قرارداد شراکت در مشاور املاک و آموزش نکات مشارکت نامه املاک

-
بروزرسانی:1401/07/21
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت در مشاور املاک

قرارداد شراکت در مشاور املاک یکی دیگر از انواع قرارداد مشارکت مدنی است.

در زمان اوقات فراغت ترجیح می‌دهم وقت خود را در کنار دوستانم بگذرانم. دیدار با آقای احمدی در یک فرصت مناسب برای من بسیار دلنشین بود. بگذارید یک خاطره را در این مورد برای شما بازگو کنم.

دیدار با آقای احمدی!

امروز وقت قرار با دوست قدیمی‌ام آقای احمدی بود. شنیده بودم که به تازگی بنا به دلایلی از مشاور املاکی خارج شده است و بیکار می‌باشد. بنابراین در همین حرفه‌ای که تجربه دارد، به دنبال کار می‌باشد.

آن روز که آقای احمدی را دیدم باهم صحبت‌های زیادی کردیم. در قسمتی از حرف‌های آقای احمدی متوجه شدم که به دنبال فردی است که مغازه‌ای داشته باشد و بتواند با او شریک شود.

آقای محمدی سرمایه دار بود!

فردا صبح یک وقت مشاوره با آقای محمدی داشتم. آقای محمدی زمین و مغازه‌هایی داشت که با آن‌ها شراکت کاری انجام می‌داد. او در تمام شراکت‌هایش از من در رابطه با نمونه قرارداد‌ها کمک گرفته بود.

آقای محمدی در اواخر صحبت‌هایش از مغازه‌ای که خالی مانده بود حرف زد. در ادامه صحبت‌هایش اشاره کرد که به دنبال شخصی است که با تجربه و کاربلد باشد. من جریان با تجربه بودن آقای احمدی را برای او بازگو کردم. آقای محمدی مشتاق بود که با آقای احمدی آشنا شود و هر چه سریع تر اقدام به کار کنند.

تصمیم به شراکت گرفتند!

عصر همان روز با آقای احمدی تماس گرفتم و جریان را برای او نیزتعریف کردم و با آن‌ها قرار ملاقات گذاشتم.

زمان ملاقات فرا رسید. آقای محمدی از دوست خوبم (آقای احمدی) خواست که برای او در رابطه با کار مشاور املاک، توضیحاتی بدهد.

آقای احمدی شروع به صحبت کرد.

اولین قدم برای راه اندازی یک مشاور املاک

برای شروع کار مشاور املاک، نیاز به دریافت مجوز و پروانه کسب دارند. مشاورین املاک، دارای صنف مربوط به خود است که مجوز را از آنجا دریافت می‌کنند.

هر مشاور املاکی به پروانه تخصصی مشاوران املاک، ثبت نام پروانه کسب املاک و مدارک پروانه کسب املاک نیاز دارد.

متقاضی پروانه کسب باید به سامانه اصناف مراجعه کند. پس از ثبت تقاضا، کد رهگیری دریافت خواهد شد.

متقاضی باید مدارک مورد نیاز برای صدور پروانه کسب را ظرف سه روز به سامانه اصناف ارسال کند.

مجهز بودن به داده‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای نیز از امتیازات مشاور درجه یک محسوب می‌شود.

برای دریافت جواز، سن 18 سال تمام و یا بیشتر ملاک است.

جواز کسب موقت به مدت یک سال و جواز کسب دائم به مدت 5 سال اعتبار دارد.

قرارداد شراکت در مشاور املاک

نمونه قرارداد شراکت در مشاور املاک

پس از پایان صحبت‌های آقای احمدی، تقریباً هر دو موافق با شروع شراکت بودند. به آن‌ها پیشنهاد دادم که قراردادی با یکدیگر بنویسند و در آن، میزان سرمایه گذاری و مسئولیت و تعهد‌های خود را ذکر کنند. پیشنهاد من را پذیرفتند و قرار بر این شد که برای آگاهی کامل‌تر از نمونه قرارداد مشارکت در مشاور املاک ، یک زمان دیگر به رکلا بیایند تا من برای آن‌ها توضیحات لازم را بدهم. روز دیگری را مشخص کردیم تا در رابطه با نمونه قرارداد مشارکت در دفتر املاک صحبت کنیم.

