لایحه طلاق غیابی و شرایط استفاده از این نوع لوایح + مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/06/06
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه طلاق غیابی

لایحه طلاق غیابی لایحه‌ای است که به منظور دادخواست طلاق و در زمانی که زن یا شوهر برای مدت طولانی غایب هستند به دادگاه تقدیم می‌شود. طلاق به معنی پایان زندگی مشترک زوجین است. فقه و قانون، حق طلاق را به شوهر داده است. شوهر هر زمان که بخواهد می‌تواند با ارائه دلایل و مدارک به دادگاه مراجعه کند و همسر خود را طلاق دهد. در مقابل، قانون مدنی در موارد محدودی به خانم اجازه طلاق داده‌ است. طلاق غیابی یکی از انواع لایحه طلاق زوجه است که خانم در شرایط خاصی می‌تواند از آن استفاده کند.

در مواقعی که درخواست طلاق غیابی از طرف خانم باشد، مدت‌ انجام طلاق نسبت به موارد دیگر طولانی‌تر می‌شود. نمونه لایحه طلاق غیابی دارای شرایط خاصی است. اگر این شرایط برای دادگاه محرز شود، حکم طلاق غیابی را صادر می‌کند. در صورتی ‌که درخواست طلاق غیابی از طرف خانم باشد، شرایط متفاوت است. در ادامه این شرایط را بررسی می‌کنیم.

شرایط نمونه لایحه طلاق غیابی از طرف زوجه

در این قسمت، شرایط این نوع لایحه را بررسی می‌کنیم:

عسر و حرج

عسر و حرج مطابق قانون مدنی یکی از دلایلی است که خانم می‌تواند به موجب آن درخواست طلاق بدهد. در واقع عسر و حرج به معنی سختی، مشقت و دشواری است. میزان سختی و دشواری باید به صورتی باشد که برای همسر قابل‌ تحمل نباشد. ضرب و شتم همسر، عسر و حرج محسوب می‌شود، مانند زمانی ‌که شوهر همسر خود را کتک می‌زند یا با او بد رفتاری می‌کند. در این حالت همسر این شخص می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه طلاق غیابی از دادگاه تقاضا کند که با بررسی شرایط، حکم طلاق او را صادر کند.

مورد دیگر عسر و حرج زمانی است که شوهر به یکی از انواع مواد مخدر اعتیاد داشته باشد. استفاده از مشروبات الکلی نیز یکی دیگر از موارد عسر و حرج برای همسر است. از دیگر مواردی که به عنوان عسر و حرج در قانون مثال زده شده است، محکومیت همسر به حبس پنج سال یا بیشتر است. در این حالت همسر او می‌تواند نمونه لایحه طلاق غیابی تنظیم کند و به دادگاه تقدیم شود. ترک زندگی خانوادگی نیز می‌تواند از موارد عسر و حرج باشد. ترک زندگی خانوادگی باید حداقل به مدت شش ماه متوالی باشد. این موارد جنبه تمثیلی دارند. در نهایت دادگاه با بررسی شرایط و احراز عسر و حرج حکم طلاق غیابی را صادر می‌کند.

خودداری یا ناتوانی شوهر از پرداخت نفقه

در مواردی که شوهر به‌ علت ناتوانی نمی‌تواند نفقه همسر خود را را پرداخت کند یا در صورتی ‌که توانایی پرداخت دارد، ولی از پرداخت نفقه خودداری می‌کند، خانم می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه طلاق غیابی تقاضای طلاق از طرف زن کند.

مفقود الاثر بودن همسر

در مواقعی که مدت مفقودالاثر شدن همسر خانم، چهار سال یا بیشتر طول بکشد و اینطور استنباط شود که اطلاعی از او در دسترس نیست، خانم ایشان می‌تواند برای طلاق غیابی اقدام کند. در این زمان خانم با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه طلاق غیابی ، از دادگاه تقاضا می‌کند که به درخواست طلاق او رسیدگی کند.

مفقود الاثر بودن همسر با اینکه از دلایل طلاق غیابی است، اما برای اجرای قطعی طلاق به این دلیل، زمان زیادی صرف خواهد شد. طولانی بودن زمان طلاق در طلاق غیابی، به دلیل شروطی است که قانون گذار تعیین کرده است. براساس قانون باید سه مرتبه آگهی مفقود الاثر بودن فرد در روزنامه آگهی شود. در نهایت بعد از سه مرتبه آگهی شدن، اگر اطلاعی از او به دست نیامده باشد دادگاه با بررسی شرایط، حکم طلاق غیابی را صادر می‌کند.

وکالت طلاق به خانم

همان ‌طور که در ابتدای این متن بیان شد، طلاق حق شوهر است. گاهی در زمان عقد نکاح، شوهر به همسر خود وکالت در طلاق می‌دهد. یعنی علاوه ‌بر خودش، خانم هم می‌تواند هر زمان که بخواهد با ارائه دلایل کافی برای طلاق اقدام کند. با استفاده از وکالت طلاق، خانم می‌تواند به‌ صورت غیابی و بدون حضور شوهر درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه دهد و از او جدا شود. البته در این شرایط نیز باید دلایل و شرایط توسط قاضی بررسی شود.

شرایط نمونه لایحه طلاق غیابی از طرف شوهر

شوهر می‌تواند هر زمان که بخواهد با ارائه دلایل مناسب همسر خود را طلاق بدهد. زمانی که شوهر به دادگاه مراجه کند و نمونه لایحه طلاق غیابی را به دادگاه ارائه دهد، دادگاه برای همسر او ابلاغیه ارسال می‌کند تا در دادگاه حاضر شود. اگر خانم غایب باشد و لایحه‌ای هم به دادگاه نفرستد، در این حالت دادگاه حکم طلاق غیابی را صادر می‌کند.

نمونه لایحه طلاق غیابی

نکات قابل ‌توجه در مورد نمونه لایحه طلاق غیابی

  1. اولین مساله دارای اهمیت در زمینه لایحه طلاق غیابی این است که در زمانی که شوهر همسر خود را به ‌صورت غیابی طلاق دهد، این طلاق غیابی موجب از بین رفتن حقوق مالی همسر نمی‌شود. یعنی این فرد موظف است تمام حقوق مالی همسر خود مانند نفقه، مهریه و امثال آن را بپردازد.
  2. در مواقعی هم که نمونه لایحه طلاق غیابی از طرف خانم ارائه شود، باز هم استحقاق تمام حقوق مالی خود از جمله مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و سایر حقوق را دارد. طلاق غیابی به دلیل عسر و حرج و سایر موارد موجب نمی‌شود که خانم از حقوق خود محروم شود. برای مثال در مواقعی که خانم به دلیل مفقودالاثر بودن همسر پس ‌از چهار سال برای طلاق غیابی اقدام می‌کند، دادگاه برای غایب مفقودالاثر، امین تعیین می‌کند. امین موظف است مهریه و سایر حقوق خانم را از اموال غایب بپردازد. علاوه بر این، خانم می‌تواند در شرایطی از نفقه بعد از طلاق و نفقه فرزند نیز استفاده کند.
  3. نکته بعدی این است که شرایطی که موجب عسر و حرج خانم می‌شود، دامنه گسترده‌ای دارد. یعنی مواردی که در قانون بیان شده، جنبه تمثیلی دارد. سختی و مشقت در هر شخصی با توجه به توانایی او معیار متفاوتی خواهد داشت. برای مثال ممکن است که درآمد همسر یک خانم از راه حرام و ربا باشد. ممکن است آگاهی به این مساله برای خانمی موجب سختی و مشقت و از مصادیق عسر و حرج باشد ولی برای خانم دیگر مساله مهمی نباشد. به ‌جهت گسترده بودن موارد عسر و حرج، دادگاه می‌تواند برای هر زن و شوهر متفاوت از سایرین، شرایط را احراز و حکم طلاق غیابی صادر کند.

منظور از شرط غیبت شوهر برای طلاق غیابی

از دیگر مواردی که درباره نمونه لایحه طلاق غیابی مطرح می‌شود، این است که زمانی‌ که می‌گوییم غیبت بیش ‌از شش ماه شوهر می‌تواند موجب طلاق غیابی شود به معنی آن است که این غیبت باید بدون دلیل موجه باشد. یعنی اگر شوهری به واسطه شغل خود شش ماه در ایران و شش ماه در خارج از کشور است یا برای درمان بیماری به کشور دیگری رفته ‌است، این موارد نمی‌تواند غیبت بدون عذر و دلیل باشد. زیرا این دلایل برای غیبت موجه هستند.

کاربرد نمونه لایحه طلاق غیابی

نمونه لایحه طلاق غیابی در مواردی کاربرد دارد که یکی از همسران که در طلاق غیابی اغلب خانم‌ هستند، با مراجعه به دادگاه و بیان دلایل خود از قاضی می‌خواهد که حکم به طلاق او از همسرش را صادر کند.

قاضی با بررسی دلایل و احراز شرایطی که در قانون برای طلاق غیابی آمده است، حکم به طلاق غیابی می‌دهد.

در این صورت همسر با حکم دادگاه به دفتر طلاق مراجعه می‌کند و از همسرش جدا می‌شود.

چه زمانی نمونه لایحه طلاق غیابی نوشته می‌شود؟

زمانی که خانمی به دلیل عسر و حرج یا مفقود الاثر بودن همسرش در زندگی با مشقت و سختی مواجه می‌شود با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه طلاق غیابی تقاضای طلاق غیابی می‌دهد. دادگاه به همسر این خانم برای حضور در جلسات دادرسی ابلاغیه می‌دهد. در صورتی که این شخص به دادگاه نرود و غایب باشد و لایحه‌ای هم نفرستد، دادگاه حکم طلاق غیابی را صادر می‌کند.

نحوه نوشتن نمونه لایحه طلاق غیابی

برای نوشتن نمونه لایحه طلاق غیابی فرد باید مشخصات کامل خود و همسرش را در متن لایحه بنویسد. در این لایحه شخص باید توضیح دهد که علت تقاضای طلاق چه مواردی بوده‌ است. برای مثال اگر این لایحه از طرف خانمی تنظیم می‌شود که همسر او نفقه و سایر حقوق مالی او را نمی‌پردازد، باید در متن لایحه به تمام این موارد اشاره ‌شود. برای نوشتن نمونه لایحه طلاق غیابی ، فرد می‌تواند از آیات، روایات و مواد قانونی مرتبط استفاده کند. قاضی با مطالعه محتوای لایحه و بررسی دلایل و مدارک، حکم مناسب را صادر خواهد کرد. در صورتی‌ که قاضی به طلاق غیابی حکم دهد، این شخص می‌تواند با مراجعه به دفتر ثبت طلاق از همسر خود به ‌صورت غیابی طلاق بگیرد.

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل و تنظیم لایحه

شما می‌توانید از وکیل طلاق غیابی مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید. شما همچنین می‌توانید سفارش تنظیم لایحه خود را به ما بسپارید. برای ثبت این درخواست روی لینک قبل بزنید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات