قرارداد مشارکت پخش مواد غذایی چیست و شراکت نامه غذایی چه نکاتی دارد؟

-
بروزرسانی:1402/11/21
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت پخش مواد غذایی

قرارداد مشارکت پخش مواد غذایی نوعی قرارداد‌ مشارکت مدنی و مطابق با ماده 10 قانون مدنی است.

مشارکت در پخش مواد غذایی یکی از مرسوم ترین شراکت‌ها بین دو شخص یا بیشتر، در دنیای امروز می‌باشد.

بسیاری از شرکت‌های کوچک تولید کننده مواد غذایی که قادر به انعقاد قرارداد‌های نمایندگی نیستند برای افزایش درصد فروش خود با شخصی که از امکانات لازم برای پخش برخوردار است این شراکت نامه غذایی را تنظیم می‌کنند.

همچنین ممکن است شرکت تولید کننده به طور گسترده‌تر‌ به شراکت در این حوزه بپردازد.

با توجه به مفاد ماده 588 قانون تجارت ، شرکت‌ها نیز همچون اشخاص، اجازه انجام شراکت را دارند.

پس ممکن است یک شرکت تولیدی کوچک لازم بداند برای پیشبرد اهداف تولیدی و تجاری خود با یک شرکت پخش مواد غذایی شریک شود و از امکانات آن شرکت استفاده کند.

بنابراین وجود یک شراکت نامه غذایی برای رشد یک‌ شرکت تولیدی کوچک بسیار مهم است.

علاوه بر شرکت‌های تولید مواد غذایی، کسب و کار های کوچک همچون سوپر مارکت‌ها، خواربار فروش‌ها، میدان‌های بزرگ میوه و تره بار و سایر کسب و کار‌ها نیز، برای کسب سود و فروش محصولات بیشتر، ممکن است در این زمینه شراکت کنند.

توصیه می‌کنیم پیش از مطالعه قسمت‌های دیگر از این محتوا که در خصوص نکات مهم قرارداد مشارکت پخش مواد غذایی است، حتما ویدئوی زیر را ببینید. ما در این ویدئو، تلاش کرده‌ایم که در مورد مهمترین نکات مرتبط با این قرارداد کاربردی صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

کاربرد قرارداد مشارکت پخش مواد غذایی

این قرارداد، زمانی برای شما ضرورت دارد که شما دارای یک شرکت پخش مواد غذایی هستید.

البته اشخاص حقیقی هم می‌توانند شراکت در زمینه پخش مواد غذایی را تجربه کنند و در این زمینه، قرارداد تنظیم کنند.

بنابراین شراکت نامه غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا به همراه شریک خود، بدون هرگونه دغدغه و با اطمینان خاطر، محصولات غذایی واحد‌های تولیدی را پخش کنید.

البته ممکن است شخصی از تجهیزات مناسب مانند خودرو‌ حامل یخچال برخوردار باشد یا شرکت پخش مواد غذایی که امکانات مناسب همانند وسایل نقلیه و انبار مواد غذایی داشته باشد. همچنین ممکن است مغازه‌ای وجود داشته باشد که محصولات غذایی می‌فروشد.

این مغازه برای فروش بیشتر خود می‌تواند با شخص دیگری که از امکانات لازم برای پخش مواد غذایی برخوردار است مانند برخورداری از موتور سیکلت، خودرو‌های سواری و … ، قرارداد مشارکت پخش مواد غذایی امضاء کند.

صاحب مغازه درصورتی که از سرمایه کافی برخوردار نباشد حتی می‌تواند با پخش کننده مواد غذایی قرارداد فوق را امضاء کند و درصدی از سود حاصل از فروش را به او پرداخت کند.

بنابراین تنظیم نمونه قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی ، از اهمیت زیادی برخوردار است .

اما در تنظیم شراکت نامه غذایی باید نکات حقوقی خاصی را مد نظر داشته باشید که در آینده در مشارکت خود ، با مشکلات احتمالی مواجه نشوید.

در این بخش از مقاله، به مهم ترین نکاتی که در تنظیم یک قرارداد مشارکت پخش مواد غذایی کارآمد، باید رعایت کنید، اشاره می‌کنیم یعنی نکات حقوقی که باید در قرارداد مشارکت پخش مواد غذایی رعایت کنید.

هنگام تنظیم نمونه قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی رعایت نکاتی که در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌شود ضروری است.

مشخصات طرفین قرارداد

طرفین مشارکت در پخش مواد غذایی باید مشخصات کامل را در متن قرارداد ذکر کنند.

شراکت نامه غذایی

موضوع نمونه قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی

موضوع قرارداد، مطابق با ماهیت و محتوای قرارداد شما است.

