نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت و مهم‌ترین نکات نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت و نصب کابینت چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/07
زمان مطالعه: 14 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پیمانکاری کابینت

قرارداد پیمانکاری کابینت ، یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است که بین کارفرما و پیمانکار نوشته می‌شود.

توصیه می‌کنیم قبل از مطالعه ادامه مقاله، حتما فایل ویدئویی زیر را ببینید. در این ویدئو، در خصوص چند نکته مهم و مرتبط با قرارداد پیمانکاری کابینت صحبت کرده‌ایم که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

معمولاً بعد از ساخت خانه و ساختمان، یکی از مهم‌ترین کارهای داخلی ساختمان، تجهیز آشپزخانه است. آشپزخانه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه است و زیبایی و کارایی ساختار آن ، مورد توجه خانواده‌ها و ساکنین خانه‌ است. برای انجام این کار، معمولا کار را به پیمانکاری کابینت می‌سپارند. پیمانکاری کابینت ، از مشاغلی است که برای انجام آن نیاز به تنظیم نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت و نصب کابینت است. هرچند برای ساخت و نصب کابینت، قراردادهای دستی یا توافق‌‌های کلامی هم انجام می‌شود ولی برای اطمینان بیشتر از حسن انجام کار و همچنین اطمینان از پرداخت به موقع دستمزد، بهتر است از یک نمونه قرارداد کابینت doc (قابل ویرایش) و pdf (قابل چاپ) کامل که قابل ویرایش و پرینت است، استفاده ‌شود. بنابراین، نوشتن و امضای فرم قرارداد پیمانکاری کابینت، تضمین مناسبی برای شروع به همکاری خواهد بود.

دیدار با آقای فرهنگ دوست در شرکت

آقای فرهنگ دوست مرد مسن، خنده رو و مهربانی بود. شوخ طبع و بشاش که با لهجه شیرین شیرازی صحبت می‌کرد. پدرش از قدیمی‌های شیراز بوده است و از خانواده‌های اصیل و قدیمی ‌شیراز هستند. همیشه مثل‌ها و متل‌ها و شعر‌های قشنگی به یاد داشت که در میان صحبت‌هایش استفاده می‌کرد و با این کار، شیرینی کلامش را دو چندان می‌کرد. یادم می‌آید روزی که به شرکت آمده بودند، قبل از ورود به اتاق مشاوره حقوقی ، با پرسنل و همکاران حسابی گرم گرفته بودند. جو به اندازه‌ای صمیمی بود که انگار پدر بزرگی برای نوه‌هایش خاطره تعریف می‌کرد. آقای فرهنگ دوست، در اولین دیدارش ما را جذب اخلاق شوخ و مهربانش کرد. هرچند که بسیار لطف داشت و می‌گفت که فضای آرام و مطمئن شرکت، باعث این حال خوب جمعی شده است.

با آقای فرهنگ دوست، به اتاق مشاوره وارد شدیم. آقای فرهنگ دوست با همان کلام شیرینشان برایم تعریف کرد که ساختمانی سه طبقه ساخته است و دوست دارد که سال‌های آخر عمرش را با فرزندانش داخل یک ساختمان زندگی کند. همیشه دوست داشته که  فرزندان و نوه‌هایش کنارش باشند. معلم بازنشسته آموزش و پرورش بودند و می‌خواستند که در کنار عزیزانشان بازنشستگی را سپری کنند. آقای فرهنگ دوست ادامه دادند که مدتی است کارهای ساخت و ساز به پایان رسیده و کارهای داخلی ساختمان را انجام می‌دهند و برای آشپزخانه‌ها نیز نیاز به کابینت دارند.

نمونه قرارداد پیمانکاری نصب کابینت

سری تکان دادم و گفتم که متوجه شده‌ام که دنبال چه چیزی هستند. برای آقای فرهنگ دوست توضیح دادم که تجهیز آشپزخانه با کابینت نیز از انواع پروژه‌هایی است که به صورت پیمانکاری انجام می‌شود و  نیاز به نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت دارد. به آقای فرهنگ دوست گفتم، همانطور که می‌دانید پیمانکاری به این صورت است که شما از شخصی که در کار کابینت سازی مهارت دارد و این کار را به عنوان شغل خود انجام می‌دهد، می‌خواهید که در ازای دریافت مبلغی مشخص برای شما کار کند. پیمانکار موظف به انجام وظیفه می‌شود. در انتها، شما نیز به عنوان کارفرما موظف هستید که هزینه و مبلغ توافق شده را پرداخت کنید.

نکات مهم در قرارداد کابینت

آقای فرهنگ دوست گفتند که تا حدودی با پیمانکاری و قرارداد پیمانکاری آشنا هستند. آقای فرهنگ دوست گفتند که سوالی دارند و در ادامه توضیح دادند که، با اینکه ساختار و شکل ساخت و طراحی واحد‌ها کاملاً مشابه هستند، اما فرزندان و همسرشان در زمینه نوع و طرح کابینت‌ها سلیقه متفاوتی دارند.

آقای فرهنگ دوست پرسیدند که امکان دارد در یک قرارداد برای سه واحد ساختمانی ، سه طرح مختلف نوشته شود؟

به ایشان اطمینان خاطر دادم که حتما میشود که به این شکل قرارداد را تنظیم کنیم. ولی حتما باید تمام جوانب را برای من توضیح دهند تا به صورت قانونی در قرارداد اعمال کنم. برای آقای فرهنگ دوست توضیح دادم که یکی از نکات مهم در قرارداد کابینت ، انتخاب نوع، طرح، طریقه نصب، جنس کابینت و ویژگی‌هایی از این قبیل است. برایشان توضیح دادم که بسیاری از کابینت سازان که طراحی و ساخت کابینت را به‌عهده می‌گیرند، خدمات نصب آن را نیز انجام می‌دهند.

انواع فرم خام قرارداد ساخت کابینت

گاهی پیش می‌آید که کابینت سازان تنها طراحی و ساخت را به‌عهده می‌گیرند، و اشخاص دیگر نصب آن را انجام می‌دهند. در این شرایط چون مجری انجام کار دو شخص متفاوت هستند، نمی‌شود قرارداد واحدی تنظیم کرد. برای اینکار اگر قصد ساخت و طراحی کابینت دارید، می‌توان از فرم خام قرارداد ساخت کابینت استفاده کرد. و اگر تنها بخواهید که کابینت آماده را نصب کنند، باید از نمونه قرارداد نصاب کابینت استفاده شود و اگر کابینت ساز، تمامی این خدمات را ارائه دهد در قرارداد به همه کارها و مراحل پروژه اشاره می‌شود. همچنین در متن کابینت سازی و شرح قرارداد، از نوع و مدل و طرح کابینت نیز صحبت می‌شود.

قراردادهای کابینت سازی باید مطابق با استانداردهای نمونه قرارداد کابینت اتحادیه و البته با جزئیات بیشتر باشند.. جزئیاتی حقوقی و مقررات روشنی در آیین نامه صنفی است که در هنگام نوشتن قرارداد، باید به آن دقت شود. بنابراین بهتر است قراردادی که نوشته می‌شود بر اساس نمونه قرارداد اتحادیه کابینت سازان و ترجیحاً کامل‌تر از آن باشد. البته نوع قرارداد به نوع کابینت و جنس ساخت آن هم مربوط است. فرم خام قرارداد mdf ، زیر نظر صنف درودگران نوشته می‌شود. نجارانی که کابینت سازی می‌کنند زیر مجموعه صنف درودگران قرار می‌گیرند.

برای آقای فرهنگ دوست توضیح دادم که بنا بر چیزهایی که تا اینجا گفتیم، ایشان می‌توانند با تنظیم یک نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت و نصب کابینت ، برای هر سه واحد ساختمانشان درخواست ساخت و نصب کابینت دهند و این پروژه را به صورت پیمانکاری به کارگاه کابینت سازی بسپارند. همچنین می‌توانند سلیقه و انتخاب طرح ، نوع و جنس هر کدام از صاحبان واحد‌ها را در یک یا چند بند از موضوع فرم خام قرارداد کابینت آشپزخانه ذکر کنند.

نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت

نحوه نوشتن نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت

آقای فرهنگ دوست ابراز خوشنودی کرد و گفت که خیلی خوب است که می‌شود همه جوانب را در یک قرارداد تنظیم کرد. در ادامه گفت که دوست دارد درباره نحوه نوشتن نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت چیزهای بیشتری بداند. اطمینان دادم که حتما برای ایشان درباره قرارداد پیمانکاری کابینت توضیح خواهم داد و مراحل تنظیم و نگارش قرارداد را بازگو می‌کنم.

عنوان نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت

برای آقای فرهنگ دوست توضیح دادم اولین چیزی که در هر قرارداد به چشم می‌خورد عنوان قرارداد است. عنوان عبارتی کوتاه و مختصر است که اطلاعاتی کلی درباره موضوع و محتوای قرارداد می‌دهد. برای مثال، قراردادی که آقای فرهنگ دوست به قصد تنظیم آن به رکلا آمده اند با عنوان «قرارداد پیمانکاری ساخت و نصب کابینت» نوشته می‌شود. این عبارت مشخص می‌کند که دو طرف برای چه کاری قصد همکاری دارند. پیمانکاری چه پروژه‌ای به‌عهده پیمانکار است و کارفرما چه چیزی می‌خواهد.

مشخصات طرفین در متن کابینت سازی

بعد از عنوان، مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد نوشته می‌شود. برای آقای فرهنگ دوست توضیح دادم که در این بخش لازم نیست اسامی تمامی صاحبان واحدهای ساختمانی نوشته شود. کافیست که ایشان به نمایندگی از سایرین، به عنوان کارفرما در فرم قرارداد پیمانکاری کابینت حاضر باشند و قرارداد را امضا کنند. در این بخش اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل سکونت، کد پستی و شماره تماس نوشته می‌شود.

البته اگر کابینت ساز یک شرکت است، لازم است نام شرکت، شماره ثبت، شماره اقتصادی، نشانی، تلفن، نام و نام خانوادگی نماینده شرکت و سمت ایشان نوشته می‌شود.

موضوع نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت

موضوع قرارداد اطلاعات کاملی درباره ماهیت و کلیات قرارداد می‌دهد. توضیح می‌دهد که به طور کلی، پروژه پیمانکاری درباره چه چیزی است و چه کاری انجام می‌شود. مثلاً در فرم قرارداد پیمانکاری کابینت ، موضوع قرارداد «طراحی، ساخت و نصب کابینت آشپزخانه» است. در ادامه به این نکته نیز اشاره می‌شود که کابینت فلزی باشد یا با مواد ام دی اف (MDF) ساخته شود. همچنین به طور مختصر به محل ساختمانی که کابینت در آن نصب می‌شود نیز اشاره می‌کنند. البته محل نصب را میتوانیم در ماده دیگری و با عنوان، محل اجرای قرارداد، بنویسیم.

محاسبات و مشخصات فنی پروژه نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت

در این بخش، محاسبات و مشخصات فنی پروژه نوشته می‌شود. اطلاعاتی مانند جنس و نوع و چگونگی اجرای کار نیز نوشته می‌شوند. اطلاعاتی مانند:

  1. جنس، نوع و درجه کیفیت و نام برند MDF ، که تمامی پروژه با استفاده از آن تهیه شود.
  2. نوع لوله‌ها و برند لوله‌ها و نام کشور سازنده لوله باید ذکر شود.
  3. توضیحات درباره جنس قسمت سینک ظرفشویی
  4. نوع و مدل ریل کشوها
  5. نوع شیشه‌های استفاده شده در دکور کابینت‌ها
  6. متراژ کل MDF مورد استفاده برای کل پروزه
  7. ابزار و گزینه‌هایی که در مورد کابینت‌های با جنس فلزی هستند.

هزینه و مبلغ قابل پرداخت و توافق شده در نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت

در این بند از قرارداد، هزینه‌های کلی و مبلغ قابل پرداخت به پیمانکار، به صورت جزئی و به صورت کلی نوشته می‌شود. در ابتدا، هزینه کل عملیات پروژه محاسبه می‌شود و یک رقم کلی نوشته می‌شود. سپس هزینه مراحل و مراتب کار به صورت تفکیک شده نوشته می‌شود.

آقای فرهنگ دوست پرسیدند که پیمانکاری کابینت چه هزینه‌هایی به همراه دارد؟

گفتم که در بخش هزینه‌های تفکیک شده، مبلغ کل قرارداد به مراحل مختلفی تقسیم می‌شود . مراحلی مانند:

  1. هزینه خرید مواد اولیه و تامین شدن احتیاجات پیمانکار
  2. هزینه طراحی کابینت‌ها
  3. هزینه ساخت کابینت‌ها
  4. هزینه جا به جایی و حمل کابینت‌ها
  5. هزینه نصب کابینت‌ها

نحوه پرداخت مبلغ به پیمانکار نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت

در این بخش، برای نوع پرداخت هزینه‌ها تصمیم گیری می‌شود. این بخش مشخص می‌کند که می‌خواهید مبلغ قابل پرداخت را چگونه بپردازید. می‌خواهید به یک باره پرداخت کنید یا در مراحل متفاوتی آن را بپردازید. مثلاً بخشی از مبلغ کل را پیش از شروع به کار، به پیمانکار پرداخت ‌کنید.  بخشی از مبلغ، بعد از انجام 25 درصد، بخشی بعد از انجام 50 درصد کار و مابقی پول را در انتهای قرارداد محاسبه کرده و پرداخت می‌کنید. درصدی از مبلغ کل قرارداد برای ضمانت دوره گارانتی و رفع نواقص احتمالی نگه داشته می‌شود.

مثلاً به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که مربوط به قرارداد پیمانکاری عمومی رکلا است، توجه کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت

اسناد و مدارک پیمان نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت

در این بخش از قرارداد، اسناد و مدارک، در چند بند نوشته می‌شود. جزئیات فنی کابینت‌ها (در صورتی که لازم است چنین جزئیاتی در قالب یک سند مجزا نوشته شود) به همراه سند اثبات کننده نمایندگی طرف قرارداد (اگر کابینت ساز یا پیمانکار، یک شرکت است) به عنوان اسناد و ضمائم قرارداد به آن پیوست می‌شود.

مدت انجام پروژه در نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت

در  این بخش، توضیحات کاملی از تاریخ شروع کار و زمان پایان پروژه داده می‌شود.

تعهدات پیمانکار در نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت

در این بخش از قراداد، کلیه تعهدات، وظایف و مسئولیت‌های پیمانکار نسبت به کارفرما نوشته می‌شود. در این بخش می‌توانیم در بندهای مجزا به تفصیل و با جزئیات بنویسیم که دقیقاً چه چیزی از پیمانکار، انتظار داریم. چه کارهایی را باید انجام دهد و درخواست ما از پیمانکار به طور دقیق چیست. از جمله مواردی که در این قسمت نوشته می‌شود به شرح زیر است:

  1. وضعیت بیمه و حقوق کارگران تحت نظر پیمانکار به طور دقیق مشخص می‌شود.
  2. مشخص می‌شود که کارفرما هیچ تعهدی در خصوص استخدام رسمی یا پیمانی و در مورد پیمانکار یا کارگران تحت نظر ایشان ندارد.
  3. در مورد اینکه کارگران پیمانکار، باید تخصص کافی داشته باشند، به طور کامل اشاره می‌شود. البته ما قراردادهایی که تنظیم می‌کنیم این شرط را هم در قرارداد قید می‌کنیم که اگر نیروی کار پیمانکار، مورد تایید کارفرما نباشد، پیمانکار موظف به تسویه حساب و خروج او از کار شود و شخص جدیدی را به کارفرما معرفی کند.

تعهدات کارفرما در نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت

در این بخش، به مسئولیت‌های کارفرما اشاره می‌شود. معمولاً مهم‌ترین مسئولیت کارفرما، پرداخت مبالغ قرارداد به پیمانکار است. مگرآنکه، طرفین نوشتن شرایط دیگری را هم در متن قرارداد ضروری بدانند.

ضمانت حسن انجام کار و حسن انجام تعهد در نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت

در زمینه پروژه کابینت سازی، معمولاً پیمانکار موظف است که 10 درصد کل مبلغ پروژه را به عنوان ضمانت حسن انجام کار، به صورت سفته یا چک یا ضمانت بانکی به کارفرما بپردازد. کارفرما اجازه پاس کردن آن چک را بدون دلیل ندارد. بعد از انجام کار و رضایت از کیفیت انجام کار، کارفرما موظف است که چک یا سفته‌ یا ضمانت بانکی را به پیمانکار پس بدهد.

موارد فسخ نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت

در این بخش از قرارداد ، شرایطی تعریف می‌شود که اگر اتفاق بیفتد هر کدام از طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کنند. بنابراین، بدون دلیل نمی‌توانید یک قرارداد را فسخ کنید و باید یکی از شرایطی که در بخش فسخ قرارداد وجود دارد، در عمل، محقق شود که بتوانید با استناد به آن دلیل، قرارداد پیمانکاری نصب کابینت یا قرارداد پیمانکاری ساخت و نصب کابینت را فسخ کنید.

ضمانت اجرای قرارداد

از نکات مهم در قرارداد کابینت ، ضمانت اجرای آن است. ضمانت اجرا، شامل جریمه نقدی و در مواردی، فسخ قرارداد برای یکی از طرفین یا هردو طرف است.

همچنین در همین قسمت می‌توانید تعیین کنید که اگر در جریان نصب کابینت در آشپزخانه، خسارتی به دیوار یا سایر تجهیزات وارد شود، چه مسئولیتی متوجه پیمانکار خواهد بود.

به آقای فرهنگ دوست گفتم که درباره محتوای نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت و نصب کابینت ، توضیحات کلی داده‌ام و این قرارداد نکات دیگری هم دارد و برای اینکه باعث خستگی ایشان نشود، صحبت را مختصر کرده‌ام.

قرار شد که نمونه قرارداد پیمانکاری کابینت را برایشان تنظیم کنم و در اسرع وقت به دستشان برسانم.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا انواع قرارداد پیمانکاری را در دو نسخه pdf (قابل چاپ) و word (قابل ویرایش) آماده کرده است.

روی هر یک از تصاویر زیر بزنید و وارد توضیحات قرارداد مورد نظر خودتان شوید.

ممکن است به هر دلیلی تمایل داشته باشید که قرارداد برای شما به صورت اختصاصی نوشته و آماده شود. برای مثال، بسیاری از کارگاه‌های بزرگ کابینت سازی، شروط خاصی در نظر دارند که می‌خواهند در قراردادشان با مشتریان به این شروط اشاره کنند. همچنین تمایل دارند که یک قرارداد مشخص و مختص به شرایط کاری خود در اختیار داشته باشند که بتوانند از آن قرارداد برای همکاری با مشتریان متعددی بهره ببرند. در چنین مواردی، مناسب‌ترین اقدام، تهیه یک قرارداد اختصاصی است. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم از خدمات حقوقی تیم رکلا بهره ببرید و با ثبت درخواست در بخش تنظیم قرارداد ، مسئولیت تهیه و نوشتن قرارداد را به تیم رکلا بسپارید.

خدمات حقوقی دیگری که می‌تواند برای شما بسیار کاربردی باشد، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. با استفاده از این خدمات، می‌توانید به سهولت و با سرعت با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب ارتباط بگیرید و سوالات خود را از این متخصصان بپرسید.

قرارداد پیمانکاری کابینت (متری با مصالح)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

قرارداد کابینت سازی متری
دانلود قرارداد

قرارداد پیمانکاری کابینت (دستمزدی و بدون مصالح)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

قرارداد کابینت ساختمان دستمزدی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
زهرا جمشیدی
thumb_up_alt
وظیفه یک کارفرما در قبال قبول کابینت و کمد منزل یک مشتری از آغاز تا پایان کار چیست؟
23:08
12 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اصولا همه چیز مطابق با مفاد قرارداد است. در حالت کلی، تنها وظیفه کارفرما پرداخت مبالغ توافق شده است مگر آنکه تامین مصالح نیز به عهده کارفرما گذاشته شده باشد. توصیه می‌کنیم حتما با قرارداد جلو بروید و به توافق شفاهی بسنده نشود.
12:09
14 شهریور 1401
account_circle
جعفر دل آزرده اصل
thumb_up_alt
سلام و عرض ادب. درخواست هر دو قرارداد رو دارم.
12:19
27 بهمن 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. در این مورد، روی هریک از قراردادها بزنید و سپس روی افزودن به سبد خرید بزنید تا قرارداد به سبد خرید شما اضافه شود. با تشکر از شما که رکلا را انتخاب کرده‌اید.
13:37
27 بهمن 1401