قرارداد پیمانکاری نازک کاری و نکات مهم قرارداد اجرای نازک کاری ساختمان (قرارداد نازک کاری) چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/02
زمان مطالعه: 13 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پیمانکاری نازک کاری

قرارداد پیمانکاری نازک کاری یک نوع قرارداد پیمانکاری در زمینه ساخت و ساز ساختمان است. معمولاً در تمام پروژه‌های ساخت و ساز از نمونه قرارداد پیمانکاری نازک کاری ساختمان استفاده می‌شود.

در حال رسیدگی به درخواست‌ها و سفارشات مشتریان رکلا بودم. بعضی‌ها از مشتریان قدیمی‌ ما هستند که اعتماد کامل دارند و در پروژه‌های جدیدشان، همچنون قراردادهای گذشته به ما برای تنظیم قرارداد سفارش می‌دهند. چون در گذشته با هم، مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری در زمینه قراردادها داشتیم، کاملاً به امور قراردادها مسلط هستند و فقط سفارش قرارداد جدید برای پروژه جدیدشان را برای ما می‌فرستند و مختصصان و مشاوران حقوقی رکلا در سریع ترین زمان ممکن قرارداد را برایشان آماده می‌کنند. عده‌ای نیز از مشتریان محترم و جدید ما هستند که برای آشنایی با رکلا و آشنایی با قرارداد مورد نظرشان وقت مشاوره می‌خواهند.

طبق برنامه تا ده دقیقه دیگر یک مشاوره حقوقی تلفنی با یکی از مراجعان و مشتریان جدیدمان داشتیم.

مشاوره حقوقی تلفنی با آقای برزگر

آقای برزگر دقیقاً سر زمان معین تماس گرفتند. آن طور که از آشنایی و صحبت‌های اولیه متوجه شدم، آقای برزگر حدوداً 50 ساله بودند. از آنجایی که آقای برزگر در شهر دوری از ما سکونت داشتند، دخترشان سایت ما را به ایشان معرفی کرده بود و ایشان برای مشاوره حقوقی تماس گرفته بودند. آنطور که خودشان می‌گفتند، ظاهراً در جوانی وارد کار ساخت و ساز شدند و بنّا بودند. سال‌ها پس انداز کردند و حالا می‌خواهند که وارد سرمایه گذاری در کار ساخت و ساز شوند. یعنی صفر تا صد کار ساخت را خودشان به‌ عهده داشته باشند و علاوه بر ساخت، فروش ساختمان را هم انجام دهند.

آقای برزگر گفتند که با توجه به سابقه کاری خودشان تقریباً با مراحل ابتدایی کار به خوبی آشنا هستند و به خوبی پیش رفته‌اند. الان به مراحل انتهایی ساخت رسیده‌اند. نوبت به انجام بخش‌هایی مانند کچ بری‌ها، کاشی کاری‌ها، سنگ نما، برق کاری و از این قبیل کارهاست.

آقای برزگر گفتند که درباره این بخش از کار چیز زیادی نمی‌دانند. با این که پیمانکاری برای انجام این کارها پیدا کرده‌اند، ولی چیز زیادی از شرایطی که باید برای پیمانکار بگذارند و نحوه صحیح اجرای کار، نمی‌دانند.

می‌پرسیدند آیا برای انجام این مراحل هم احتیاج به تنظیم قرارداد است؟ آقای برزگر درباره این کار استرس و نگرانی زیادی داشتند و برایشان مهم بود که حتماً تمام جوانب کار رعایت شود و اشکالی در کارشان پیش نیاید.

به ایشان این اطمینان خاطر را دادم که حتماً توضیحات کاملی خواهم داد و با راهنمایی‌هایمان جای نگرانی نیست. آقای برزگر تشکر کردند و گفتند که مقداری آسوده خاطر شدند و منتظر توضیحاتم هستند.

قرارداد اجرای نازک کاری ساختمان

برای آقای برزگر توضیح دادم که به مراحلی از کار ساخت و ساز که مربوط به انجام گچ بری‌ها و به‌ویژه گچ بری‌های سقف، کاشی کاری‌ها، اجرای سنگ نمای ساختمان، برق کاری‌ها که شامل سیم کشی و برق کشی به کلید و پریزها می‌شود، نصب تاسیساتی مثل لوله‌ها و شوفاژهای ساختمان، حفاظ راه پله‌ها و نصب درها و پنچره‌ها و از این قبیل کارها در اصطلاح صنف ساخت و ساز و در قراردادهای حقوقی، (نازک کاری) می‌گویند. برای انجام این مرحله از کار ساخت و ساز، شما باید از قرارداد نازک کاری یا قرارداد پیمانکاری نازک کاری استفاده کنید. این اصطلاح عنوانی است که در ابتدای متن قرارداد نازک کاری نوشته می‌شود و شامل تمامی کارهایی که بیان کردم می‌شود.

البته موضوع دقیق پیمانکاری و کاری که باید انجام شود به توافق شما با پیمانکار بستگی دارد و بر اساس خواسته شما انجام می‌شود. مثلاً ممکن است شما نخواهید گچ بری خاصی صورت بگیرد یا دیوارها، رنگ آمیزی خاصی داشته باشند یا ممکن است سفارش رنگ آمیزی تفکیک شده‌ای را برای دیوارهای داخلی داشته باشید. در مجموع، در نمونه قرارداد نازک کاری ساختمان، شما به عنوان کارفرما درخواست و سفارش کارتان را به پیمانکار می‌دهید و پیمانکار موظف است با توجه به سفارش و خواسته شما پروژه را انجام بدهد.

قرارداد پیمانکاری نازک کاری

نظارت بر حسن اجرای قرارداد

برای آقای برزگر توضیح دادم که اصلاً نگرانی نداشته باشند. ایشان به عنوان کارفرما می‌توانند در تمامی مراحل کار، بر کار پیمانکار نظارت کنند و شاهد و ناظر اجرای مراحل مختلف پیمانکاری باشند. همچنین در متن قرارداد نازک کاری ، که در ادامه برایشان توضیح می‌دهم، درباره حسن انجام کار توضیحاتی آمده است. اگر پیمانکار، کار را به خوبی انجام ندهد، ایشان به عنوان کارفرما می‌توانند قرارداد را فسخ کنند.

اهمیت و ضرورت تنظیم قرارداد اجرای نازک کاری ساختمان

آقای برزگر گفتند که به خوبی متوجه اهمیت و ضرورت قرارداد اجرای نازک کاری ساختمان شدند. با توجه به این‌که متاسفانه در مراحل قبلی کارشان، با پیمانکار به اختلافاتی برخوردند، کاملاً آگاه هستند که وجود قرارداد بسیار مهم و ضروری است.

حرفشان را تایید کردم و گفتم که ساخت و ساز، کار پر هزینه‌ای است و برای محافظت از سرمایه و تضمین این کار، تنظیم قرارداد بسیار مهم است. قراردادها سند معتبری برای اثبات حقوق شما هستند و در زمان بروز اختلاف و شکایت، کمک بزرگی به شما می‌کنند. در این مرحله، برای آقای برزگر قرارداد پیمانکاری نازک کاری نیاز است. این قرارداد را می‌توانید به صورت قرارداد نازک کاری درصدی هم تنظیم کنید.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد پیمانکاری نازک کاری ساختمان

برای آقای برزگر گفتم که اگر موافق باشند، توضیحات را جزئی‌تر کنم. درباره نحوه نوشتن قرارداد اجرای نازک کاری ساختمان توضیحاتی برایشان بازگو کنم، تا در این زمینه آگاهی پیدا کنند.

آقای برزگر استقبال کردند و گفتند که ایشان هم دوست دارند درباره محتوای متن قرارداد نازک کاری بیشتر بدانند.

در تایید حرفشان گفتم که آگاهی به امور حقوقی و قانونی قراردادهایی که با آن‌ها سر و کار دارید و مورد نیازتان است، به شما کمک زیادی می‌کند.

عنوان

برای آقای برزگر توضیح دادم که ابتدای تمام قراردادها با عنوان آغاز می‌شود. عنوان عبارت کوتاهی است که محتوای کلی قرارداد را به خوبی مشخص می‌کند. مثلاً در زمینه کار شما باید از عنوان قرارداد پیمانکاری نازک کاری استفاده کنیم.

مشخصات و اطلاعات طرفین در قرارداد پیمانکاری نازک کاری

در این بخش از قرارداد، مشخصات و اطلاعات هر دو طرف نوشته می‌شود. مشخصات و اطلاعات باید با جزئیات و دقیق باشد. این بخش از قرارداد پیمانکاری نازک کاری مشخص می‌کند که طرف قرارداد شما چه کسی است. نشان می‌دهد که چه کسانی مسئولیت قرارداد را به عهده گرفته‌اند و باید به آن متعهد باشید. اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس دقیق محل سکونت، کد پستی و شماره تماس در این بند از قرارداد نازک کاری نوشته می‌شود. در واقع، همچنین طرفین قرارداد نیز مشخص می‌شوند. برای مشخص کردن طرفین قرارداد ، روبه روی نام آن‌ها عنوان کارفرما و پیمانکار را می‌نویسیم.

موضوع قرارداد پیمانکاری نازک کاری

برای آقای برزگر توضیح دادم که موضوع قرارداد از بخش‌های مهم فرآیند نوشتن قرارداد است. در این بخش از قرارداد، درباره تمامی مراحل پروژه‌ای که به دست پیمانکار می‌سپارید توضیح می‌دهید. به نوعی مشخص می‌‌شود که دقیقاً برای چه کاری قرارداد نوشته‌اید. برای کار شما باید موضوع قرارداد اینگونه تنظیم شود:

«انجام تمامی عملیات نازک کاری ساختمان از قبیل : گچ بری‌ها و گچ بری‌های سقف، کاشی کاری‌ها، اجرای سنگ نمای ساختمان، برق کاری‌ها که شامل سیم کشی و برق کشی کلید و پریزها می‌شود، نصب تاسیساتی مثل لوله‌ها و شوفاژهای ساختمان، حفاظ راه پله‌ها و نصب درها و پنچره‌ها»

همچنین باید به ساختمانی که پروژه نازک کاری برای آن انجام می‌شود، نیز اشاره کنید.

محاسبات و مشخصات فنی پروژه در قرارداد پیمانکاری نازک کاری

برای آقای برزگر توضیح دادم که بعد از موضوع قرارداد، در بخش بعدی، محاسبات و مشخصات فنی پروژه را بیان می‌کنیم. در این بخش، اطلاعاتی درباره چگونگی انجام کار و مصالح و ابزار داده می‌شود. برای مثال اطلاعاتی مثل:

  1. ارتفاع نرده‌ها و راه پله‌ها
  2. فاصله تیرهای عمودی نرده‌های راه پله‌ها که حتماً باید 11 سانتی متر باشد.
  3. سنگ نمای ساختمان
  4. اندازه‌ گیری شیب رمپ، که از ضروریات و الزامات کار است.
  5. کلید جداگانه برای چراغ سنسور دار
  6. سیستم اعلام حریق و سیستم اطفای حریق
  7. حداقل ارتفاع کاشی‌ها در حمام، آشپرخانه، دستشویی و غیره، که به صورت سانتی متر بیان می‌شود.
  8. متراژ پشت بام و عایق کاری آن
  9. سیم‌ها به صورت یک تکه در عایق باشند و از سیم دو تکه استفاده نشود.
  10. کلید و پریزها در ارتفاع سی سانتی متری و دارای حفاظ کودک باشند.
  11. متراژ دیوارهایی که باید کچ کاری شوند.
  12. جنس و مدل درب و پنجره‌های به کار رفته در ساختمان.

هزینه قرارداد پیمانکاری نازک کاری

در این بخش از نمونه قرارداد نازک کاری ساختمان ، هزینه قرارداد به صورت کلی و به صورت تفکیک شده نوشته می‌شود. در ابتدا تمامی هزینه‌ها برآورد می‌شود و هزینه احتمالی نوشته می‌شود. حدوداً 25 درصد جای افزایش یا کاهش این مبلغ وجود دارد. این برای زمانی است که قیمت‌ها در بازار تغییر کند یا احتیاج به مصالح و مواد بیشتری از مقدار محاسبه شده باشد.

بعد از نوشتن مبلغ قرارداد به صورت کلی، به صورت تفکیک شده نیز باید نوشته شود.

برای مثال به این ترتیب نوشته شود:

  1. هزینه گچ کاری نمای بیرونی و درونی به ازای هر متر
  2. هزینه نصب نرده و حفاظ به متر
  3. هزینه لوله کشی آب و نصب شیرهای حمام و دستشویی و آشپرخانه
  4. هزینه کاشی کاری‌ها به متر
  5. هزینه سنگ نمای بیرونی به متر

شرایط پرداخت

برای آقای برزگر توضیح دادم که در این بخش از قرارداد می‌توانند درباره شرایط پرداخت توضیح دهند. با پیمانکار به توافق برسند که هزینه و مبلغ قرارداد چگونه پرداخت شود. مثلاً می‌توانند طبق این برنامه پرداخت داشته باشند:

  1. مبلغی قبل از شروع به کار پرداخت شود
  2. مبلغی بعد از گذشت 25 درصد از کار پرداخت شود.
  3. درصدی از مبلغ قرارداد، بعد از انجام نیمی از کار پرداخت شود.
  4. مبلغی از قرارداد را می‌توانید برای تضمین حسن انجام کار و بررسی کیفیت کار نزد خود نگه دارید و بعد از اطمینان به پیمانکار پرداخت کنید.
  5. و در انتهای قرارداد نیز، باقی مانده هزینه را پرداخت کنید.

اسناد و مدارک در قرارداد پیمانکاری نازک کاری

اسناد و مدارک نمونه قرارداد نازک کاری ساختمان ، باید در این بخش نوشته و ثبت شوند. این قرارداد، سند قانونی و معتبری است که به عنوان یکی از اسناد، در این قسمت از قرارداد آورده می‌شود. همچنین در این بخش، نقشه‌های کلی و نقشه‌های اجرایی و موارد دیگری که به عنوان ضمائم مطرح می‌باشد، آورده خواهد شد.

زمان و مکان انجام قرارداد پیمانکاری نازک کاری

آقای برزگر گفتند که زمان این پروژه برایشان خیلی مهم است و نمی‌خواهند طولانی شود. برایشان توضیح دادم که می‌توانند در این بخش از قرارداد، زمان شروع و پایان قرارداد را مشخص کنید. پیمانکار موظف است در بازه زمانی مشخص شده، کار را به اتمام برساند. در صورت به اتمام نرسیدن کار، بدون دلیل موجه، قرارداد فسخ می‌شود یا از پیمانکار خسارت گرفته می‌شود. همچنین در این بخش، درباره مکان دقیق انجام پروژه صحبت می‌شود و آدرس دقیق ساختمان نوشته می‌شود.

تعهدات پیمانکار

در این بخش از قرارداد، تعهدات، وظایف و مسئولیت‌های پیمانکار نسبت به پروژه نوشته می‌شود. به موجب این قرارداد، پیمانکار موظف است که بندهای این بخش را عملی کند. در این بخش از متن قرارداد نازک کاری ، پیمانکار وظایف و مسئولیت‌هایی از نظر قانون ، آیین نامه و صنف به‌عهده دارد. همچنین شروط و توقعات کارفرما نیز در این بخش نوشته می‌شود که پیمانکار با قبول قرارداد حاضر، موظف به انجام آن‌ها است.

