‌نامه وسیله نقلیه یا بیمه ‌نامه معتبر موضوع ماده قانون بیمه اجباری پرداخت می‌شود.

قاعده فقهی مرتبط با نمونه لایحه تصادف

قاعده وجوب دفع ضرر محتملا ، یک قاعده فقهی مهم است که در این لایحه استفاده می‌شود. این قاعده یعنی دفع ضرر احتمالی واجب است. با توجه به این قاعده فقهی شخصی که احتمال ضرر می‌دهد باید از آن جلوگیری کند. برای مثال راننده‌ای که می‌داند وسیله نقلیه او یک عیب فاحش دارد که ممکن است باعث ورود ضرر به دیگران شود، باید آن عیب را رفع کند و از ورود ضرر جلوگیری کند. مثلا در مواقعی که خودرویی فاقد ترمز است و راننده این عیب را می‌داند، باید درصدد برطرف کردن آن عیب برآید و از آسیب به جان خود و دیگران جلوگیری کند.

پیشنهاد ما برای تنظیم این لایحه

تیم حقوقی رکلا خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ارائه می‌دهد. ضمن آنکه شما می‌توانید از خدمات تنظیم لایحه استفاده کنید و از مجموعه حقوقی رکلا، کمک کافی دریافت کنید. برای استفاده از هریک از این خدمات، روی متن نارنجی رنگ آن بزنید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات