نمونه قرارداد کارگزاری مالی و تمام جزئیات نمونه قرارداد کارگزاری تامین منابع مالی

-
بروزرسانی:1401/09/15
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری مالی

قرارداد کارگزاری مالی (Financial brokerage contract) در ابتدا شاید به نظر شما پیچیده باشد اما با کمی مطالعه متوجه می‌شوید که بسیار ساده است و به راحتی می‌توانید نسبت به آن آگاهی داشته باشید و ما این آگاهی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

همه ما می‌دانیم که امروزه به تنهایی نمی‌توان از پس مشکلات زندگی برآمد و انسان‌ها همیشه به کمک و مساعدت یکدیگر نیاز دارند تا بتوانند این سختی‌ها و مشکلات را کنار بزنند و به هدف خودشان برسند. این مشکلات که بیشتر اقتصادی هستند، در هر قشری و به یک نحوی وجود دارد. مثلاً افرادی که کارگاه و واحد‌های تولیدی دارند ممکن است برای افزایش تولیدات خود با مشکل مالی مواجه شوند و نتوانند تولیدات خود را افزایش بدهند و این قضیه منجر به شکست آنان و بیکار شدن پرسنل شود. یا به عنوان مثال؛ خیلی از شاغلین دیگر در یک دوره زمانی دچار رکود می‌شوند و باید از این مرحله رکود بگذرند تا اوضاع به مرور بهتر شود.

البته خیلی وقت‌ها مطمئناً بعد از گذراندن آن دوره، وضعیت خیلی خوبی برای کسب و کارشان بوجود می‌آید و فقط باید آن دوره حساس را مدیریت کنند یا اصلاً مسأله‌ای که خیلی از افراد درگیر آن هستند مسأله تأمین مسکن است. مسکن یکی از ضروریات زندگی هر فرد است و افراد همیشه به دنبال آن هستند که مسکن خودشان را داشته باشند اما اکثراً نمی‌توانند به تنهایی از پس هزینه خرید آن برآیند و نیاز به مساعدت مالی دارند.

در اینجا چه راه حلی می‌تواند چاره ساز باشد؟

جواب این سوال، نمونه قرارداد کارگزاری مالی است. همانطور که از یک طرف اشخاصی هستند که به نقدینگی احتیاج دارند تا بتوانند جوابگوی مشکلاتشان باشند و به اهداف خود برسند، از طرف دیگر اشخاصی هم هستند که نقدینگی و سرمایه دارند و برای آن‌ که بتوانند از سرمایه خود سود به دست آورند حاضرند این نقدینگی و سرمایه را در اختیار افراد متقاضی بگذارند و بعد از یک پروسه زمانی (Time process)، اصل پول خود را به همراه سود آن دریافت کنند.

این سرمایه گذاران چه کسانی هستند؟

بانک ها چه دولتی و چه خصوصی، موسسات، شرکت‌ها و… این منابع مالی را برای اشخاص فراهم می‌کنند. حالا این اشخاص یا می‌توانند اشخاص حقیقی باشند، مثل من و شما یا می‌توانند اشخاص حقوقی مثل شرکت‌ها، مؤسسات، بانک‌ها و… باشند.

این تأمین مالی، هم می‌تواند به صورت وام باشد و هم می‌تواند به صورت تسهیلات باشد. که اکثراً در نمونه قرارداد کارگزاری تأمین منابع مالی مورد توجه و اشاره قرار می‌گیرد. البته تسهیلات اکثر مواقع شبیه به وام است و انواع مختلف دارد. مانند وام‌هایی که به کسب و کارها داده می‌شود تا بتوانند کسب و کار خود را رونق دهند و از خطر ورشکستگی نجات پیدا کنند یا وام‌های میان مدت و مدت دار و یا حتی اعتبارنامه‌ها.

حتماً می‌خواهید بپرسید که اعتبارنامه دیگر چیست؟ اعتبارنامه به این صورت است که یک مؤسسه مالی به نفع یک شخص، اعتبار نامه صادر می‌کند. مثلاً ممکن است بین خریدار و فروشنده، معامله‌ای شکل بگیرد اما فروشنده شناخت کافی روی خریدار ندارد و نمی‌داند آیا خریدار پرداخت خود را انجام می‌دهد یا به تعهداتش عمل می‌کند یا نه. در این‌جا مؤسسه مالی با صدور اعتبارنامه، به نوعی تضمین می‌دهد که خریدار بدهی فروشنده را پرداخت و تعهدات خود را اجرا می‌کند.

خب با این توضیحات می‌توانیم نسبت به حل مشکلاتمان امیدوار باشیم. اما نمونه قرارداد کارگزاری مالی در این‌جا چه نقشی دارد؟

بدون شک نمی‌توانیم یکی یکی به بانک‌ها و مؤسسات سر بزنیم و دنبال یک سرمایه‌گذار بگردیم. از طرف دیگر، خوشبختانه افرادی هستند که در این زمینه به طور تخصصی فعالیت می‌کنند و مشکل شما را حل می‌کنند و آن‌ها کارگزاران هستند.

نمونه قرارداد کارگزاری مالی

کارگزار مالی کیست؟

کارگزاران مالی اشخاصی هستند که بین متقاضی و سرمایه‌گذار، آشنایی و وساطت ایجاد می‌کنند و ارتباط لازم را بین آن‌ها به وجود می‌آورند و در آخر هم کمیسیون خود را دریافت می‌کنند. در نمونه قرارداد کارگزاری مالی شما با این شخص قرارداد می‌نویسید تا که این امکان را برای شما فراهم کند.

کارگزاری کار ساده‌ای نیست و نیازمند آن است که در آن زمینه، مهارت و تخصص کافی داشته باشند و اقدامات متعددی را انجام دهند که در ادامه و در قسمت نکات نمونه قرارداد کارگزاری تأمین منابع مالی بعضی از این اقدامات را آورده‌ایم.

حال می‌خواهیم ببینیم برای تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری تأمین مالی ، باید به چه نکاتی توجه کنیم:

طرفین قرارداد

طرفین قرارداد در نمونه قرارداد کارگزاری مالی ، دو شخص هستند؛ یکی خود کارگزار است که نفر اول قرارداد نامیده می‌شود و دیگری متقاضی است که نفر دوم قرارداد نامیده می‌شود. دقت داشته باشید که سرمایه‌گذار هیچ نقشی در این قرارداد ندارد و در نمونه قرارداد کارگزاری مالی فقط این دو شخص دخیل هستند.

حالا چه کارگزار و چه متقاضی، هر دو می‌توانند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشند. یعنی شما می‌توانید به شرکت کارگزاری برای این ‌کار مراجعه کنید یا به خود افرادی که کارگزار هستند و مجوز لازم در آن زمینه را دارند رجوع شود. از طرف دیگر، خود متقاضی هم می‌تواند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد. یعنی هم فردی که به دنبال تسهیلات است می‌تواند به کارگزار مراجعه کند و هم شرکتی که به دنبال تسهیلات است می‌تواند به کارگزار مراجعه کند.

مشخصات شخص حقیقی در نمونه قرارداد کارگزاری مالی

مشخصات شخص حقیقی در نمونه قرارداد کارگزاری تأمین منابع مالی با جزئیات آورده می‌شود که شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، محل صدور، شماره ملی، نشانی و شماره تماس می‌باشد.

شخص حقوقی در نمونه قرارداد کارگزاری مالی

اگر یکی از طرفین یا هر دوطرف، شخص حقوقی باشد، مشخصات شخص حقوقی مربوطه آورده می‌شود. مثلاً اگر شرکت باشد نام شرکت، شماره ثبت شرکت، کد اقتصادی، نشانی، تلفن، نام و نام خانوادگی نماینده و سمت ایشان نوشته می‌شود.

نکته‌ای که باید در این قسمت از نمونه قرارداد کارگزاری مالی به آن توجه شود اقامتگاه طرفین است. این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که اگر شما آدرس اقامتگاه خود را به صورت دقیق و صحیح نیاورید و اختلافی بوجود آید و اظهارنامه یا اوراق و ابلاغ قضایی برای شما فرستاده شود و شما در آن آدرس حضور نداشته باشید، از رسیدگی قضایی جا می‌مانید و ممکن است تبعات حقوقی و مالی جبران ناپذیری برای شما داشته باشد. بنابراین اگر اقامتگاه خود را تغییر داده‌اید حتماً این مورد را اطلاع دهید.

موضوع قرارداد کارگزاری تأمین مالی

در نمونه قرارداد کارگزاری تأمین مالی موضوع قرارداد «خدمات تأمین مالی» است. یعنی کارهایی از قبیل شناسایی کردن افراد سرمایه‌گذار، مذاکره با آن‌ها، توافق با آن‌ها، نوشتن قرارداد و در آخر نیز واریز وجه به حساب طرف دوم قرارداد.

در نمونه قرارداد کارگزاری و در قسمت موضوع قرارداد باید ذکر شود که کارگزار در قبال ارائه این خدمات چقدر کمیسیون یا کارمزد دریافت می‌کند و مبلغ آن را ذکر کنید. البته می‌توانید حزئیات مبلغ قرارداد را در ماده جداگانه‌ای قرار دهید.

مدت قرارداد نمونه قرارداد کارگزاری مالی

مدت قرارداد کاملاً به توافق طرفین بستگی دارد و طرفین یک مدت مشخصی را در نظر می‌گیرند و در صورت تمایل آن را در نمونه قرارداد کارگزاری تمدید می‌کنند.

نکته‌‌ای که در نمونه قرارداد کارگزاری تأمین منابع مالی باید حتماً مورد توجه قرار بگیرد این است که بعد از آن که کارگزار مبلغ تعیین شده را به حساب متقاضی واریز کرد دیگر در این‌جا قرارداد بینکارگزار و متقاضی تمام می‌‍‌شود و هر مسأله‌ای که بین متقاضی و سرمایه‌گذار پیش بیاید خود متقاضی باید آن را حل کند و به کارگزار مربوط نیست. مگر این‌که طرفین به شیوه دیگری، در نمونه قرارداد کارگزاری تأمین مالی توافق کرده باشند.

تعهدات کارگزار در نمونه قرارداد کارگزاری تامین مالی

کارگزار باید تمام کارهایی که برای جذب سرمایه یا همان نقدینگی لازم است را انجام دهد. یعنی این‌که به دنبال سرمایه‌گذار باشد و آن‌ها را جذب کند و با آن‌ها به توافق برسد تا در نهایت بتواند برای طرف دوم سرمایه‌ جذب کند. با بانک‌ها و مؤسسات مذاکره داشته باشد. با مراجع اداری و سازمان مربوطه مذاکره داشته باشد و اطلاعات کافی در این زمینه کسب کند.

تعهدات طرف دوم در نمونه قرارداد کارگزاری تامین منابع مالی

بدون شک، طرف دوم قرارداد کارگزاری مالی متمایل به دریافت نوعی وام است و وام هم نوعی قرض است و طرف دوم باید تضمیناتی را بیاورد که این اطمینان را به سرمایه‌گذار بدهد که متضرر نخواهد شد. تضمیناتی مانند چک، سفته، ضمانت بانکی، سند ملک و… . این تضمینات باید در نمونه قرارداد کارگزاری مالی نوشته شود.

برای این‌که کارگزار بتواند نمونه قرارداد کارگزاری مالی را سریع‌تر به نتیجه برساند یک سری مدارک و اسناد نیاز دارد و طرف دوم موظف است ظرف مدت بخصوصی آن مدارک و اسناد را بیاورد. البته مدارک و اسنادی که هیچ گونه ایرادی بر آن وارد نباشد و از هر نظر رسمیت داشته باشد.

