نمونه قرارداد ساخت استخر و مهم‌ترین نکات نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت استخر چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/01
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ساخت استخر

قرارداد ساخت استخر ، یک قرارداد پیمانکاری است که در آن ساخت و احداث استخر به پیمانکار سپرده می‌شود. ساخت استخر برای مجتمع‌های ورزشی یا در باغ و ویلاهای شخصی انجام می‌شود. مجتمع‌های ورزشی با احداث استخر به جنبه درآمد زایی آن می‌اندیشند و از این طریق به قشر زیادی از افراد جامعه خدمات تفریحی ارائه می‌دهند. قرارداد شراکت احداث مجموعه ورزشی قراردادی پر هزینه‌ است که برای اجرایی شدن آن نیاز به سرمایه نقدی زیادی دارید. از طرف دیگر به دلیل شرایط مناسبی که برای درآمد زایی ایجاد می‌کند، سرمایه گذاران زیادی تمایل دارند در این پروژه شراکت کنند و سرمایه خود را برای این کار هزینه کنند. گاهی ساخت و ساز استخر نیازمند انجام مراحل مختلفی است که از عهده یک پیمانکار بر نمی‌آید. به همین دلیل است که بخش‌هایی از این پروژه را با استفاده از قراردادهای پیمانکاری دست دوم، به پیمانکاران دیگر واگذار می‌کنند.

استخر‌ها هم محلی برای تفریح هستند و هم به عنوان زیباسازی ویلاها و باغ‌های شخصی ساخته می‌شوند. علاوه براین، با افزایش متدهای درمانی که روش آب درمانی را پیشنهاد می‌کنند استخرها به محلی برای مرجعه بسیاری از اشخاص تبدیل شده است که هدف درمان را دنبال می‌کنند. استخرها با ارائه خدمات تفریحی، آموزش‌ انواع شنا و موارد دیگر درآمد قابل توجهی دارند که همین مساله بسیار مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است.

نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت استخر

نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت استخر یک متن معتبر و حقوقی است که به عنوان یک سند قانونی برای اثبات همکاری میان کارفرما و پیمانکار تنظیم می‌شود. براساس این قرارداد عملیات ساخت استخر به پیمانکار سپرده می‌شود و پیمانکار موظف است که براساس مدت تعیین شده موضوع قرارداد را اجرا کند و استخر را به کارفرما تحویل دهد. متن قرارداد حاوی اطلاعاتی درباره مشخصات طرفین، موضوع قرارداد، مدت زمان لازم برای ساخت استخر، مبلغ حق الزحمه پیمانکار، تعهدات و وظایف طرفین، اسناد و مدارک، نقشه ساخت استخر، شروط فسخ قرارداد، خسارت دیرکرد، ضمانت‌ها و مسائل مهم دیگر است. به طور کلی هر چیزی که در رابطه میان کارفرما و پیمانکار دارای اهمیت است، در متن قرارداد نوشته می‌شود.

قرارداد ساخت استخر از نگاه قانون

قرارداد ساخت استخر با توجه به قانون مدنی و ماده 190 و 10 این قانون تنظیم می‌شود. قانون مدنی در این دو ماده به این مساله تاکید دارد که اگر شرایط صحت قرارداد مانند قصد و رضایت داشتن، اهلیت طرفین، مشروعیت و معین بودن موضوع قرارداد تایید شده باشد، یا رعایت قانون تنظیم هر قراردادی صحیح و معتبر است. از طرف دیگر نامعین بودن قرارداد پیمانکاری موجب شده است که محدودیتی برای تنظیم آن وجود نداشته باشد. قانون مدنی شروط و قواعد خاصی را برای پیمانکاری در نظر نگرفته است و تنها مساله دارای اهمیت، رعایت قانون است.

هرچند نامعین بودن قرارداد پیمانکاری موجب شده است که طرفین بتوانند بدون محدودیت درباره محتوای قرارداد با یکدیگر توافق کنند، اما همین مساله ممکن است موجب اختلافات و بروز مشکل شود. به همین دلیل بسیار پیشنهاد می‌شود که پیش از تنظیم قرارداد از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید. مشاوره حقوقی با پیمانکار ساخت استخر باعث می‌شود که با آگاهی و دانش بیشتری برای تنظیم قرارداد حاضر شوید. آگاهی شما در زمینه بخش‌های محتلف قرارداد باعث می‌شود که به شروط و وظایف تعیین شده با دقت بیشتری توجه کنید و با ریسک کمتری قرارداد ساخت استخر را امضا کنید.

نحوه نوشتن متن قرارداد ساخت استخر

نحوه نوشتن قرارداد ساخت استخر اهمیت زیادی دارد. طرفین قرارداد موظف هستند که براساس مطالبی که در متن قرارداد نوشته می‌شود عمل کنند. بنابراین لازم است به نحوه نوشتن محتوای قرارداد بسیار توجه شود. در ادامه مطلب درباره محتوای این قرارداد توضیح می‌دهیم و بخش‌های مختلف آن را بررسی می‌کنیم.

عنوان قرارداد

در قراردادها، چه مشارکت، چه پیمانکاری یا هر نوع دیگر، اولین چیزی که نوشته می‌شود، عنوان قرارداد است. عنوان قرارداد به طور مختصر و کلی درباره محتوای قرارداد صحبت می‌کند. عنوان مشخص می‌کند که قرارداد درباره چه چیزی است و طرفین برای انجام چه کاری با هم همکاری می‌کنند.

نمونه قرارداد ساخت استخر

اطلاعات و مشخصات طرفین در نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت استخر

در این بخش از قرارداد، اطلاعات طرفین نوشته می‌شود. مشخصات هر کدام از طرفین در متن قرارداد نوشته می‌شود. معرفی شخص حقیقی با اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس انجام می‌شود. شخص حقوقی نیز با اطلاعاتی مانند نام تجاری، شماره پروانه، شماره ثبت، مجوزهای مربوطه، شماره تماس، آدرس دقیق محل شرکت، نام نماینده یا مدیر عامل که برای امضای قرارداد حضور دارد، و مشخصات هویتی نماینده معرفی می‌شود. فرقی نمی‌کند که حاضرین در قرارداد اشخاص حقیقی باشند یا حقوقی، نوشتن اطلاعات و مشخصات آن‌ها از ضروری‌ترین مطالبی است که در متن قرارداد نوشته می‌شود. این بند به نوعی مشخص می‌کند که چه کسانی مسئولیت قرارداد پیش رو را بر عهده دارند و در زمان بروز اختلاف و مشکل چه کسانی باید جوابگو باشند.

نمونه قرارداد ساخت استخر

موضوع

بعد از اطلاعات و مشخصات طرفین، موضوع قرارداد نوشته می‌شود. موضوع قرارداد همان کاری است که برای انجام آن بین کارفرما و پیمانکار قرارداد تنظیم می‌کنیم. در بخش مربوط به موضوع قرارداد، درباره پروژه ساخت استخر و نحوه انجام آن توضحات کاملی ارائه می‌شود. علاوه بر این مشخص می‌شود که در واقع مسئولیت و وظایف پیمانکار در مورد اجرای چه هدفی است.

در این بخش به این موضوع اشاره می‌شود که استخر به چه شیوه‌ای و در کجا باید ساخته شود. در ابتدا باید مشخص شود که منظور از ساخت استخر، چه نوعی از آن است. معمولا استخر‌ها در دو نوع سر پوشیده و در فضای باز ساخته می‌شوند. این که استخر برای چه مکانی ساخته می‌شود نیز دارای اهمیت فراوان است. مثلاً باید مشخص شود که استخر برای یک مجموعه ساختمانی سفارش داده شده یا برای یک مجموعه ورزشی است. ممکن است استخر در باغ و در فضای باز ساخته شود. در پروژه‌هایی مانند پروژه ساخت استخر مجموعه ورزشی، به مسائلی مانند ابعاد استخر، اندازه و عمق آن نیز توجه می‌شود.

با امضای قرارداد پیمانکاری ساخت استخر ، مسئولیت تمامی مراحل ساخت، از صفر تا صد به‌عهده پیمانکار خواهد بود. از مراحل مختلف ساخت استخر می‌توان به کنده کاری و بلوک چینی، آرماتور بندی، آب بندی و اجرای کاشی کاری، بتن پاشی، عایق کاری، شیب بندی و صاف کردن کف استخر، تجهیز سیستم آب کردن و خالی کردن و شست و شوی استخر و تاسیسات فنی مربوط به آن اشاره کرد.

محاسبات فنی پروژه

در این بخش از قرارداد، محاسبات فنی پروژه نوشته می‌شود. محاسباتی مانند ابعاد و اندازه سازه‌ها، نوع و جنس مصالح به کار رفته برای ساخت و از این قبیل مسائل که به طور معمول در ساخت استخر، جز اطلاعات ساخت محسوب می‌شود. این ابعاد و اندازه‌ها براساس قوانین ساخت و ساز و ایمنی سازه ، با نظارت مهندسان و با رعایت آیین نامه‌های مربوطه نوشته می‌شود. البته ابعاد کلی استخر به خواست صاحبان پروژه تعیین می‌شود که آن هم باید به تایید مهندسان ناظر برسد.

ابعاد و اندازه استخر، عمق هر بخش از استخر، اندازه آرماتورها، میزان و عمق کنده کاری ، ابعاد و تعداد بلوک چینی‌ها و ارتفاع بلوک چینی، ابعاد کاشی‌ها، نصب پله‌ها و جایگاه خروج و ورود آب به استخر و موارد دیگر از مسائلی هستند که در بخش محاسبات فنی پروژه، بیان می‌شوند. همچنین نوع مصالحی که برای ساخت به کار برده می‌شود نیز بسیار دارای اهمیت است. استخر‌ها در انواع مختلف مانند: استخر بتنی، استخر پیش ساخته، استخر بلوکی، استخر آجری و استخر خاکی ساخته می‌شوند. در این بخش از قرارداد، مشخص می‌شود که دقیقاً کدام مصالح مورد نظر است.

هزینه و مبلغ قرارداد

هزینه و مبلغ قابل پرداخت به پیمانکار به عنوان حق الزحمه در بخش مبلغ قرارداد نوشته می‌شود. تعیین حق الزحمه به دو صورت انجام می‌شود. در حالت اول ممکن است کارفرما مسئولیت تهیه تمامی ابزار، وسایل و مصالح را به‌ عهده بگیرد و پیمانکار فقط پروژه را عملی کند. در این حالت صرفاً هزینه کار پیمانکار (حق الزحمه) در قرارداد نوشته می‌شود اما در حالت دوم، کارفرما مسئولیت تهیه مصالح و لوازم و ابزار را به عهده پیمانکار می‌سپارد که در این شرایط، هزینه و مبلغ قابل پرداخت به پیمانکار، به علاوه مبلغی که برای تهیه مصالح احتساب می‌شود نیز در متن قرارداد ساخت استخر نوشته خواهد شد. ابتدا لازم است که هزینه کلی قرارداد تعیین شود و در ادامه، هزینه قرارداد به صورت تفکیک شده مشخص می‌شود. به این صورت که هزینه هر مرحله از کار، به متر و گاهی به سانتی متر، چقدر برآورد شود.

تفکیک هزینه‌ها به مراحل مختلف ساخت، این امکان را ایجاد می‌کند که هزینه نهایی به درستی محاسبه شود. اگر در طول کار، حجم پروژه و عملیات اجرایی بیشتر شد، با محاسبه تفاوت میزان کار شده با قرارداد، پیمانکار می‌تواند هزینه بیشتری مطالبه کند. البته برای تفاوت در قیمت‌ها، معمولاً تا 25 درصد تفاوت در نظر می‌گیرند. در این باره در بخش بعدی، توضیحات بیشتری خواهم داد.

نحوه پرداخت هزینه نمونه قرارداد ساخت استخر

در این بند از قرارداد، درباره نحوه پرداخت هزینه نمونه قرارداد ساخت استخر صحبت می‌شود. نحوه پرداخت هزینه قرارداد با توجه به توافق طرفین نوشته می‌شود. معمولا برای پروژه‌های بزرگی مانند پروژه ساخت استخر، نحوه پرداخت هزینه به این شکل خواهد بود:

  1. درصدی از هزینه قرارداد در ابتدا به پیمانکار پرداخت می‌شود.
  2. مقداری از هزینه قرارداد بعد از انجام 25 درصد از پروژه به پیمانکار پرداخت می‌شود.
  3. مقداری از هزینه قرارداد بعد از عملی شدن 50 درصد از کار پروژه پرداخت می‌شود.
  4. مابقی هزینه قرارداد پیمانکاری ساخت استخر در انتهای قرارداد پرداخت می‌شود. این مرحه باید به تایید ناظران و مهندسان فنی و کارفرما برسد.
  5. درصدی از قرارداد برای ضمانت و تایید حسن انجام کار و جهت گارانتی نزد کارفرما می‌ماند و بعد از تایید نهایی و رفع مشکلات احتمالی، بعد از اتمام پروژه به پیمانکار پرداخت می‌شود.

برای مثال، به تصویر زیر که بخشی از نمونه قرارداد ساخت استخر است، توجه کنید.

اسناد و مدارک در نمونه قرارداد ساخت استخر

قرارداد حاضر برای هر کدام از طرفین قرارداد به عنوان سند معتبر و قانونی محسوب می‌شود. در بخش اسناد و مدارک قرارداد به این قرارداد اشاره می‌شود. همچنین نقشه ساخت استخر (مشخصات فنی) از سندهای دیگری است که باید در این بخش از آن نام برده شود. قوانین ساخت و آیین نامه و قوانین نیز جز اسناد و مدارک معتبری هستند که در ساخت استخر باید به آن‌ها رجوع کرد و بر اساس آن‌ها عمل کرد.

مدت زمان انجام پروژه در نمونه قرارداد ساخت استخر

در این بخش از نمونه قرارداد ساخت استخر ، مدت انجام پروژه مشخص می‌شود. تاریخ دقیق شروع و پایان پروژه در این بخش نوشته خواهد شد. پیمانکار موظف است در زمان تعیین شده کار را به اتمام برساند. اگر پروژه در زمان معین به پایان نرسید، پیمانکار باید دلیل موجه داشته باشد. اگر پیمانکار دلیل موجه نداشته باشد، کارفرما می‌تواند قرارداد ساخت استخر را فسخ کند و پیمانکار باید خسارت بپردازد.

مکان انجام پروژه نمونه قرارداد ساخت استخر

در این بخش مکانی که پروژه ساخت استخر در آن انجام می‌شود، نام برده می‌شود. (البته اگر در موضوع قرارداد به آن اشاره نکرده باشید.) ممکن است در باغی خصوصی، مجتمع مسکونی، هتل، مجموعه ورزشی یا هر جای دیگری باشد. علاوه بر نام بردن از مکان، آدرس دقیق محل ساخت استخر در این بخش نوشته می‌شود.

تعهدات پیمانکار در نمونه قرارداد ساخت استخر

در این بخش از قرارداد، تعهدات، وظایف و مسئولیت‌های پیمانکار نوشته می‌شود. تمامی تعهدات و مسئولیت‌هایی که پیمانکار برای انجام پروژه ساخت به عهده می‌گیرد، در این بخش توضیح داده می‌شود. بنابراین اگر کارفرما شرایط و توقعات خاصی داشته باشد، در این بخش از قرارداد بیان می‌شود و پیمانکار با امضای قرارداد، موظف است به آن عمل کند.

تعهدات کارفرما در نمونه قرارداد ساخت استخر

همانطور که تعهدات پیمانکار در قرارداد نوشته می‌شود، تعهدات کارفرما نیز باید در متن قرارداد ساخت استخر نوشته شود. در این بخش از قرارداد، وظایف، مسئولیت‌ها و تعهداتی که به موجب قرارداد به عهده کارفرما قرار دارد، نوشته می‌شود. کارفرما نیز مانند پیمانکار، بعد از امضای قرارداد، موظف است به تمام تعهدات این بخش از قرارداد عمل کند. اگر پیمانکار شرط خاص و یا توقع خاصی داشته باشد، می‌تواند در ادامه این بخش بیان کند. معمولاً یک اصل مورد توقع که از کارفرما وجود دارد این است که در زمان مقرر، مبالغ قرارداد را به پیمانکار پرداخت کند.

موارد فسخ نمونه قرارداد ساخت استخر

در هر قرارداد، مواردی بیان می‌شود که در صورت بروز آن‌ها قرارداد فسخ خواهد شد. مثلاً در موارد زیر:

  1. پیمانکار بدون اطلاع کارفرما همه یا بخشی از کار را به شخص حقیقی یا حقوقی دیگری بسپارد.
  2. پیمانکار بدون اطلاع کارفرما، پروژه را تعطیل کند یا به تعویق بیندازد.
  3. پیمانکار کار را در زمان تعیین شده به اتمام نرساند.

نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت استخر علاوه بر مواردی که توضیح دادیم شامل بند‌ها و ماده‌های فراوانی است که در آن‌ها به خوبی حقوق طرفین قرارداد رعایت می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی بیشتر از مساله فسخ قرارداد و شرایط مربوط به آن، روی لینک مشخص شده بزنید و مقاله اختصاصی آن را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.

دانلود قرارداد pdf و word

تیم حقوقی رکلا اقدام به تنظیم قرارداد ساخت استخر کرده است. شما همچنین می‌توانید این قرارداد را به صورت اختصاصی نیز در اختیار داشته باشید. به این صورت که درخواستتان را در بخش تنظیم قرارداد ثبت کنید تا فرآیند نگارش متن قراردادی که در نظر دارید، به تیم حقوقی رکلا، سپرده شود.

از دیگر خدماتی که پیشنهاد می‌کنیم پیش از شروع روابط کاری خود از آن بهره ببرید، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی است. شما با استفاده از این سرویس، می‌توانید به پاسخ بسیاری از سوالات حقوقی و قانونی خود دست یابید.

دریافت نمونه قرارداد ساخت استخر

برای دسترسی به نسخه جدیدی از نمونه قرارداد ساخت استخر می‌توانید روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد ساخت استخر
دانلود نمونه قرارداد ساخت استخر
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات