یازده نکته قولنامه خرید و فروش ماشین که حتماً باید بدانید!

-
بروزرسانی:1401/07/27
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
تنظیم قولنامه خودرو

تنظیم قولنامه خودرو مانند هر قرارداد دیگری فارغ از نکات تخصصی آن، که نیازمند به تحصیلات دانشگاهی در رشتۀ حقوق می‌باشد، یک سری نکات قابل فهم و ضروری نیز دارد که هر‌شخصی باید از آن مطلع باشد. البته رعایت این نکات در مورد نمونه قولنامه ماشین سنگین و در مورد خرید و فروش کامیون، کامیونت، اتوبوس و حتی موتور سیکلت نیز توصیه می‌شود و محدود به خودرو سبک نیست.

علاوه براین مقاله، پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک مبایعه نامه خودرو ، مقاله مرتبط با تنظیم قرارداد بیع خودرو را نیز مطالعه کنید. به طور کلی هرگونه نقل و انتقال مالکیت خودرو به واسطه این نوع نمونه قراردادها انجام می‌شود. مالک و خریدار خودرو بعد از توافقات نهایی، باید برای ثبت مکتوب این قراردادها اقدام کنند زیرا امضای قولنامه یا دیگر انواع قرارداد، مدرکی معتبر است که انتقال مالکیت خودرو از شخصی به شخص دیگر را مشخص می‌کند و در زمان اختلاف، طرفین می‌توانند در محاکم قضایی و دادگاه به این قرارداد استناد کنند.

در ادامه با هم به بررسی یازده نکته تنظیم قولنامه ماشین می‌پردازیم. این قرارداد یکی از انواع قولنامه محسوب می‌شود.

یک) تمام مشخصات ماشین در تنظیم قولنامه خودرو لحاظ شود.

در همه قولنامه‌های استاندارد خودرو، یک ماده برای قید مشخصات دقیق مورد معامله وجود دارد و تمامی مشخصات خودرو در آن نوشته می‌شود. حتماً مشخصات قید شده در قسمت «مورد معامله» متن قولنامه را با خودرو مقایسه کنید و از یکی‌ بودن موضوع قرارداد با ماشین مطمئن شوید.

دو) تاریخ دقیق مراجعه به دفترخانه تعیین شود.

حتماٌ در زمان تنظیم قولنامه ماشین و در متن آن، تاریخ دقیقی که طرفین باید به دفترخانۀ اسناد رسمی مراجعه کنند را قید کنید. تیم حقوقی رُکلا پیشنهاد می‌کند که ترجیحاً شمارۀ شناسایی دفترخانۀ اسناد رسمی را در زمان تنظیم قولنامه خودرو و در همان بند ذکر کنید که بعداً در انتخاب دفترخانه میان طرف‌های قرارداد اختلافی به وجود نیاید. شمارۀ شناسایی دفترخانه‌ها همان است که روی تابلو آن‌ها نوشته می‌شود و هر دفتر خانه یک کد اختصاصی دارد.

سه) جریمۀ حاضر نشدن طرف‌های قولنامه خودرو در دفترخانه را مشخص کنید.

ممکن است پس از امضای متن قولنامه خودرو با وجود اینکه محل دقیق دفترخانه و تاریخ حضور به طور دقیق نوشته شده است باز هم فروشنده یا حتی خریدار به هر دلیلی از حضور به موقع خودداری کنند، بنابراین، بهتر است در زمان تنظیم قولنامه خودرو ، جریمۀ تاخیر یا عدم حضور هریک از فروشنده یا خریدار را به ازای هر روز تاخیر و به صورت نقدی تعیین کنید.

چهار) سمت فروشنده و خریدار در زمان تنظیم قولنامه خودرو تعیین شود.

در قسمت مشخصات طرفین قولنامه خودرو، حتماً سمت قانونی معامله کننده را قید نمایید. زیرا ممکن است بعد از تنظیم قولنامه ماشین مشخص شود که یکی از طرفین معامله وکیل یا وصی یا قیم مالک خودرو بوده و شرایط قانونی انجام معامله را نداشته است.

پنج) مشخصات سند مالکیت فروشنده خودرو را بنویسید.

حتماً در متن قولنامه خودرو مشخص کنید که فروشنده، خودرو را قبلاً به چه صورتی خریداری کرده است. آیا با سند رسمی به ایشان منتقل شده یا به شکل دیگری که قانوناً بی اشکال است.

شش) مسئول پرداخت حق الثبت و حق التحریر را مشخص کنید.

مسئول پرداخت حق الثبت و حق التحریر قرارداد را در زمان تنظیم قولنامه خودرو مشخص کنید. در ضمن، معلوم کنید که مسئول پرداخت عوارض شهرداری در خصوص قرارداد خودرو چه شخصی است.

تنظیم قولنامه خودرو

هفت) مسئول تخلفات راهنمایی و رانندگی و مسائل حقوقی و کیفری خودرو را تعیین کنید.

مسئول پرداخت کلیۀ هزینه‌های تخلفات راهنمایی و راننندگی و همچنین مسئول تمامی مسائل حقوقی و کیفری مربوط به خودرو تا پیش از تسلیم آن به خریدار، فروشنده است. اما به هر حال در زمان تنظیم قولنامه ماشین بار دیگر به مسئول بودن فروشنده در این مورد و تا آن تاریخ به طور دقیق اشاره کنید.

هشت) تاریخ دقیق تحویل خودرو به خریدار چه زمانی است؟

تاریخ دقیقی که باید خودرو سنگین یا سبک به همراه تمامی اسناد و مدارک آن به خریدار تسلیم شود را درج کنید.

نه) جریمه تاخیر در تحویل خودرو چیست؟

در متن قولنامه خودرو جریمۀ نقدی به ازای هر روز تأخیر فروشنده در تسلیم خودرو تعیین نمایید و تاکید کنید که این مبلغ در هرحال از طرف خریدار قابل وصول است.

ده) جریمۀ تاخیر در پرداخت پول قولنامه ماشین چقدر است؟

همانطور که در زمان تنظیم قولنامه خودرو، برای تاخیر فروشنده یک جریمه مشخص می‌کنید، جریمه‌ای نقدی هم برای تاخیر خریدار در پرداخت مبلغ قرارداد به ازای هر روز تعیین نمایید.

یازده) جریمه قابل معامله نبودن ماشین در زمان تنظیم قولنامه خودرو مشخص شود.

حتماً در متن قولنامه ماشین قید شود که اگر خودرو به هر دلیلی ممنوع از معامله و مثلاً در رهن بانک باشد یا توسط دادگستری مصادره شده باشد، مسئول پرداخت تمامی خسارتی که به خریدار برای انجام معامله تا زمان اطلاع از این موضوع وارد شده است فروشنده است. همچنین تعیین کنید که راه جبران این خسارت به چه شکل باشد.

نتیجه گیری

همانطور که می‌دانیم با توجه به پیچیده بودن مسالۀ تنظیم قراردادها، باید در هنگام نگارش و تنظیم قولنامه خودرو همۀ جوانب تخصصی را مدنظر داشت و این موضوع نیاز به دانش حقوقی و تجربه دارد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رُکلا از اهمیت و نیاز قابل توجه‌ای که به تنظیم قولنامه ماشین وجود دارد با خبر است. بر همین اساس نمونه قراردادهایی با میزان دقت بالا آماده سازی کرده‌ایم که می‌تواند تمامی دغدغه‌های شما را در این خصوص راهگشا باشد. برای دسترسی به این نمونه قراردادها، کافی است به صفحه دسته بندی نمونه قرارداد بروید و قرارداد مورد نظر خود را جست و جو کنید.

علاوه براین، اگر تمایل دارید که قولنامه به صورت اختصاصی برای شما تنظیم شود، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید. این امکان نیز برای شما فراهم است که برای گفتگو با متخصصان و مشاوران مجرب تیم رکلا، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

نمونه قولنامه خودرو (فروش اقساطی)

اگر برای فروش اقساطی خودرو توافق کرده‌اید، این نمونه قرارداد برای شما مناسب خواهد بود.

نمونه قولنامه فروش اقساطی خودرو
دانلود نمونه قولنامه فروش اقساطی خودرو

دریافت متن کامل قولنامه

متن کامل قولنامه خودرو را آماده کرده‌ایم و شما می‌توانید این قرارداد کامل را از مجموعه حقوقی رکلا به صورت کاملا آنلاین دریافت کنید.

نمونه قولنامه ماشین
دریافت نمونه قولنامه ماشین
ابراهیم زارع مویدی
«ابراهیم زارع مویدی» بنیان گذار مجموعه حقوقی رکلا و کارشناس ارشد حقوقی است. نظر به اهمیت مسائل حقوقی و به ویژه قراردادها، «ابراهیم» بخشی از مقالات موجود در رکلا را شخصا نگارش کرده و در اختیار علاقه مندان به این حوزه قرار داده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
leila ashtari
thumb_up_alt

با سلام
در قراردادی اگر شرطی شود که خریدار آن را انجام دهد و خریدار تخلف کند،فروشنده تا چه زمانی فرصت فسخ این معامله را دارد؟

بعضی جاها نوشته شده هر زمان که فروشنده بخواهد،بعضی جاها در اینترنت و بنا به احکام صادره نوشته مدت متعارف عرفی

نمیدانم این حق فسخ تا چه زمانی است؟

17:03
18 فروردین 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

در مدت متعارفی از تاریخ تخلف، می‌توانید قرارداد را فسخ کنید. این مدت متعارف، مهلتی است که در آن هرفردی ، به طور معقول اقدام به این کار خواهد کرد. تعیین متعارف بودن زمان اقدام شما توسط قاضی انجام می‌شود. (البته اگر طرف مقابل شکایت کند.)

21:26
18 فروردین 1399
account_circle
leila ashtari
thumb_up_alt

با سلام
در قراردادی اگر شرطی شود که خریدار آن را انجام دهد و خریدار تخلف کند،فروشنده تا چه زمانی فرصت فسخ این معامله را دارد؟

بعضی جاها نوشته شده هر زمان که فروشنده بخواهد،بعضی جاها در اینترنت و بنا به احکام صادره نوشته مدت متعارف عرفی

نمیدانم این حق فسخ تا چه زمانی است؟

فرقی بین اموال منقول و غیرمنقول نیست؟

این زمان متعارف حدودا چند وقت است؟

15:51
20 فروردین 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

فوریت یک امر نسبی است. یک زمان معقول. اینکه عقلاً برای فسخ، چقدر زمان لازم است. قاضی نیز در صورت اختلاف، بر همین اساس، رای صادر می‌کند. مبنا عقل است.

16:08
20 فروردین 1399
account_circle
احمد محمودی افراکتی
thumb_up_alt
سلام. من ماشینم رو از یه شخص خریدم و از نمایشگاه ماشین خریداری نکردم. کجا باید برای قولنامه رجوع یا مراجعه کنم؟ حتما برای قولنامه باید به نمایشگاه ماشین برم یا دفترخانه‌ها انجام می‌دهند؟ اگه امکانش هست جوابم رو بدین ممنون میشم. با تشکر.
16:53
17 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. تا این لحظه که در حال پاسخ به سوال شما هستیم، صرف تنظیم قولنامه (مبایعه نامه) و دریافت برگ سبز برای اثبات مالکیت شما کافی خواهد بود لذا نیازی برای مراجعه به دفترخانه و بنگاه نیست.
15:59
18 مرداد 1401