قرارداد عدم رقابت و منع رقابت ؛ عاقبت کسب و کار‌ خود را بخیر کنید!

-
بروزرسانی:1401/08/01
زمان مطالعه: 5 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد عدم رقابت

قرارداد عدم‌ رقابت ( قرارداد منع رقابت ) قراردادی است که تا حد زیادی شما را از رقبای احتمالی و همکاران ، خاطرجمع می‌کند.
البته ما پیش از این در خصوص قرارداد محرمانگی اطلاعات هم کلام شده‌ایم و از طرفی، به طور مفصل به بررسی موضوع جذاب قرارداد هم بنیان گذاران پرداختیم اما قرارداد عدم‌ رقابت طعم دیگری دارد!

قرارداد عدم‌ رقابت چیست؟

قرارداد عدم‌ رقابت ( Non-compete Agreement ) قراردادی است که میان کارفرما ( مدیر ، صاحب اطلاعات ) و کارگر ( کارمند ، گیرنده ی اطلاعات ) برای مدتی مشخص و در محدوده‌ جغرافیایی معین به منظور عدم ‌رقابت و حفظ منافع تجاری تنظیم و امضاء می‌شود.

یک مثال برای مورد بالا

تصور کنید کارمندی که تا به امروز برای شما کار می‌کرد قصد دارد از شرکت شما خارج شود. نه تنها از شرکت شما خارج شود بلکه در شرکت رقیب شما استخدام و مشغول به کار شود. اصلا بعید نیست که پس از استخدام ، تمام اطلاعات شما را برای رقیب فاش نماید. چه پایان تلخی! شرکت و کسب کار شما ضربه جبران ناپذیری خواهد خورد. اما صبر کنید! قرارداد عدم‌ رقابت دقیقا در همین جا به کار می‌آید و شرط موفقیت شما است.

به واسطه امضای این قرارداد، شما می‌توانید کارمندتان را از پیوستن به رقبای خود منع کنید. یعنی معین کنید که تا مدت مشخصی با رقیب‌های شما وارد روابط همکاری نشود. به این ترتیب، می‌توانید از این مساله مطمئن باشید که آموخته‌ها و اطلاعات کارمند از حضور در مجموعه شما، در اختیار رقبا قرار نمی‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم علاوه براین قرارداد، همزمان قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند را نیز امضا کنید. به این ترتیب، هم شرط عدم رقابت را لحاظ کرده‌اید و هم به مساله محرمانگی اطلاعات می‌پردازید.

مزایای قرارداد عدم‌ رقابت

  1. کارمند یا همکارتان نمیتواند از اسرار تجاری و تجربه‌ حاصل‌شده در دوران همکاری‌تان تا مدتی کوتاه یا طولانی استفاده کند؛
  2. با کمک قرارداد عدم‌ رقابت می‌توانید با رقیبان‌تان هم توافق حرفه‌ای کنید! جالب است. نه؟!
  3. قرارداد عدم‌ رقابت مانع هدر رفتن منابع مالی مربوط به آموزش و تربیت نیروی‌های انسانی متخصص میگردد. چون صاحبان کسب و کار، معمولاً دوره‌های کارآموزی زیادی را به صورت رایگان، برای کارمندان خود ترتیب می‌دهند؛
  4. شما دیگر نگران این مساله نخواهید بود که کارمندتان در خصوص ماهیت پروژه و جزئیات آن اطلاعات دقیقی داشته باشد زیرا عملا با امضای این قرارداد، آن کارمند یا اشخاص دیگری که به واسطه قرارداد پیمانی با شما همکاری می‌کنند، نمی‌‎توانند به رقابت با شما بپردازند؛
  5. شما می‌توانید بدون نگرانی از دزدیده شدن ایده خود، طرح تجاری که در نظر دارید را برای سرمایه گذاران توضیح دهید و آن‌ها را دعوت کنید که با شما شراکت کنند.

شرایط متعبر شدن قرارداد عدم‌ رقابت

در دنیای پهناور علم حقوق، تمامی قرارداد‌ها دارای شرایط اساسی و اختصاصی میباشند. قرارداد عدم رقابت هم از این موضوع مستثنی نیست:

  1. باید موضوعی معین در قرارداد مشخص گردد. یعنی به طور دقیق مشخص گردد طرف مقابل از انجام چه فعالیت‌های منع شده است.
  2. مدت قرارداد به روشنی مشخص شود. هیچ کس نمی‌تواند طرف دیگر قرارداد را تا ابد از انجام یک فعالیت کاری خاص و رقابت در آن حوزه منع نماید.
  3. مکان اجرای قرارداد را مشخص کنید. محدوده جغرافیایی می‌تواند شهر، استان یا کشور باشد.

در قرارداد عدم‌ رقابت چه بنویسید!

  1. در قسمت نخست قرارداد، تمامی واژگانی که در متن آن استفاده شده است را تعریف کنید. مثلاً عدم رقابت را تعریف کنید. اطلاعات را به طور روشن تعیین نمایید و غیره.
  2. مشخصات دقیق طرف‌های قرارداد قید شود. نکته‌ای که بسیار بااهمیت است.
  3. قرارداد عدم رقابت با محرمانگی ارتباط نزدیک و تکمیل کننده‌ای دارد. در مورد محرمانگی اطلاعات در یک بند از قرارداد عدم رقابت یا در قراردادی جدا و تحت عنوان قرارداد عدم افشای اطلاعات به طور کامل و دقیق تعیین تکلیف کنید. ما در خصوص قرارداد محرمانگی اطلاعات به طور مفصل هم‌صحبت شده‌ایم. اما به طور کلی باید بدانید که قرارداد محرمانگی به دو دسته کلی قرارداد محرمانگی یک جانبه و قرارداد دو‌جانبه محرمانگی تقسیم می‌شود. محرمانگی یک جانبه در حالتی استفاده می‌شود که اطلاعات محرمانه، فقط برای یکی از طرفین محرمانه است و طرف مقابل، وظیفه‌ای برای حفظ محرمانگی اطلاعات ندارد. اما محرمانگی دو جانبه به معنای آن است که هر دو طرف باید برای حفظ محرمانگی اطلاعات تلاش کنند.
  4. طرف مقابل چه کارهایی را نباید انجام دهد؟! چه کارهایی رقابت محسوب می‌شود؟! همکاری با چه شخص یا اشخاصی موجب نقض قرارداد عدم‌ رقابت می‌شود؟ تمام این موارد را باید به روشنی در قرارداد مشخص نمایید.
  5. جریمه عدم رعایت شرایط قرارداد را مشخص کنید. بهتر است در این مورد یک مبلغ مقطوع تعیین نمایید. به عنوان مثال، قید شود که در صورت نقض قرارداد ، متخلف بایستی فلان مبلغ را به عنوان خسارت قراردادی پرداخت نماید.
  6. در پایان، امضای تمامی صفحات قرارداد منع‌‌رقابت را فراموش نکنید! به امضای صفحه آخر بسنده نکنید!

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، این قرارداد مهم را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد کاربردی شوید. ضمن آنکه می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد یا مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید. ما در اولین فرصت با شما تماس می‌گیریم. ضمن آنکه ما یک قرارداد کامل تنظیم کرده‌ایم که می‌توانید آن را تهیه و دانلود کنید.

قرارداد عدم رقابت

برای دریافت فایل کامل متن این قرارداد، روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد عدم رقابت
دانلود متن قرارداد
ابراهیم زارع مویدی
«ابراهیم زارع مویدی» بنیان گذار مجموعه حقوقی رکلا و کارشناس ارشد حقوقی است. نظر به اهمیت مسائل حقوقی و به ویژه قراردادها، «ابراهیم» بخشی از مقالات موجود در رکلا را شخصا نگارش کرده و در اختیار علاقه مندان به این حوزه قرار داده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
علی آراسته
thumb_up_alt

با سلام…اگر بخوایم قرارداد عدم رقابت از قرارداد محرمانگی جدا باشه باید کدوم قرارداد رو اول امضا و تنظیم کنیم؟

09:31
11 آبان 1398
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

قرارداد محرمانگی را پیش از قرارداد عدم رقابت تنظیم نمایید.

16:36
11 آبان 1398