تعهدات کارفرما در نمونه قرارداد پیمانکاری نازک کاری ساختمان

در این بخش از قرارداد، تعهدات کارفرما نوشته می‌شود. وظایف و مسئولیت‌هایی که در برابر این قرارداد به عهده دارد در این بخش نوشته می‌شود. همچنین اگر پیمانکار شرطی داشته باشد، می‌تواند در این بخش بنویسد. کارفرما موظف است که توقعات و شروط مورد نظر پیمانکار را انجام دهد.

موارد فسخ نمونه قرارداد پیمانکاری نازک کاری ساختمان

در این بخش از متن قرارداد نازک کاری ، درباره موارد فسخ قرارداد صحبت می‌کنیم. بدون دلیل موجه نمی‌توان قرارداد را فسخ کرد و برای فسخ کردن یک قرارداد، باید یکی از دلایل زیر وجود داشته باشند:

  1. انتقال یا واگذاری قرارداد به شخص دیگری توسط پیمانکار، بدون اطلاع به کارفرما
  2. عدم اجرا و عمل به مفاد قرارداد یا اجرای ناقص و دارای مشکل پروژه
  3. تاخیر در شروع پروژه
  4. تاخیر در اجرای کار
  5. غیبت بدون دلیل پیمانکار، یا تعطیلی کار بدون اطلاع کارفرما
  6. و …

نکته مهم در خصوص این موضوع این است که پیمانکار و کارفرمایی که قرارداد پیمانکاری نازک کاری را امضا می‌کنند، این امکان را خواهند داشت که با توجه به مهمترین دغدغه‌هایی که برای انجام موضوع این پروژه دارند، موارد دیگری را به شروط فسخ قرارداد اضافه کنند. البته برای اضافه شدن هر شرطی به بخش موارد فسخ قرارداد، لازم است که حتما هر دو طرف پیمانکار و کارفرما نسبت به آن آگاه بوده و برای تعیین آن شرط در قرارداد، رضایت داشته باشند.

با توجه به مواردی که بیان شد، باید تکمیل کنیم که ماده مربوط به امکان فسخ کردن قرارداد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند در فرآیند انجام پروژه بسیار تاثیر گذار باشد. به همین دلیل نوشتن درباره آن باید با دقت زیادی انجام شود.

موارد دیگری مانند تجهیز و برچیدن کارگاه محل پروژه، نگهداری از درصد پیشرفت پروژه و مصالح کار، ضمانت حسن اجرای تعهدات از سوی پیمانکار، دستگاه نظارت، مالیات پروژه، اختلافات ناشی از قرارداد و موارد متفرقه دیگر نیز، از جمله مباحثی هستند که مناسب است درباره آن‌ها در متن قرارداد توضیح دهید.

پیشنهاد می‌کنیم

پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ وجه پروژه‌های پیمانی خود را بدون تنظیم و امضای یک قرارداد جامع و دقیق انجام ندهید زیرا قرارداد شما، سندی معتبر خواهد بود که تمام توافقات، تعهدات و شروط میان طرفین در آن به صورت مکتوب ثبت می‌شوند و در زمان اختلاف به راحتی می‌توانید در مراجع قضایی به آن استناد کنید. به همین دلیل است که شیوه صحیح نوشتن قرارداد اهمیت بسیار زیادی دارد و تاکید می‌شود که حتما این اقدام را به اشخاص متخصص واگذار کنید. برای این منظور پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات تنظیم قرارداد است.

با ثبت درخواست در بخش تنظیم قرارداد، این امکان را خواهید داشت که با تیم حقوقی رکلا ارتباط بگیرید و فرآیند نوشتن توافق نامه مورد نظر خود را به رکلا بسپارید. همچنین امکان دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز در سایت رکلا فراهم شده است. برای این منظور می‌توانید درخواستتان را در سایت ثبت کنید تا مشاوران و وکلای مجرب رکلا در اسرع وقت با شما ارتباط بگیرند.

انواع قرارداد پیمانکاری

روی تصویر زیر بزنید و وارد فهرست قراردادهای پیمانکاری شوید.

قراردادهای پیمانکاری
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات