نکات مهم متن قرارداد مشارکت مالی (شراکتنامه مالی) را جزئی‌تر بشناسید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/25
زمان مطالعه: 14 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت مالی

قرارداد مشارکت مالی ، از پر استفاده‌ترین قراردادها در حوزه کسب وکار است. شراکتنامه مالی می‌تواند میان دو نفر، سه نفر یا بیشتر نوشته شود. این قبیل شراکت‌ها زمانی ایجاد می‌شود که دو نفر یا بیشتر تمایل دارند در زمینه مشترکی و برای هدف مشترکی، همکاری و شراکت داشته باشند. در اصطلاح، تفاهم نامه‌ای میان آن‌ها شکل می‌گیرد که موضوع آن، درباره شراکت مالی و کار است. البته این مساله به این معنی نیست که همه قراردا‌های مشارکت، صرفاً دارای جنبه مالی هستند. بلکه می‌تواند سرمایه غیر نقدی، همچون تجربه، علم و دانش را هم در بر بگیرد.

قانون مدنی نیز در زمینه مشارکت و قراردادهای مشارکت مدنی در ماده 571 توضیح می‌دهد و می‌گوید: شراکت به معنی ‎در آمیختن سهم الشرکه نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، بنحو مشاع، بمنظور انتفاع، طبق قرارداد است.

همچنین در ماده 10 قانون مدنی آمده است که به شرط رعایت قانون، شراکت‌ها و قراردادها جایز و موجه هستند. با توجه به این دو ماده، به راحتی می‌شود شراکتنامه مالی تنظیم کرد و وارد بازار کسب و کار شد.

ضرورت رعایت جوانب قانونی

یکی از همراهان و دوستان رکلا، خانم محمدی است. خانم محمدی در زمینه مشاوره شغلی فعالیت می‌کنند. افراد بسیاری را دیده‌ام که با مراجعه به خانم محمدی، هدف و انگیزه پیدا کرده‌اند و توانسته‌اند ذهن خود را نظم دهند. مشاوره با خانم محمدی به آن‌ها کمک کرده است که بتوانند استعداد و توانایی خود را بهتر بشناسند، شرایط را بهتر در نظر بگیرند و برای آینده شغلی و پیشرفت شغلی و مالی خود، بهترین تصمیم را اخذ کنند. خانم محمدی علاوه بر محبتی که به رکلا و تیم مشاوران حقوقی ما دارند، می‌گویند که دوست دارند ذهن مراجعانشان را درباره امور حقوقی کسب و کار بازتر کنند.

ایشان می‌گویند که در بسیاری از مراجعانی که داشته‌اند و در بسیاری از مکالماتشان، متوجه شده‌اند که توجه به امور حقوقی و قراردادها و رعایت الزامات حقوقی کسب و کار، باعث پیشرفت روزافزون مراجعانشان شده است و متاسفانه، بی توجهی به این مسائل برای بعضی افراد، ضرر و خسارت‌ مالی فراوانی به همراه داشته است. همین مساله باعث شده است که خانم محمدی در جلسات مشاوره‌شان، همیشه از لزوم رعایت امور حقوقی و قانونی کسب و کار صحبت کنند.

آقای حیدری سرمایه کافی نداشت!

یکی از افرادی که از طریق خانم محمدی با تیم رکلا آشنا شده است، آقای حیدری می‌باشد. آقای حیدری بعد از شکست مالی چند سال پیششان، برای دومین بار، سرمایه‌ای جمع کردند و قصد داشتند که در کاری سرمایه گذاری کنند تا بازده بیشتر و درآمد بیشتری برایشان داشته باشد. آقای حیدری بعد از صحبت‌ با خانم محمدی، به این جمع بندی و نتیجه رسیده‌اند که به دلیل سابقه کاری که چندین سال پیش داشتند، در زمینه پرورش ماهی تجربه و توانایی خوبی دارند و علاوه بر این، به این کار نیز بسیار علاقه‌مندند. مساله‌ای که وجود دارد این است که سرمایه‌شان برای راه اندازی پرورش ماهی کافی نیست و به تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

آقای کاظمی وارد شراکت شد!

خانم محمدی به ایشان پیشنهاد می‌کند که می‌توانند علاقه خود را با کمک یک شراکتنامه مالی و کاری دنبال کنند. آقای حیدری بعد از جست‌ و جو و مذاکره‌هایی که با افراد مختلف داشته‌اند، تا حدودی با آقای کاظمی به توافق می‌رسند اما هر دوی آن‌ها در زمینه شراکتنامه مالی ، اطلاعات زیادی نداشتند و چیزی درباره نمونه قرارداد شراکت مالی بین دو نفر نمی‌دانستند. به همین دلیل، تصمیم می‌گیرند برای مشاوره و آشنایی بیشتر با نمونه قرارداد شراکت مالی بین دو نفر و به طور کلی شراکتنامه مالی به رکلا مراجعه کنند.

نمونه قرارداد مشارکت مالی ، مرحله اول این شراکت!

به خاطر می‌آورم روزی که آقای کاظمی و حیدری به رکلا مراجعه کردند، گفتند که می‌خواهند درباره نمونه قرارداد مشارکت مالی اطلاعاتی کسب کنند. همچنین برایمان درباره سابقه کاریشان و صحبت‌هایشان با خانم محمدی گفتند. هر دو برای این شراکتنامه مالی مشتاق بودند و در عین حال مضطرب هم بودند و سوالات زیادی داشتند. به آن‌ها این اطمینان خاطر را دادم که حتماً به طور کامل درباره نمونه قرارداد مشارکت مالی ، نمونه قرارداد شراکت مالی بین دو نفر و به طور کلی درباره شراکتنامه مالی صحبت خواهیم کرد و اگر تمایل داشته باشند می‌توانیم فرم قرارداد مشارکت مالی را بررسی کنیم و درباره نحوه نوشتن متن قرارداد مشارکت مالی صحبت کنیم.

نمونه قرارداد شراکت مالی بین دو نفر چیست؟

برای آقای حیدری و کاظمی توضیح دادم که قرارداد شراکت مالی یا شراکتنامه مالی نوعی از قرارداد است که افراد برای سرمایه گذاری مالی از آن استفاده می‌کنند. در واقع، این قبیل شراکت‌ها سرمایه گذاری محسوب می‌شوند. شراکتنامه مالی و تنظیم قرارداد شراکت هیچ منع قانونی ندارد و ماده 571 قانون مدنی اجازه تنظیم این قبیل شراکت‌ نامه‌ها را داده است. نمونه قرارداد مشارکت مالی ، سندی است که با توجه به قانون مدنی تنظیم می‌شود و در آن، دو یا چند شخص، در زمینه مشخصی به تفاهم کاری می‌رسند و پیمان مالی و کاری می‌بندند. این قرارداد، شامل بخش‌ها و ماده‌هایی است که در آن، درباره موضوع قرارداد، مدت و زمان قرارداد، میزان دقیق آورده هریک از شرکا، میزان سهم هر یک از شرکا، میزان برخورداری از سود و زیان شراکت و همچنین شرایط فسخ قرارداد و نحوه شکایت از شریک کاری، به دقت توضیح داده شده است.

انواع نمونه قرارداد مشارکت مالی

شراکت نامه مالی ، تفاهم و توافقی است که میان دو نفر که می‌خواهند سرمایه‌شان را برای هدف و کار مشترکی روی هم بگذارند، نوشته می‌شود و به امضای آن‌ها می‌رسد. امروزه بازار کسب و کار شاهد انواع مختلفی از نمونه قرارداد شراکت مالی بین دو نفر یا بیشتر است. این شراکتنامه مالی می‌تواند در هر زمینه‌ای باشد. برای مثال می‌تواند در زمینه شراکت مالی مغازه، شراکت مالی و همکاری در آرایشگاه، مشارکت مالی در موسسه آموزشی، مشارکت مالی در صادرات، شراکت مالی در رستوران، شراکت مالی در میوه فروشی، مشارکت مالی در وب سایت و غیره باشد. زمینه مشارکت‌های مالی بسیار گسترده و متنوع است و بسیاری از مشاغل و کارخانه‌های تولیدی بزرگ براساس مشارکت مالی برپا شده‌اند.

مزایای شراکتنامه مالی چیست؟

در بازار کسب و کار امروز، بسیاری از کارها و مشاغل پر درآمدی که وجود دارند می‌توانند سود و درآمد بسیار خوبی را برای اشخاص به وجود بیاورند. همچنین می‌توانند به چرخه اقتصادی و اشتغال زایی نیز کمک بزرگی کنند. کسب و کار امروز، به سمت بخش خصوصی کشیده‌ شده است و افرادی که سرمایه کافی برای شروع به کار را دارند می‌توانند از این سرمایه گذاری مالی، سود قابل توجهی کسب کنند. بدیهی است که داشتن سرمایه مالی به میزان قابل توجه، برای همه افراد مقدور نیست.

اما آیا باید به دلیل نداشتن سرمایه، از کار و فعالیت دست کشید؟ خیر! برای هر مسئله‌ای راهکاری وجود دارد و راهکار این مساله، مشارکت مدنی است. شراکتنامه مالی ، کار را برای بسیاری از اشخاص که به تنهایی نمی‌توانستند ایده‌ها و کارهای مورد نظر خود را دنبال کنند، ساده کرده است و راهکار مناسبی ارائه می‌کند. همچنین بعضی مشاغل به غیر از مساله مالی، به کمک، تجربه و توانایی بیش از یک شخص نیاز دارند. شراکتنامه مالی این امکان را فراهم می‌کند که اشخاص در نحوه کار و تمام جزئیات آن شریک شوند و بتوانند از تجربه‌ها، توانایی‌ها و دانش یکدیگر استفاده کنند و در کار، مکمل یکدیگر باشند.

نحوه نوشتن متن قرارداد مشارکت مالی چگونه است؟

آقای حیدری و کاظمی که تا اینجا به صحبت‌هایم گوش داده‌ بودند، حرف‌هایم را تایید کردند و گفتند که خودشان بسیار مشتاق این شراکت هستند. ولی به دلیل اطلاعات کمی که داشتند درباره آن مضطرب و نگران بودند، اما الان با صحبت‌هایی که داشتیم در این تصمیم مصمم‌تر هستند و تا حدودی مطمئن شده‌اند که کار خوبی را انجام خواهند داد.

آقای حیدری گفتند که بسیار مشتاق‌اند که درباره فرم قرارداد مشارکت مالی و نحوه نوشتن متن قرارداد مشارکت مالی ، اطلاعاتی کسب کنند. گفتم که حتما برایشان توضیح خواهم داد و به نظر من هم بسیار خوب است که قبل از نوشتن قرارداد و امضای آن، به خوبی درباره محتویات قرارداد و امور حقوقی مربوط به آن آگاهی داشته باشید.

عنوان

برایشان توضیح دادم که عنوان قرارداد، در حقیقت محتوای کلی قرارداد شما را مشخص می‌کند. این عبارت کوتاه که در بالای قرارداد نوشته می‌شود، مشخص می‌کند که می‌خواهیم درباره چه چیزی صحبت کنیم. عنوان قرارداد مورد نظر شما «قرارداد مشارکت مالی پرورش ماهی» است. این عنوان، هم درباره شراکت مالی شما توضیح می‌دهد و هم مشخص می‌کند که زمینه فعالیت شما در زمینه پرورش ماهی است.

مشخصات شرکاء در نمونه قرارداد شراکت مالی بین دو نفر

شما به عنوان افرادی که تصمیم به همکاری گرفته‌اید، با امضای قرارداد، پیمان نامه‌ای تنظیم کرده‌اید که نوعی سند قانونی محسوب می‌شود. به همین دلیل لازم است که تمامی جوانب قانونی نیز در آن رعایت شود. لازم است که قانون بداند چه افرادی در این شراکتنامه مالی حضور دارند. این تشخیص هویت، با اطلاعاتی که در بخش اطلاعات و مشخصات قرارداد نوشته می‌شود، انجام می‌شود. اگر اشخاص حاضر در قرارداد، مانند شما، افراد حقیقی باشند، لازم است که اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس آن‌ها در متن قرارداد مشارکت مالی نوشته شود و اگر شریک‌های مالی، اشخاص حقوقی باشند باید اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در قرارداد نوشته شود.

به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که مربوط به بخش مشخصات طرفین قرارداد مشارکت مدنی رکلا است توجه کنید.

قرارداد مشارکت مالی

سرمایه و آورده‌ شرکا در فرم قرارداد مشارکت مالی

از مسائل بسیار مهم، آورده‌ها و سرمایه شریک‌های مالی است. لازم است که در بخشی از قرارداد، با دقت و با مستندات، سرمایه‌ها و آورده‌های هر شریک نوشته شود. اشاره به میزان سرمایه و آورده هر شریک، به مشخص کردن سهم هر یک از آن‌ها و میزان مشارکتشان در سود و زیان قرارداد کمک می‌کند. با اینکه در اغلب مشارکت‌های مالی، سرمایه از نوع سرمایه نقدی است اما نمی‌توانیم با صراحت، سرمایه و آورده شرکا را صرفا سرمایه نقدی لحاظ کنیم. شرکا می‌توانند با توجه به شرایط شراکت و توافقات خود، سرمایه‌ها و آورده‌های مالی و غیر مالی داشته باشند. برای مثال، انواع مجوز، پروانه، تخصص، مهارت، ملک و سایر تجهیزات و دستگاه‌ها نیز می‌توانند آورده و سرمایه باشند که باید در متن قرارداد به آن‌ها اشاره کرد.

سهم هر یک از شرکا

لازم است که سهم و درصد شراکت هر کدام از شرکا در قرارداد مشخص شود. در حقیقت این میزان سهم است که مشخص می‌کند چه میزانی از درآمد و سود حاصل از کار به طرفین تعلق می‌گیرد یا در صورت بروز خسارت و زیان، چه درصدی از این خسارت به‌ عهده طرفین است. معمولاً در قراردادهای مشارکت مالی بین دو نفر، آورده‌های طرفین به اندازه‌ای است که سهم و میزان سود و خسارت بین دو طرف قرارداد برابر و یکسان می‌باشد، ولی هیچ منعی برای تغییر میزان این سهم وجود ندارد.

ممکن است شراکت میان چند شخص با درصدهای متفاوت برقرار شود یا حتی ممکن است در قراردادهای شراکت مالی دو نفره نیز، میزان آورده‌ها مساوی نباشد و باعث شود که میزان سهم یک شریک از دیگری بیشتر باشد. لازم به یادآوری است که این میزان مشخص شده از سهم، در تمام جنبه‌های قرارداد تاثیر می‌گذارد. برای مثال، کسی که سهم بیشتری دارد، در زمان ورود خسارت نیز، مسئولیت بیشتری خواهد داشت.

برای مثال، به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید.

متن قرارداد مشارکت مالی

وظایف شرکا در نمونه قرارداد مشارکت مالی

تمام وظایف، تعهدات و مسئولیت‌هایی که هریک از شرکا نسبت به یکدیگر و نسبت به قرارداد دارند، در این بخش نوشته می‌شود. کلیه مسئولیت‌ها و کارهایی که هر شریک به‌ عهده می‌گیرد، وظایفی است که باید به آن‌ها متعهد بماند و الزام به اجرای آن‌ها دارد. معمولاً در قراردادهای مشارکت مالی، اکثر وظایف، متقابل است. یعنی طرفین همزمان یک مجموعه از وظایف و مسئولیت‌ها را به‌ عهده دارند. اگر هر شریک، شرط خاصی برای شروع به کار داشته باشد، می‌تواند در این بخش از قرارداد ذکر کند. شریک دیگر می‌تواند تصمیم بگیرد که می‌پذیرد یا نه! در نهایت اگر قرارداد به امضا برسد، تمامی موارد و ماده‌های نوشته شده در این بخش الزامی و اجباری است. هرگونه کوتاهی در این زمینه می‌تواند قرارداد مشارکت مالی را با چالش روبه‌رو کند.

فسخ قرارداد در شراکتنامه مالی

مانند سایر قراردادها در شراکتنامه مالی نیز، هرگونه عدم وفای به عهد و بی‌اخلاقی و خیانت کاری در انجام قرارداد، می‌تواند موجب فسخ آن شود. همچنین طرفین می‌توانند سایر انتظاراتی که از یکدیگر دارند را نیز، در این بخش از قرارداد ذکر کنند. مساله مهم دیگری که در زمینه شراکتنامه مالی مورد توجه افراد است، بحث فوت شریک است. معمولاً فوت شریک در مشارکت مدنی موجب اتمام قرارداد نمی‌شود و وراث متوفی به عنوان قائم مقامان ایشان محسوب می‌شوند. این مساله در مواردی که شرکت بزرگی شکل گرفته باشد، اهمیت زیادی دارد.

حل و فصل اختلافات در شراکتنامه مالی

شما می‌توانید مرجعی برای حل اختلافات احتمالی خود انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود که اگر زمانی، اختلاف یا شکایتی میان طرفین ایجاد شد، با صرف زمان و هزینه کم حل و فصل شود.

توضیحاتم درباره نمونه قرارداد مشارکت مالی را برای آقایان حیدری و کاظمی تمام کردم. آن‌ها تشکر کردند و گفتند که اطلاعاتی خوبی کسب کرده‌اند. آقای حیدری گفتند که با توجه به توضیحاتم متوجه شده‌اند که نوشتن نمونه قرارداد مشارکت مالی دارای پیچیدگی‌های فراوانی است. ایشان گفتند که تمایل دارند تنظیم قرارداد شراکت کاریشان را به ما بسپارند. تشکر کردم و گفتم که مشاوران حقوقی ما حتما قرارداد مناسبی را در اختیارشان قرار خواهند داد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قرارداد مشارکت مدنی را تنظیم کرده است. شما می‌توانید این نمونه قرارداد را در بخش نمونه‌ قراردادهای موجود در سایت مشاهده و تهیه کنید. از طرف دیگر، اگر شرایط ویژه‌ای دارید نیز، به شما خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را پیشنهاد می‌کنیم.

از دیگر خدماتی که می‌تواند برای شما کاربردی باشد، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. این سرویس به شما امکان می‌دهد که در سریع‌ترین زمان با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب ارتباط بگیرید و درباره موضوعی که در نظر دارید، با آن‌ها گفتگو کنید و راهنمایی بگیرید.

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

آماده‌اید این قرارداد حرفه‌ای را دریافت کنید؟ کافیست روی تصویر زیر بزنید!

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دانلود نمونه قرارداد مشارکت مدنی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات