نمونه قرارداد شراکت در پروژه و نکات مهم یک نمونه قرارداد مشارکت در اجرای پروژه کامل

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/14
زمان مطالعه: 13 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت در پروژه

قرارداد شراکت در پروژه (Project Partnership Agreement) در گروه قراردادهای مشارکت قرار می‌گیرد. برای تنظیم قرارداد شراکت در پروژه ، نیاز است که به قانون مدنی توجه شود. در حقیقت قانون مدنی است که اجازه عقد این قبیل قراردادها را می‌دهد.

نمونه قرارداد مشارکت در پروژه از قراردادهای پر استفاده در زمینه کارها و فعالیت‌هایی است که برای به انجام رساندن آن، به فعالیت یک تیم یا گروه نیازمند هستیم. برای انجام بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی، ساختمانی، مهندسی، تدارکات، پیاده سازی کسب و کار، پروژه‌های اجتماعی و… می‌توانیم از نمونه قرارداد مشارکت در اجرای پروژه استفاده کنیم.

احتمالا به وضوح بدانید که یک کار تیمی به چه اندازه در پیشبرد یک پروژه تاثیر گذار است. بدون شک در مسیر انجام یک پروژه یک شخص به تنهایی نمی‌تواند تمامی مسئولیت‌ها را به‌عهده بگیرد. یک پروژه نیازمند نیروی سرمایه گذار، نیروی طراح و شخص متخصص در اندیشه و تجربه و دانش است. پس در هر کدام از دسته‌های اشاره شده هستید، به خوبی می‌دانید چیزی که پروژه شما را به انجام می‌رساند «شراکت» است. برای شروع یک شراکت حرفه‌ای و مطمئن تنظیم و عقد یک نمونه قرارداد شراکت در پروژه ، واجب‌ترین و ضروری‌ترین قدم می‌باشد.

نگاه قانون به نمونه قرارداد شراکت در پروژه

اگر بخواهیم از نظر قانون به نمونه قرارداد مشارکت در پروژه نگاه کنیم، می‌توانیم به ماده ده قانون مدنی اشاره کنیم. ماده 10 قانون مدنی تنظیم همه‌ قراردادها را موجه و جایز می‌داند، اما برای آن یک شرط دارد. بنا به این ماده اگر قوانین، عرف و شرع در جریان تنظیم قرارداد رعایت شده باشد، عقد قرارداد موردی ندارد و درست است. طبق این ماده، در تنظیم قراردادها آزادی بسیار زیادی وجود دارد.

حالا که به طور خاص درباره قرارداد مشارکت مخصوصاً نمونه قرارداد مشارکت در اجرای پروژه صحبت می‌کنیم، می‌توانیم به ماده دیگری از قانون مشارکت اشاره کنیم که درباره قراردادهای مشارکت توضیح داده است. ماده ۵۷۱ قانون مدنی و ماده‌های بعد از آن درباره قرارداد مشارکت توضیح می‌دهند. در این ماده مشارکت اینگونه تعریف شده است:

شرکت یا شراکت به معنی درآمیختن سهم الشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، بنحو مشاع، بمنظور انتفاع، طبق قرارداد است.

در حقیقت چیزی که درباره توضیح نمونه شراکت نامه پروژه می‌خواهیم بگوییم، در این ماده خلاصه شده است. زمانی که دو یا چند نفر به قصد و هدف مشخص و معینی (که همان انجام پروژه است) دور هم جمع می‌شوند و در سرمایه و کار شریک می‌شوند، به همان نسبت نیز سود و زیان به آن‌ها تعلق می‌گیرد. این شراکت و همکاری همه جانبه در یک سند قانونی به نام نمونه قرارداد شراکت در پروژه تنظیم می‌شود و به امضا شرکا می‌رسد و به این ترتیب از نظر قانون موجه به حساب می‌آید. قرارداد شراکت در پروژه می‌تواند بین افراد عادی، سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌ها ، نیروی خلاق و جوان دانشجو و در مجموع اشخاص حقیقی یا حقوقی تنظیم شود.

تعداد شرکا در نمونه قرارداد مشارکت در پروژه

این که بخواهید با چه کسانی شریک شوید یا چند شریک داشته باشید، کاملاً به شما و منافع شما بستگی دارد. در پروژه‌های مختلف این شرایط متفاوت است. شما می‌توانید با توجه به ماهیت پروژه و نیاز پروژه، قرارداد شراکت را بین دو شخص به بالاتر برقرار کنید. لازم به یادآوری است که باید اسامی تمامی اشخاص شریک و حاضر، در نمونه شراکت نامه پروژه نوشته و ثبت شود. تمامی شرکا نسبت به این قرارداد و نسبت به پروژه مسئولیت دارند و به نسبت سهم‌شان از پروژه در سود و زیان شریک‌اند.

مزایای نمونه قرارداد مشارکت در اجرای پروژه

بدون شک می‌دانید که در هر زمینه‌ای داشتن سند و مدرک از امتیازاتی است که می‌تواند در اثبات حقوق شما بسیار کارآمد باشد. اگر کمی درباره قانون و امور حقوقی مطالعه داشته باشید، می‌دانید که مراجع مختلف، دادگاه و به طور کلی قانون، تنها چیزهایی را می‌پذیرد که برای آن‌ها سند و مدرک معتبر وجود داشته باشد. زمانی که یک خرید کوچک می‌کنیم، رسید می‌گیریم. این یک سند کوچک از فرآیند خرید ماست. وقتی برای مسائلی به این کوچکی به سراغ مدرک می‌رویم، چگونه می‌توانیم شراکت‌ها و همکاری‌های بزرگ را بدون یک سند معتبر آغاز کنیم؟!

امروزه اهمیت تنظیم و نوشتن قرارداد از هیچ کس پوشیده نیست. اما گاهی ممکن است که در دوره‌ای از زمان به چشم شما نیاید. ممکن است شما طراح یک پروژه باشید و الان در مراحل خیلی ابتدایی باشید. شاید درگیر فرآیند انجام پروژه و پیچیدگی‌ کار خود شده باشید. اما در این زمان هم به شما پیشنهاد می‌کنیم که از اهمیت تنظیم قرارداد غافل نشوید. همیشه شرایط مطابق میل نیست و از طرف دیگر، بسیاری از پروژه‌ها امکان رسیدن به نتایج فوق العاده را دارند. برای اینکه در آن زمان از پیروزی خود لذت ببرید و حقوقتان حفظ شود، نمونه قرارداد مشارکت در پروژه ، تنها گزینه شما است.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد شراکت در پروژه

نوشتن نمونه شراکت نامه پروژه دارای ظرایف و دقت خاصی است. لازم است که این‌کار به دست متخصصی سپرده شود که به خوبی در زمینه تنظیم قرارداد مهارت داشته باشد و به امور حقوقی و قوانین مسلط باشد.

عنوان قرارداد

در ابتدا لازم است با توجه به نوع پروژه خود عنوانی برای آن بنویسید. عنوان عبارتی کوتاه و مختصر می‌باشد که محتوای کلی قرارداد شراکت در پروژه را توضیح می‌دهد. برای مثال می‌توانید از عنوان «قرارداد مشارکت در اجرای پروژه ساخت دستگاه خنک کننده» یا «قرارداد مشارکت در اجرای پروژه ساختمان مسکونی-تجاری» استفاده کنید. شما باید با توجه به پروژه‌ای که در دست اجرا دارید، این عنوان را انتخاب کنید.

مشخصات و اطلاعات طرفین نمونه قرارداد مشارکت در پروژه

از مهم‌ترین بخش‌های نمونه قرارداد مشارکت در پروژه ، بخش مشخصات و اطلاعات طرفین است. این بخش، اشخاص حاضر در قرارداد را معرفی می‌کند. در حقیقت مشخص می‌شود که چه اشخاصی مسئولیت این قرارداد را به‌عهده دارند و در صورت بروز هر پیشامدی چه اشخاصی باید پاسخگو باشند. در این بخش اطلاعات و مشخصات طرفین با دقت و جزئیات نوشته می‌شود. اگر شخص حاضر در قرارداد شراکت در پروژه ، حقیقی باشد، اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس او در قرارداد نوشته می‌شود.

اگر طرف حاضر در قرارداد شخص حقوقی (نهادها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات) باشد، اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در قرارداد ثبت می‌شود. قرارداد شراکت به نوعی قرارداد سرمایه گذاری نیز است. در این بخش از قرارداد به این مورد نیز باید اشاره کنید. طرف اول و دوم قرارداد شراکت در پروژه یعنی سرمایه گذار و نیروی طراح نیز در این بخش مشخص می‌شوند و در مقابل اطلاعاتشان، نقش آن‌ها در قرارداد نیز نوشته می‌شود.

نمونه قرارداد شراکت در پروژه

موضوع نمونه قرارداد شراکت در پروژه

موضوع نمونه قرارداد شراکت در پروژه همان کار و هدفی است که قرارداد برای انجام آن شکل گرفته است. اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم:

موضوع قرارداد شراکت در پروژه ، مشارکت چند شریک به صورت توافقی و شراکتی به منظور به انجام رساندن پروژه‌ای مشخص است. در این بخش به تمامی فعالیتی که در مراحل مختلف پروژه انجام می‎‌شود، اشاره خواهد شد. هر شریک بنا به نقشی که در قرارداد دارد، مسئولیت را به‌عهده می‌گیرد.

ممکن است شما طراح پروژه و شخص مبتکر تیم باشید یا ممکن است که سرمایه گذاری باشید که روی این پروژه سرمایه گذاری کرده است. حتی ممکن است دو شخصی باشید که در طراحی و اجرا و سرمایه کاملا با هم پایاپا و مساوی عمل می‌کنید. در هر کدام از این گروه‌ها که باشید، در این بخش به سمت و جایگاه شما در نمونه قرارداد شراکت در پروژه اشاره می‌شود و شرح کارتان نوشته می‌شود. اگر پروژه در مکان خاصی انجام می‌شود، لازم است که آدرس دقیق را نیز در قرارداد شراکت در پروژه ذکر کنیم.

مدت زمان

در تمامی قراردادها تعیین و ثبت تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد از واجبات است. باید به صورت دقیق این تاریخ مشخص شود. قرارداد شراکت در پروژه در این بازه زمانی اجرا می‌شود و با پایان مدت زمان قرارداد، شراکت نامه تمام خواهد شد و قرارداد خود به خود فسخ می‌شود.

همچنین در این بخش می‌توانید به این موضوع اشاره کنید که اگر به تمدید قرارداد شراکت در پروژه نیاز شد، این تمدید در قرارداد جدیدی اتفاق خواهد افتاد یا همان قرارداد با تمام شرایط خود، به صورت خودکار تمدید می‌شود. طرفین قرارداد و شرکا تا پایان زمان تعیین شده در قرارداد، نسبت به تعهدات خود مسئول هستند و موظف به اجرای تعهداتشان خواهند بود.

سرمایه و آورده شرکا در نمونه قرارداد شراکت در پروژه

به طور حتم شریک‌های یک پروژه آورده‌هایی با خود به همراه دارند. حالا یا سرمایه نقدی است یا سرمایه غیر نقدی، یا هر دو.

لازم است که در این بخش از قرارداد شراکت در پروژه ، به طور کامل و با جزئیات درباره آورده‌ها و سرمایه هر شریک صحبت شود. در انتها نیز کل دارایی‌ها و سرمایه موجود در پروژه نوشته می‌شود. شما به عنوان شریکانی که در نمونه قرارداد شراکت در پروژه حضور دارید، می‌توانید از حق داشتن حساب مشترک و حق امضا مشترک بر روی چک‌های شراکت بهره‌ ببرید.

سهم هر یک از شرکا در نمونه قرارداد شراکت در پروژه

هر یک از شرکا با توجه به میزان دارایی و سرمایه‌ای که به پروژه می‌آورد، دارای درصد مشخصی از سهم می‌شود. همچنین میزان مسئولیت و فعالیتی که هر شریک در جریان انجام پروژه به‌عهده دارد نیز در میزان سهم او تاثیر گذار است. در مجموع، تعیین میزان سهم نیز تا حدودی با توافق طرفین صورت می‌گیرد. سود و زیان پروژه میان شرکا تقسیم می‌شود و این تقسیم شدن با توجه به سهم هر شریک انجام خواهد شد. یعنی هر شریک با توجه به میزان سهمی که دارد در سود و زیان پروژه شریک است.

نمونه قرارداد مشارکت در پروژه

تعهدات و وظایف هر شریک در نمونه شراکت نامه پروژه

مشخص است که حضور در پروژه برای هر شخص مسئولیت‌ها و وظایفی را به همراه می‌آورد. به موجب قرارداد، هر شخص حاضر در پروژه تعهداتی دارد که باید به آن‌ها متعهد باشد و آن‌ها را اجرا کند. عدم انجام تعهدات می‌تواند باعث فسخ قرارداد شود. در این بخش از قرارداد، تمامی وظایف و تعهداتی که اشخاص حاضر در قرارداد به‌عهده دارند در چند بند نوشته می‌شود و اشخاص بعد از امضای قرارداد به طور قانونی موظف به اجرای آن هستند. در ادامه چند نمونه از این تعهدات را بیان می‌کنیم:

  1. شرکا با توجه قراردادی که نوشته می‌شود و در راستای هدف مشخص باید به صورت مستمر و پایاپا در انجام پروژه همکاری کنند.
  2. هزینه‌هایی مانند مالیات، عوارض، حقوق پرسنل و به طور کلی هزینه‌های جاری، باید توسط صاحبان پروژه پرداخت شود. شرکا متعهد می‌شوند که در این زمینه نیز به صورت برابر و با توجه سهمشان عمل کنند.
  3. اگر در فرآیند انجام پروژه نیاز به خرید و فروش باشد. تدارکاتی صورت بگیرد یا هر معامله‌ دیگری اتفاق بیفتد، باید به صورت کتبی و با رسید پرداخت باشد و در اختیار سایر شرکا قرار بگیرد.
  4. هر تصمیمی که گرفته می‌شود و هر عملی که انجام می‌شود، باید با مشورت و رضایت و آگاهی تمام شرکا باشد. هیچ شریکی نباید بدون اطلاع شریک دیگر یا سایر شرکا دست به اقدامی بزند و … .

همچنین اگر شرط خاصی در اجرای پروژه مهم باشد، می‌توانید در این بخش آن را بنویسید.

ضمانت اجرای نمونه قرارداد شراکت در پروژه

شاید در ذهنتان به داشتن ضمانتی برای اجرای این پروژه و تعهدات آن فکر کرده باشید. ضمانتی که اشخاص حاضر در قرارداد شراکت در پروژه را ملزم به انجام وظایف کند. در نمونه قرارداد شراکت در پروژه می‌توانیم از دو بخش از ضمانت اجراها بهره ببریم:

  1. ضمانت اجزای محرمانگی اطلاعات قرارداد شراکت در پروژه
  2. ضمانت اجرای سایر تعهدات قرارداد شراکت در پروژه

در بخشی که مربوط به محرمانگی اطلاعات قرارداد است. اطلاعات و مشخصاتی که در زمینه پروژه مورد نظر و در حال اجرا است، باید از سایر رقبا و به طور کلی از سایرین، پوشیده و پنهان بماند. اگر این اطلاعات توسط شخصی از شرکا فاش شود، و موجب خسارت و ضرر و زیان شود، این خسارت به‌عهده آن شخص خواهد بود و مجبور به پرداخت خسارت می‌شود.

در بخش مربوط به سایر تعهدات قرارداد شراکت در پروژه ، شما می‌توانید برای ضمانت کلی، مبلغی را معین کنید یا به صورت چک یا سفته، از شریک‌ خود ضمانت‌نامه بگیرید.

نمونه شراکت نامه پروژه

انتخاب داور برای حل اختلافات احتمالی

امکان بروز اختلاف و مشکل در هر کاری وجود دارد. لازم است که در روند تنظیم قرارداد، این دور اندیشی انجام شود و داوری انتخاب شود که مرجعی معتبر برای زمان بروز اختلاف باشد. در صورت نیاز این مرجع میان شرکا داوری می‌کند و رای او مورد تایید مراجع قانونی قرار می‌گیرد. اگر هم مایل هستید که رسیدگی در خصوص موضوع در دادگاه انجام شود، می‌توانید مرجع حل اختلاف قرارداد را دادگاه تعیین کنید.

البته اگر مرجعی در قرارداد نوشته نشود نیز باید به دادگاه مراجعه کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا قرارداد مشارکت مدنی را تنظیم کرده است. این قرارداد را می‌توانید در بخش نمونه قرارداد سایت مشاهده و تهیه بفرمایید. علاوه براین، این امکان را خواهید داشت که با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، به سهولت با مشاوران مجرب تیم رکلا ارتباط بگیرید و سوالات حقوقی خود را مطرح کنید.

همچنین اگر قصد دارید یک قرارداد شراکت در پروژه با شرایط مختص به شما تنظیم شود، می‌توانید درخواست خود را در بخش تنظیم قرارداد ثبت کنید.

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

برای دریافت فایل کامل یک قرارداد مشارکت، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دریافت نمونه قرارداد مشارکت مدنی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
مهدی اسماعیلی
thumb_up_alt
بسیار سازنده بود.
19:44
30 مهر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. تشکر از شما بابت حُسن نظرتون و اینکه «رکلا» رو انتخاب کردید.
06:01
01 آبان 1401