بنابراین واضح است که موضوع قرارداد شما باید «مشارکت در پخش مواد غذایی» باشد. می‌توانیم ادعا کنیم که موضوع قرارداد شما، در واقع هویت قرارداد شما است. اگر می‌خواهید در زمان ایجاد اختلاف، حل اختلاف با سهولت بیشتری محقق شود این بخش را جدی بگیرید.

تعیین زمان دقیق آغاز و پایان شراکت

ویژگی تمامی قرارداد‌های شراکتی که موضوع ماده 10 قانون مدنی ایران هستند، این است که در زمانی معین، منقضی شده و شراکت در اثر آن‌ها به پایان می‌رسد. این یک ویژگی مشترک میان انواع قرارداد شراکت کاری است.

بنابراین در نمونه قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی، ذکر تاریخ شروع شراکت و پایان آن ضروری خواهد بود. همچنین در صورتی که بعد از گذشتن مدت زمان مندرج در قرارداد، مایل به ادامه شراکت بودید، می‌توانید قرارداد را تمدید کنید. یک نکته بسیار مهم در خصوص این نوع شراکت‌ها، مساله تمایل طرفین به ادامه دار بودن شراکت است. گاهی شاهد این مساله هستیم که شرکا برای قرارداد خود مدت تعیین نمی‌کنند یا از عباراتی مانند مادام العمر استفاده می‌کنند. این اشخاص معمولا این اقدامات را به این جهت انجام می‌دهند که از طولانی و ادامه دار بودن شراکت خود اطمینان داشته باشند. با صراحت باید بگوییم که چنین اقداماتی اشتباه است و می‌تواند در اعتبار قرارداد شما خلل ایجاد کند. قرارداد شراکت از جمله قراردادهایی است که به تعیین تاریخ دقیق شروع و پایان آن، تاکید کرده‌اند.

قرارداد شما باید دارای تاریخ باشد. در نظر داشته باشید که در اتمام زمان قرارداد، روابط کاری شرکا نیز به پایان می‌رسد. اگرچه این امکان وجود دارد که شرکا بعد از به پایان رسیدن تاریخ، مجدد قرارداد را با یکدیگر تمدید کنند اما پیشنهاد می‌کنیم اگر این شراکت را برای بازه زمانی طولانی در نظر دارید، حتما تاریخ آن را نیز، یک بازه زمانی طولانی در نظر بگیرید.

سرمایه یا آورده‌ هر کدام از شرکا و حساب سود و زیان

آورده هر کدام از شریکان، باید در متن قرارداد ذکر شود.

سرمایه یا آورده اعم از مالی و غیر مالی است.

در نتیجه، لازم نیست که طرفین قرارداد از سرمایه مالی برخوردار باشند، چنانچه در خصوص این قرارداد نیز این نکته حائز اهمیت است.

بنابراین ممکن است پخش کننده مواد غذایی صرفا یک کامیونت یخچال دار برای حمل مواد غذایی داشته باشد، یا به عنوان مثال یک موتور سیکلت برای حمل مواد غذایی برای یک سوپر مارکت داشته باشد.

همچنین امکان دارد شریک دیگر، تجهیزاتی مانند انبار حفظ مواد غذایی داشته باشد و به دلیل آنکه، شخص دیگر امکانات حمل و نقل دارد ، در مشارکت در پخش مواد غذایی با او همراه شود و شریک شوند.

بنابراین آورده‌های فوق، باید در شراکت نامه غذایی نوشته شود.

همچنین در این قسمت باید به میزان سود و زیان توجه کنید و سهم هر یک از طرفین مشارکت نسبت به سود و زیان مشخص شود.

مثلا باید درصد سودی که به هر یک از طرفین شراکت تعلق می‌گیرد، در متن قرارداد ذکر شود.

همچنین، باید روش پرداخت زیان‌های احتمالی ناشی از شراکت برای هر کدام از طرفین مشخص شود.

به عنوان مثال، باید میزان ضرر ناشی از فاسد شدن مواد غذایی در اثر باقی ماندن در انبار، در مدت زمان طولانی، برای هرکدام از طرفین قرارداد مشارکت پخش مواد غذایی مشخص شود.

تعیین مسئولیت هزینه‌های جاری ناشی از مشارکت

در این بخش از قرارداد، باید مسئولیت هریک از شرکا در مورد پرداخت هزینه‌های جاری مشارکت تعیین شود. برای مثال، هزینه‌هایی که مربوط به تجهیزات ضروری خودرو است مانند تعمیرات یخچال خودرو یا تعمیرات جانبی خودرو.

همچنین تعمیرات مربوط به انبار مواد غذایی و تجهیزات مربوط به آن، از دیگر مواردی است که همواره هزینه‌هایی را به دنبال دارد و لازم است تکلیف دو طرف در قبال پرداخت آن‌ها در قرارداد تعیین شود.

محرمانگی اطلاعات در قرارداد مشارکت پخش مواد غذایی

هر کدام از شرکا موظف است، اطلاعات کاری و تجاری که به کسب و کار آن‌ها مربوط می‌شود را حفظ کنند و از انتشار آن، نزد سایر اشخاص، بدون اذن و رضایت شریک دیگر، پرهیز کند.

بنابراین لازم است در متن قرارداد، نسبت به محرمانه بودن اطلاعات قرارداد و کسب و کار تاکید شود.

البته اگر فراموش کرده باشید که نسبت به محرمانگی اطلاعات در قرارداد مشارکت پخش مواد غذایی تاکید کنید ، جای نگرانی نیست با تنظیم یا تهیه قرارداد دو‌جانبه محرمانگی و پیوست آن به قرارداد اصلی، می‌توانید از محرمانه ماندن اطلاعات خود اطمینان کسب کنید.

ضمانت اجرای قرارداد

مهم‌ترین بخش از هرقراردادی، ضمانت اجرا است. ممکن است یک یا چندنفر از شرکا، در انجام تکالیف قراردادی خود تخلف کنند. در این صورت می‌توانید برای تخلف آن‌ها ضمانت اجرا تعیین کنید. ما در قراردادهایی که برای مشارکت در تولید تنظیم می‌کنیم، هم در مورد محرمانگی و هم در مورد سایر تعهدات قرارداد، ضمانت اجرا تعیین می‌کنیم:

قرارداد مشارکت پخش مواد غذایی

تعیین شرایط فسخ قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی

تعیین شرایط فسخ قرارداد از اهمیت زیادی برخوردار است. شما باید مشخص کنید که آیا قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی قابل فسخ است یا خیر و در نهایت، شرایطی که این قرارداد خاتمه پیدا می‌کند را تعیین کنید. با لحاظ این موضوع، باید در نظر داشت که شرایط فسخ، شفاف باشد و این موضوع، موجب ایجاد اختلافات آتی برای هریک از شرکا نشود. در واقع، شفافیت در تعیین حالات ایجاد فسخ از اهمیت زیادی برخوردار است.

تعادل را در نمونه قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی رعایت کنید

شراکت نامه غذایی میان اشخاصی تنظیم می‌شود که با هدف کسب درآمد و سود مناسب وارد این کسب و کار می‌شوند.

آن‌ها به یکدیگر اعتماد کرده‌اند و اطلاعات کاری مهم و مورد نیاز را در اختیار یکدیگر گذاشته‌اند.

بنابراین مهم است که سهم و حقوق هر یک از شرکا با نظر به قانون و با رعایت انصاف مورد توجه قرار بگیرد.

بدون شک، رعایت حقوق هر یک از طرفین، بیش از پیش، زمینه یک شراکت کاری محکم و پرسود را ایجاد می‌کند و از همه مهم‌تر، اعتماد را میان طرفین ایجاد می‌کند.

در نتیجه، قراردادی را تنظیم یا تهیه کنید که حقوق قانونی هر یک از شرکا را پوشش دهد، به طوری که، امکان سوء استفاده را از بین ببرد و همچنین، حق هیچ یک از آنان را ضایع نکند.

سخن آخر

تاجران، صاحبان کسب و کار‌های مختلف و بسیاری از واحد‌های تولیدی، هرروز، قراردادهای تجاری مختلفی تنظیم می‌کنند.

بسیاری از افراد عادی نیز، نمونه قراردادهای آماده شده در این حوزه را تهیه و امضاء می‌کنند.

اما واقعیت این است که امروزه، بسیاری از مشکلاتی که در دادگاه‌های کشور مطرح می‌شود، ناشی از تنظیم قرارداد ناقص و ناکارآمد است.

روزانه بسیاری از حقوق افراد، در نتیجه عدم آگاهی به قوانین جدید کشور یا عدم اطلاع اشخاص عادی نسبت به نکات حقوقی، زیر پا گذاشته می‌شود.

در این شرایط، بدون شک، استفاده از یک متخصص حقوقی می‌تواند بهترین انتخاب شما برای تنظیم یک قرارداد مشارکت پخش مواد غذایی مناسب باشد.

متخصصان حقوقی همواره از صدور قوانین جدید که دربردارنده حقوق شما است، آگاه می‌باشند و برای احقاق حقوق شما و ایجاد شراکتی پرسود تلاش می‌کنند.

بنابراین، برای برخورداری از یک قرارداد جامع، حتما با یک متخصص حقوقی خبره مشورت کنید وظیفه تنظیم قرارداد را به ایشان محول کنید.

پیشنهاد رکلا

تیم حقوقی رکلا نمونه قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی را تنظیم کرده است.

می‌توانید با زدن بر روی عکس زیر آن را دریافت کنید.

ضمن آنکه می‌توانید از خدمات تخصصی مشاوره حقوقی تلفنی ما نیز استفاده کنید.

قرارداد مشارکت کامل

این قرارداد را از همین جا دریافت کنید. روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد مشارکت پخش مواد غذایی
دریافت قرارداد
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات