نمونه قرارداد مشارکت فروش کالا چیست و قرارداد شراکت در فروش چه نکاتی دارد؟

-
بروزرسانی:1402/11/18
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت فروش

قرارداد مشارکت فروش یک نوع از قرارداد شراکت و یکی از انواع قرارداد‌های مهم ماده 10 قانون مدنی کشور ایران است.

امروزه برخی اشخاص، محصولات مختلفی را خریداری می‌کنند و با قصد به دست آوردن سودی مناسب، در زمان مناسب، آن‌ها را می‌فروشند.

بند 1 ماده 2 قانون تجارت کشور ایران نیز، این دسته از افراد را تاجر خطاب کرده است و معاملات آنان را، تجاری می‌داند.

البته در بیشتر اوقات و به دلایل مختلف مانند افزایش سرعت فروش یا کسب منفعت بیشتر، فروشندگان کالا‌ها تصمیم می‌گیرند که در فروش شراکت کنند.

مثلاً همواره شاهد هستیم که اشخاص، شراکت در فروش پوشاک انتخاب می‌کنند یا شراکت در فروش اینترنتی کالا را آغاز می‌کنند و  قرارداد مشارکت در فروش کالا تنظیم می‌کنند.

در واقع، هر کدام از این دسته اشخاص، می‌دانند که تنظیم نمونه قرارداد مشارکت فروش کامل می‌تواند آینده کسب و کار آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و مطمئن‌تر کند.

همچنین واضح است که قرارداد مشارکت فروش کالا ، در صورتی که با رعایت نکات حقوقی خاصی تنظیم شود، می‌تواند از نظر رعایت قوانین رایج کشور و برخورداری از وصف قانونی، آینده مطلوب هر کسب و کار را تضمین کند.

بنابراین، با وجود این توضیحات، از اهمیت قرارداد مشارکت فروش باخبر هستیم و از ضرورت وجود این قرارداد برای یک  شراکت پرسود و دوستانه آگاه می‌باشیم.

البته همانطور که اشاره کردیم این قرارداد، باید از نکات و الزامات مهم حقوقی و قانونی برخوردار باشد تا در آینده برای شراکت و کسب و کار شما مشکلی ایجاد نشود.

در نتیجه، در این مقاله به بررسی مجموعه نکات ناشی از قوانین و علم حقوق می‌پردازیم و در تنظیم یک قرارداد کامل، شما را همراهی می‌کنیم.

پیش از خواندن ادامه این مقاله، توصیه می‌کنیم ویدئوی زیر را ببینید. ما در این ویدئو، درباره قرارداد مشارکت فروش، توضیحات کاملی ارائه کرده‌ایم تا ببینید آیا چنین قراردادی برای شکل دادن به روابط کاری میان شما و سایر طرفین مناسب است یا باید به فکر قرارداد دیگری باشید.

کاربرد قرارداد مشارکت فروش

قرارداد مشارکت فروش کالا ، در موضوعات مختلفی تنظیم می‌شود.

از قدیم، کالا‌های گوناگونی وجود داشته که از سوی اشخاص در حوزه‌های متفاوت کاری، خرید و فروش شده است. از زمانی که خرید و فروش به کالا‌هایی همچون گندم، برنج یا سایر اقلام ضروری وابسته بود تا امروز، که حتی شاهد خرید و فروش نرم افزار هستیم به طوری که قرارداد‌هایی همچون قرارداد مشارکت در فروش نرم افزار میان اشخاص تنظیم می‌شود.

در حال حاضر می‌بینیم که اشخاص با توجه به دارایی‌های متفاوتی که دارند قرارداد مشارکت فروش کالا را با شکلی خاص تنظیم می‌کنند.

مثلا ممکن است شخصی تعداد انبوهی لباس خریداری کرده باشد و حالا بخواهد آن‌ها را بفروشد. با این وجود، برای به دست آوردن منفعت بیشتر و افزایش میزان فروش، با شخص دیگری در فروش محصولات خود شریک شود.

شخص مقابل نیز ممکن است از امکاناتی مانند انبار مناسب برای نگهداری محصول یا از اجناس بیشتری برخوردار باشد. همچنین ممکن است از اعتبار بالایی در میان اهل بازار برخوردار باشد و مهارت بالایی برای برقراری ارتباط با دیگران داشته باشد.

این شرایط باعث می‌شود که میان شخص اول و طرف دیگر، شراکت در فروش پوشاک ایجاد شود و در نتیجه، میان آن‌ها، قرارداد مشارکت در فروش لباس تنظیم شود.

همچنین، امکان دارد یکی از طرفین از مهارت جذب مشتری برخوردار باشد یا یک طرف صرفا به خرید محصولات بپردازد و دیگری، ناظر فروش آن‌ها باشد.

بنابراین، در تمامی این شرایط، می‌توان از قرارداد شراکت در فروش استفاده کرد و حتی، در قالب شراکت در فروش اینترنتی ، یک کسب و کار پول‌ساز ایجاد شود.

مواردی که باید پیش از تنظیم قرارداد مشارکت فروش کالا به آن توجه کنید

توجه به برخی از مسائل پیش از تنظیم قرارداد مشارکت فروش کالا ، ضروری است. در اینجا به مهم ترین موارد اشاره می‌کنیم:

1-اختیار طرفین در تنظیم قرارداد

ماده 10 قانون مدنی به هر یک از طرفین اجازه داده است هر آنچه را درنظر دارند ، در متن قرارداد ذکر کنند. البته این ماده تاکید می‌کند که طرفین، باید در این خصوص به مفاد قوانین کشور توجه لازم داشته باشند.

درصورتی که طرفین، مسائلی را در متن قرارداد وارد کنند که مخالف متن قوانین باشد، قرارداد مشارکت در فروش باطل خواهد بود.

2-توجه به قواعد آمره در تنظیم قرارداد شراکت در فروش

قواعد آمره، قواعدی هستند که قانونگذار آن‌ها را برای حفظ نظم عمومی لازم دانسته است و بنابراین، طرفین قرارداد نمی‌توانند برخلاف قوانین فوق، توافق کنند.

برای مثال، در صورتی که طرفین قرارداد مشارکت در فروش کالا ، در قرارداد توافق کنند که کالا‌های قاچاق را نیز به فروش برسانند، چون خرید و فروش کالاهای قاچاق از سوی قانونگذار ممنوع بوده و مخالف با نظم عمومی است، قرارداد فوق باطل خواهد بود.

نکات حقوقی که باید در تنظیم قرارداد مشارکت فروش رعایت شود

پیش از تنظیم هر قراردادی رعایت نکات مهم حقوقی ضرورت دارد.

در این قسمت به مهم‌ترین نکاتی که برای تنظیم یک قرارداد مشارکت در فروش کالا لازم است اشاره می‌شود.

1-طرفین قرارداد

مشخصات طرفین قرارداد باید به طور واضح و صریح در متن قرارداد بیان شود.

این مسئله بسیار مهم است. به عنوان مثال، در صورت اختلافات با شریک خود، ابلاغ اوراق قضایی به نشانی نوشته شده در این قسمت، ارسال می‌شود.

همچنین تمامی اظهارنامه‌های صادره از دادگاه به آدرسی که در قرارداد نوشته شده است، ارسال می‌شود.

2-موضوع قرارداد مشارکت فروش

در تنظیم این نمونه قرارداد حتما به موضوع قرارداد خود توجه کنید.

موضوع قرارداد شما باید متناسب با محتوای شما باشد، بنابراین در مورد قرارداد مربوط به این مقاله، موضوع شما باید مشارکت در فروش باشد. البته لازم است با جزئیات بیشتری در این مورد صحبت کنید. توصیه می‌کنیم موضوع قرارداد را جدی بگیرید زیرا هویت قرارداد شما را مشخص می‌کند.

3-زمان دقیق آغاز و پایان شراکت در فروش

هر قراردادی در موعد زمانی خاصی باطل می‌شود و اعتبار خود را از دست می‌دهد.

بنابراین حتما تاریخ شروع و پایان مشارکت در فروش را در متن قرارداد ذکر کنید.

این مسئله به‌ویژه در هنگامی که برای اثبات حقانیت ادعاهای خود در دادگاه حاضر می‌شوید، اهمیت بیشتری خواهد داشت.

4-میزان آورده هر یک از شرکا و سهم آن‌ها از سود و زیان

در قرارداد شما باید میزان آورده یا سرمایه هر یک از طرفین قرارداد نوشته شود.

بنابراین، در صورتی که مثلا شما وب سایت اینترنتی مناسب برای فروش محصولات دارید یا از مهارت جذب مشتری برخوردار هستید، باید در متن  قرارداد مشارکت در فروش اینترنتی این آورده‌ها را ذکر کنید.

یا به عنوان مثال، اگر قصد دارید قرارداد مشارکت در فروش نرم افزار تنظیم کنید و در تولید نرم افزار از مهارت بالایی برخوردار هستید، حتما در این قسمت از قرارداد به آن اشاره کنید.

همچنین، در این قسمت، به سهم هر یک از طرفین قرارداد شراکت در فروش ، در خصوص میزان سودی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد اشاره می‌شود.

از طرف دیگر، میزان ضرر ناشی از کسب و کار و نحوه پرداخت هزینه‌های ناشی از زیان‌های احتمالی، باید متناسب با درصد سهام هرکدام از شرکا، در متن قرارداد نوشته شود.

5-شرایط و تعهدات هر یک از طرفین قرارداد مشارکت فروش و تعیین ضمانت اجرا

در این قسمت به تعهدات هر یک از طرفین قرارداد اشاره می‌شود.

این تعهدات همانطور که اشاره شد، ناشی از توافق میان طرفین قرارداد است.

مثلاً ممکن است یکی از شرکا در قرارداد شراکت در فروش پوشاک تعهد بدهد که ماهانه، تعداد مشخصی از لباس‌ها را به فروش برساند و در صورت تحقق آن، درصد بیشتری از سود را دریافت کند.

همچنین در برابر تعهدات، بهتر است ضمانت اجرای مناسبی نیز تعیین شود تا هر یک از شرکا نسبت به تعهدات خود پایبند باشند.

ما نیز، در نمونه قرارداد مشارکت فروش ، دو نوع ضمانت برای محرمانگی در نظر گرفته‌ایم. البته هرقرارداد، نیاز به ضمانت اجرای اختصاصی دارد. به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید:

نمونه قرارداد مشارکت فروش

6-مسئولیت پرداخت هزینه‌های جاری شرکت

هر کسب و کار علاوه بر منافع، هزینه هم دارد که لازم است این هزینه‌ها، به‌موقع پرداخت شوند.

به عنوان مثال، مالیات‌هایی که باید به دولت پرداخت شود، پرداخت قبوض خدماتی، تعمیرات و هزینه‌های مربوط به تجهیزاتی همچون انبار محافظت از محصولات یا حمل و نقل و غیره بخشی از این هزینه‌ها است.

بنابراین لازم است مسئولیت هر یک از طرفین در درباره پرداخت این هزینه‌ها در قرارداد ذکر شود.

7-محرمانگی اطلاعات مربوط به قرارداد مشارکت فروش

هر کدام از طرفین قرارداد، باید تا آنجا که ممکن است از افشای اطلاعات کاری و تجاری کسب و کار، بدون رضایت شرکای دیگر، خودداری کند. همچنین، در هنگام تنظیم نمونه قرارداد شراکت در فروش ، هر یک از شرکا می‌توانند در بخش تعهدات و شرایط، به این نکته اشاره کنند.

البته در صورتی که در هنگام تنظیم قرارداد به این نکته توجه نداشته‌اید و قصد دارید تا از افشای اطلاعات تجارتی خود جلوگیری کنید، می‌توانید یک قرارداد محرمانگی اطلاعات یا قرارداد عدم افشای اطلاعات تهیه کنید و آن را به قرارداد اصلی خود پیوست دهید.

8-امضاء و اثر انگشت و تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد شراکت در فروش

حتماً تمام صفحات قرارداد مشارکت فروش کالا را امضاء کنید و اثر انگشت بزنید. این تصور اشتباه است که بخواهیم فقط صفحه آخر قرارداد را امضا کنیم. اهمیت این موضوع بسیار زیاد است و به شما توصیه می‌کنیم حتما همه صفحات قرارداد امضا شوند زیرا ممکن است هر کدام از طرفین مدعی شوند که تعداد صفحات قرارداد کمتر یا بیشتر بوده است و محتوای آن صفحاتی که امضا نشده است را نپذیرند. امضای تمام صفحات قرارداد، ناخودآگاه در خصوص تعداد صفحات، محتوای هر صفحه و تعهداتی که به واسطه این اقدام برای طرفین ایجاد می‌شود، اطمینان حاصل خواهد کرد. در واقع امضای تمام صفحات قرارداد به این معنی است که اشخاص حاضر در توافق نامه، از تمام محتوای آن آگاه هستند و نسبت به مطالب موجود در هر صفحه آن اطلاع دارند و با میل و توافق خود، قرارداد را امضا کرده‌اند.

همچنین بهتر است از قرارداد خود سه نسخه تهیه کنید. دو نسخه مربوط به شما و شریک شما و یک نسخه برای زمانی است که برای حل اختلافات احتمالی به دادگاه یا داوری مراجعه می‌کنید. نسخه سوم برای بررسی‌های لازم باید در اختیار مرجع حل اختلاف قرار بگیرد. در نظر داشته باشید که تمام نسخه‌های یک قرارداد باید متحد الشکل و متن باشند و هیچ تفاوت ظاهری و محتوایی نسبت به یکدیگر نداشته باشند. تمام نسخه‌ها نیز باید توسط طرفین قرارداد امضا شوند.

سخن آخر نمونه قرارداد مشارکت فروش

مشارکت در زمینه‌های مختلف سال‌هاست که نه تنها در کشور ما بلکه در کل جهان روند رو به رشدی داشته است.

درنتیجه بسیاری از افراد عادی که از مباحث حقوقی و قانونی اطلاعات کافی ندارند، صرفاً با هدف به دست آوردن منفعت شخصی، قرارداد مشارکت مدنی تنظیم می‌کنند.

در نتیجه، مشاهده می‌کنیم که به علت ناآگاهی این دسته از افراد از مسائل حقوقی،  نه‌تنها حق هر یک از طرفین شراکت ضایع شده است بلکه زمینه کلاهبرداری برای افراد مختلف به وجود می‌آید.

بنابراین برای تنظیم یک قرارداد مشارکت، فروش بهتر است با یک متخصص حقوقی که از تمامی حقوق شما آگاه است، مشورت کنید.

بدون شک، تجربیاتی که در طول سال‌ها در خصوص تنظیم قرارداد نصیب یک متخصص حقوقی شده است، به آسانی به اشخاص عادی تعلق نخواهد گرفت.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا این قرارداد بسیار کاربردی را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. ضمن آنکه شما می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی یا درخواست تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی ثبت کنید.

دریافت قرارداد کامل

این قرارداد کامل در دسترس شما است. روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد مشارکت فروش
دسترسی به قرارداد
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
عارف جدی
thumb_up_alt
می‌خوام زمینی به شخصی بفروشم با این مضمون که قیمت زمین ۳۹۰ میلیون بهش بفروشم. چون زمینی که دارم می‌فروشم قسمتی از یک زمین است و قسمت‌های دیگه رو قبلا فروختم به شرطی بهش می‌فروشم که ایشون کل زمین یعنی حدود ۳۸۰ متر مربع را در شهرداری تغییر کاربری بدهد از مسکونی به تجاری با هزینه خودش و این کار را با اطلاعاتی که رفته از شهرداری و نهادهای مربوطه گرفته انجام دهد و متعهد می‌شود ظرف ۳ ماه این‌ کار رو تمام کند و ایشون قرار شده ۲۰۰ میلیون تومان هم بابت ضمانت بگذارد که چنانچه این کار رو نکرد من با اون ۲۰۰ میلیون انجام بدم یا اینکه ۲۰۰ میلیون برای من باشد و من طبق زمانی که خودم مشخص می‌کنم تغییر کاربری تجاری را انجام بدم لطفا این قرارداد را تنظیم کنید و هزینه آن را بفرمایید.
23:03
28 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. همکارانم با شما تماس خواهند داشت. هدف شما از طریق شرط ضمن عقد قرارداد بیع، قابلیت اجرا دارد. ضمن آنکه می‌تواند به صورت یک قرارداد مجزا تنظیم شود. شما را راهنمایی خواهیم کرد.
10:37
29 تیر 1401
account_circle
ملت
thumb_up_alt
با سلام. برای تنظیم قرارداد مشارکت در فروش فیمابین سه شرکت مجزا در قالب یک هولدینگ جدید درخواست مشاوره دارم. سپاس.
08:32
31 تیر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ما درخواست شما رو ثبت کردیم. همکارانم در اسرع وقت با شما در تماس خواهند بود و اطلاعات بیشتری را در خصوص قرارداد مورد نظر دریافت می‌کنیم و بر اساس آن، مسئولیت تنظیم قرارداد را به عهده خواهیم گرفت.
17:22
01 مرداد 1402
account_circle
ناصر مفاخری
thumb_up_alt
سلام، به عنوان سرمایه گذار فروشگاه محصولات ورزشی را راه اندازی کردم و دو نفر را هم به عنوان فروشنده استخدام کرده و میخواهم حق الزحمه آن‌ها را در قالب قرارداد مشارکت در فروش پرداخت کنم، یعنی درصدی از فروش را به آن‌ها پرداخت کنم، آیا فروشنده‌ها شامل قانون کار از نظر حداقل حقوق اداره کار و قانون تامین اجتماعی خواهند شد؟
09:14
20 فروردین 1403
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
بله. حتما. آن‌ها به عنوان پرسنل مجموعه شما محسوب می‌شوند و کلیه قوانین و مقررات کار و تامین اجتماعی بر روابط میان شما و ایشان حاکم است. بر همین اساس، شما باید حداقل حقوق اداره کار (می‌توانید بیشتر هم بپردازید) را پرداخت کنید و نام آن‌ها را در لیست بیمه رد کنید.
15:30
21 فروردین 1403