قرارداد مشارکت پزشکی و مهم‌ترین شرایط نمونه قرارداد مشارکت کلینیک پزشکی چیست؟

-
بروزرسانی:1401/06/05
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت پزشکی

قرارداد مشارکت پزشکی یکی از قرارداد‌های مهم موضوع ماده 10 قانون مدنی و از انواع قرارداد مشارکت مدنی است.

برای اطلاع بیشتر در مورد این قرارداد ، یکی از اتفاقاتی که مدتی قبل برایم پیش آمد را با شما در میان می‌گذارم.

حدود دو ماه پیش، سهیل-یکی از دوستانم که اتفاقاً پزشک هم هست- با من تماس گرفت.

بعد ازچند دقیقه صحبت کردن در مورد اوضاع واحوال و خانواده‌هایمان، سهیل از من پرسید که آیا قرارداد مشارکت پزشکی هم تنظیم می‌کنم یا نه!

خب من تعجب کردم چون سهیل، هم مطب داشت و هم وضع مالی خوبی داشت و واقعا نمی‌دانستم که قرارداد مشارکت پزشکی را برای خودش می‌خواست یا شخص دیگری!

این بود که از روی کنجکاوی از او پرسیدم که تو مگر قصد داری شراکتی انجام دهی؟

گفت بله، مثل اینکه چند‌ نفر از دوستان او، در حوزه‌های مختلف پزشکی، مثل دندان پزشکی، داروسازی و قلب و عروق تخصص دارند و سهیل هم قصد دارد با آن‌ها شراکت کند و با کمک هم یک کلینیک پزشکی تاسیس کنند.

سهیل خیلی تاکید کرد که سود یک کلینیک به مراتب بیشتر از کار کردن در مطب است.

به هرحال من در وب سایت رکلا قرارداد مشارکت پزشکی قرار نداده بودم ولی به خاطر دوست عزیزم، یک نمونه قرارداد مشارکت پزشکی تنظیم کردم.

قراردادی که تنظیم کردم به پیشنهاد خودش و به صورت تخصصی نوشته شد و در آن به تمامی تعهدات، حقوق و وظایف خودش و دوستانش اشاره کردم.

الان که دوماه هست از این ماجرا می‌گذرد، به نظرم رسید که به عنوان یکی از اعضای حقوقی رکلا، در رابطه با نکات مهم حقوقی و قانونی راجع به قرارداد مشارکت پزشکی مطلب بنویسم.

بنابراین در این مقاله سعی کردم به اساسی‌‌ترین حقوق و تعهدات قراردادی هر کدام از شرکا و نحوه تهیه و نوشتن قرارداد اشاره کنم.

کاربرد نمونه قرارداد مشارکت با پزشک

امروزه بسیاری از پزشکان، دندان پزشکان و هریک از افرادی که به نوعی در حرفه طبابت تخصص دارند، به شراکت در زمینه ارائه خدمات پزشکی می‌پردازند.

شما به عنوان یک پزشک می‌توانید همزمان علاوه بر اینکه به درمان بیماران در مطب شخصی خود می‌پردازید، با تعدادی از دوستان خود شریک شده و در اثر این شراکت حتی به ایجاد یک بیمارستان مجهز اقدام کنید.

بسیاری از کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها نیز امروزه به صورت شخصی اداره نمی‌شوند بلکه به صورت شراکتی تاسیس و مدیریت می‌شوند، گرچه با توافق ممکن است کلینیک به نام یکی از شرکا مشهور شود.

یا امکان دارد کلینیک شما به صورت تخصصی در حوزه فیزیوتراپی فعالیت کند. در اين صورت تنظیم یک قرارداد جامع اهمیت زیادی دارد.

البته همانطور که اشاره کردیم برای تنظیم یک نمونه قرارداد مشارکت کلینیک پزشکی یا قرارداد مشارکت فیزیوتراپی، شما باید مجموعه نکات و قوائد خاصی را مد نظر قرارداده و در متن قرارداد ذکر کنید.

در ادامه این نوشته، به بررسی مهم‌ترین نکات حقوقی که باید به آن‌ها توجه کنید و نحوه تنظیم قرارداد مشارکت پزشکی می‌پردازیم.

نکات تنظیم نمونه قرارداد مشارکت با پزشک

در تهیه هر نوع قرارداد شراکت ، رعایت نکات حقوقی و قانونی خاص که تمامی شرایط و تعهدات را مورد نظر قرارداده باشد ضرورت دارد.

از جمله نکاتی که باید در قرارداد مشارکت پزشکی رعایت شوند عبارت‌اند از:

مشخصات طرفین قرارداد مشارکت پزشکی

هر یک از طرفین قرارداد مکلف هستند اطلاعات کامل خود، همچون نام شناسنامه‌ای، شماره ملی، شماره شناسنامه، نشانی و تلفن را در متن قرارداد مشارکت پزشکی بیان کنند.

بدون شک در صورت بروز هرگونه اختلاف میان شرکا، دادگاه مشخصاتی که در متن قرارداد ذکر شده است را معیار قرار می‌دهد و بنابراین هرگونه اظهارنامه قضایی به آدرس و به نام شخص مندرج در قرارداد صادر و ارسال می‌شود.

موضوع قرارداد مشارکت با پزشک

در قرارداد شما، باید موضوع مورد نظر شما برای شراکت به صراحت بیان شود. موضوع متناسب با محتوای قرارداد شما و نوع شراکتی است که قصد دارید ایجاد کنید. بنابراین در این قرارداد موضوع «مشارکت پزشکی» است.

همچنین می‌توانید به صورت واضح‌تر موضوع خود را بیان کنید مثلاً مشارکت فیزیوتراپی یا مشارکت کلینیک پزشکی که در همین مقاله به آن‌ها اشاره شد.

تعیین زمان قرارداد مشارکت پزشکی

درصورتی که سایر قرارداد‌های منعقد شده توسط دوستان یا نزدیکان خود را مشاهده کنید متوجه می‌شوید که اکثر قرارداد‌هایی که زير مجموعه ماده 10 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران هستند، در تاریخی منعقد شده و در تاریخی نیز به پایان می‌رسند. بنابراین حتما باید زمان آغاز و پایان شراکت در این قسمت از قرارداد ذکر شود.

البته درصورتی که مدت زمان شراکت به پایان برسد، نیاز به انعقاد قرارداد مجدد نیست و هر یک از طرفین، در صورتی که مایل به ادامه شراکت باشند، می‌توانند قرارداد را با توافق یکدیگر، تمدید کنند.

سرمایه و آورده هر یک از شرکا و حساب سود و زیان

دایره سرمایه تمامی قرارداد‌های مشارکتی، به سرمایه مالی محدود نمی‌شود بلکه انواع آورده‌ها اعم از مالی و غیر مالی را شامل می‌شود.

بنابراین بر فرض مثال ممکن است شخص الف از سرمایه مالی برخوردار باشد.

همچنین طرف دیگر نیز از ملک خاص و مناسبی برای تاسیس یک بیمارستان برخوردار باشد.

در کنار این‌ها ممکن است شخصی وجود داشته باشد که صرفا دارای تخصص در طبابت است.

به هر حال هر کدام از این موار،د آورده یا سرمایه تلقی شده و در قرارداد مشارکت پزشکان باید به آن‌ها توجه شود و در متن قرارداد نوشته شود.

ذکر سرمایه یا آورده از جهات گوناگون دارای اهمیت است و از جمله ارکان اصلی یک قرارداد کامل می‌باشد.

همچنین در قرارداد مشارکت با پزشک، میزان سودی که به هر یک از شرکا می‌رسد، باید کاملا روشن شود. بنابراین سهم هر کدام از طرفین از سود آینده شراکت را باید در متن قرارداد ذکر کنند.

همچنین باید میزان هزینه‌ها و خسارات احتمالی ناشی از شراکت، در خصوص هر‌ یک از طرفین قرارداد مشارکت پزشکی در قرارداد آورده شود و نحوه پرداخت آن‌ها نیز به وضوح نوشته شود. مثلاً در صورتی که بعد از گذشت مدت زمان نسبتا طولانی، دارو‌هایی که در بیمارستان نگهداری می‌شوند فاسد شوند، نسبت به پرداخت هزینه خسارت هر یک از شرکا و نحوه پرداخت آن، مفاد قرارداد مشارکت پزشکان است که تعیین تکلیف می‌کند.

به عنوان مثال، بخشی از قسمت آورده و حساب سود و زیان قرارداد مشارکت مدنی رکلا را در تصویر زیر می‌بینید. به کادر قرمز رنگ توجه کنید.

قرارداد مشارکت پزشکی

تعیین مسئول هزینه‌های جاری شراکت

شما در مقاطع زمانی متفاوت ممکن است شاهد فرسوده شدن وسایل مورد نیاز پزشکی یا حتی مکانی که در آن به طبابت می‌پردازید باشید.

به عنوان مثال از تعویض یونیت‌های فرسوده دندان پزشکی گرفته تا تعویض لامپ‌های مصرفی در درمانگاه، بیمارستان یا کلینیک پزشکی.

بنابراین باید مسئولیت هر یک از شرکا در قبال پرداخت هزینه‌های جاری حاصل از شراکت، در متن قرارداد مشارکت پزشکی لحاظ شود.

محرمانگی اطلاعات در قرارداد مشارکت با پزشک

حفظ اطلاعات محرمانه هر کسب و کار، ازجمله وظایف خطیری است که هر یک از طرفین مشارکت باید آن را مد نظر قرار دهند.

بنابراین هر یک از شرکا مکلف هستند اطلاعات محرمانه مربوط به حرفه خود را نزد خود حفظ کرده و از انتشار آن نزد سایر اشخاص بدون کسب اجازه از شرکای دیگر پرهیز کنند.

البته در صورتی که مثلاً نمونه قرارداد مشارکت کلینیک پزشکی را تهیه یا تنظیم کرده باشید اما فراموش کرده باشید که نسبت به محرمانگی اطلاعات تاکید کنید، مشکلی وجود نخواهد داشت شما می‌توانید یک قرارداد محرمانگی اطلاعات تهیه کنید و پس از امضاء و اثر انگشت، آن را به قرارداد اصلی خود پیوست کنید.

همچنین برای کسب اطمینان هر چه بیشتر، از قرارداد خود حداقل سه نسخه تنظیم کنید، دو نسخه برای شما و شریک شماست و یک نسخه دیگر هنگامی کاربرد دارد که میان شما و طرف دیگر نمونه قرارداد مشارکت با پزشک ، اختلاف به وجود آید. در این صورت، نسخه سوم برای بررسی‌های لازم به مرجع حل اختلاف تقدیم می‌شود.

ضمانت اجرای قرارداد

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر قراردادی، ضمانت اجرای آن است. توصیه می‌کنم قرارداد شما دو ضمانت اجرا داشته باشد. یکی در مورد محرمانگی اطلاعات و دیگری در مورد سایر تعهدات طرفین.

به عنوان مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از قرارداد مشارکت مدنی رکلا است، توجه کنید.

مرجع حل اختلاف قرارداد مشارکت پزشکان

داوری و دادگاه، دو مرجع حل اختلاف قرارداد است. اگر در قرارداد، مرجع حل اختلاف را تعیین نکنید، مرجع حل اختلاف قرارداد شما، دادگاه است. بنابراین اگر در قرارداد بنویسید که مرجع حل اختلافات این قرارداد، داوری است در این صورت نمی‌توانید به دادگاه مراجعه کنید مگر آنکه طرفین در این مورد رضایت داشته باشند.

حفظ تعادل در قرارداد مشارکت پزشکی

صرف نظر از ارزش حقوقی، در مورد قراردادی که شما تنظیم می‌کنید ارزش‌های اخلاقی نیز حاکم است.

در تنظیم قرارداد به خصوص قرارداد‌های موضوع ماده 10 قانون مدنی، رعایت انصاف و عدالت می‌تواند مشارکت شما را در زمینه‌های متفاوت کاری مستحکم کند.

در هر قرارداد مشارکت، اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی به دنبال رسیدن به سود قابل توجه ناشی از شراکت هستند. بنابراین حفظ حقوق و امتیازات هر یک از طرفین نه تنها اعتماد را میان شرکا ایجاد می‌کند بلکه زمینه را برای کسب سود بیشتر فراهم می‌کند.

با آگاهی از قوانین و مقررات قراردادی، حقوق طرف مقابل خود را که قصد دارید با وی شراکت کنید مد نظر قرار دهید تا در نتیجه آن، شراکتی موفق و نتایج رضایت بخش داشته باشید.

سخن آخر

دنیای حقوق به اندازه‌ای در زندگی ما پراهمیت و کاربردی است که هیچکس نمی‌تواند خود را از آن جدا کند. بنابراین دور از ذهن نیست به غیر از حقوقدانان، سایر افراد عادی که از تخصص حقوقی برخوردار نیستند نیز در رابطه با مسائل حقوقی فعالیت‌های گوناگون داشته باشند اما تجربه ثابت می‌کند که هر قرارداد شیوه تنظیم خاص خود را دارد و مجموعه نکات حقوقی خاصی باید در رابطه با هر کدام از آن‌ها رعایت شوند. بنابراین بهتر است برای حفظ سرمایه و افزایش سرعت در پیش بردن اهداف بزرگ خود، پیش از هرگونه تنظیم قرارداد، با یک متخصص حقوقی مشورت کنید. همانطور که پزشک بیش از هر شخص دیگری از جزئیات یک بیماری آگاه است، تخصص یک متخصص قرارداد نیز در جزئیات قرارداد‌ها و نکات قانونی و حقوقی خلاصه می‌شود.

بنابراین با مشورت گرفتن از یک متخصص، روح قوانین مختلف که حقوق شما را تضمین مي‌کند و به اهداف شما وعده تحقق می‌دهد را بر قرارداد اختصاصی خود حاکم سازید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا اقدام به تنظیم قرارداد مشارکت مدنی و قرارداد پرکیس کرده است. شما می‌توانید روی هر یک از تصاویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قراردادها شوید. از طرف دیگر، اگر تمایل دارید که این قرارداد مطابق با شرایط اختصاصی شما تنظیم شود و تعهدات و شروطی که در نظر دارید را در آن اعمال کنید، می‌توانید با زدن روی لینکی که در ادامه می‌آوریم، درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید و از این طریق فرآیند نوشتن قرارداد مورد نظر خود را به تیم رکلا بسپارید.

همچنین برای دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص این موضوع، این امکان را خواهید داشت که درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را ثبت کنید تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم.

قرارداد پرکیس

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد پرکیس
دانلود قرارداد

قرارداد مشارکت مدنی

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دانلود قرارداد
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
فرزاد حدائق
thumb_up_alt
سلام و عرض احترام. در خصوص یک قرارداد مشارکت در کلینیک واقع در قطر چگونه می‌توانم از کمک شما استفاده کنم؟ هزینه شما در جهت مشاوره و تنظیم قرارداد چه میزان است؟
17:14
09 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ما درخواست شما را ثبت کردیم. همچنین همکارانم با شما تماس خواهند داشت.
14:28
10 شهریور 1401
account_circle
زهرا دهقانی
thumb_up_alt
با سلام من می‌خوام کلینیک زیبایی بزنم سرمایه از من باشه کار از پزشک. راهنمایی می‌فرمایید چند درصد حق پزشکه چند درصد حق من؟
16:08
12 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. تعیین درصد سهم مشارکت هریک از طرفین، یک موضوع توافقی است و باید حتما با توافق طرفین، تعیین شود.
10:16
13 شهریور 1401