نمونه قرارداد اجاره رستوران و جزئیات کامل متن قرارداد اجاره رستوران

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/15
زمان مطالعه: 13 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره رستوران

قرارداد اجاره رستوران (Restaurant rental contract) یکی از انواع مهم و کاربردی اجاره نامه مغازه است. اجاره رستوران در دسته ملک‌های تجاری قرار می‌گیرد که اجاره دادن آن تفاوت‌هایی با اجاره دادن ملک مسکونی دارد.

در این مطلب ابتدا درباره اجاره رستوران و الزامات قانونی مربوط به آن صحبت می‌کنیم و در ادامه، محتوای متن قرارداد اجاره رستوران را بررسی می‌کنیم و تا حدودی، نحوه نوشتن آن را شرح می‌دهیم. اگر تمایل دارید یک ملک را برای راه اندازی رستوران اجاره کنید یا اینکه ملکی دارید که شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک رستوران را دارد و می‌خواهید آن را اجاره دهید، پیشنهاد می‌کنم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

اهمیت سرمایه گذاری در رستوران‌ها و اقدامات مهم قبل از اجاره

رستوران‌ها محل شناخته شده و پر استفاده‌ای برای عموم مردم هستند. بسیاری از مردم برای داشتن یک شب خانوادگی شاد، برنامه یک تولد، جشن‌هایی که برای مناسبت‌های خاص خود دارند یا حتی برای یک قرار کاری به رستوران مراجعه می‌کنند. به قول قدیمی‌ها، از هرچه بشود گذشت از غذا نمی‌شود! پس به راحتی می‌‌توان نتیجه گرفت، کاری که تقاضای زیادی داشته باشد، درآمدزایی خوبی نیز خواهد داشت. به همین دلیل است که راه اندازی یک رستوران از گزینه‌های خوب سرمایه گذاری است.

از آنجایی که رستوران با تغذیه مردم در ارتباط است، ملک مورد نظر شما باید شرایط و امکانات بهداشتی لازم برای تبدیل شدن یه یک رستوران را داشته باشد. علاوه بر این، شما برای شروع به کار نیازمند اخذ مجوز‌های خاص و پروانه اشتغال و بهره برداری هستید. احتمالاً ایده‌هایی هم برای چگونگی اداره رستوران داشته باشید.

بعد از برنامه ریزی درباره این مسائل و پیدا کردن ملک مورد نظر، شما تنها یک قدم با راه اندازی رستوران فاصله دارید. یک قدم و البته از دیدگاه حقوقی مهمترین قدم! وجود اختلافات بی‌شمار و تخلف‌های متعدد و همچنین پرونده‌های زیادی که در دادگاه حل اختلاف وجود دارد به من و به شما تنها یک توصیه دارد: جوانب قانونی و حقوقی کارتان را رعایت کنید. تنظیم و عقد قرارداد از الزامات شروع یک کسب و کار است. اگر برای راه اندازی کسب و کار خود ملک مورد نظر را در اختیار نداشته باشید، باید ملکی را اجاره کنید که شرایط لازم برای کسب و کار شما را داشته باشد. در این مرحله است که نمونه قرارداد اجاره رستوران مورد توجه قرار می‌گیرد.

نگاه قانون به نمونه قرارداد اجاره محل رستوران

ماده ۴۶۶ قانون مدنی ، اجاره را اینگونه تعریف می‌کند:

«اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر مالک منافع عین مستأجره می‌شود، اجاره‌ دهنده را موجر و اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره گویند.»

بر اساس این تعریف، شما می‌توانید یک یا چند ملک را از صاحب آن اجاره کنید و برای مدت مشخصی، مالک موقت منافع آن شوید. البته شما باید برای موجر توضیح دهید که ملک را برای چه کاری اجاره می‌کنید. حتی لازم است که دلیل اجاره در قرارداد اجاره شما نوشته شود. البته لازم به ذکر است که نوشتن علت اجاره، شرط صحت این قرارداد نیست. اما مانع از اختلافات بعدی طرفین می‌شود.

نمونه قرارداد اجاره رستوران

شما برای تاسیس رستوران باید یک ملک تجاری را اجاره کنید. اجاره ملک مسکونی با اجاره ملک تجاری تفاوت‌هایی دارند. پیش از عقد قرارداد لازم است که درباره قوانین اجاره ملک تجاری اطلاعاتی داشته باشید. اجاره کردن واحد مسکونی برای بهره برداری تجاری غیر قانونی است. حتی اگر ملک شما شخصی باشد، برای بهره برداری تجاری باید از شهرداری مجوزهای لازم را کسب کنید.

قوانینی برای تنظیم اجاره نامه واحد تجاری یا مسکونی / قانون روابط موجر و مستاجر

پیش از تنظیم و عقد قرارداد اجاره رستوران باید قوانین مربوط به آن را بدانیم. برای تنظیم قرارداد اجاره تا کنون قوانینی به تصویب رسیده است که در سال‌های متفاوت اصلاح شده و تغییراتی در آن ایجاد شده است. این قوانین که به نام قوانین مربوط به روابط موجر – مستاجر نامیده می‌شوند، در سال‌های مختلف بنا به نیاز اجتماع و تحولاتی که در جامعه ایجاد شده‌ تغییراتی کرده‌اند.

از مهمترین این قوانین می‌توانیم به قانون مدنی و قوانین روابط موجر و مستاجر اشاره کنیم که در سال‌های 1356 ، 1362 و 1376 به تصویب رسیده است. اماکن مختلف با توجه به این‌ که در چه سالی اجاره داده شده‌اند شامل قوانین مصوبه یکی از این سال‌ها می‌شوند. در مجموع «کلیه اماکن مسکونی، تجاری، محل کسب و کار، اماکن آموزشی، خوابگاه‌های دانشجویی و ساختمان‌های دولتی و نظایر آن» که بعداز مهرماه ۱۳۷۶، با قرارداد رسمی یا عادی اجاره داده شود، مشمول قانون روابط موجر و مستاجر ۱۳۷۶ است.

اگر قرارداد اجاره رستوران شما به صورت دستی تنظیم می‌شود، لازم است که به 3 مورد توجه کنید:

1 – مدت قرارداد اجاره رستوران حتما به طور دقیق مشخص شود و در قرارداد بنویسید.

2 – اجاره نامه رستوران خود را در دو نسخه تنظیم کنید.

3 – بعد از اینکه متن قرارداد به امضا موجر و مستاجر رسید، دو شاهد عاقل و بالغ آن را امضا کنند.

تنها در این شرایط است که قرارداد عادی نیز مشمول قوانین روابط موجر و مستاجر سال 76 می‌شود.

سایر قوانین کلی

قوانین اجاره ملک تجاری با توجه به قانون روابط موجر و مستاجر سال 76 که باید برای اجاره رستوران به آن توجه کرد:

  1. حق سر قفلی رستوران
  2. حق کسب و پیشه و تجارت
  3. تعیین مبلغ ودیعه و اجاره بها
  4. پرداخت هزینه‌های جاری و تعمیرات جزئی

در ادامه مطلب با شرح نمونه فرم قرارداد اجاره رستوران درباره این قوانین که در تنظیم قرارداد اهمیت فراوانی دارند، صحبت می‌کنیم.

چگونه یک نمونه قرارداد اجاره محل رستوران تنظیم کنیم؟

از آن جایی که رستوران یک واحد تجاری محسوب می‌شود، لازم است در تنظیم قرارداد آن به مواردی که در ادامه می‌گوییم توجه شود. از اولین و مهم‌ترین بخش‌های نمونه اجاره نامه رستوران «مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد» است.

مشخصات و اطلاعات طرفین در نمونه فرم قرارداد اجاره رستوران

بعد از عنوان، در نمونه قرارداد اجاره رستوران مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد نوشته می‌شود. این بخش باید به دقت و با جزئیات کافی نوشته شود. زیرا اشخاص نامبرده شده در این بخش، به صورت قانونی مسئولیت قرارداد را به عهده خواهند داشت. در شرایط بروز اختلاف احتمالی نیز، دادگاه این اشخاص را به عنوان اشخاصی که در این قرارداد حضور دارند، به رسمیت می‌شناسد.

با توجه به این که موجر و مستاجر، اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند، اطلاعات خاصی از آن‌ها در قرارداد نوشته می‌شود.

در شرایطی که خود موجر و مستاجر در قرارداد نباشند و نماینده یا وکیل خود را برای این کار فرستاده باشند، اطلاعات آن نماینده به طور دقیق در قرارداد ذکر می‌شود.

اگر شخص حقیقی باشد، لازم است که اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس را ثبت کنیم. اگر شخص حاضر در قرارداد اجاره رستوران ، شخص حقوقی باشد، لازم است که اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در قرارداد نوشته شود. همچنین بعد از نوشتن مشخصات، طرفین قرارداد تحت عنوان مستاجر یا موجر نامبرده می‌شوند.

برای مثال به تصویر زیر که بخشی از قرارداد اجاره رستوران رکلا است توجه کنید:

نمونه اجاره نامه رستوران

موضوع نمونه قرارداد اجاره رستوران

بدون شک موضوع نمونه قرارداد اجاره رستوران یا هر قرارداد اجاره دیگری، همان ملکی است که قرار است به عنوان رستوران اجاره شود. به عبارت دیگر، ملکی که به اجاره داده می‌شود را مورد اجاره می‌گوییم. شما باید در این بخش از قرارداد اجاره رستوران به آن ملکی که قصد اجاره دادن یا اجاره گرفتنش را دارید، اشاره کنید و مورد استفاده از آن را نیز بیان کنید.

برای مثال باید نوشته شود: 6 دانگ واحد تجاری/ مغازه/ ساختمان به آدرس (ذکر آدرس دقیق را فراموش نکنید!) که دارای کاربری تجاری است و برای راه اندازی رستوران اجاره داده شد.

در ادامه، مشخصات ثبتی ملک را نیز بیان می‌کنید. مشخصاتی مانند: پلاك ثبتي اصلی، پلاك ثبتي فرعی، منطقه ثبتي، مساحت و ساير مشخصات برای شناسایی بهتر آن نوشته می‌شود.

تجهیزات و امکانات ملک مورد اجاره در نمونه قرارداد اجاره رستوران

هر ملک یا ساختمان دارای تجهیزات و امکاناتی است که در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد. ممکن است شما یک ساختمان خالی و بدون امکانات را اجاره کنید،پ یا ممکن است یک رستوران نیمه آماده را اجاره کنید. در هر دو صورت باید به تجهیزات و امکاناتی که موجر در اختیار شما گذاشته است، اشاره شود. مسئولیت حفاظت و نگهداری این تجهیزات همچون یک امانت به عهده مستاجر است.

قانون روابط موجر مستاجر سال 1376 می‌گوید: اگر ملک تجاری نیاز به رنگ‌آمیزی یا تعویض لامپ‌ها یا پریز و کلید برق و قفل درها و از این قبیل مسائل داشته باشد، مسئولیت رسیدگی به آن به عهده مستاجر است. اما در جای دیگری نیز می‌گوید: اگر ساختمان نیازمند به تعمیر کلی و بیشتری مانند تعمیرات موتورخانه و آسانسور و غیره باشد، این مسئولیت به عهده موجر است.

لازم به یادآوری است که اگر ملکی در اختیار شما قرار می‌گیرد که دارای امکانات و تجهیزات فراوان است، شما نسبت به آن‌ مسئول هستید. در انتهای قرارداد اجاره رستوران باید آن امکانات و تجهیزات را سالم تحویل بدهید. هرگونه کوتاهی در این مورد می‌تواند برای شما ایجاد دردسر کند. زیرا موجر می‌تواند شکایت نامه خیانت در امانت را تنظیم کند.

مدت اجاره در نمونه قرارداد اجاره رستوران

یکی از شرط‌های اصلی تنظیم قرارداد اجاره رستوران ، اشاره به مدت زمان قرارداد است. لازم است که زمان دقیق شروع و پایان نمونه قرارداد اجاره رستوران را مشخص کنید و در قرارداد نوشته شود. مدت زمان قرارداد اجاره برای ملک‌های تجاری بسیار دارای اهمیت است. در ملک مسکونی عرف مدت قرارداد، یک سال است. اما در ملک تجاری مانند یک رستوران که به یک پایگاه و اعتبار اجتماعی نیاز دارد، یک سال زمان بسیار کمی است. منطقی هم که فکر کنیم، نمی‌شود هر سال محل رستوران را تغییر داد. بنا به این دلایل، شما باید در مورد زمان اعتبار نمونه قرارداد اجاره محل رستوران با موجر به توافق برسید.

براساس قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 76 مهم‌ترین اصل در قراردادهای اجاره، توافق دو طرف است. شما می‌توانید با طرف دیگر قرارداد اجاره رستوران به توافق برسید. برای مثال ممکن است که توافق کنید که ملک برای حدود 5 سال اجاره داده شود.

مبلغ اجاره در متن قرارداد اجاره رستوران چگونه نوشته می‌شود؟

بحث مبلغ اجاره بسیار دارای اهمیت است.در این بخش مشخص می‌شود که مستاجر بابت اجاره ملک چه مبلغی را باید به موجر پرداخت کند. برای مثال می‌نویسید که به صورت ماهانه مبلغ …. تومان به موجر باید پرداخت شود. همانطور که کمی پیش گفتم، لازم است که برای اجاره رستوران، یک قرارداد بلند مدت‌تر داشته باشید.در این صورت ممکن است که موجر قبول کند، 5 سال با یک قیمت ملک را در اختیار شما قرار دهد اما با توجه به تغییرات و نوسانات اجتماعی این امر خیلی کم پیش می‌آید.در این بخش موجر می‌تواند ذکر کند که توقع دارد هر ساله، برای مثال 10 درصد به حق الاجاره ملک اضافه شود. ممکن است شما ملک را رهم کرده باشید. یعنی با سپردن مبلغ زیادی به موجر، دیگر اجاره پرداخت نکنید. یا حتی ممکن است ملک را رهن و اجاره کرده باشید. یعنی با سپردن ودیعه بیشتر، اجاره کمتری پرداخت کنید.

سرقفلی در نمونه قرارداد اجاره رستوران

شاید تا به حال کلمه سرقفلی را شنیده باشید. این عبارت در زمینه اجاره ملک تجاری، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این مورد دیگری نیز وجود دارد که به آن حق کسب و پیشه می‌گویند. اگر قرارداد اجاره رستوران با توجه به هرکدام از این دو مورد نوشته شده باشد، لازم است که در قرارداد به آن اشاره شود. علاوه بر مواردی که در بخش مبلغ قرارداد اجاره رستوران گفته شد، ممکن است که مالک وجهی را از مستاجر برای سرقفلی ملک بگیرد.

سرقفلی به این معنی است که این ملک به مستاجر واگذار شده است اما به معنی فروش ملک نیست. مالک اصلی می‌تواند هر زمان که بخواهد با پرداخت مبلغ گرفته شده به علاوه ارزش افزوده بانک، ملک مورد نظر را پس از پایان مدت اجاره پس بگیرد. حق سرقفلی به مواردی مانند موقعیت مکانی ملک، کیفیت بنا و تجهیزات به کار گرفته ‌شده در آن و سابقه قبلی وجود رستوران در همان محل بستگی دارد. اگر کسی ملک رستوران را با سرقفلی می‌گیرد، لازم است که در قرارداد به آن اشاره شود.

مساله سرقفلی از مسائل مهمی است که گاهی اختلافات زیادی در رابطه با آن ایجاد می‌شود، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما درباره آن مطالعه داشته باشید و شرایط مربوط به آن را بشناسید. از جمله مقالاتی که در این راستا، مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم، مقاله قرارداد اجاره بدون سرقفلی است. با زدن روی لینک می‌توانید به صفحه این مقاله وارد شوید.

شرایط دیگر

موجر یا مستاجر می‌توانند شرایط خاصی برای قرارداد اجاره رستوران داشته باشند که لازم است شروط آن‌ها در قرارداد نوشته شود. در ادامه تعدادی از این شروط را نام می‌بریم.

1 – مستاجر حق انتقال مورد اجاره را دارد / ندارد. ( لازم است پیش از اقدام به اجاره، درباره این مساله با موجر به توافق برسید. ممکن است شما بخواهید حتی یک بخش کوچک از ملک را به شخص دیگری اجاره بدهید. برای این کار نیازمند اجازه موجر و صاحب اصلی ملک هستید.)

  1. مورد اجاره برای رستوران است و مستاجر حق تغییر کاربری آن را دارد یا ندارد.
  2. پرداخت هزینه جاری به عهده مستاجر است.
  3. مستاجر باید در کسب و کار خود قوانین شرعی و دولتی را رعایت کند.
  4. تاخیر در پرداخت اجاره می‌تواند باعث فسخ قرارداد شود.
  5. حفظ و نگهداری از تجهیزات رستوران به عهده مستاجر است.

و هر شرط دیگری که در ذهن دارید و لازم می‌دانید را می‌توانید در این بخش اضافه کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا دو نمونه از این قرارداد را تنظیم کرده است. روی هریک از تصاویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قراردادها شوید. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی یا تنظیم قرارداد استفاده کنید.

قرارداد اجاره رستوران (بدونِ پولِ پیش)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره رستوران
دانلود قرارداد

قرارداد اجاره رستوران (با پولِ پیش)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه اجاره نامه رستوران
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
شیلا
thumb_up_alt
من بوفه‌ ورزشگاه زنانه را با شرایط پرداخت ۲۰٪ از فروشم به مالک، تحویل گرفتم، میخواستم ببینم عرف در اینکار چگونه هست؟ با توجه به اینکه مواد غذایی این روزها گران شده آیا ضرر کرده‌ام؟ نحوه‌ی محاسبه‌ دقیق درصد واقعی که من دارم پرداخت می‌کنم چگونه است؟
14:19
04 آذر 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر... در این مورد ملاک اصلی توافق طرفین است. بنابراین اگر طرفین در این خصوص توافق کنند هیچ عرفی نمی‌تواند در مقابل آن قرار بگیرد.
14:25
04 بهمن 1399
account_circle
داریوش
thumb_up_alt
با سلام خدمت شما. جهت نوشتن قرارداد و در خصوص متن قولنامه دستی که به غیر از متن نوشتاری (چاپی) درج شده است مشکل انشایی دارم خواستم مطالبی کلیدی مثلا جملات ابتدای متن و انتهای متن را برایم توضیح دهید. متشکرم از لطف شما.
09:19
08 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. کاربر گرامی، تنظیم قرارداد یک موضوع تخصصی و نیازمند آگاهی کامل نویسنده از قوانین و مقررات و ارتباط میان بخش‌های مختلف قرارداد است. لذا به شما توصیه می‌کنیم یا از نمونه قراردادهای موجود در سایت استفاده کنید یا درخواست تنظیم قرارداد بدهید تا با شما تماس بگیریم.
15:23
09 آبان 1400