نمونه قرارداد دیوار چینی و نکات اساسی نمونه قرارداد پیمانکاری دیوار چینی چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/16
زمان مطالعه: 14 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد دیوار چینی

قرارداد دیوار چینی ، یک نوع قرارداد پیمانکاری و مربوط به ساخت و ساز است.

تقریبا دو ماه پیش برای شرکت در یک همایش عازم تهران بودم. به دلیل دوری مسیر ترجیح دادم که از خودرو شخصی برای این سفر استفاده نکنم. برای من قطار از گزینه‌های دوست داشتنی و همیشگی است. دوست دارم که مسافت‌ها و مسیرهای طولانی را با قطار سفر کنم. برای این سفر هم از قبل بلیط رزرو کرده بودم. نیم ساعتی قبل از زمان حرکت قطار، آن‌جا بودم. کوپه را پیدا کردم و وارد شدم. برای گذراندن ساعت‌های حضور در قطا،ر برنامه داشتم کتابی که به تازگی تهیه کرده بودم را مطالعه کنم و البته آهنگ‌ها و پادکست‌هایی که برای گوش دادن به آن‌ها دنبال زمان خالی و فرصت مناسب بودم.

تقریبا بعد از ظهر بود و از عمد، این ساعت را انتخاب کرده بودم که شب در مسیر باشم. راستش دیدن سیاهی شب برایم خیلی لذت بخش است. زمان گذشت و یکی دو ساعتی می‌شد که حرکت کرده بودیم. تصمیم گرفتم به راهروی قطار بروم و قدمی بزنم و غروب خورشید را تماشا کنم. هنزفری را بر نداشتم، دلم می‌خواست صدای حرکت قطار روی ریل را بشنوم و از خنکی دم غروب لذت ببرم. از کوپه خارج شدم و به سمت راهرو حرکت کردم. نسیم خنکی می‌آمد و آرامش عجیبی برقرار بود.

دعوا بالا گرفت!

خیلی نگذشته بود که از یکی از کوپه‌های نزدیک، مردی بیرون آمد، همانطور که بی هدف به اطراف قدم می‌زد با تلفن همراهش صحبت می‌کرد. تقریبا صدای صحبت کردنش می‌آمد و می‌شد حدس زد که از ماجرایی ناراحت و عصبانی است. ماجرای ناراحت کننده پشت تلفن همراه، داشت شدید تر می‌شد، و این را می‌توانستم از بلند‌تر شدن صدای مرد حدس بزنم. مرد بلند بلند حرف می‌زد و با دلخوری راهرو کوپه را بالا و پایین می‌کرد. بالاخره تماس را قطع کرد و اندکی دورتر از جایی که من ایستاده بودم، ایستاد و به اطراف نگاهی انداخت. انگار که بخواهد ناراحتی‌اش را برای کسی بازگو کند تا از میزان آن کاسته شود بی مقدمه رو به من گفت: « دیگه نمی‌شه به کسی اعتماد کرد.»

گفتم که ناخودآگاه متوجه ناراحتی و جر و بحث تلفنی اش شده‌ام و پرسیدم که از چه چیزی ناراحت است؟

مساله، بی قراردادی با پیمانکار بود!

توضیح داد که اطراف سمنان کارخانه‌ای دارد و می‌خواهد که اطراف ملک کارخانه، دیوارکشی و دیوار چینی شود. برای این کار با پیمانکار دیوارکشی ، توافق کرده و قرار بوده است که تا هفته آینده، کار تمام شود . پیمانکار دیوار چینی یک سوم کار را انجام داده و دست از کار کشیده و میزان بیشتری را بابت هزینه کار درخواست می‌کند. بابت این بی‌مسئولیتی و عدم تعهد به کار و توافقات، بسیار عصبانی بود و می‌پرسید که نمی‌داند چه کار کند. با توجه به کارم و اینکه درباره مسائل حقوقی، آگاهی و اطلاعات کامل داشتم،

سعی کردم که به درستی راهنمایی‌ کنم و بهترین راه حل را پیشنهاد کنم. برای حل شدن مشکلشان راه حلی خوبی را پیشنهاد کردم و بسیار خوشحال شد و تشکر کرد. همچنین گفتم که اگر از ابتدا نمونه قرارداد دیوار چینی یا نمونه قرارداد دیوار کشی تنظیم می‌کردند و با پیمانکار دیوار چینی ، قرارداد می‌بستند این مشکلات برایشان پیش نمی‌آمد. به دقت به حرف‌هایم گوش داد و مجدد برای ارائه راهکار قانونی و حقوقی از من تشکر کرد. با نگاه پرسشگری پرسید که کارم مربوط به امور حقوقی است یا نه ؟ تعجب کرده بود که آنقدر دقیق و با جزئیات از قانون و امور حقوقی مربوط به شرایط و مشکلش، گفتم و توضیح دادم. تشکر کردم و گفتم که در شرکت رکلا هستم و مشاور حقوقی‌ام و خب، به نسبت شغلم، اطلاعات کاملی دارم و همیشه اطلاعاتمان را برای قراردادها و کارهای شرکت به روز می‌کنیم.

باید بیشتر در مورد قرارداد دیوار کشی زمین می‌گفتم

همانطور که سر تکان می‌داد با خوشحالی خودش را معرفی کرد و گفت که فتحی است. ابراز خوشحالی کرد که اتفاقی رو در رو شدیم و از اینکه بی‌چشم داشت، اطلاعاتی در اختیارش گذاشته بودم از من تشکر کرد. گفتم که باعث خوشحالیم است که بتوانم کمک کنم. آقای فتحی گفت که دوباره نمی‌خواهد این اتفاق تلخ تکرار شود و با پیمانکار بعدی نیز دچار مشکل شود. از من خواست که درباره قرارداد دیوار کشی زمین برایش توضیح دهم. گفتم که حتما این کار را خواهم کرد و خوشحال خواهم شد که در این زمینه با ایشان همکاری کنم. قرار شد که برای زمان شام در کوپه ایشان که خلوت‌تر بود و تنها مادر و همسرشان حضور داشتند درباره نمونه قرارداد پیمانکاری دیوار چینی و قرارداد دیوار کشی زمین صحبت کنیم.

ضرورت و اهمیت نوشتن قرارداد دیوار کشی زمین

بعد از شام در کوپه آقای فتحی و بعد از آشنایی با مادر و همسرشان، برای صحبت درباره قرارداد دیوار کشی ، دور هم نشستیم. قبل‌تر هم پیش آمده بود که بنا به کار و شغلم در مکان‌هایی غیر از رکلا درباره امور حقوقی صحبت کرده باشم یا کار نوشتن قرارداد را پذیرفته باشم. ولی قرارداد در قطار را برای اولین بار تجربه می‌کردم. برای آقای فتحی توضیح دادم که درکارهایی مانند کاری که ایشان می‌خواستند انجام دهند، همچنین کارهای ساختمانی و از این قبیل، داشتن قرارداد پیمانکاری ضمانت خوبی برای حسن انجام کار پیمانکار خواهد بود. قرارداد مورد نیاز آن‌ها ، قرارداد پیمانکاری دیوار چینی است. طبق این قرارداد، شما دیوار چینی زمین خود را به پیمانکار می‌سپارید و او در ازای دریافت مبلغ مشخصی، کار شما را در زمان و مکان مشخص انجام خواهد داد.

نمونه قرارداد دیوار چینی

تنظیم نمونه قرارداد دیوار چینی ، با توجه به مکان و مصالح

دیوار چینی یا دیوار کشی به معنی اجرا و ساخت دیوارهای بیرونی یا داخلی ساختمان یا زمین خالی یا باغ و مزرعه است. همچنین می‌توان به ساخت پارتیشن‌ها و بلوک کشی‌ ، در دیوار کشی و دیوار چینی نیز اشاره کرد. بنا به مکانی که می‌خواهید دیوار چینی شود و بسته به مصالحی که می‌خواهید استفاده کنید عنوان قرارداد دیوار کشی می‌تواند یکی از این عبارت باشد:

  1. پیمانکاری دیوار سنگی
  2. قرارداد دیوار چینی بلوکی
  3. نمونه قرارداد دیوار کشی باغ
  4. پیمانکاری دیوار چینی ساختمان
  5. قرارداد دیوار برشی

برای آقای فتحی توضیح دادم که با توجه به سلیقه‌ و نیاز ایشان، می‌توانم برایشان نمونه قرارداد دیوار چینی سنگی یا نمونه قرارداد دیوار چینی بلوکی تنظیم کنم.

شرایط نوشتن قرارداد دیوار کشی

آقای فتحی گفت که تقریبا یک بخش کار را پیمانکار قبلی انجام داده است. می‌شود برای ادامه کار قرارداد تنظیم کرد؟

توضیح دادم که بله حتما، قرارداد دیوار کشی ، یک نمونه قرارداد پیمانکاری است و پیمانکار دیوارکشی بنا به میزانی که کار می‌کند در زمان مشخص، هزینه دریافت می‌کند. برای هر مدت و هر میزان کار می‌توان قرارداد پیمانکاری امضا کرد.

آقای فتحی تشکر کرد و گفت که چیزی درباره قرارداد پیمانکاری و امور حقوقی مربوط به آن نمی‌داند و درخواست کرد که ابتدا کمی درباره نحوه نوشتن قرارداد دیوار چینی برایشان توضیح دهم.

نحوه نوشتن قرارداد دیوار چینی

برایشان توضیح دادم که ابتدای هر قرارداد با عنوان شروع می‌شود. عنوان به طور مختصر درباره موضوع قرارداد توضیح می‌دهد. مثلاً برای قرارداد مورد نظر آن‌ها می‌شود از عنوان قرارداد دیوار چینی استفاده کرد.

مشخصات طرفین

بعد از عنوان، مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد نوشته می‌شود. نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس، شماره و کد پستی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که طرفین در قرارداد می‌نویسند. همچنین طرفین قرارداد نیز مشخص می‌شوند. با نوشتن کلمه پیمانکار یا کارفرما، می‌شود طرفین قرارداد را مشخص کرد. در این قرارداد نام آقای فتحی به عنوان کارفرما نوشته می‌شود. البته اگر یک طرف یا هر دوطرف قرارداد، شرکت باشند، نام شرکت، شماره ثبت، شماره اقتصادی، نشانی، تلفن، نام و نام خانوادگی نماینده و سمت ایشان، مشخصات مورد نیاز این بخش می‌باشد.

موضوع نمونه قرارداد پیمانکاری دیوار چینی

در این بخش، اطلاعات کاملی درباره موضوع قرارداد داده می‌شود. توضیح داده می‌شود که کار دیوار چینی و به تعبیر دیگر، دیوار کشی است. همچنین توضیح داده می‌شود که کار، مربوط به دیوارهای داخلی است یا دیوارهای بیرونی مد نظر می‌باشد. پارتیشن و بلوکی کشیده می‌شود یا نه و از این قبیل توضیحات در مورد کار داده می‌شود. در این بخش، از ابعاد و ارتفاع دیوار کشی هم صحبت می‌شود.

محاسبات و مشخصات فنی پروژه در قرارداد دیوار چینی

مشخصات فنی و تکنیکی پروژه ، همچنین نقشه‌ها و دستورالعمل‌های کارفرما و مهندسان ناظر پروژه در این بخش توضیح داده می‌شود. در این بخش، درباره نظارت بر نوع و شیوه کار و همچنین نظارت بر کیفیت مصالح مورد استفاده، توضیح داده خواهد شد. همچنین ساختمان و زمین یا مکان مورد نظر باید مجوز داشته باشد و برای انجام عملیات دیوار چینی یا دیوار کشی منع قانونی نباشد. میزان ابعاد ارضی زمین و همچنین ابعاد مورد انتظار پروژه در این بخش بر حسب متر مربع ذکر می‌شود. هچنین نوشته می‌شود که چه میزان ابزار و مصالح باید خریداری و در اختیار پیمانکار قرار بگیرد. در مجموع در موضوع قرارداد دیوار چینی کلیاتی از پروژه پیمانکاری و کاری که به قصد انجام آن، قرارداد تنظیم شده است بیان می‌شود.

مدت انجام پروژه قرارداد دیوار چینی

مدت کامل انجام پروژه دیوار چینی به روز و ماه نوشته می‌شود. در آن زمان مشخص، کار باید به پایان برسد و تحویل داده شود.

هزینه و مبلغ

برای آقای فتحی توضیح دادم که همانطور که می‌دانید بحث هزینه و مبلغ قابل پرداخت ، در قراردادها از مباحث مهم است که مورد توجه هر دو طرف قرارداد است. گفتم برای اینکه مشکلی که این بار برایشان پیش آمده، مجدد تکرار نشود، باید از قبل، با پیمانکار به توافق برسند و آن توافق را به طور کامل در قرارداد ذکر کنند. امضای قرارداد توسط دو طرف، باعث ایجاد حس مسئولیت و حس تعهد می‌شود و طرفین موظف‌اند که به آن عمل کنند. همین قرارداد سندی است که با آن می‌شود در زمان بروز اختلاف و مشکل با مراجعه به مراجع ذیصلاح به احقاق حقوق خود بپردازند.

در این بخش قرارداد، هزینه کل پروژه بر حسب متر مربع محاسبه شده و نوشته می‌شود. همچنین به ترتیب فعالیت‌ها و مراحلی که در پروژه قرارداد است، به تفکیک نوشته می‌شوند. مثلا قیمت هر متر مربع دیوار چینی، هر متر مربع کرسی چینی و هزینه بلوک زنی و پارتیشن بندی نوشته می‌شود. همچنین مبلغ هر تن از مصالح مانند سیمان و آجر و ماسه به تفکیک بیان می‌شود.

نحوه پرداخت مبلغ قرارداد دیوار کشی

نحوه پرداخت مبلغ قرارداد با توجه به توافق طرفین قرارداد مشخص می‌شود. بر حسب توافق می‌شود مبلغی کلی قراداد به مبالغی تقسیم شوند و در مراحل مختلف پرداخت شوند. مثلا مبلغی در ابتدای قرارداد و پیش از شروع به کار پرداخت شود. مباغی بعد از 25 درصد از کار ، یا مبلغی بعد از انجام نیمی از کار پرداخت شود. همچنین می‌توان مبلغی را برای پرداخت در انتهای کار مشخص کرد. مبلغی نیز برای بعد از مدت گارانتی و و رفع نواقص و مشکلات احتمالی گذاشته می‌شود.

اسناد و مدارک در قرارداد دیوار چینی (نمونه قرارداد پیمانکاری دیوار چینی)

اسناد و مدارک قرارداد در این بخش نوشته می‌شوند. اسنادی مانند سند اثبات کننده نمایندگی طرف مقابل (اگر از طرف شرکت، قرارداد را امضاء می‌کند)، مشخصات فنی قرارداد، مشخصات زمان بندی (اگر در همین قرارداد به طور مفصل به آن اشاره نشده باشد) و… را در این قسمت می‌آوریم.

تعهدات پیمانکار

در این بخش از قرارداد، وظایف، مسئولیت‌ها و تعهدات پیمانکار نسبت به کار با جزئیات کامل، در چند بند نوشته می‌شود. با توجه به این بندها که بر اساس قانون و اصول حقوقی و توافق بین کارفرما و پیمانکار نوشته می‌شود ، پیمانکار موظف است که به آن عمل کند. در واقع در این بخش، انتظارات کارفرما نوشته می‌شود.

تعهدات کارفرما

در این بخش از قرارداد، وظایف و مسئولیت‌ها و تعهدات کارفرما نوشته می‌شود. و کارفرما موظف به انجام آن تعهدات است. اگر پیمانکار برای انجام این پروژه شروط خاصی داشته باشد، می‌تواند در این بخش ذکر کند.

موارد فسخ قرارداد دیوار چینی (نمونه قرارداد پیمانکاری دیوار چینی)

فسخ قرارداد دارای شرایط خاصی است که باید در قرارداد ذکر شده باشد. بدون دلیل و یک طرفه نمی‌شود قراداد را فسخ کرد. و عدم انجام پروژه و فسخ قرارداد جریمه و خسارت دارد و هر کدام از طرفین که موجب آن شود باید خسارت و جریمه بپردازد.

بعد از توضیح بخش فسخ قرارداد، آقای فتحی اضافه کرد که اگر زودتر قرارداد نوشته بود پیمانکار نمی‌توانست پروژه را ترک کند و کارش شامل خسارت می‌شد. حرفشان را تایید کردم و اضافه کردم که در قراردادی که تنظیم می‌کنم امور حقوقی و قانونی را کاملا رعایت می‌کنم و قرارداد به نوعی تنظیم می‌شود که حقوق دو طرف قراداد رعایت شود.

مرجع حل اختلاف

یکی از مهم‌ترین بخش‌های قرارداد، مرجع حل اختلاف است. به آقای فتحی گفتم که می‌تواند مرجع حل اختلاف را دادگاه یا داوری تعیین کند و توصیه کردم که داوری با سرعت بسیار بیشتری در مقایسه با رسیدگی در دادگاه انجام می‌شود و ما نیز، معمولاً بخش حل اختلاف قراردادهای مشتریانمان را به صورت داوری تنظیم می‌کنیم.

در چهره همسر و مادر آقای فتحی کمی خستگی مشهود بود و برای اینکه بیشتر مزاحم خانواده نباشیم، توضیح دادم که اگر سوال دیگری درباره قرارداد دیوار چینی ندارند از خدمتشان مرخص شوم. آقای فتحی تشکر کردند و گفتند که حتما با من و رکلا در ارتباط خواهند بود. تشکر کردم و گفتم که همراهی و همکاریشان با رکلا برای ما باعث افتخار است و توضیح دادم که اصلا نگران تفاوت شهر و مسافت نباشند. ما می‌توانیم از راه دور نیز برایشان قرادادهایشان را تنظیم کنیم و برایشان بفرستیم. آقای فتحی و خانواده محترمشان با خوشرویی تشکر کردند و از آن‌ها خداحافظی کردم و به سمت کوپه خودم رفتم. فکر می‌کنم هنوز هم فرصت داشتم که برنامه‌هایی که برای این سفر با قطار چیده بودم را تا حدودی انجام دهم.

پیشنهاد رکلا (نمونه قرارداد دیوار چینی word و pdf)

تیم حقوقی رکلا، اقدام به تنظیم انواع قرارداد پیمانکاری و همچنین نمونه قرارداد دیوار چینی word و pdf کرده است و هر روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. شما می‌توانید این نمونه قرارداد را در بانک قراردادهای رکلا مشاهده و تهیه کنید. برای این منظور، کافی است به بخش نمونه قرارداد‌ها بروید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خودتان را به ما بسپارید. با استفاده از این سرویس، این امکان برای شما ایجاد می‌شود که مطابق با خواست و شرایط خود، شروطی را برای قرارداد در نظر بگیرید و در خصوص امکان تعیین آن شروط، از تیم رکلا راهنمایی بخواهید. به این ترتیب، مطمئن خواهید بود که مناسب‌ترین قرارداد را تهیه می‌کنید. تنظیم اختصاصی قرارداد را به اشخاصی پیشنهاد می‌کنیم که به صورت حرفه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند و یک قرارداد ثابت برای همکاری با مشتریان خود نیاز دارند.

مساله دیگری که می‌تواند ذهن شما را به خود مشغول کند، سوالات حقوقی و چهارچوب‌های قانونی این شیوه از فعالیت است. برای پاسخ به این سوالات و رفع ابهاماتی که در ذهن دارید، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای دسترسی به این خدمات، کافی است درخواستتان را در بخش مربوطه ثبت کنید.

دانلود قرارداد دیوارکشی

این قرارداد کامل همین حالا در دسترس شما قرار دارد. می‌توانید روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات مرتبط با این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد دیوارکشی
دانلود نمونه قرارداد دیوارکشی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات