نمونه قرارداد مشارکت کافی شاپ و نکات نمونه قرارداد مشارکت در قهوه خانه و شراکت در کافه چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/07
زمان مطالعه: 12 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت کافی شاپ

قرارداد مشارکت کافی شاپ ، یک نوع قرارداده مشارکت مدنی است. در مشارکت مدنی، دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی با جمع شدن دور هم، می‌توانند اقدام به شراکت کاری کنند. این افراد می‌توانند منابع مادی و مالی خود را برای مشارکت بیاورند. همچنین آورده غیر نقدی و غیر مادی مانند تخصص نیز امکان پذیر است. بنابراین، افراد حقیقی یا حقوقی با سرمایه نقدی یا غیر نقدی خود، می‌توانند اقدام به نوشتن نمونه قرارداد شراکت کافی شاپ و شروع مشارکت کنند.

پیش از هرچیز توصیه می‌کنیم ویدئوی زیرا ببینید. ما در این ویدئو به یکی از سوالات اصلی و اساسی شما پاسخ داده‌ایم. سوال مطرح شده در این ویدئو، درباره نحوه تعیین سهم طرفین در قرارداد مشارکت کافی شاپ است. در واقع می‌خواهیم بگوییم که اساسا در این نوع از قرارداد، شرکا چطور می‌توانند سهم خود را مطابق با آورده‌ای که دارند تعیین کنند.

طبق ماده ده قانون مدنی نمونه قرارداد مشارکت کافی شاپ تا زمانی که مخالف با موازین شرعی، عرفی و قانون رایج کشور نباشد و خدمات خلاف قوانین ارائه نکند، موجه و مورد حمایت قانون است.

نمونه قرارداد مشارکت کافی شاپ

چرا شراکت کافی شاپ؟!

قرارداد شراکت در کافی شاپ ، با رشد روزافزون کافی‌ شاپ‌ها و کافه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. امروزه کافی شا‌پ‌ها به غیر از خدماتی که در زمینه دسرها، نوشیدنی‌ها و غذاها می‌دهند،  به عنوان مکانی برای جمع‌های دوستانه و خانوادگی هم مورد توجه هستند. تقریبا می‌شود گفت که کافی‌ شاپ‌ها از مشاغل با تقاضای بالا هستند. صاحبان و مدیران کافی‌شاپ‌ها تلاش می‌کنند با ایجاد نوآوری‌، خلاقیت و ارائه خدمات متنوع، توجه مشتریان بیشتری را به خود جلب کنند.

تمام چیزهایی که گفته شد دلیل محکمی برای توجه سرمایه گذاران به شراکت در کافه و حتی قرارداد شراکت قهوه خانه است. بدون شک، برای سرمایه گذاری که به دنبال سودمندی سرمایه گذاری خود است، انتخاب شراکت در کافه ، می‌تواند انتخاب خوبی باشد. اما هیچ کاری تنها با تامین مالی به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید. به جز تامین مالی، تخصص، دانش و تجربه نیز باید وجود داشته باشد.

چرا قرارداد مشارکت تنظیم کنم؟

عده‌ای، کافی شاپ‌ها را چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌های به روز شده می‌نامند. شاید در ظاهر میان این دو شباهت‌هایی باشد ولی در ساختار دارای تفاوت‌های بیشماری هستند. امروزه کافی‌ شاپ‌ها با هدف‌های مختلف تاسیس می‌شوند. هر کدام از این واحدهای صنفی می‌کوشند در بازار جایگاه مناسبی پیدا کنند و جز مکان‌های مورد علاقه قرار بگیرند. با توجه به علاقه بیشتر جوانان به کافی‌ شاپ، این شغل، جامعه بزرگی از مشتریان را در اختیار دارد. همین مسئله، اهمیت و حساسیت شروع این راه و امضای حساب شده قرارداد مشارکت کافی شاپ را بیشتر می‌کند.

اگر تا اینجای صحبت بیش از پیش به آگاهی از شرایط نمونه قرارداد مشارکت کافی شاپ علاقه مند شده‌اید، باید بدانید شراکت، هم می‌تواند پله موفقیت شما باشد و هم می‌تواند برای شما آسیب زننده باشد. بدون شک، آگاهی به شراکت می‌تواند ریسک‌های کار شما را کمتر کند. در ادامه به توضیح بیشتر درباره نمونه قرارداد مشارکت کافی شاپ می‌پردازیم.

آورده شرکاء باید چه چیزی باشد؟

ممکن است شما کسی باشید که سرمایه زیادی در اختیار دارد. کسی که تمایل دارد سرمایه خود را در جای پربازدهی استفاده کند و از آن سود بیشتری ببرد و برای این سرمایه گذاری، کافی شاپ‌ها را انتخاب کرده‌اید. یا ممکن است شخصی باشید که مدت زیادی را در کافی‌ شاپ‌ها کار کرده‌اید و دارای تخصص و مهارت و تجربه در این کار هستید. ممکن است تمایل داشته باشید که برای خودتان کافی‌ شاپی تاسیس کنید و از تجربیات و مهارتتان بهره ببرید ولی سرمایه نقدی و مالی لازم برای این کار را نداشته باشید.

حتی ممکن است که شما از صاحبان و مدیران کافی شاپ‌ها باشید و بخواهید که کار خود را توسعه دهید. در هر کدام از این دسته‌ها که باشید، مسلما می‌دانید که به شریک و کسی که شما را در رسیدن به هدفتان همراهی کند، احتیاج دارید.

برای اینکه از ابتدای کار بتوانید هدفمند و با احتیاط قدم بردارید، لازم است که درباره نمونه قرارداد شراکت کافی شاپ چیزهایی بدانید. اما قبل از قرارداد لازم است الزامات حقوقی و قانونی این کار را از قبل آماده کنید.

الزامات حقوقی قرارداد شراکت در کافی شاپ و قرارداد شراکت قهوه خانه

الزامات حقوقی قرارداد شراکت در کافی شاپ و قرارداد شراکت قهوه خانه ، تقریباً مانند هر قرارداد شراکت کاری دیگری است. چایخانه‌ها، قهوه خانه‌ها، رستوران‌ها، بیرون برها، بستنی و آبمیوه فروشی‌ها ، نیازمند رعایت یک سری الزامات حقوقی هستند. اولین مسئله برای همه این واحدهای صنفی، اخذ مجوز و پروانه کسب است. به طور کلی، داشتن مجوزها و پروانه‌های کسب ضروری است. اگر کافی‌شاپ بدون مجوز و پروانه کسب اقدام به فعالیت کند، با اداره کنندگان آن، برخورد قانونی خواهد شد. حتی باعث می‌شود که کافه پلمپ شود و دیگر اجازه فعالیت نداشته باشد. برای اخذ مجوز و پروانه کسب کافی شاپ شرایطی لازم است.

در ادامه الزامات حقوقی کافی شاپ را شرح می دهیم:

تابعیت

شخصی که مجوز و پروانه کسب به نام او صادر می‌شود باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد. بنابراین اگر شخصی که تابعیت ایرانی ندارد، بخواهد در ایران اقدام به تاسیس کافی شاپ کند باید برای اخذ مجوز با یک ایرانی شریک شود.

مکان کافی شاپ

قبل از درخواست اخذ مجوز، لازم است که مکان مورد نظر برای کافی‌ شاپ را در اختیار داشته باشید. این مکان ممکن است در مالکیت خودتان باشد که در این صورت لازم است سند قطعی مالکیت را داشته باشید. اما ممکن است از مکانی استیجاری برای احداث کافی شاپ استفاده کرده باشید. در این شرایط، شما باید اجاره نامه مغازه ارائه کنید. همچنین، مکان کافه باید جز مکان‌هایی با کاربری تجاری باشد. این اطلاعات و درخواست، در اختیار شهرداری، اتحادیه واحد صنفی، ادارات و سازمان‌های دولتی مرتبط قرار می‌گیرد. در صورتی که مشکلی در پرونده شما نباشد، مجوز و پروانه کسب کافی شاپ به شما داده می‌شود.

کارت بهداشت

بعد از دریافت مجوز و پروانه کسب، لازم است که برای دریافت کارت بهداشت نیز اقدام کنید. با محیا کردن شرایط کافی شاپ و رسیدگی به امور بهداشتی آن، می‌توانید درخواست کنید که مامورانی برای بازرسی وضعیت بهداشت به واحد صنفی شما مراجعه کنند. در صورت نبود مشکل، کارت بهداشت کافی شاپ شما آماده می‌شود.

پرنسل

بدون شک، کافی شاپ از جمله واحدهای اشتغال آفرین است که با احداث آن نیروی انسانی، مشغول به کار می‌شوند. بدیهی است که یک کافی شاپ به تنهایی نمی‌تواند فعالیت کند و نیازمند به پرسنل با تجربه، با مهارت و خلاق است. لازم است که پیش از شروع کار، با پرسنل خود قرارداد کار بنویسید و کاملا از حضور پرسنل مطمئن باشید.