طرف دوم که تسهیلات و وام می‌گیرد، باید بعد از مدت مشخصی، آن وام و سودی را که به آن تعلق می‌گیرد برگرداند و در صورت عدم تصفیه حساب، باید تمام ضرر و زیان‌ها را جبران کند.

طرف دوم، چه شخص حقیقی و چه شخص حقوقی باشد باید قبل از درخواست برای تسهیلات، بدهی مالیاتی خود را تسویه کرده باشد.

حق کارگزار در قرارداد کارگزاری تامین مالی

در نمونه قرارداد کارگزاری مالی ، کارگزار می‌تواند حق کارگزاری خود را یا به صورت درصد معینی از مبلغ وام یا تسهیلات تعیین کند یا می‌تواند مبلغ مشخصی را با طرف دوم توافق کند و هیچ ارتباطی با میزان تسهیلات و وام نداشته باشد.

مرجع حل اختلاف

بعضی اوقات در طول مدت اجرای نمونه قرارداد کارگزاری تأمین منابع مالی ، اختلافی بین طرفین پیش می‌آید. در این‌جا برای حل اختلاف یا باید به مراجع حل اختلاف مربوطه مراجعه کرد یا از قبل، داوری را به عنوان خاتمه دهنده دعوا مشخص کرد. این موضوع به توافق طرفین بستگی دارد.

در نمونه قرارداد کارگزاری مالی ، اگر داوری به عنوان مرجع حل اختلاف تعیین شود، بهتر است طرفین، شخصی را به عنوان داور انتخاب کنند که آن فرد از دانش و اطلاعات کافی در زمینه کارگزاری برخوردار باشد. در اینصورت حل اختلاف در داوری سریع‌تر به انجام می‌رسد و می‌تواند بین طرفین، یک توافق جامع به وجود بیاورد. به خاطر داشته باشید که در نمونه قرارداد کارگزاری تأمین مالی ، مدت داوری مشخص شود. برای مثال مشخص شود که طرفین از زمانی که اختلاف ایجاد شد تا یک ماه باید به داوری مراجعه کنند و بعد این‌ که داور تا یک ماه وقت دارد که اختلاف را حل کند یا تصمیم نهایی بگیرد.

امضای قرارداد کارگزاری مالی

نمونه قرارداد کارگزاری مالی در دو نسخه تنظیم می‌شود و تعداد نسخه‌ها نوشته می‌شود و در نهایت امضا خواهد شد و در اختیار طرفین قرار می‌گیرد.

البته توصیه می‌کنیم در سه نسخه تنظیم شود و یک نسخه برای زمان اختلاف، به مرجع حل اختلاف تقدیم شود. نسخه سوم را می‌توانید با توافق یکدیگر، نزد یکی از طرفین نگه دارید. این مساله نیز باید در نظر باشد که تمام نسخه‌های موجود از این قرارداد، باید متحد الشکل و دارای یک محتوای یکسان باشند.

تمام نسخه‌های قرارداد نیز باید توسط طرفین یا نمایندگان قانونی آن‌ها امضا شوند. پیشنهاد می‌کنیم اگر قرارداد شما بیشتر از یک صفحه است، تمام صفحات آن توسط کارگزار و کارفرما امضا شود.

پیشنهاد ما

می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد کارگزاری مالی خود را به ما بسپارید. برای این منظور، به صفحه تنظیم قرارداد بروید و درخواست خود را در بخش مربوطه ثبت کنید.

همچنین این امکان را دارید که برای گفتگو درباره نکات قانونی و حقوقی این قرارداد، با مشاوران مجرب تیم رکلا گفتگو کنید. این خدمات را می‌توانید از بخش مشاوره حقوقی تلفنی رکلا دریافت کنید.

دکتر ساجده اکبرپور
خانم «دکتر ساجده اکبرپور» فارغ التحصیل رشته حقوق خصوصی در مقطع دکترا است و در تالیف مباحث حقوقی - قراردادی رکلا، نقش مستقیمی داشته است. علاقه دکتر اکبرپور به نگارش مقالات، زمینه ساز تالیف مقالات مهمی در وب سایت حقوقی رکلا شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات