صلح نامه عمری و مزایای صلح عمری + پاسخ به همه سوالات صلح مشروط ملک

-
بروزرسانی:1402/11/26
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
صلح عمری

صلح عمری یکی از انواع صلح نامه است و شما می‌توانید با کمک آن، نسبت به نقل و انتقال مالکیت اموال خود اقدام کنید. به بیان دیگر، شما می­‌توانید با نوشتن عقد صلح، اموال غیر منقول (مانند خانه، زمین و…) و اموال منقول (مانند خودرو و…) را به سایر اشخاص منتقل کنید اما حق استفاده از آن مال را تا پایان عمر برای خود یا هر شخص دیگر حفظ خواهید کرد. بنابراین، صلح مال قبل از فوت با کمک این صلح نامه ممکن است. به مالک اول انتقال دهنده یا مُصالِح و به مالک دوم، انتقال گیرنده یا مُتِصالِح می‌گویند.

صلح عمری چیست؟

صلح عمری یکی از انواع قراردادها است که به موجب آن، ضمن آنکه مالکیت یک مال از مالک به طرف دوم منتقل می‌شود، انتقال دهنده مال، حق خواهد داشت در طول مدتی که خودش در متن صلح نامه عمری تعیین می‌کند از آن مال که دیگر در مالکیت او نخواهد بود استفاده کند.

با تعریفی که در بالا ارائه کردیم احتمالا متوجه شده‌اید که بر خلاف تصور عموم مردم، صلح عمری به خودی خود باعث انتقال مالکیت مال از مالک فعلی به انتقال گیرنده خواهد شد و انتقال دهنده مال، فقط حق استفاده از آن مال را تا زمانی که در متن این قرارداد نوشته شده است برای خود محفوظ خواهد داشت.

به بیان دیگر، به محض امضای این قرارداد، مالکیت مال منتقل خواهد شد و فقط حق استفاده از آن مال تا مدت مشخص، برای مالک قبلی باقی خواهد ماند.

مزایای صلح عمری

یک عمل حقوقی مفید، عادلانه و کاملاً قانونی برای حل اختلافات در خانواده‌ها، تنظیم صلح نامه عمری است و آرامش را در خانواده ایجاد می‌کند. از طرف دیگر، یکی از انواع مالیات­‌ که توسط دولت دریافت می‌شود، مالیات بر ارث صلح است. این مالیات توسط وراث پرداخت می‌شود اما مالک می­‌تواند قبل از فوت، اصل مال را انتقال دهد و حق استفاده از آن را تا پایان عمر برای خود یا دیگران حفظ کند و از پرداخت مالیات بر ارث صلح عمری جلوگیری کند. این ویژگی، یکی از مزایای صلح است.

تعهدات و فسخ صلح عمری

مصالح می­‌تواند در متن قرارداد تعهداتی را بنویسد و این وظایف را از متصالح درخواست کند و ضمانت اجرای عدم انجام وظایف، فسخ صلح عمری باشد. اگر متصالح این وظایف را انجام ندهد مصالح می‌تواند به دفترخانه محل ثبت سند مراجعه کند و عقد صلح را فسخ کند و دوباره مالک مال شود. البته باید اظهارنامه رسمی به اقامتگاه متصالح ارسال شود و از ایشان خواسته شود که وظایف قراردادی خود را انجام دهد. اگر این راه حل جوابگو نباشد، ابتدا دادخواست الزام به انجام تعهد تنظیم می‌شود و اگر این روش نیز برای انجام تعهدات قراردادی موثر نیست، دادخواست تایید حق فسخ صلح بنویسید.

هزینه صلح عمری

حتی اگر مصالح در مال موضوع صلح سکونت کند، هزینه­‌های اساسی آن مال، به‌ عهده متصالح است. اما هزینه­‌های مصرفی مانند شارژ و نظافت و نقاشی و …. به‌ عهده متصالح است. البته طرف‌های قرارداد می‌توانند برعکس آنچه گفتیم توافق کنند و وظیفه پرداخت هزینه صلح به‌ عهده یکی از طرفین باشد.

صلح عمری

هزینه ثبت صلح عمری

دفترخانه اسناد رسمی، برای ثبت صلح نامه مبالغی را دریافت می‌کند. از دفترخانه‌ها، هزینه ثبت صلح عمری را بپرسید. این هزینه هر سال تغییر می‌کند.

البته صلح نامه دست نویس نیز اعتبار قانونی کامل دارد.

فروش ملک صلح عمری

اگر متصالح بخواهد ملک موضوع صلحنامه را بفروشد، لازم است یکی از کار‌های زیر انجام شود:

  1. یا باید خریدار ابطال صلح ­نامه را درخواست کند.
  2. یا باید خریدار حق مصالح را در ملک به رسمیت بشناسد و تا زمانی که این حق برقرار است مزاحمت ایجاد نکند.

توقیف اموال

تا زمانی که مصالح زنده است، توقیف اموال برای بدهی‌های متصالح ممکن نیست. بنابراین حتی اگر طلبکار، همسر متصالح باشد و مهریه خود را اجرا کند، باز هم توقیف مال صلح شده امکان پذیر نیست. زیرا این صلح، یک صلح مشروط است و فقط بعد از فوت مصالح، مالکیت متصالح قطعی می‌شود.

فوت متصالح در صلح عمری

پس از فوت مصالح منافع به متصالح منتقل می‌شود و ایشان مالک اصل مال و منافع آن می‌شود. بنابراین ورثه حق ندارند در مورد صلح، دعوای انحصار وراثت طرح کنند زیرا حقی برای آن‌ها وجود ندارند. اما باید توجه داشت که اگر متصالح زودتر از مصالح فوت کند، مصالح می­‌تواند از مال استفاده کند و بعد از فوت مصالح، اصل مال و منافع آن به وراث متصالح منتقل می‌شود.

سوالات صلح عمری

لازم است به سوالات این نوع از قرارداد پاسخ دهیم:

سوال یک: آیا در صلح عمری سند منتقل می‌شود؟

بله. بعد از امضای صلح نامه، مال به متصالح منتقل می‌شود اما این انتقال، مشروط است.

سوال دو: ایا صلح عمری قابل برگشت است؟

خیر. صلح نامه یک قرارداد لازم است. فسخ صلح عمری فقط به شیوه‌ای که در بالا گفته شد، ممکن است. در غیر این صورت، طرف‌های قرارداد موظف به انجام وظایف خود می‌باشند.

سوال سه: ایا قابل فسخ است؟

این قرارداد قابل فسخ نیست و یک قرارداد لازم است. اما اگر شرایطی برای فسخ، در متن صلح نوشته شده است، در صورت وجود آن شرایط، می‌توانید صلح نامه را فسخ کنید.

سوال چهار: آیا مالیات به آن تعلق می‌گیرد؟

صلح نامه عمری مشمول مالیات است. اما به جای مالیات بر ارث، مشمول مالیات نقل و انتقال می‌باشد. انتقال قطعی املاک به مأخذ ارزش معاملاتی و به نرخ پنج درصد (5%) و انتقال حق واگذاری محل به ‌مأخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ دو درصد (2%) در تاریخ انتقال، شامل مالیات می‌شود.

سوال پنج: مالیات صلح عمری با حق فسخ و بدون حق فسخ چقدر است؟

به این پرسش در سوال قبل پاسخ دادیم.مالیات صلح عمری با حق فسخ و بدون حق فسخ تفاوتی ندارد.

سوال شش: آیا باید حتماً در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شود؟

لازم نیست صلح نامه را رسمی کنید. اما توجه کنید که در مورد صلح نامه رسمی، فقط ادعای جعل پذیرفته می‌شود. اما در مورد صلح نامه عادی، امکان طرح ادعای انکار و تردید نیز است.

سوال هفت: فرق صلح نامه و مبایعه نامه در چیست؟

تفاوت‌های این دو نوع قرارداد، در شرایط آن‌ها است. به عنوان مثال، خریدار در مبایعه نامه پس از امضای قرارداد، مالک مال می‌شود اما صلح نامه عمری، یک صلح مشروط است و مالکیت متصالح پس از فوت مصالح قطعی می‌شود و مالکیت قبل از فوت مشروط است.

سوال هشت: آیا ابطال آن امکان‌پذیر است؟

بله. امکان پذیر است. ما برای این موضوع یک مقاله نوشته‌ایم و توصیه می‌کنیم آن را مطالعه کنید. زیرا موضوع تنفیذ و ابطال صلح نامه اهمیت زیادی دارد.

سوال نه: هزینه صلح عمری چقدر است؟

هزینه صلح مطابق تعرفه قوه قضائیه می‌باشد. این هزینه هر سال تغییر می‌کند.

سوال ده: آیا فروش ملک صلح عمری امکان دارد؟

بله. فروش ملک ممکن است. به عبارت دیگر، منعی وجود ندارد که ملک دارای شرط عمری به فروش برسد.

البته منافع مال در تصرف مصالح خواهد بود. باید خریدار مال از این موضوع باخبر باشد. توصیه می‌کنیم در متن قرارداد، اقرار به آگاهی کنند. در این صورت، در آینده حق فسخ قرارداد خرید و فروش را نخواهند داشت.

سوال یازده: آیا صلح عمری برای همسر ممکن است؟

بله. همسر نیز مانند سایر اشخاص می‌تواند یک طرف قرارداد صلح باشد. در این صورت، صلح مشروط است و ملک پس از فوت همسر به طرف مقابل منتقل می‌شود. به عبارت دیگر، تفاوتی میان همسر و سایر اشخاص وجود ندارد و ایشان نیز می‌تواند به عنوان طرف صلح عمری قرار بگیرد.

نتیجه گیری و پیشنهاد ما

مهم‌ترین نکات صلح عمری بررسی شد. دانستیم که این نوع از صلح نامه چه کابردی دارد و امضای آن، چه آثاری خواهد داشت. حالا می‌توانیم با خیال آسوده یک صلح نامه تنظیم کنیم و از تمام نتایج قانونی آن باخبر باشیم.

تیم حقوقی رکلا اقدام به تنظیم انواع صلح نامه کرده است. این صلح نامه‌ها را می‌توانید در بخش نمونه قرارداد، مشاهده و با توجه به نیاز خود، صلح نامه مورد نظر را انتخاب کنید. همچنین با کلیک روی تصویر زیر، می‌توانید به سهولت به این بخش وارد شوید.

در موارد زیادی، شاهد این مساله هستیم که اشخاص مختلف برای تهیه صلح نامه‌های مورد نیاز خود، شروط خاص و ویژه‌ای دارند که می‌خواهند این شروط به صورت مکتوب در متن قرارداد ذکر شوند. عملی کردن این خواسته در رکلا، به سهولت امکان پذیر است. شما می‌توانید با ثبت درخواست در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی ، با وکلا و مشاوران متخصص رکلا ارتباط بگیرید و مسئولیت نوشتن متن صلح نامه‌ای که در نظر دارید را به آن‌ها بسپارید.

علاوه بر مواردی که بیان شد، از دیگر خدمات کاربردی و مهمی که در تیم حقوقی رکلا ارائه می‌شود، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. برای بهره‌مندی از این خدمات، کافی است با زدن روی لینک، درخواستتان را در بخش مربوطه ثبت کنید. پاسخگوی سوالات حقوقی شما خواهیم بود.

انواع صلح نامه

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد فهرست این قراردادها شوید.

نمونه صلح نامه
دانلود قرارداد
ابراهیم زارع مویدی
«ابراهیم زارع مویدی» بنیان گذار مجموعه حقوقی رکلا و کارشناس ارشد حقوقی است. نظر به اهمیت مسائل حقوقی و به ویژه قراردادها، «ابراهیم» بخشی از مقالات موجود در رکلا را شخصا نگارش کرده و در اختیار علاقه مندان به این حوزه قرار داده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(47 نظر)
account_circle
آیدین
thumb_up_alt

سلام. اگه مصالح حق فسخ یکطرفه داشته باشه ایا بعد از فوت متصالح نمیتونه ملک رو به خودش برگردونه؟ یا اینکه میتونن از اول قراردادی بنویسن که اگه متصالح زودتر فوت کرد اموال به مصالح و وراث خودش برگرده نه به وراث متصالح؟ یعنی بعد از فوت متصالح اون حق فروش و … که مصالح برای خودش درنظر گرفته بود از بین میره؟

18:38
28 خرداد 1398
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام… با تشکر از طرح سوال توسط حضرت عالی…

نظر به ماهیت عقد صلح که به منظور رفع اختلافات طرفین تنظیم می گردد و با لحاظ آزادی قرارداد ها، هر گونه شرطی در قرارداد که بر خلاف قانون، اخلاق حسنه و نظم عمومی نباشد، بدون اشکال است.

16:47
29 خرداد 1398
account_circle
روزبه علیدوستی
thumb_up_alt

سلام صلح عمری با حق فسخ یک طرفه برای مصالح در دفترخانه تنظیم و به تایید طرفین رسیده بعد از یک ماه مصالح تصمیم گرفته حق فسخ رو از خودش صلب کنه آیا باید صلح نامه تعویض بشه یا با متمم یا مکمل یا الحاقیه میشه این کارو کرد در نهایت آیا برای برداشته حق فسخ نیازی به حضور مجدد متصالح هست ممنونم

10:18
21 مهر 1398
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

با سلام… به عنوان متمم صلح نامه نیز میتوانید نسبت به سلب حق فسخ خود اقدام نمایید. اگرچه سلب حق فسخ از خود به صورت مکتوب نیازمند حضور شخص متصالح نیست اما از آنجایی که توافق اصلی یک قرارداد است و چنین قراردادی با امضای مصالح و متصالح ایجاد شده است توصیه میکنم در خصوص متمم آن نیز طرفین صلح نامه اقدام به امضای متمم نمایند.

11:10
22 مهر 1398
account_circle
تنابنده
thumb_up_alt

سلام… چجوری باید قرارداد تنظیم بشه که بتونم تا زمان مشخصی در ملک بمونم و بعدش به پسرم منتقل شه؟

10:24
18 آذر 1398
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

از شرط عمری سکنی استفاده کنید و مبنا را عمر مصالح قرار دهید.

14:23
19 آذر 1398
account_circle
hasansafaei
thumb_up_alt

سلام وعرض ادب میخواهم بدانم سه دانگ یک باب مغازه را میخواهم بنام پسرم نمایم ولیکن نمیخواهم خودش خبردارشودونیازی به مراجعه ایشان بمحضرنباشد وتا زنده هستم بنام خودم وحق فسخ هم میخواهم داشته باشم لطف بفرمائید این حقیرروموردلطف وراهنمایی قراردهید….ازلطف شما سپاسگذارم ودعاگو

01:28
24 بهمن 1398
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام و عرض ادب. میتونید از صلح نامه عمری سکنی استفاده کنید که در نمونه قرارداد‌های وب سایت هست. اگر در این مورد نیازمند به مشاوره بیشتری هستید با پشتیبانی سایت تماس بگیرید.

09:24
24 بهمن 1398
account_circle
پورحیدرزاده
thumb_up_alt

سلام پدرم میخاد منزلو برای مادرم صلح عمری با حق فسخ کنه شاهد بودن فرزندان پدر باتوجه به سن بالا لازم هست ؟
در صورت ثبت در دفترخانه شاهد لازم است ؟

00:21
01 اردیبهشت 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

شاهد شرط صحت صلح نیست. اما حضور آن‌ها اعتبار قرارداد را بیشتر می‌کند.

00:30
01 اردیبهشت 1399
account_circle
محمد جواد صیفی
thumb_up_alt

من تمام اموالم منتقل کردم که برای مهریه قابل توقیف نباشه، احتمالاً همسرم به زودی مهریه رو اجرا بزاره،فقط من میتونم سیم کارتم رو که به خاطر سامانه های مختلف باید به اسم خودم باشه به دوستم صلح عمری کنم؟ اگه صلح کنم دیگه توقیف نمیشه؟ و آیا از مالکیت من خارج میشه؟ یا همچنان مالک هستم اما بعد از مرگ سند منتقل میشه؟ ممنون

03:39
19 خرداد 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

تمام این موارد به نحوه نگارش قرارداد بستگی دارد. اگر صلح عمری را به گونه ای تنظیم کنید که باعث انتقال سیم کارت همزمان با تنظیم قرارداد شود، ایشان مالک می‌شوند. اما می‌توانید برای خود، حق فسخ قرارداد را در نظر بگیرید.

09:38
19 خرداد 1399
account_circle
ابوالفضل تفضلی هرندی
thumb_up_alt

با عرض سلام
مادر بنده به فرزندان برادر شهیدم ملکی را صلح‌ نموده و این صلح تنها بخاطر بدهی خود به ان مرحوم بوده است که به هنگام شهادت ان بزرگوار دارای فرزند صغیر بوده این اسناد با دخالتهای فرزندان دیگر که ناتنی هستن باطل شده ۲بار این اسناد صلح‌ شده و باطل شده و در اخرین بار بعداز ابطال اسناد مادر را ب بهانه‌های مختلف مخفی نموده‌اند و با تهدید ب مرگ و ارتشا ،فحاشی تهمت از طریق اس ام اس بنده را از مادر دور نگه داشتن و۶ماه است از وضیعت مادر بی اطلاع هستم چکار باید بکنم

02:51
18 شهریور 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام. وقت بخیر… مواردی که می‌فرمایید همگی مصادیق عناوین مجرمانه هستند. شما در خصوص اتفاقات پیش آمده شکایت نامه تنظیم کنید و پیگیری کیفری انجام دهید. در صورتی که صلح نامه نیز مخدوش شده باشد مصداق جعل سند است که این نیز، یکی از انواع جرایم است.

12:41
18 شهریور 1399
account_circle
ابوالفضل تفضلی هرندی
thumb_up_alt

با عرض سلام مجدد
۱_شرایط لازم برای درخواست ورود دادستان ب یک پرونده چیست و ایا شامل حال بنده نیز میشود؟
۲_هزینه وکالت چنین پرونده‌ای چقدر میباشد

05:47
28 شهریور 1399
account_circle
لیلا اسدی
thumb_up_alt

سلام.خسته نباشید. مادرم قصد دارد اموالش را صلح عمری کند. در این صلح نامه قصد دارد که اموالش تا وقتی که زنده است مال خودش باشد و بعد از مرگ، بین تمامی فرزندانش مساوی تقسیم شود که این امر موجب اختلاف بین دخترها و پسرها شده است و برادرانم با این امر مخالفند. از یک طرف هم مادرم دچار فراموشی است و داروهای اعصاب و روان مصرف می‌کند. در واقع اختلال حافظه دارد. می‌ترسم که بعد از این صلح نامه، برادرانم بتوانند سو استفاده کنند و بتوانند روی این صلح نامه اعتراض کنند و مادرم را مجبور به نوشتن صلح نامه جدید کنند. می‌خواستم بدانم که ایا بعد از صلح عمری، برادرام می‌توانند چنین کاری را انجام بدهند؟ با توجه به اینکه مادرم از هوش و حواس درستی برخوردار نیست.

16:10
13 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام. وقت بخیر. مادر باید در مورد هر ملک، هر تعداد از فرزندان خود را که می‌خواهد مخاطب قرار دهد و ملک را به آن‌ها صلح کند. توصیه می‌کنم در مورد هر ملک از صلح نامه جداگانه استفاده شود و مادر بر اساس نظر خود، ملک را به یک یا چند نفر از فرزندان صلح عمری کند. شما می‌تونید درخواست تنظیم قرارداد خودتون رو ثبت بفرمایید. با شما تماس می‌گیریم و راجع به جزئیات بیشتر متن صلح نامه عمری صحبت می‌کنیم. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی اینجا بزنید.

09:40
14 آبان 1399
account_circle
سیروس
thumb_up_alt
مادر من ملک خودش رو به نام من صلح عمری كرد. از نوع قطعی. يعني يک سند تک برگ نيز برای من و به اسم من اومد. آيا مادرم می‌تواند بدون حضور من نسبت به فسخ اين صلح نامه اقدام کند؟ چون در دفترخانه يكی از برادرهام به جای من امضا و اثر انگشت زد. در ضمن اين صلح نامه با حق فسخ از جانب مصالح بوده است. آيا برای اين فسخ حضور متصالح نياز است؟
22:23
03 بهمن 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. مادر شما تا هر زمان که در متن صلح نامه عمری مذکور است می‌توانند نسبت به فسخ قرارداد اقدام کنند. حضور متصالح در دفترخانه ضرورتی ندارد زیرا فسخ نیازمند اراده صاحب حق است.
16:00
04 اسفند 1399