بیمه

حادثه و خسارات، همیشه در کمین مشاغل مختلف است. همیشه احتمال به وجود آمدن خطراتی مانند دزدی، آتش سوزی، حوادث برای پرسنل و… وجود دارد. بهترین کار این است که عاقبت اندیشی کنید. با بیمه کردن کافی شاپ و پرسنل می‌توانید نسبت به حوادث و مشکلات احتمالی آسوده خاطر باشید.

نحوه نوشتن قرارداد شراکت در کافی شاپ

بعد از انجام تمام الزامات حقوقی و قانونی احداث کافی شاپ، می‌توانید با شریک خود نمونه قرارداد شراکت در کافی شاپ  امضا کنید. نحوه نوشتن قرارداد شراکت در کافی شاپ را در ادامه توضیح می‌دهیم. در نوشتن نمونه قرارداد مشارکت کافی شاپ یا در نمونه قرارداد مشارکت در قهوه خانه یا هر قرارداد مشارکت دیگر، تقریبا روندی مشابهی طی می‌شود.

عنوان نمونه قرارداد مشارکت کافی شاپ

در ابتدای قرارداد، عنوان قرارداد نوشته می‌شود. عنوان عبارت کوتاهی  است که محتوای قرارداد را مشخص می‌کند. می‌توانید اینگونه بنویسید: قرارداد مشارکت کافی شاپ

مشخصات طرفین در نمونه قرارداد مشارکت کافی شاپ

بعد از عنوان، اولین بخش، مشخصات طرفین قرارداد است. در این بخش باید به طور کامل مشخصات طرفین ثبت شود. اگر قرارداد برای شخصی که به سن قانونی (18 سال) نرسیده است، نوشته می‌شود باید امضا و مشخصات ولی یا قیم او در نمونه قرارداد مشارکت کافی شاپ ثبت شود.

در صورتی که یک یا چند نفر از شرکا، شرکت هستند، اطلاعاتی که می‌بایست در متن قرارداد نوشته شود عبارت است از نام شرکت، شماره ثبت، شماره اقتصادی، نشانی، تلفن، نام و نام خانوادگی نماینده شرکت و سمت ایشان.

موضوع نمونه قرارداد شراکت کافی شاپ

در این بخش لازم است که موضوع اصلی قرارداد توضیح داده شود. هدف از شراکت، در این بخش توضیح داده می‌شود. موضوع قرارداد، شرح و توضیح کاملی از شراکت است. این بخش، به ما اطلاعات نسبتاً خوبی درباره قرارداد می‌دهد. لازم است این بخش با دقت نوشته شود و ابهامی وجود نداشته باشد.

زمان و مکان قرارداد مشارکت در کافی شاپ

در این بخش از قرارداد مشارکت در کافی شاپ ، زمان دقیق شروع و پایان قرارداد ذکر می‌شود. طرفین قرارداد موظف می‌شوند تا پایان زمان قانونی قرارداد مشارکت، به آن متعهد باشند و نمی‌توانند یک طرفه و تا قبل از پایان مدت قرارداد (جز در حالت فسخ قرارداد)، از شراکت خارج شوند. بعد از زمان دقیق قرارداد، مکان شراکت که معمولاً محل استقرار کافی شاپ است به عنوان محل انجام تعهدات قراردادی نوشته می‌شود.

آورده‌ها در قرارداد شراکت در کافی شاپ

در این بخش به تفصیل و با جزئیات، توضیح داده می‌شود که هر کدام از طرفین چه چیزی برای شراکت آورده‌اند. سرمایه‌های نقدی و مالی و همچنین منابع غیر نقدی شامل مهارت و تخصص و دیگر موارد اینچنینی که جز آورده‌های طرفین محسوب می‌شوند، در قرارداد نوشته خواهند شد. این آورده‌ها، مبنای میزان سهم هر شریک از مجموع سهام شراکت خواهند بود.

در این شراکت، طرفین می‌توانند آورده‌های متفاوتی همراه خود داشته باشند. برای مثال ممکن است یکی از شرکا، ملک یا مغازه‌ای را برای راه اندازی کافی شاپ در اختیار شرکای دیگر قرار دهد یا اینکه ممکن است تجهیزات و وسایلی داشته باشد و آن تجهیزات را به عنوان آورده معرفی کند. در مثال‌ دیگر، امکان دارد که تمام شرکا، آورده‌های نقدی همراه داشته باشند و بخواهند با یکدیگر در این حرفه سرمایه گذاری کنند. در تمام مواردی که ذکر شد، سرمایه از نوع سرمایه نقدی یا سرمایه با ارزش ریالی مشخص بود اما این امکان نیز وجود دارد که سرمایه و آورده شرکا، چیزی سوای این موارد باشد.

نوع دیگری از آورده شرکا در این قرارداد، آورده‌هایی همچون مجوز، پروانه کسب، کارت بهداشت، تخصص، تجربه و موارد دیگری است که برای راه اندازی یک واحد کافی شاپ به آن نیاز است. در نظر داشته باشید که آورده‌های تمام شرکا باید به دقت در متن قرارداد شرح داده شوند.

حقوق طرفین قرارداد شراکت در کافی شاپ

در این بخش، سهم هر کدام از شریکان کافی شاپ مشخص می‌شود. معلوم می‌شود. همچنین درباره پرداخت هزینه‌هایکافی شاپ و هزینه‌های جاری و پرداخت حقوق پرسنل و دیگر مسایل نیز توضیح داده می‌شود. لازم است در مورد حساب جاری شراکت و نحوه دریافت سود و زمان آن نیز تعیین تکلیف شود. به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که از قرارداد مشارکت مدنی رکلا است، توجه کنید.

قرارداد مشارکت کافی شاپ

تعهدات و وظایف طرفین در شراکت در کافه

در این بخش لازم است که تعهدات و وظایف هر کدام از طرفین توضیح داده شود. وظایف تقسیم می‎‌شوند. درباره نحوه مدیریت کافی شاپ تصمیم گرفته می‌شود. انتظارات شرکا از یکدیگر در این بخش نوشته می‌شود و شزوط خاص هر کدام دراین بخش نوشته می‌شود. طرفین قرارداد شراکت در کافی شاپ موظف‌اند به تمامی وظایفی که در قرارداد نوشته شده است متعهد باشند. در این بخش، در مورد دفاتر حسابداری شراکت بحث می‌شود. از طرف دیگر، لزوم محرمانگی اطلاعات شراکت و ضمانت اجرای تخلف از این موضوع و عدم رعایت سایر تکالیف قراردادی به طور کامل مشخص می‌شود. به عنوان مثال، به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که مربوط به ضمانت اجرای قرارداد مشارکت مدنی می‌باشد، توجه کنید. این تصویر، یکی از صفحات قرارداد مشارکت مدنی است که توسط کارشناسان حقوقی رکلا تنظیم شده است و در بانک قرارداد رکلا موجود می‌باشد.

قرارداد شراکت در کافی شاپ

نوشتن قرارداد و رعایت تمام امور حقوقی و الزامات قانونی آن، مستلزم دانش و تخصص لازم است. برای اینکه نمونه قرارداد مشارکت کافی شاپ یا نمونه قرارداد مشارکت در قهوه خانه بی نقض باشد و برای اینکه اطمینان یابید که حقوقتان در این مشارکت، رعایت می‌شود، لازم است که از افراد متخصص در زمینه نگارش قرارداد استفاده کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، اقدام به تنظیم قرارداد شراکت کاری کرده است.

روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد کافی شاپ خود را به ما بسپارید.

قرارداد مشارکت کافی شاپ

این فرصت را از دست ندهید! با کلیک بر روی تصویر، برای دانلود متن کامل قرارداد، اقدام کنید.

نمونه قرارداد مشارکت کافی شاپ
دانلود نمونه قرارداد مشارکت کافی شاپ
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
مهزان
thumb_up_alt
سلام. من حدود ۳۰ درصد سهیم هستم در یک کافه و ۳ شریک هستیم. یکی از شریک‌هامون برای مجوز اقدام کرده. در واقع تمام کارهای اداری رو انجام داد ولی اسم ما در مجوز نیامد ولی قرارداد همکاری و شراکت داریم. شریک بنده درواقع، صاحب کافه و ما هم سهامدار هستیم. چطوری میشه اسم هر سه ما در مجوز باشه؟
00:00
25 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. موضوع درج نام شما در مجوز، یک موضوع صنفی است و نیازمند انجام اقدامات مقتضی از طریق اتحادیه مرتبط خواهد بود. اما در مجموع، جای نگرانی وجود ندارد و قرارداد تنظیم شده میان طرفین، به خودی خود ثابت کننده وجود روابط کاری و همکاری است. صرف وجود پروانه به نام یک نفر، سبب خارج شدن قرارداد مشارکت شما از اعتبار نیست.
17:27
26 بهمن 1400
account_circle
شهزاد صرام
thumb_up_alt
مفید بود. از شما ممنونم.
14:33
31 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. از شما ممنونیم که رکلا رو انتخاب کردید.
14:34
01 مرداد 1401