قرارداد کارگزاری بازاریابی و نکات مهم نمونه قرارداد کارگزاری و بازاریابی فروش کالا

-
بروزرسانی:1401/09/10
زمان مطالعه: 13 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری بازاریابی

قرارداد کارگزاری بازاریابی از جمله قراردادهای مهم جهان در تجارت امروز و یکی از انواع قرارداد کارگزاری است.

بسیاری از تجار برای نشان دادن اعتبار تجارتخانه خویش و بالا بردن سطح کیفیت محصولات تجارتخانه خود، به وجود مشتریان دائم در سراسر کشور نیاز دارند. با توسعه مشاغل و حرفه‌های تجاری در سراسر کشور نیز، امروزه وجود بازار رقابتی را میان تجار شاهد هستیم.

از طرف دیگر همانطور که اشاره شد، امروزه واحد‌های تولیدی و تجاری در سراسر کشور فعال هستند و در عمل، تمرکز مشتریان بر روی واحد تجاری خاص، کاهش یافته است.

در نتیجه وجود این شرایط، تجار و فعالان اقتصادی، برای جلب نظر مشتریان به سوی خود، از اشخاص بازاریاب یا به صورت حرفه‌ای‌تر، از کارگزاران بازاریابی استفاده می‌کنند.

این اشخاص با توجه به برخورداری از مهارت‌ها و امکانات، وظیفه دارند که میان مشتری محصولات یا خدمات و ارائه دهنده یا شرکت تولیدی زنجیره ایجاد کنند.

با توسعه این کسب و کار و به وجود آمدن شرکت‌های‌کارگزاری در زمینه‌های مختلف تجاری، در عمل، تجار و سایر افراد، در مراجعه به این اشخاص متخصص تردیدی ندارند.

کمی بیشتر در این مورد بگوییم؟!

بسیاری از تجار که به تازگی به عرصه تجارت وارد شده‌اند، شناخت دقیقی از بازار خرید و فروش و اخبار اقتصادی ندارند و با توجه به آنکه در به ثمر رساندن اهداف خود، به سرعت در معاملات و فروش سریع محصولات خود یا ارائه خدمات خود و غیره نیاز دارند، از انتخاب اشخاص کارگزار و متخصص به عنوان گزینه‌ای برجسته استفاده می‌کنند.

امروزه در نتیجه تنظیم متن قرارداد کارگزاری بازاریابی مشاهده می‌کنیم که تجار با آسودگی خاطر و با کم‌ترین هزینه و بهترین شرایط، فعالیت تجاری خود را به انجام می‌رسانند.

درواقع همانطور که گفتیم برای تجار سرعت در معاملات از اهمیت زیادی برخوردار است و استفاده از کارگزار بازاریابی نیز، می‌تواند برای آن‌ها بسیار کارآمد باشد.

پیش از آنکه به نکات مربوط به کارگزاران و قرارداد آن‌ها اشاره کنیم ذکر این نکته لازم است که امروزه کارگزاران با توجه به وسعت ارتباطات و اطلاعاتی که در زمینه بازاریابی دارند، با در نظر گرفتن حرفه تجار و طرف قراردادشان، بهترین مشتریان را به آن‌ها معرفی می‌کنند.

به عبارت دیگر در حال حاضر، موضوع بسیاری از قراردادهایی که با کارگزاران بازاریابی منعقد می‌شود، حرفه‌ای خاص و کسب و کار مشخصی می‌باشد، همچون نمونه قرارداد کارگزاری و بازاریابی فروش کالا که یکی از قرارداد‌های پرکاربرد دنیای تجارت امروز به شمار می‌آید.

در ابتدا مفهوم کارگزار بازاریابی و مسئولیت‌های او را بیان می‌کنیم و سپس به مهم‌ترین نکات حاکم بر این دسته از قراردادها اشاره می‌کنیم.

کارگزار بازاریابی چه کسی است؟

کارگزار طرف قرارداد کارگزاری بازاریابی ، شخصی است که به صورت حرفه‌ای، خدماتی را به مشتریان خود اعم از تجار و سایر افراد ارائه می‌دهد.

در واقع کارگزاران بازاریابی می‌توانند با توجه به اطلاعات خود، به مشتریان خود مشاوره بدهند یا در قالب قرارداد تنظیم شده با طرف دیگر، امور بازرگانی و تجاری همچون خرید و فروش را انجام دهند.

به عنوان مثال مشاهده می‌کنیم که در نمونه قرارداد کارگزاری و بازاریابی فروش کالا ، شخص کارگزار بهترین خریدار را با بالاترین نرخ خرید کالا، به کارفرمای خود یا صاحب بنگاه تولیدی، معرفی می‌کند و با توجه به اختیاراتی که در قرارداد کارگزاری بازاریابی برای او تعیین شده است، کالا را به این خریدار می‌فروشد.

بنابراین استفاده از کارگزار مجرب در عرصه بازاریابی و خرید و فروش کالا می‌تواند برای تجار و صاحبان بنگاه‌های تولیدی بسیار سودآور باشد.

در حقیقت، صاحبان بنگاه‌های تولیدی با توجه به بازار رقابتی حاکم بر کشور در جست و جوی یافتن بهترین خریدار، به کارگزاران بازاریابی مراجعه می‌کنند.

این کارگزاران نیز به دلیل آنکه با بهترین خریداران در سطح کشور ارتباط دارند یا به دلیل آنکه با اشخاصی در ارتباط هستند که می‌توانند آن‌ها را با خریداران آشنا کنند، گزینه مناسبی برای تجار و صاحبان بنگاه‌های تولیدی به شمار می‌آیند.

قرارداد کارگزاری بازاریابی چه زمانی تنظیم می‌شود؟

معمولاً تنظیم قرارداد کارگزاری بازاریابی به خصوص در عرصه فروش کالا، در میان صاحبان کارخانه‌های تولیدی و خدماتی بسیار رایج می‌باشد.

بسیاری از کارخانجات تجاری که به تولید کالاهای با ارزش مشغول هستند مانند لوازم خانگی، لوازم صنعتی، ماشین آلات تجاری و… برای فروش هر چه بیشتر محصولات خود، از کارگزاران مجربی استفاده می‌کنند که در فروش کالاهای آنان بسیار موثر است.

در واقع با توسعه شرکت‌های تولیدی و فعالیت برون مرزی در سراسر دنیا، بازار کالاها، به خصوص کالاهای الکترونیکی همچون تلویزیون و یخچال، بسیار رقابتی هستند و شرکت‌های فوق برای آنکه بتوانند تجارت خود را همچنان ادامه دهند، به بهترین خریدار و با بهترین قیمت ممکن نیازمند هستند.

همین نیاز، کارگزاران بازاریابی را بیش از گذشته در عرصه تجارت امروزی فعال کرده است و نمونه قرارداد کارگزاری و بازاریابی فروش کالا نیز روزانه میان ده‌ها کارفرما و کارگزار تهیه یا تنظیم می‌شود.

بنابراین اصولاً با توجه به اقداماتی همچون تنظیم فرآیند فروش کالا به بهترین خریدار، شناسایی مکانیسم‌های جذب کالا در بازار، فن بیان و توانایی ارتباط با خریداران و… شرکت‌های تجاری در سراسر جهان، از کارگزاران حرفه‌ای و توانمند استفاده می‌کنند.

آیا شما واقعا نیاز به کارگزار دارید؟!

بدون شک! شما به عنوان دارنده بنگاه تولیدی، حق دارید کالای خود را به بهترین قیمت به خریدار مناسب بفروشید.

این امر در صورتی میسر است که شما از کارگزاری واقعی و حرفه‌ای برخوردار باشید و خود نیز با مطالعه و تحقیق، اطلاعاتی را در این زمینه به دست آورید.

در واقع همکاری شما با یک کارگزار بازاریابی، برای شما امکان دستیابی به علم و اطلاعات فروش محصولات در مناطق مختلف کشور را فراهم می‌کند. آن‌ها نکاتی را برای شما بیان می‌کنند که در فروش هر چه بیشتر محصولات شما موثر است.

بنابراین در صورتی که قصد دارید کالاهای خود را در سریع‌ترین زمان ممکن به فروش برسانید و یا خدمات خود را به صورت گسترده به اشخاص ارائه دهید، استفاده از قرارداد کارگزاری بازاریابی یا نمونه قرارداد کارگزاری و بازاریابی فروش کالا می‌تواند به شما کمک کند.

مهم‌‌ترین نکات تنظیم متن قرارداد کارگزاری بازاریابی

در این قسمت از نوشتار به مهم‌ترین نکاتی که باید در فرم قرارداد کارگزاری بازاریابی به آن‌ها توجه لازم را داشته باشید، اشاره می‌کنیم:

مشخصات طرفین قرارداد کارگزاری بازاریابی

شما به عنوان طرف معامله با کارگزار، باید به صورت کامل مشخصات حقیقی خود را در متن قرارداد ذکر کنید.

از جمله این مشخصات، نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره ملی، تاریخ تولد، اقامتگاه و غیره است.

اقامتگاه حتما نباید محل سکونت اصلی شما باشد. مطابق ماده 1010 قانون مدنی ، شما می‌توانید اقامتگاهی غیر از محل سکونت خود را انتخاب کنید. به این نوع اقامتگاه در اصطلاح حقوقی، اقامتگاه انتخابی گفته می‌شود.

توجه داشته باشید که کلیه اظهارنامه‌ها، ابلاغیات و اخطاریه صادره از مراجع قضایی به نشانی اقامتگاه مندرج در قرارداد ارسال می‌شود. بنابراین در صورت تغییر اقامتگاه خود، حتما این نکته را در متن قرارداد خود ذکر کنید.

در غیر این صورت دادگاه هیچ عذری را از سوی طرفین قرارداد کارگزاری بازاریابی موجه نمی‌داند و از لحظه ارسال ابلاغیه یا اخطاریه، فرض را بر آگاهی طرفین قرارداد می‌گذارد.

موضوع قرارداد کارگزاری بازاریابی

موضوع قرارداد شما باید بر اساس محتوای قرارداد تعیین گردد.

دادگاه‌های سراسر کشور و سایر مراجع قضایی در خصوص کلیه قرارداد‌ها، پیگیری دادخواست شکایت از سوی طرفین را بر اساس محتوای قرارداد طرفین انجام می‌دهند.
البته شما به عنوان یکی از طرفین قرارداد کارگزاری بازاریابی باید موضوعی مناسب را برای قرارداد خود تعیین کنید و توجه دادگاه به محتوای قرارداد به این معنا نیست که قرارداد کارگزاری بازاریابی شما بدون وجود موضوع، معتبر محسوب می‌شود.

مهلت نمونه قرارداد کارگزاری و بازاریابی فروش کالا

به عنوان یکی از طرفین قرارداد کارگزاری بازاریابی شما باید زمان قرارداد خود را تعیین کنید. این نکته در مورد اکثر قراردادهای تجاری و مدنی صادق می‌باشد. بنابراین در زمان نگارش متن قرارداد، حتماً زمان آغاز و پایان قرارداد را بنویسید. همچنین در صورتی که مهلت مقرر در قرارداد پایان یافت اما همچنان مایل به ادامه همکاری با طرف دیگر بودید، می توانید قرارداد قبل را مجددا تمدید کنید و لازم نیست بار دیگر قرارداد جدیدی را تنظیم کنید.

نمونه قرارداد کارگزاری و بازاریابی فروش کالا

حق الزحمه و نحوه پرداخت آن در قرارداد کارگزاری بازاریابی

در متن قرارداد کارگزاری بازاریابی، باید حق الزحمه یا کارمزد شخص کارگزار تعیین شود.

همچنین نحوه پرداخت قرارداد، باید به صورت صریح در متن آن ذکر شود ؛ مثلا ممکن است کارگزار حق الزحمه خود را به صورت مستقیم و نقدی دریافت کند.

همچنین ممکن است صاحب بنگاه تولیدی، کارمزد شخص کارگزار را در قالب چند فقره چک پرداخت کند.

در این صورت نیز باید مشخصات چک‌های صادره همچون قیمت، بانک صادر کننده و… در متن قرارداد ذکر شود.

روش دیگری که وجود دارد به صورت درصدی از فروش است و به این صورت است که اگر کارگزار بتواند کالا را بیشتر از قیمت مورد نظر کارفرما بازاریابی کند نیز، میزان درصد او افزایش خواهد داشت.

تعهدات طرفین نمونه قرارداد کارگزاری و بازاریابی فروش کالا

طرفین قرارداد کارگزاری بازاریابی در مقابل هم تعهداتی دارند:

تعهدات بازاریاب در متن قرارداد کارگزاری بازاریابی

کارگزار بازاریابی به عنوان یک شخص حرفه‌ای و متخصص در ارائه خدمات خود به مشتریان، تعهداتی دارد:

  1. کارگزار وظیفه دارد بر اساس تمامی دستوراتی که از جانب کارفرما دریافت می‌کند، فرآیند یافتن بهترین خریدار یا فروشنده را آغاز کند و در صورت انجام هرگونه اقدام بدون مشورت و اخذ جواز از شخص کارفرما، مسئول خواهد بود.
  2. کارگزار موظف است به موقع و به طور مناسب، از اخبار بازار موضوع قرارداد کارگزاری بازاریابی اطلاع کسب کند و آن‌ها را با کارفرما به اشتراک بگذارد.
  3. کارگزار مکلف است فعالیت خود را در قالب قانون و مجموعه قوانین و آیین نامه‌های صادره به انجام رساند و در صورت هرگونه اقدام غیر قانونی که ناشی از فعل یا گفتار کارفرما نباشد، دارای مسئولیت حقوقی و کیفری با توجه به مصوبات دستگاه قانونگذاری و آیین نامه‌ها خواهد بود.
  4. کارگزار در چارچوب قرارداد مجاز به فعالیت می‌باشد و باید کالای کارفرما را با توجه به حداقل قیمتی که توسط وی تعیین شده است به فروش برساند. در غیر این صورت هرگونه ضرر ناشی از کاهش یا افزایش حداقل قیمت توسط کارگزار، متوجه شخص کارگزار است مگر آنکه وی با ارائه دلیل و سند موجه، ثابت کند که اقدام وی در جلوگیری از ضرر‌های بیشتر یا ضرر‌های احتمالی آینده انجام شده است.

تعهدات کارفرما در متن قرارداد کارگزاری بازاریابی

کارفرما یا صاحب بنگاه تجاری نیز به عنوان طرف دیگر قرارداد کارگزاری بازاریابی تعهداتی دارد. از جمله مهم‌ترین تعهدات عبارت‌اند از:

  1. کارفرما ملزم به ارائه اطلاعات دقیق مربوط به کالای خود و سایر اقتضائاتی که شخص کارگزار باید آن‌ها را رعایت کند، می‌باشد و هرگونه کوتاهی در این امر به عهده شخص کارفرما است.
  2. در صورت توافق طرفین، کارفرما پس از تنظیم متن نمونه قرارداد کارگزاری و بازاریابی فروش کالا با شخص کارگزار، حق ندارد خود به صورت شخصی به فروش کالاهای موضوع قرارداد اقدام کند. در صورت فروش کالاها توسط کارفرما یا صاحب کالا، شخص کارگزار مستحق اجرت یا کمیسیون خود می‌باشد.
  3. ممکن است در متن قرارداد چنین شرط شده باشد که اگر کارگزار کالای مورد نظر را پیش از اتمام مهلت مقرره از سوی کارفرما به فروش برساند، درصد بیشتری را علاوه بر حق الزحمه اصلی دریافت می‌کند. در این صورت شخص کارفرما موظف است به تعهد خود عمل نماید و پس از فروش کالای مربوطه، آن میزان مبلغ توافق شده را به اضافه درصد اضافی به وی پرداخت کند.

مرجع حل اختلاف قرارداد کارگزاری بازاریابی

در قرارداد کارگزاری بازاریابی مانند سایر قراردادهایی که در دنیای حقوق وجود دارند، تعیین مرجع حل اختلاف یکی از مهم‌ترین ارکان می‌باشد.
توجه داشته باشید در صورتی که اختلافات در وهله اول از طریق مذاکرات و ارائه نظرات حل و فصل نشد، مسئولیت رسیدگی نسبت به اختلاف میان طرفین قرارداد کارگزاری بازاریابی به عهده مراجع ذی‌صلاح قضایی می‌باشد.

طرفین این قرارداد می‌توانند به صلاحدید خود، از میان شورای حل اختلاف یا داوری، یک گزینه را به عنوان مرجع حل اختلاف قرارداد تعیین کنند. انتخاب داور صالح، با شروطی در قانون مطرح شده است. در نظر داشته باشید که داور انتخابی شما، باید از صلاحیت کافی برخوردار باشد. انتخاب داور، فرآیند رسیدگی به اختلافات را کوتاه‌تر می‌کند. البته در مواردی نیز شاهد این مساله هستیم که طرفین قرارداد به خواست خود، تمایل دارند که مرجع حل اختلاف قرارداد خود را، شورای حل اختلاف یا دادگاه‌ها در نظر بگیرند.

آیا شخص کارگزار باید به صورت انحصاری، موضوع قرارداد کارگزاری بازاریابی را به انجام برساند؟

در صورتی که در متن قرارداد کارگزاری بازاریابی چنین ذکر شود که کارگزار موظف است شخصاً، موضوع قرارداد را به انجام برساند، حالت انحصار در خصوص قرارداد مربوطه شکل می‌گیرد.
این نکته به این معناست که در صورت عدم اذن کارفرما، کارگزار بازاریابی نمی‌تواند انجام موضوع قرارداد مربوطه را به کارگزاری دیگر اعطا کند.

بنابراین بهتر است طرفین این نمونه قرارداد نسبت به این موضوع با یکدیگر به توافق برسند. همچنین این امکان وجود دارد که در متن قرارداد کارگزاری بازاریابی ، انجام عمل کارگزاری به صورت غیر انحصاری برای شخص کارگزار طرف قرارداد در نظر گرفته شود اما معمولا طرفین قرارداد، حالت انحصاری را برای تمرکز هرچه بیشتر بر موضوع قرارداد و به انجام رسیدن آن، انتخاب می‌کنند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا دو نوع از این قرارداد را تنظیم کرده است. شما می‌توانید این قراردادها را در بانک قرارداد رکلا جست و جو و تهیه کنید. همچنین شما این امکان را خواهید داشت که درخواست تنظیم قرارداد یا درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را در سایت ثبت کنید و با تیم حقوقی رکلا در ارتباط باشید.

دانلود نمونه قرارداد کارگزاری فروش کالا

در صورتی که مسئول کارگزاری فروش کالای خاصی هستید و قرار است بازاریابی آن را برای شخص خاصی عهده دار شوید از قرارداد زیر استفاده کنید.

نمونه قرارداد کارگزاری فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری فروش کالا

دانلود نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا

در صورتی که می‌خواهید مسئولیت خرید کالای خاصی را به عهده بگیرید و از خریدار دستمزد دریافت خواهید کرد از قرارداد زیر استفاده شود.

نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری خرید کالا
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
علیرضا
thumb_up_alt
اگر کسی واسطه شود تا پروژه‌ای به پیمانکار داده شود و در مقابل آن، 5 درصد بگیرد، کارگزار محسوب می‌شود؟
09:04
27 اسفند 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. می‌توانید این رابطه کاری را در قالب قرارداد کارگزاری بازاریابی و برخی دیگر از قراردادها مانند جعاله و قرارداد بازاریابی تنظیم کنید.
15:43
03 فروردین 1400