نمونه قرارداد کارگزاری زمین و جزئیاتی در مورد متن قرارداد کارگزاری فروش زمین

-
بروزرسانی:1401/09/15
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری زمین

قرارداد کارگزاری زمین (real estate brokerage contract) یکی از انواع قرارداد کارگزاری است که امروزه توسط بسیاری از اشخاصی که به امر خرید و فروش زمین مشغول هستند، به قصد به دست آوردن هر چه بیشتر منفعت با کارگزاران مجرب منعقد می‌شود.

با توسعه ابزار متنوع ارتباطی و به موازات آن افزایش هر چه بیشتر ارتباطات میان اشخاص، امروزه شاهد هستیم که استفاده از قرارداد خرید و فروش زمین میان افراد هر جامعه مرسوم می‌باشد و می‌توان چنین ادعا کرد که این دسته از قرارداد‌ها از جمله پرکاربردترین‌ها در دنیای امروزی می‌باشند.

دلیل اهمیت این قرارداد

کارگزاران در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی همواره با آگاهی کامل نسبت به ویژگی‌های انواع زمین‌‌ها و اطلاع داشتن از نوع و کیفیت هر زمین، می‌توانند خدماتی را به کارفرما (خریدار یا فروشنده زمین) ارائه کنند.

همچنین آنان این اطمینان را به کارفرمای خود می‌دهند که با تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری فروش زمین یا کارگزاری خرید، مقدمات برای به دست آمدن یا فروخته شدن زمین به بهترین شکل و در بهترین حالت به وجود خواهد آمد.

علاوه بر این، کارگزاران در قبال حق الزحمه‌ای که از کارفرما دریافت می‌کنند، به صورت متقابل نیز خدماتی را ارائه می‌کنند از جمله اینکه این دسته از افراد می‌توانند با توجه به ارتباطات گسترده‌ای که با سایر اشخاص دارند، زمین شخص فروشنده را به بهترین خریدار و با بهترین قیمت ممکن بفروشند.

همچنین برای کارفرمایانی که قصد فروش زمین خود را با در نظر گرفتن تمامی شرایط مطلوب دارند، امکانات لازم را فراهم می‌آورند.

بنابراین در دنیای امروز، بسیاری از افراد به خصوص افرادی که به طور مداوم به خرید و فروش زمین و ملک مشغول می‌باشند، تلاش می‌کنند تا از بهترین کارگزاران استفاده نمایند تا نه تنها به سود قابل توجهی دست یابند بلکه از تمامی حقوق و تکالیف احتمالی خویش نیز آگاه شوند.

بنابراین تنظیم یا تهیه متن قرارداد کارگزاری فروش زمین میان خریداران یا فروشندگان و اشخاص کارگزار، امری ضروری می‌باشد و روزانه ده‌ها قرارداد در این حوزه میان اشخاص مختلف منعقد می‌شود.

در ادامه، مفهوم کارگزاری زمین را به تفصیل مورد بررسی قرار می‌دهیم و نکات مهمی که در تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری فروش زمین و خرید زمین باید به آن‌ها توجه کرد مرور می‌کنیم.

کارگزار زمین کیست و چه وظایفی را عهده‌دار می‌باشد؟

معمولاً افرادی که قصد خرید زمینی را دارند و ويژگی‌ها و خصوصیاتی را در مورد آن زمین مد نظر دارند اما نسبت به یافتن قطعه زمین مناسب خود که برخوردار از بهترین قیمت و تمامی شرایط و ویژگی‌های مورد نظرشان باشد، اطلاع کافی ندارند، برای به دست آوردن زمینی مناسب و کارآمد ، از گزینه مشورت و تنظیم قرارداد با شخصی مجرب در این زمینه استفاده مي‌کنند.

کارگزار (real estate broker) با توجه به برخورداری از اطلاعات تخصصی کافی در خصوص زمین و ملک، همچون اطلاع از قیمت زمین در موقعیت‌های گوناگون، شناخت انواع زمین و… می تواند به شخص خریدار راهنمایی‌های لازم را ارائه کند.

همچنین کارگزار با توجه به دامنه وسیع ارتباطی که ممکن است حتی با سایر افراد در استان‌های مختلف داشته باشد، می‌تواند در انتخاب و خریداری زمینی مناسب برای مشتری خود سهم بزرگی داشته باشد.

در این نوع ارتباط میان کارگزار و خریدار، با تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری زمین ، کارگزار به عنوان نماینده شخص خریدار، بهترین فروشنده و زمین را پیدا می‌کند و مقدمات برای انجام معامله میان خریدار و فروشنده فراهم می‌شود.

کارگزار، سرعت و کیفیت معامله را بالا می‌برد!

انجام این اقدامات علاوه بر آنکه نیاز خریدار و فروشنده را پاسخگو می‌باشد، افزایش سرعت معامله و خرید و فروش را نیز به دنبال خواهد داشت.
همچنین در فروش زمین نیز شخص کارگزار با فروشنده زمین نمونه قرارداد کارگزاری فروش زمین تنظیم و امضاء می‌کند و تعهد می‌دهد که برای فروش زمین مربوطه، بهترین خریدار را با بهترین شرایط و بالاترین قیمت به شخص فروشنده معرفی کند.

بنابراین با توجه به توضیحاتی که بیان شد کارگزار زمین به شخصی گفته می‌شود که به عنوان واسطه میان خریدار و فروشنده و به عنوان نماینده یکی از طرفین قرارداد اصلی، سعی می‌کند که از طرفی، باعث افزایش سرعت کار فروش یا خرید زمین شود و از طرف دیگر، خریدار یا فروشنده را در بهترین شرایط به یکدیگر معرفی کند.

تفاوت دلال و کارگزار چیست؟

با توجه به ماده 336 قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران، دلال می‌تواند در رشته‌های مختلف دلالی کند.

در واقع با توجه به این ماده، می‌توان چنین اظهار نظر کرد که شخص دلال به صورت تخصصی و حرفه‌ای به موضوع خاصی اشتغال ندارد، به عنوان مثال شخص دلال ممکن است در معامله‌‌ای که مربوط به فروش یک دستگاه خودرو می‌باشد میان خریدار و فروشنده به عنوان واسطه قرار گیرد. سپس پس از آنکه معامله خودرو با موفقیت به پایان رسید، ممکن است شخص دلال در زمینه فروش یک دستگاه آپارتمان میان خریدار و فروشنده دیگری واسطه شود.

این در حالی است که کارگزاران در حوزه معاملاتی خاص مربوط به خود فعالیت دارند و بدون شک، میزان اطلاع و آگاهی هر کارگزار نسبت به حوزه تخصصی خود از اشخاصی که به دلالی اشتغال دارند بیشتر خواهد بود.

بنابراین بسیاری از اشخاصی که می‌خواهند خرید و فروش اموال خاصی همچون زمین را تجربه کنند، برای انجام شدن هرچه بهتر معامله و موفقیت آمیز بودن آن، حتما به تنظیم یا تهیه قرارداد کارگزاری زمین با یک کارگزار حرفه‌ای فکر می‌کنند.

وظایف کارگزاران زمین چیست؟

کارگزاران زمین با توجه به تجربه‌ای که در زمینه خرید و فروش ملک دارند، می‌توانند به مشتریان خود کمک موثری کنند.

کارگزاران معمولاً با توجه به دستوراتی که شخص کارفرما (فروشنده یا خریدار) در متن قرارداد کارگزاری فروش زمین یا خرید زمین نوشته است، کار خود را جلو می‌برند.

به عنوان مثال فرض کنید کارفرما در متن نمونه قرارداد کارگزاری زمین بیان کند که شخص کارگزار موظف است زمین‌های قابل فروشی که در مناطق زعفرانیه و نیاوران تهران قرار دارند و دارای امکاناتی همچون آب و برق هستند را شناسایی کند و در خصوص آن‌ها اطلاعات کسب کند و سپس این اطلاعات را در اختیار کارفرما قرار دهد. البته در این مثال، کارگزار صرفاً در نقش یک مشاور خرید زمین ظاهر شده است.

بنابراین در خصوص وظایف کارگزاران، مجموعه دستورات و خواسته‌های کارفرما به عنوان منبع اصلی ایجاد تعهد برای کارگزار در قرارداد کارگزاری زمین می‌باشد.

نمونه قرارداد کارگزاری زمین

نکات مهم در خصوص نمونه قرارداد کارگزاری زمین

در نمونه قرارداد کارگزاری فروش زمین و خرید آن، طرفین قرارداد ملزم به رعایت مجموعه نکات با اهمیت حقوقی در قرارداد خود می‌باشند. این نکات را در ادامه بررسی می‌کنیم.

الف: مشخصات طرفین نمونه قرارداد کارگزاری زمین

هم در نمونه قرارداد کارگزاری فروش زمین و هم قرارداد کارگزاری خرید زمین، طرفین قرارداد، کارفرما (فروشنده یا خریدار) و کارگزار زمین می‌باشند.
آنچه در نخستین مرحله از تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری زمین باید به آن توجه شود، نوشتن مشخصات کامل طرفین است. این نکته بسیار مهم است زیرا مراجع قضایی کشور، در صورت بروز هرگونه اختلاف احتمالی میان کارفرما و کارگزار ، مشخصات نوشته شده در متن نمونه قرارداد کارگزاری زمین را مورد توجه قرار می‌دهند و تنظیم اظهارنامه توسط دادگاه‌ با توجه به همین مشخصات خواهد بود.
از جمله مهم‌ترین مشخصاتی که باید در متن نمونه قرارداد کارگزاری زمین ذکر شود عبارت است از: نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، محل صدور، شماره ملی، محل اقامت و شماره تماس.

البته اگر حداقل یکی از طرفین شخص حقوقی است، باید اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی شرکت، تلفن، نام نماینده و سِمَت ایشان در قرارداد نوشته شود.

ب: موضوع متن قرارداد کارگزاری فروش زمین یا خرید زمین

از جمله بخش‌های مهم نمونه قرارداد کارگزاری فروش زمین یا خرید آن که باعث می‌شود ماهیت قرارداد مربوطه تا حدودی مشخص گردد، تعیین موضوع مناسب مي‌باشد.

با توجه به آنکه در دادگاه و مراجع قضایی ایران، دادرسان محتوای قرارداد را معیار قرار می‌دهند و برای آن ارزش زیادی قائل می‌باشند، حقوقدانان و متخصصان حقوقی همیشه در تنظیم قرارداد موضوعی را انتخاب می‌کنند که با محتوای قرارداد مرتبط باشد.

ج: مدت زمان متن قرارداد کارگزاری فروش زمین یا خرید زمین

طرفین نمونه قرارداد کارگزاری زمین موظف‌اند تاریخ آغاز و پایان قرارداد مربوطه را تعیین کنند.

در صورتی که مهلت مقرر در این بخش از قرارداد، به پایان برسد اما طرفین همچنان مشتاق به ادامه همکاری با یکدیگر باشند، هیچ مانعی وجود ندارد و می‌توانند قرارداد را تمدید کنند. البته قرارداد کارگزاری، با انجام کار توسط کارگزار نیز به پایان می‌رسد یعنی اگر کارگزار وظایف خود را به طور کامل انجام دهد، دیگر دلیلی برای ادامه قرارداد نخواهد بود و قرارداد از اعتبار خارج خواهد شد.

به طور معمول تعیین تاریخ قرارداد، اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا برای کارفرما مهم است که موضوع مورد نظر او در بازه زمانی مشخصی انجام شود. در مواردی انجام شدن موضوع قرارداد در زمانی دیگر، چندان کاربردی برای کارفرما ندارد. به همین دلیل، برای اینکه مشخص شود کارگزار و کارفرما در حدود چه تاریخی نسبت به یکدیگر تعهد همکاری دارند، باید تاریخ قرارداد به صورت دقیق و مکتوب در متن قرارداد ثبت شود.

د: حق الزحمه قرارداد کارگزاری زمین و نحوه پرداخت آن

در متن نمونه قرارداد کارگزاری زمین باید میزان حق الزحمه‌ای که کارفرما و کارگزار نسبت به آن به توافق رسیده‌اند بیان شود.

همچنین نحوه پرداخت این حق الزحمه نیز باید به طور دقیق در قرارداد ذکر شود. برای مثال، در صورتی که پرداخت حق الزحمه به وسیله چند فقره چک انجام می‌شود ، باید مشخصات کامل چک‌ از قبیل مبلغ، شماره سریال چک، بانک صادر کننده و… در متن قرارداد کارگزاری فروش زمین یا خرید زمین بیان شود.

لازم به ذکر است در صورتی که کارفرما قبل از انجام هر گونه اقدامی از سوی کارگزار، شخصاً موضوع قرارداد را انجام دهد، حق الزحمه‌ای به شخص کارگزار پرداخت نمی‌شود.

سایر نکاتی که باید در متن قرارداد کارگزاری زمین به آن توجه شود، تعهدات کارفرما و کارگزار، تعیین مرجع حل اختلاف و… می‌باشد. در قسمت تعهدات کارفرما و کارگزار، تمام انتظاراتی که هریک از طرفین از طرف مقابل دارد، نوشته می‌شود. شاید بتوانیم بگوییم قلب تپنده قرارداد کارگزاری زمین ، همین قسمت است.

سخن آخر

چنانچه بیان کردیم اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی که به صورت مداوم در امر خرید و فروش زمین مشغول می‌باشند، روزانه قرارداد‌های متعددی تنظیم و امضاء می‌کنند.

بسیاری از این شرکت‌ها از افراد حرفه‌ای و مجربی استفاده می‌کنند که از مهارت‌هایی همچون اطلاعات کافی و مناسب در زمینه خرید و فروش زمین، توانایی مذاکره با مالکان و خریداران و… برخوردارند.

بنابراین این اشخاص برای پیشبرد اهداف و به دست آوردن منافع هر چه بیشتر حاصل از کسب و کار خود، همواره با افراد کارگزار در ارتباط هستند و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

در این میان، افرادی نیز هستند که به عنوان یک شغل به خرید و فروش زمین نگاه نمی‌کنند بلکه بعضاً به صورت موردی و برای کسب منافع شخصی قصد دارند زمین را خریداری کنند یا به فروش برسانند که در این زمینه نیز تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری زمین می‌تواند برای خریدار یا فروشنده بسیار کمک کننده باشد.

بنابراین دانستیم که اکثر اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی که قصد دارند از کارگزاران شایسته استفاده کنند، نسبت به تمامی حقوق و تکالیف خویش اطلاع لازم را ندارند و در نتیجه در تنظیم یا تهیه متن قرارداد کارگزاری فروش زمین یا خرید آن، از دقت نظر لازم برخوردار نیستند.

بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به تخصصی و حقوقی بودن مسئله کارگزاری و تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری زمین ، هر یک از کارفرمایان یا افرادی که قصد تعامل با کارگزاران را دارند، بهتر است با یک متخصص یا مشاور حقوقی در این زمینه مشورت کنند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد کارگزاری زمین خود را به ما بسپارید. برای این کار، روی تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و به صفحه ثبت درخواست این سرویس وارد شوید.

سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز، از دیگر خدماتی است که می‌توانید از آن بهره ببرید. این خدمات توسط تیم حقوقی رکلا ارائه می‌شوند.

دانلود نمونه قرارداد کارگزاری فروش زمین

اگر قصد دارید که ماموریت فروش زمین را به عهده بگیرید باید از قرارداد زیر استفاده شود. روی تصویر بزنید و وارد توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کارگزاری فروش زمین
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری فروش زمین

دانلود نمونه قرارداد کارگزاری خرید زمین

در صورتی که از جانب خریدار زمین، مامور هستید که زمین خاصی را برای ایشان جستجو و پیدا کنید، باید از قراردادی که در زیر قرار داده‌ایم استفاده کنید. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کارگزاری خرید زمین
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری خرید زمین
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
س.شعبانی
thumb_up_alt
آیا شما نمونه قراداد کارگزاری برای یافتن و معرفی سرمایه گذار برای ساخت ملک هم دارید؟ قراردادی که شامل یافتن بهترین سرمایه گذار برای ساخت یک ملک کلنگی، معرفی او به مالک و پیگیری تا انعقاد قرارد مشارکت ساخت باشد. آیا در چنین قراردادهایی ضمانت قرارداد چیست؟
21:44
09 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
در این مورد می‌توانید از «قرارداد جعاله انجام کار» استفاده کنید. در خصوص پرداخت به موقع حق الزحمه شما توسط طرف مقابل نیز، ضمانت اجرای روز شمار تعیین شده است. به بخش «نمونه قرارداد» سایت مراجعه کنید.
17:38
10 مهر 1400
account_circle
محمد اسدی
thumb_up_alt
سلام دوست عزیز. من دارم یه قرارداد تفکیک زمین هکتاری برای یه بنده خدایی انجام میدم که از این قرارداد، قرار شده 10 درصد از زمین تفکیک شده رو به عنوان حق کارگزاری به من بده. الان باید چه قراردادی باهاش ببندم که بعد بدون دردسر 10 درصدم گیرم بیاد؟
12:36
09 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. می‌توانید از قراردادهای کارگزاری یا جعاله استفاده کنید.
13:28
10 اردیبهشت 1401