تمدید اجاره نامه رسمی ، تمدید قرارداد اجاره به صورت شفاهی و تمدید اجاره نامه پشت برگه

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/09
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
تمدید قرارداد اجاره

تمدید قرارداد اجاره ، معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که اجاره نامه اصلی و ابتدایی به پایان رسیده باشد. مالک باشید یا مستاجر، تمدید اجاره نامه را باید جدی بگیرید. زیرا بسیار پیش می‌آید که شاهد اختلافات، شکایت‌ها و دعواهای حقوقی موجر-مستاجر در زمینه تمدید باشیم. از قدیم الایام، موضوع اجاره مورد توجه همه‌ مردم بوده است و همه به نوعی، در مورد شرایط و قوانین اجاره چیزهایی می‌دانند.

اهمیت تمدید اجاره نامه

چه طرف مالک این قرارداد باشید و چه طرف اجاره کننده، نیازمند به سندی قانونی به عنوان تضمین اجاره نامه خود هستید. سندی که ضامن حق و حقوق شما باشد و در اختلافات احتمالی بتواند از منافع شما دفاع کند. لازمه این امر نوشتن دقیق تمدید اجاره نامه رسمی است. این اجاره نامه ممکن است مربوط به قرارداد اجاره مسکن، قرارداد اجاره مغازه ، ملک، زمین، یا هر مال دیگری باشد. اجاره، در واقع به این معنی است که ، مستاجر در مقابل مالی که به مالک یا موجر می‌دهد برای مدت معین، مالک منافع موجر می‌شود و آن را در اختیار می‌گیرد. این مدت معین که در تعریف آمده، شروع و پایان یک اجاره نامه را تعیین می‌کند.

البته این به معنی بی‌اعتباری اجاره نامه دستی نیست.

تمدید قرارداد اجاره

مدت زمان قرارداد اجاره

معمولا قراردادهای اجاره برای یک سال نوشته می‌شوند. اما با توجه به توافق دو طرف، این اجاره نامه می‌تواند از یک ماه تا چندین سال هم نوشته شود. هر مقدار زمانی که برای اجاره تعیین شود، روزی پایان می‌یابد. در آن روز، ممکن است طرفین راضی و خواستار باشند که رابطه موجر و مستاجر باقی بماند. زمانی که مستاجر تمایل دارد مجدد اجاره ملک را در اختیار بگیرد و موجر نیز راضی به این است که ملک را در اختیار مستاجر باقی بگذارد، بحث تمدید قرارداد اجاره مسکن و تمدید اجاره مغازه به میان می‌آید.

در این زمان است که باید، برای تمدید اجاره نامه اقدام کرد.

بنابراین، شما محدودیتی در تعیین مدت قرارداد خود ندارید و می‌توانید مدت آن را با توجه به انتظارات و نیاز خود یا طرف مقابل مشخص کنید.

تمدید قرارداد اجاره به صورت شفاهی

در گذشته پیش می‌آمد که با حساسیت کمتری تمدید قرارداد اجاره به صورت شفاهی صورت می‌گرفت و دو طرف با هم صحبت کرده و به توافق می‌رسیدند و تمدید اجاره مستاجران بدون نوشتن قرارداد مجدد انجام می‌شد. اما با بروز اختلافات و شکایات زیادی که بین موجر و مستاجر‌ها پیش آمد، اهمیت تمدید قرارداد اجاره خانه و تمدید اجاره مغازه به صورت قراردادی نوشته شده و کتبی، مورد توجه قرار گرفت.

اگر اجاره نامه تمدید نشود ، می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. ممکن در زمان اجاره مجدد، هر کدام از طرفین ادعایی کنند و یا صاحب ملک اعلام کند که مستاجر بدون قرارداد، ملک را به تصرف درآورده است و بر اساس ماده 494 قانون مدنی، اجرت المثل ایام تصرف خانه یا مغازه تقاضا شود. طبق این قانون، اگر مستاجر بیشتر از مدت زمان اجاره در ملک بماند، حکم تصرف ملک را دارد و موظف است مبالغی را جهت این تصرف، به مالک بپردازد.

در چنین شرایطی، توافق‌های شفاهی شما اعتباری ندارد و در شورای حل اختلاف، برای احقاق حق و حقوقتان، به شما کمکی نمی‌کند. در این زمان، لزوم تمدید اجاره نامه مسکونی و تمدید اجاره مغازه به صورت مکتوب، بیش از پیش مشخص می‌شود.

البته در این زمان نیز می‌شود کارهایی انجام داد. مثلا می‌توانید محتوای قرارداد شفاهی خود را روی یک کاغذ بنویسید و به امضا برسانید. البته در این حالت نیز، لازم است که شاهدانی زیر آن برگه را امضا کنند تا بتوانید از این سند در شورای حل اختلاف استفاده کنید.

تمدید اجاره نامه بدون بنگاه

ممکن است یکی از دلایل تمایل افراد به تمدید شفاهی اجاره نامه ، هزینه تنظیم اجاره نامه رسمی و حق کمیسیون بنگاه برای تمدید اجاره باشد. همچنین، گذشت یک دوره اجاره و برقراری ارتباط و صمیمیت میان موجر و مستاجر، گاهی موجب اعتماد می‌شود و این تمایل را به وجود می‌آورد که متن تمدید قرارداد اجاره به صورت دستی و توسط خودشان صورت بگیرد. بدون شک، قرارداد شفاهی تضمین حقوقی ندارد و قابل اعتماد نیست و نمی‌شود به استناد به آن در دادگاه حاضر شد. بنابراین لازم است که با نمونه متن تمدید اجاره نامه آشنا باشید و تا حدودی، درباره امور حقوقی آن اطلاعات داشته باشید. با این اطلاعات، می‌توانید متن تمدید را خودتان بنویسید.

تمدید اجاره نامه پشت برگه یکی از راه‌هایی است که بدون مراجعه به بنگاه، می‌توانید تمدید اجاره نامه مسکونی یا تمدید اجاره نامه آپارتمان یا تمدید قرارداد اجاره مغازه را تجربه کنید. در این روش، کافیست که قرارداد اولیه را در اختیار داشته باشید. پشت قرارداد بندی را باید اضافه کنید و در آن بند، مجدداً مشخصات طرفین را بنویسید و ذکر کنید که با چه میزان افزایش قیمت یا ثبات قیمت ، برای چه مدت دیگر، ملک اجاره داده می‌شود.

اگر شرط یا توافق دیگری میان شما اتفاق افتاده است نیز می‌توانید در ادامه به صورت مکتوب توضیح دهید.

در انتها، برای اعتبار این بند افزوده شده، لازم است شاهدانی زیر آن را امضا کنند.
با این روش، می‌توانید هزینه نوشتن اجاره نامه مجدد را نپردازید و همزمان نمونه متن تمدید اجاره نامه را نیز در اختیار داشته باشید. می‌شود گفت که این کار را نوعی الحاقیه قرارداد اجاره نیز می‌توان در نظر گرفت.

تمدید قرارداد اجاره در بنگاه معاملات

با همه چیزهایی که گفته شد، لازم نیست عرف تمدید اجاره رعایت شود و ضرورتی ندارد که قرارداد در بنگاه تمدید شود. البته بنگاه معاملات ملکی با انجام مشاور حقوقی در زمینه اجاره و تمدید اجاره، می‌تواند کمک بزرگی در سلامت اجاره نامه شما باشد.(البته به شرط داشتن دانش حقوقی کافی)

ممکن است شما حق مشاوره تمدید اجاره بپردازید ولی همین باعث می‌شود قانون تمديد اجاره به درستی در قرارداد شما رعایت شود و همچنین موجب شود که اطمینان خاطر شما را فراهم کند. برای تمدید قراردادهای مهمی چون تمدید اجاره نامه تجاری ، بهتر است که از بنگاه استفاده کنید و فرم تمدید قرارداد اجاره به درستی نوشته شود. تا از بروز خطرات و اختلافات اساسی احتمالی جلوگیری شود. لازم به ذکر است که به هر بنگاهی نیز نباید اطمینان کرد. یک بنگاه معتبر حتما مجوز اتحادیه دارد و این مجوز، مانند پروانه کار روی دیواری که در معرض دید عموم باشد، نصب می‌شود.

بعضی از بنگاه‌ها حتی از مشاوران حقوقی برای بستن قرارداد حرفه‌ای برای شما استفاده می‌کنند.

اسنادی که در بنگاه ها نوشته می‌شوند را اسناد عادی می‌گویند.

این اسناد را می‌توانید به دادگاه ببرید و به عنوان مدرک معتبری برای اثبات حق خود استفاده کنید.

قراردادهایی که در بنگاه نوشته می‌شوند باید در سایت ثبت شوند. بعد از ثبت به شما یک کد رهگیری داده می‌شود که با آن می‌توانید بسیار راحت پیگیر کارهای خود باشید. تمدید قرارداد اجاره با کد رهگیری تحت این شرایط امکان پذیر است که ، تمدید قرارداد در بنگاه انجام شده باشد. البته همانطور که گفته شد، اگر در منزل نیز، یک سند مکتوب در مورد تمدید اجاره نامه ، تنظیم کنید نیز، در دادگاه‌ها معتبر و قابل استناد است.

هزینه تمدید قرارداد اجاره مسکن 1400 و 1401

بنگاه‌ها برای نوشتن قرارداد اجاره حق کمیسیون دریافت می‌کنند که به نوعی از بزرگترین منابع درآمد بنگاه‌ها محسوب می‌شود. این نرخ توسط اتحادیه، هر سال مشخص می‌شود و بنگاه‌ها موظف هستند که آن را رعایت کنند و با توجه به نرخ مصوبه اتحادیه، از مردم کمیسیون دریافت کنند. همچنین موجر و مستاجر و بنگاه می‌توانند مستقلا در مورد میزان هزینه کمیسیون به نتیجه برسند. برای تمدید این اجاره نامه در سال بعد نیز لازم است که هزینه تمدید قرارداد اجاره مسکن یا هزینه متن تمدید قرارداد اجاره مغازه پرداخت شود.

پرداخت این حق کمیسیون نیز، می‌تواند به صورت توافقی یا بر حسب نرخ اتحادیه مشخص شود.

در مورد هزینه تمدید اجاره نامه منزل ، عرف به این صورت است که حق کمیسیون به اندازه 4 یا 5 روز حق اجاره ملک می‌باشد. اگر قرارداد در بنگاه هم نوشته شود، برای موجه بودن، از نظر قانونی لازم است که شاهدانی زیر قرارداد را امضا کنند. تمدید قرارداد اجاره بدون شاهد از نظر قانونی چندان موجه نیست و اشکالاتی دارد.

بنگاه و مشاور حقوقی بنگاه و همچنین شخصی که قرارداد را تنظیم می‌کند، می‌تواند به عنوان شاهد قرارداد باشد.

در پایان، ممکن است شما تخلفاتی را در کار بنگاه مشاهده کنید. مثلا گران‌تر بودن نرخ بنگاه از نرخ اتحادیه یا بستن قراردادهایی که بر خلاف قوانین است یا اقدام به فعالیت بدون داشتن مجوز کسب از اتحادیه.

در این شرایط، می‌توانید به مراکز ذی‌صلاح مراجعه کنید یا با شماره 7334 که پاسخگوی شکایات مردمی است، تماس بگیرید و از بنگاه شکایت کنید. به دنبال شکایت شما، با بنگاه متخلف برخورد می‌شود و حتی ممکن است باعث پلمپ و بسته شدن بنگاه متخلف نیز بشود.

لازم به ذکر است که حق کمیسیون برای تمدید قرارداد، باید توسط هر دو طرف موجر-مستاجر ، در همان زمان نوشتن قرارداد مجدد، به صورت نقدی پرداخت شود تا قرارداد را تحویل بگیرید. موجر و مستاجر می‌توانند از بنگاه تقاضای کد رهگیری کنند و بنگاه موظف است بدون دریافت هزینه مجدد، کد رهگیری قرارداد آن‌ها را در اختیارشان قرار دهد.

اگر در زمان تمدید اجاره نامه مجدد ، به همان بنگاه قبلی مراجعه کنید، می‌توانید تقاضا کنید که متممی به قرارداد قبل اضافه کنند و در آن، تمدید قرارداد را توضیح دهند. در این شرایط، مجدد کد رهگیری صادر نمی‌شود و همچنین مالیات بر ارزش افزوده برداشته می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که هزینه کمیسیون کمتر باشد. همچنین می‌توانید مجدد برای نوشتن قراردادی جدید، درخواست بدهید.

قولنامه یا اجاره نامه

استفاده کردن از کلمه قولنامه به جای اجاره نامه ، اصطلاحی است که به اشتباه در میان مردم جا افتاده است. گاهی می‌پرسند هزینه تمدید قولنامه رهن و اجاره چقدر است؟ در صورتی که قرارداد اصلی ، اجاره نامه است و قولنامه اینجا تعریف و جایگاهی ندارد. یا اینکه درباره تمدید قرارداد اجاره پشت قولنامه سوال می‌کنند. قولنامه و اجاره نامه دو اصطلاح کاملا متفاوت هستند و جایگذاری آن‌ها به جای هم اشتباه است.

درواقع، قولنامه برای انتقال مالکیت ملک یا خودرو نوشته می‌شود، اما، اجاره نامه برای، انتقال مالکیت منافع ملک، به صورت موقت است. بنابراین، این دو قرارداد، با هم تفاوت دارند و اثر حقوقی قولنامه، انتقال مالکیت دائمی مال و اثر حقوقی عقد اجاره، انتقال موقت مالکیت منافع است.

سقف مبلغ اجاره بها در تمدید قرارداد اجاره

افزایش تورم، نا به سامانی اقتصادی، افزایش قیمت مسکن و به دنبال آن افزایش اجاره بها از مشکلاتی هستند که امروزه نگرانی‌ها و سختی‌های زیادی ایجاد کرده‌اند. این مساله از آن جهت که با مهمترین نیازهای انسان از جمله خوراک و مسکن در ارتباط است، نقش بسیار پررنگی در مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی یک جامعه دارد. به همین دلیل، دولت مردان تلاش می‌کنند در جهت رفع مشکلات مربوط به آن، راه حل‌هایی را در نظر بگیرند. در سال‌های اخیر، علل الخصوص به واسطه همه گیری بیماری کرونا، شرایط مسکن بیش از پیش درگیر مشکل شد. به همین دلیل، برای حمایت از مستاجران که درصد زیادی از اعضای جامعه را تشکیل می‌دهند و همچنین برای رسیدگی به آشفتگی بازار مسکن و تعدیل مبالغ اجاره بها، سران سه قوه برای میزان افزایش اجاره بها در تمدید اجاره نامه‌ها سقف تعیین کردند.

سقف مبلغ اجاره بها در زمان تمدید قرارداد اجاره برای تهران و کلانشهر‌ها 25 درصد و برای شهرستان‌ها 20 درصد بیشتر از مبلغ اجاره بها سال گذشته در نظر گرفته شده است. تخلف در این زمینه، قابل طرح دعوی و پیگیری قانونی خواهد بود.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، انواع اجاره نامه را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و فهرست این اجاره نامه‌ها را ببینید. ضمن آنکه می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد یا مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید.

تمام قراردادهای اجاره

با زدن روی تصویر زیر، وارد صفحه فهرست قراردادها خواهید شد.

قراردادهای اجاره
فهرست قراردادها
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(16 نظر)
account_circle
امیرحسین فیروزی
thumb_up_alt

با سلام وتشکر از سایت خوبتان
در صورت ممکن بنده را راهنمایی کنید
با توجه به توافقی که با صاحبخانه انجام دادهایم مقرر شده قرارداد یکساله باشد ولی برای مدت 5 سال هم به صورت افزایش سالیانه اجاره با 15 درصد در آن محل سوکنت داشته باشیم
چه چوری وبا چه متنی می توانیم بنویسم که بعداز یکسال وسالهای بعد صاحبخانه نتواند قرارداد را فسخ نماید چون ما در قبال اینکه قرارداد 5 ساله باشه کلی هزینه برای بازسازی داخلی پرداخت خواهیم کرد

14:39
11 اردیبهشت 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

جناب آقای فیروزی عزیز، ظاهرا طی تماس تلفنی با پشتیبانی پاسخ شما داده شده است. مانا باشید.

16:46
11 اردیبهشت 1399
account_circle
حسین
thumb_up_alt

سلام من صاحب خانه من به رحمت خدا رفته قراردادم تموم شده. بچه هاش خونه رو برای فروش گذاشتن چند بار بهشون گفتم که چیکار کنم.برم. بمونم. چیزی نگفتم وایستادن؟ قراردادم تموم بشه الان تو این شرایط گرفتارم کردن

15:27
10 شهریور 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام. تا پایان قرارداد می‌توانید در ملک بمانید اما بعد از این مدت، باید تمام وراث رضایت دهند.

12:25
11 شهریور 1399
account_circle
حسینتنها
thumb_up_alt

سلام صاحب خانه من به رحمت خدا رفته قراردادم تموم شده. بچه هاش خونه رو برای فروش گذاشتن چند بار بهشون گفتم که چیکار کنم.برم. بمونم. چیزی نگفتم وایستادن؟ قراردادم تموم بشه الان تو این شرایط گرفتارم کردن

15:39
10 شهریور 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام. تا پایان قرارداد می‌توانید در ملک بمانید اما بعد از این مدت، نیازمند رضایت کلیه‌ وراث است.

12:24
11 شهریور 1399
account_circle
Azadeh
thumb_up_alt

سلام وقت بخیر برای تمدید قرارداد رهن و اجاره حق کمیسیون املاکی چقدره؟ یجا میگن ۴،۵روزه اجاره ولی خود املاکیا میگن حق کمیسیون تمدید قرارداد مثل همون کمیسیون قرارداد جدید محاسبه میشه،الان کدوم درسته ممنون میشم راهنمایی کنین الان مبلغ اجاره ما ۹۰م پول پیش با ماهی ۱۵۰۰۰۰۰تومانه

19:54
15 شهریور 1399
account_circle
علی قرخلو
thumb_up_alt

سلام وقت بخیر برای تمدید قرارداد رهن و اجاره حق کمیسیون املاکی چقدره؟ یجا میگن ۴،۵روزه اجاره ولی خود املاکیا میگن حق کمیسیون تمدید قرارداد مثل همون کمیسیون قرارداد جدید محاسبه میشه،الان کدوم درسته ممنون میشم راهنمایی کنین الان مبلغ اجاره ما 20م پول پیش با ماهی 800000تومانه

23:06
18 شهریور 1399
account_circle
مقدم
thumb_up_alt

سلام.
صابخونه من خانم بودن و دوماه پیش به رحمت خدا رفتن.
الان خونه رو برا سال سوم با شوهر و فرزندان اون مرحومه تمدید کردیم. بنگاهی میگه چون صاحب خونه فوت کرده و ورثه مالک جدید خونه هستن دیگه تمدید حساب نمیشه و یه اجاره نامه جدید هست و باید هزینه بنگاه رو کامل پرداخت کنید. ولی من مستاجر که عوض نشدم و تو همون خونه هستم و تمدید کردم.
ضمنا قبلا 60 رهن کرده بودم امسال 20تومان اضافه کردم شده 80 تومان.
خواستم ببینم هزینش چقدر میشه.
لطفا راهنماییم کنید

02:15
29 شهریور 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

در خصوص هزینه تمدید می‌بایست به بنگاه‌ها مراجعه کنید. این هزینه در سال‌های متمادی با تغییراتی همراه است.

10:46
02 مهر 1399
account_circle
سهیل
thumb_up_alt
سلام روزتون بخیر من ۴ سال در خانه‌ای مستاجر هستم و بهمن هرسال اجاره را باتوافق زیاد می‌کردیم ولی سال قبل یعنی بهمن پارسال قرارداد نبستیم وبه صورت شفاهی اجاره را بالا بردیم و به صاحبخانه گفتیم که همین مبلغ مثلا ۱۵۰ تومان رو بالا ببریم چون ما می‌خوایم خونه رو عوض کنیم. بعد از چند ماه مالک گفت که به خاطر شرایط کرونا اشکالی نداره بشینیم ولی یه ماه پیش زنگ زد و گفت این اجاره‌ای که میدید کم هست و با توجه به این که ما قراردادی نداریم از این ماه اجاره را از مبلغ یک میلیون، دو میلیون کردند. سوال من این هست که با توجه به نداشتن قرارداد می‌توانند هر مبلغی خواستند اضافه کنند؟
18:31
11 بهمن 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
با توجه به اینکه با وجود پایان مدت قرارداد مکتوب، شما مبلغ یک میلیون تومان پرداخت می‌کردید، این موضوع علاوه بر وجود شهود و مطلعین، می‌تواند دلیلی بر تمدید قرارداد مکتوب برای یک دوره یک ساله دیگر باشد.
22:02
11 بهمن 1399
account_circle
مقصودی
thumb_up_alt
برای تمدید اجاره نامه، صاحب خانه درخواست کرده است که مجدداً قرارداد بنویسیم. ما به بنگاه رفتیم. بنگاه میگه اجاره نامه قبلی رو باید تحویل بدید تا اجاره نامه جدید بدیم. الان من باید چی کار کنم؟
09:22
18 فروردین 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت شما بخیر. می‌تونید اجاره نامه رو در منزل تنظیم و امضا کنید. اعتبار این قرارداد مشروط به مراجعه به بنگاه نیست.
19:23
22 فروردین 1400
account_circle
بهار
thumb_up_alt
سلام. من مالک یک آپارتمان هستم که اجاره داده بودم (بدون آسانسور) پارسال به دلیل کرونا با او قرارداد رو تمدید کردم. امسال چون قصد فروش داشتم آسانسور رو گذاشتم. الان موعد تخلیه رسیده و مستاجر میگه تخلیه نمی‌کنم و دولت گفته با 20 درصد افزایش قراردادها تمدید شده. چکار کنم؟ من یکبار با او همکاری کردم ولی امسال قصد تمدید ندارم. آیا می‌تونه تخلیه نکنه؟ ضمناً چنانچه قرار به تمدید باشه مگه نباید طبق نرخ منطقه باشه؟
07:51
01 تیر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. مصوبات فعلی ستاد کرونا به دلیل شرایط خاص موجود اتخاذ شده است. در حال حاضر تمدید قرارداد نیز با میزان درصد مورد نظر آن ستاد انجام می‌شود و نرخ ارزش اجاره منطقه ملاک اهمیت نیست.
14:54
02 تیر 1400
account_circle
قمی
thumb_up_alt
سلام. خسته نباشید. ببخشید متاسفانه ما اعتماد کردیم و تمدید اجاره نامه به صورت پشت نویسی نشده و شفاهی انجام گرفته. الان بعد از ۶ ماه مالک به ما میگه خالی کنید ملک رو فروختم ولی ما هر ماه اجاره پرداخت کردیم و رسید داریم. می‌خواستم ببینم چی میشه؟ واقعا الان توانایی خالی کردن نداریم.
08:42
01 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در صورتی که موجر (مالک) به استناد قرارداد اجاره کتبی درخواست صدور دستور تخلیه ملک بدهد شما باید وجود قرارداد شفاهی را به نحوی اثبات کنید. پرداخت‌های شما پس از پایان این مدت، دلیلی بر وجود قرارداد شفاهی است.
13:55
02 شهریور 1400