نحوه نوشتن متن قرارداد شراکت در مشاور املاک

روز ملاقات فرا رسید. برای بار دوم، سعادت میزبانی از آقای محمدی در کنار آقای احمدی، نصیبم شد.

هر دو منتظر صحبت‌های من بودند. تصمیم داشتم از ابتدا شروع کنم و تمام توضیحات لازم در مورد نمونه قرارداد مشارکت در بنگاه املاک را با آن‌ها در میان بگذارم.

شروع به صحبت کردم:

ماده 10 قانون مدنی می‌گوید طرفین قرارداد، می‌توانند آزادانه با هر تعهد و مسئولیت و شروطی که می‌خواهند قرارداد تنظیم کنند. البته به شرط اینکه خلاف مقررات قانون و شرع نباشد.

بگذارید کمی ساده‌تر، بخش‌های قرارداد را با هم مرور کنیم:

عنوان متن قرارداد شراکت در مشاور املاک

ابتدا باید عنوانی برای متن قرارداد شراکت در دفتر املاک انتخاب شود. نگاهی به آن‌ها انداختم و گفتم: پیشنهاد من برای شما قرارداد شراکت در مشاور املاک است.

مشخصات طرفین

به آن‌ها گفتم که باید مشخصاتشان بطور دقیق در متن قرارداد نوشته شود. به طور مثال، آقای احمدی باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، نشانی دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس خود را ثبت کند. آقای محمدی هم باید مشخصات کامل خود را در قرارداد بنویسد. به واسطه درج این اطلاعات و امضا شدن قرارداد توسط هر دو طرف، آقای احمدی و محمدی در اصطلاح حقوقی، طرفین قرارداد هستند. یعنی با امضای شراکت نامه، نسبت به آن تعهداتی را به عهده دارند و آثار این توافق به آن‌ها مربوط می‌شود. بنابراین، اگر اختلاف یا شکایتی نیز توسط هر کدام از طرفین نسبت به یکدیگر مطرح شود، طرف دیگر باید برای پاسخگویی مراجعه کند.

همچنین اگر شخص ثالثی از مشاور املاک شکایت داشته باشد، هر دو طرف این قرارداد، نسبت به تخلفات مشاور املاک پاسخگو خواهند بود. به همین دلایل است که تاکید می‌کنیم اطلاعات و مشخصات طرفین به دقت و به صورت کامل در متن قرارداد شراکت ثبت شود تا ابهامی در شناسایی طرفین وجود نداشته باشد.

موضوع قرارداد شراکت در مشاور املاک

حالا نوبت به موضوع شراکت نامه املاک می‌رسد. در اینجا باید در رابطه با شراکت کاری خود بحث کنید. یعنی می‌گویید که قرارداد حاضر در رابطه با مشارکت نامه املاک است. سرمایه این شراکت را آقای محمدی متقبل شده ودر مقابل، آقای احمدی فردی با تجربه و دارای مدارک مربوط به مشاور املاک است.

مکان و زمان اجرای قرارداد

باید نشانی مکانی که قرار است مشارکت نامه املاک در آنجا انجام شود و زمان شروع و اتمام کار، در قرارداد بیاید. بدین معنی که باید نشانی دقیق مغازه آقای محمدی و همچنین زمان دقیق شروع به انجام و تاریخ پایان شراکت نامه املاک مشخص شود.

میزان سرمایه گذاری طرفین!

حالا میزان سرمایه‌های مادی و معنوی طرفین مشخص می‌شود و جزئیات آن در قرارداد شراکت در دفتر املاک نوشته خواهد شد. برای مثال، آورده مادی آقای محمدی مانند مغازه و آورده‌های معنوی آقای احمدی که شامل تجربیات و مدرک لازم مشاور املاک است، در این بخش با جزئیات کامل نوشته می‌شود.

سهم و درصد طرفین قرارداد شراکت در مشاور املاک

در این قسمت، باید سهم هریک از شرکا مشخص شود. باید سهم و درصد هرکدام از طرفین قبل از امضای مشارکت نامه املاک تعیین شده باشد. مشخص شدن میزان سهم، بستگی به توافق طرفین با یکدیگر دارد.

این مطلب را برای آقای احمدی و آقای محمدی بازگو کردم که باید با یکدیگر در مورد میزان سهم به توافق برسند. باید مشخص شود که هرکدام از طرفین، چه سهمی از شراکت دارند.

سود و زیان در شراکت نامه املاک

شرکا با توجه به سهم خود، در سود مشارکت سهیم خواهند شد. در مورد زیان هم به همین شکل است و شرکا براساس میزان سهام خود، در پرداخت زیان شراکت سهیم خواهند شد.

تعهدات و مسئولیت‌ها در قرارداد شراکت در مشاور املاک

در بخش پایانی، تعهدات و مسئولیت‌های طرفین نسبت به یکدیگر و نسبت به شراکت نوشته می‌شود. همچنین اگر هر کدام از طرفین شروطی داشته باشند می‌توانند در این قسمت بنویسند. هنگامی که طرفین قرارداد را امضا کنند، ملزم به رعایت تمام تعهدات و مسئولیت‌های نوشته شده در قرارداد هستند. اگر هریک از طرفین به تعهدات و مسئولیت‌های خود عمل نکنند، قرارداد شراکت در دفتر املاک فسخ می‌شود و شخص مقابل می‌تواند خسارت مطالبه کند.

عوامل فسخ قرارداد شراکت در مشاور املاک

در اینجا لازم است مواردی که باعث فسخ قرارداد می‌شود ذکر شود. دلایلی مانند وجود اختلاف غیر قابل حل میان طرفین، خیانت در شراکت، رعایت نکردن تعهدات و مسئولیت‌ها و… موجب فسخ قرارداد می‌شود.

تقریباً تمام مباحث قرارداد شراکت را برای دوستان بازگو کردم. آقای احمدی از من درخواست کردند که قرارداد مشارکت در مشاور املاک برای آن‌ها توسط ما تنظیم شود و ظرف سه روز کاری، قرارداد را برای آن‌ها بنویسیم و از طریق ایمیل ارسال شود.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رُکلا، قرارداد مشارکت مدنی را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد شراکت در مشاور املاک را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد یا مشاوره حقوقی تلفنی روی هریک از لینک‌های قبل بزنید.

قرارداد شراکت در مشاور املاک

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مشارکت در مشاور املاک
دانلود قرارداد
ملیکا اسماعیلی
«ملیکا» از فارغ التحصیلان رشته حقوق و به مباحث مرتبط با قراردادها و سایر امور حقوقی، علاقه مند است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
سید حسین قندریز
thumb_up_alt
یک دفتر املاک میخوام دایر کنم. جواز و مغازه از من و می‌خوام با فردی شراکت کنم. (تجربه و تخصص از اون) سود هم به صورت مساوی ۵۰ درصد من ۵۰ درصد اون شخص.
17:09
10 مرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در این مورد باید قرارداد شراکت در مشاور املاک تنظیم شود. یا از میان نمونه قراردادهای تنظیم شده، این قرارداد را به صورت نمونه دریافت کنید یا درخواست تنظیم قرارداد بدهید تا با شما تماس بگیریم. در خدمت شما هستیم.
18:21
11 مرداد 1400
account_circle
مسعود قریشوندی
thumb_up_alt
سلام وقت بخیر من مجوز مشاور املاک دارم با تجربه‌ای ۲۰ ساله و یکی از دوستان دارای مغازه هستن می‌خواهیم با هم کار کنیم بصورت شراکتی یک قرارداد می‌خواستم بین ما تنظیم بشه که حداقل ۲ سال با هم کار کنیم و ترسم از این هست که مغاره رو جا بندازم بعد از ۶ ماه یا یکسال یادش بیاد بخواد مجوز بگیره و شراکت رو بهم بزنه ممنون میشم راهنمایم کنید یا اینکه یک قرارداد بین ما تنظیم شود مچکرم.
10:52
07 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. همکارانم با شما تماس خواهند داشت. اما در پاسخ به سوال شما و به صورت کلی، در خصوص چنین مواردی، تعیین شرایط دقیق فسخ قرارداد از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. دغدغه شما از این طریق، رفع می‌شود.
10:53
08 اردیبهشت 1401