قرارداد مشارکت صادرات چه نکاتی دارد؟ + ضرورت نمونه قرارداد مشارکت مدنی صادرات

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/09
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت صادرات

قرارداد مشارکت صادرات ، از قراردادهای مهم در تجارت امروز و یکی از انواع قرارداد شراکت کاری است. تجارت، بازارهای جهانی را در بر دارد . یک تاجر موفق کسی است که بتواند نیاز هر جامعه و بازار را به درستی شناسایی کند. در این شرایط و با آگاهی از سلیقه جامعه هدف، تجارت شما، تجارتی موفق خواهد بود.

صادرات ، بخش بزرگی از دنیای تجارت است و قدم گذاشتن در این راه، موفقیت‌های بیشماری برای شما به همراه دارد. قرارداد مشارکت مدنی صادرات به شما این امکان را می‌دهد که با اطمینان بیشتری وارد این بخش از کسب و کار شوید.

بسیاری از سرمایه‌ داران، برای سرمایه گذاری سودآور، صادرات را انتخاب می‌کنند.

صادرات از جمله روش‌های درآمدزایی برای بخش دولتی و هم بخش خصوصی هر کشوری است.

اگر صادرات با موفقیت انجام شود، سود زیادی به همراه دارد و اعتبار جهانی یک کشور، بالا می‌رود. کشور‌های تولید کننده و دارای کالای مهم صادراتی، میزان زیادی از درآمد خود را از این بخش کسب می‌کنند. صادرات در این کشور‌ها، یک نوع پشتوانه مالی و اعتباری است.

صادرات ماجرای جدیدی نیست. از سالیان دور، داشتن راه‌ها و مرز‌های تجاری، مورد توجه حکومت‌ها و دولت‌ها بوده است. البته صادرات نیز، مانند هر فعالیت دیگر، به الزامات حقوقی ویژه و مجوز‌های خاص برای شروع به کار، نیاز دارد. در این مقاله می‌خواهیم درباره الزامات حقوقی قرارداد مشارکت صادرات ، قوانین، مجوز‍‌های لازم و نحوه نوشتن نمونه قرارداد مشارکت صادرات صحبت کنیم.

قرارداد مشارکت صادرات

اهمیت نمونه قرارداد مشارکت در صادرات

نوشتن نمونه قرارداد مشارکت در صادرات ، از ضروری ترین اقدامات، قبل از شروع صادرات است. صادرات، ایجاد ارتباط بین کالا با جامعه هدف است. این ارتباطات و فعالیت‌ها و میزان سرمایه گذاری پر هزینه‌ای که انجام می‌شود، یعنی باید یک قرارداد مشارکت کامل و محکم تنظیم شود.

ممکن است شما آن سرمایه گذاری باشید که می‌خواهید شرایط یک صادرات موفق را فراهم کنید.

برای این کار، از دانش، تخصص، تجربه، وقت و سرمایه خود هزینه می‌کنید.

از طرف دیگر، ممکن است شما تولید کننده‌ای باشید که می‌خواهد، تولیدات خود را در بازار و کشور دیگر بفروشد و برای برند و کالای تولیدی خود، نگران است.
در هر دو حالت، شما به عنوان طرفین این شراکت، نیاز دارید که تضمین، مدرک معتبر برای شرایط بحرانی و توانایی اثبات حق داشته باشید. آنچه گفتیم، با نوشتن نمونه قرارداد مشارکت مدنی صادرات ، ممکن می‌شود.

قانون قرارداد مشارکت صادرات

وقتی از مشارکت مدنی صحبت می‌کنیم، ماده 10 و ماده‌های 571 تا 606 قانون مدنی مطرح می‌شود.

این ماده‌های قانونی، شرایط نوشتن قرارداد مشارکت کاری را مشخص کرده است.

طبق ماده 10 قانون مدنی، اگر شراکت کاری، خلاف موازین قانونی و شرعی نباشد، صحیح است. براساس این قانون مشارکت مدنی، شما می‌توانید شروط خاص داشته باشید و آن‌ها را در قرارداد بنویسید. همچنین امضای این قرارداد، باعث می‌شود که برای تمامی شروط شما، ضمانت اجرا و جریمه تعیین شود. پس برای شما، به عنوان هر کدام از طرفین قراداد، هیچ تضمینی بهتر از داشتن قرارداد مشارکت صادرات نیست.

در ادامه، نحوه نوشتن یک نمونه قرارداد مشارکت صادرات را توضیح می‌دهیم ولی، پیش از بیان نکات طریق نوشتن قرارداد ، این نکته مهم است که شما از الزامات قانونی صادرات آگاهی داشته باشید.
می‌دانید برای مشارکت صادرات چه مجوزهایی احتیاج داریم؟ ما به شما می‌گوییم.

الزامات حقوقی قرارداد مشارکت صادرات

پیش از اقدام به مشارکت صادراتی یا شروع کار صادرات، واجب است که الزامات حقوقی اولیه را برآورده کنید. از الزامات صادرات، اخذ مجوزهای لازم است. کالاهای صادراتی با توجه به مجوز صادرات، به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. کالاهای مجاز
  2. کالاهای مشروط
  3. کالاهای ممنوع الصدور

1-کالاهای مجاز

کالاهای مجاز، کالایی است که برای صدور، نیازی به مجوز ندارد. اما باید ضوابط قانونی را رعایت کنید. منظور از ضوابط قانونی چیست؟ در این تعریف، مسائلی مانند استاندارد و گواهی بهداشت انسانی، دامی و نباتی، ضوابط قانونی است.

2-کالاهای مشروط

کالاهای مشروط آن دسته از کالاها است که می‌توانید مجوز صادرات آن را بگیرید و پس از آن، صادرات انجام دهید. برای اخذ مجوز، ابتدا باید به وزارت خانه مربوطه مراجعه کنید. بعد از موافقت وزارت خانه و ابلاغ به گمرک، وزارت بازرگانی برای صدور کالاها، مجوز صادر می‌کند.

3-کالاهای ممنوع الصدور

کالاهای ممنوع الصدور، کالایی است که صدور آن‌ها، مطابق قانون ممنوع است. این حق در اختیار دولت است که بعضی از کالاها را با توجه به شرایط خاص ممنوع کند و اجازه صدور آن را ندهد. در چنین شرایطی، صدور این کالاها خلاف قانون است و با فرد صادر کننده، برخورد قانونی می‌شود.

4-مدارک لازم برای مجوز صادرات

از جمله مدارک لازم برای دریافت مجوز صادرات، موارد زیر است:

  • دریافت کارت بازرگانی
  • دریافت مجوز صادرات
  • دریافت گواهی بهداشت
  • دریافت گواهی استاندارد

همچنین چند مورد گواهی دیگر نیز وجود دارد که با توجه به نوع کالا، لازم است آن را دریافت کنید. طبق ماده 18 آیین نامه اجرایی قانون حفظ نباتات کشور، تمامی محصولات نباتی قبل از صادرات، باید گواهی بهداشتی نباتی بگیرند. طبق ماده 7 دامپزشکی کشور نیز، تمام محصولات دامی باید پیش از صادرات، از سازمان جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور ، گواهی بهداشت دریافت کنند که به آن گواهی بهداشت دامی می‌گویند. گواهی استاندارد نیز مربوط به کالاهایی است که برای آن‌ها استاندارد خاصی وجود ندارد.

قرارداد مشارکت صادرات

نحوه نوشتن نمونه قرارداد مشارکت در صادرات

این قرارداد مشارکت مدنی نیز مانند سایر قرادادهای مشارکت مدنی طبق ماده 10 قانون مدنی نوشته می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا محتوای قرارداد مشارکت در صادرات را بررسی کنیم:

1-عنوان قرارداد

هر قراردادی عنوانی دارد و عنوان توافق شما «قرارداد مشارکت صادرات» است. توجه داشته باشید که، اگر بین عنوان و محتوای قرارداد، تعارض باشد، دادگاه به عنوان اهمیت نمی‌دهد و ملاک تصمیم مرجع حل اختلاف، محتوا است.

2-موضوع قرارداد مشارکت صادرات

اولین مسئله در نوشتن نمونه قرارداد مشارکت مدنی صادرات ، موضوع قرارداد است. موضوع قرارداد باید صریح، روشن و واضح باشد و دارای ابهام نباشد. طرفین باید با آگاهی کامل از موضوع اقدام به امضا قرارداد کنند. می‌توان گفت که موضوع قرارداد، قلب هویت یک قرارداد را مشخص می‌کند پس در تنظیم این بخش از قرارداد، دقت بیشتری داشته باشید.

3-مشخصات طرفین در قرارداد مشارکت مدنی صادرات

در این بخش از قراداد شراکت صادرات ، باید مشخصات طرفین به صورت کامل و با جزئیات نوشته شود. اگر یکی از طرفین، وکیل است و به وکالت از شخص دیگری، قرارداد را امضا می‌کند، لازم است که سند وکالت نامه او از شخص اصلی، به قرارداد پیوست شود.

4-زمان و مکان دقیق نمونه قرارداد مشارکت در صادرات

در این بخش، باید زمان شروع و زمان پایان قرارداد را مشخص کنید. مکان دقیق انجام تعهدات نیز مشخص می‌شود. شما می‌توانید در این بخش از قرارداد، در خصوص شرایط تمدید قرارداد نیز صحبت کنید اما معمولا تمدید قرارداد به اراده بعدی طرفین موکول می‌شود.

5-میزان آورده طرفین قرارداد شراکت صادرات

میزان آورده‌های هر کدام از طرفین باید با جزئیات در این بخش نوشته شود. این بند به شما کمک می‌کند که در پایان قرارداد یا هر زمانی که مشکلی ایجاد شود، بتوانید ثابت کنید، چه میزان سرمایه یا تخصصی در این شراکت آورده‌اید و اثبات حقوق شما، ساده‌تر می‌شود. همچنین، لازم است بدانیم، گاهی آورده‌ها نقدی نیست و تخصص و دانش تخصصی ، آورده یک یا چند نفر از شرکا است.

6-تعیین نحوه پرداخت سود و زیان و هزینه‌ها در قرارداد مشارکت صادرات

در این بخش، برای سود حاصل از کار و همچنین، خسارات و جریمه‌های احتمالی، راه حل تعیین می‌شود. چگونگی تقسیم سود بین دو طرف، در این بخش مشخص می‌شود. از طرف دیگر، مشخص می‌شود خسارات به عهده یک طرف یا به عهده هر دو طرف باشد. همچنین در این بخش می‌توانید در مورد چگونگی پرداخت هزینه‌های جاری، هزینه بیمه و پرداختی‌ها به کارمندان و پرنسل، تصمیم گیری کنید.

7-محرمانگی اطلاعات در قرارداد مشارکت صادرات

از مسائل مهم در هر قرارداد شراکت که گاهی نادیده گرفته می‌شود، بحث محرمانگی اطلاعات قرارداد است. طرفین باید متعهد می‌شوند اطلاعات مشارکت کاری و صادرات را برای اشخاص خارج از شراکت منتشر نکنند. این موضوع به امنیت مشارکت کاری شما، کمک بزرگی می‌کند. می‌دانیم که بازار صادرات و واردات از جمله بازارهای رقابتی است و اشخاص فعال در آن حوزه، تلاش می‌کنند با تحلیل بازار و برقراری روابط بیشتر با تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالا و محصولات، فعالیت خود در این عرصه را گسترش و توسعه دهند. به همین دلیل است که اطلاعاتی که به واسطه فعالیت این شراکت کسب می‌شود و اطلاعات درون سازمانی آن‌ها، بسیار دارای اهمیت است.

این نکته را در نظر داشته باشید که بعضی اطلاعات مربوط به شراکت شما می‌تواند نقطه ضعفی باشد که آگاهی رقبا از آن برای شما آسیب زننده خواهد بود. بنابراین، از شرط محرمانگی و عدم افشای اطلاعات به سادگی نگذرید. شما می‌توانید این شرط را در متن قرارداد مشارکت صادرات خود اضافه کنید یا این امکان را دارید که یک قرارداد محرمانگی مجزا تهیه و با شریک خود امضا کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله قرارداد عدم افشای اطلاعات محرمانه NDA را نیز مطالعه کنید.

8-مرجع حل اختلاف

برای حل اختلافات نمونه قرارداد مشارکت مدنی صادرات ، دو راه وجود دارد:

  1. دادگاه
  2. داوری

اگر در قرارداد مرجع حل اختلاف را «دادگاه» تعیین کنید، در این صورت، اگر اختلافی بین شرکا ایجاد شود، باید به دادگاه مراجعه کنند. البته حتی اگر در قرارداد، مرجع حل اختلاف مشخص نشود نیز، باید به دادگاه مراجعه شود.

راه حل دیگر، داوری است. بزرگترین مزیت داوری، سرعت آن است.

شما می‌توانید حتی یک یا سه دوست را به عنوان داور تعیین کنید.

جالب است بدانید، نظر داورهای قرارداد، برای دادگاه لازم الاجرا است.

به عبارت دیگر، اگر در نمونه قرارداد مشارکت در صادرات شما، مرجع حل اختلاف داور باشد، حتی اگر به دادگاه مراجعه کنید، دادگاه از رسیدگی به درخواست شما خودداری می‌کند.

ما نیز، در قراردادهایی که برای کاربران تنظیم می‌کنیم از مرجع حل اختلاف داوری استفاده می‌کنیم.

با این کار، حداقل یک سال در وقت مشتریان خود صرفه جویی می‌کنیم.

مشاور حقوقی نمونه قرارداد مشارکت مدنی صادرات

قرارداد شراکت صادرات ، پیچیده است. ما مهمترین نکات این قرارداد را با شما در میان گذاشتیم. اما باید بپذیریم کمک از مشاور حقوقی به ویژه در حوزه صادرات، ضروری است. در این مورد می‌توانید تنظیم قرارداد را به ما بسپارید. اما حتی اگر خودتان اقدام به تنظیم این قرارداد می‌کنید، نکات ذکر شده در این مطلب را با دقت بیشتر، مجدداً بررسی کنید. همچنین شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ما استفاده کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
یزدان سالم
thumb_up_alt
توضیحات خوب بود ممنون
23:01
24 دی 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
از شما بابت انتخاب ما تشکر می‌کنیم.
08:57
26 دی 1400
account_circle
سیاوش جعفری
thumb_up_alt
باسلام و احترام. میخواستم با یک نفر شریک بشم در زمینه صادرات. چطور قرارداد تنظیم کنم که متضرر نشوم؟
10:49
08 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد لازم است واژه به واژه قرارداد با حساسیت در متن آن منعکس شود. ضمن آنکه بایستی، متن قرارداد توسط شخص متخصص در حوزه تنظیم قراردادها تنظیم شود. در این مورد، شما می‌توانید روی کمک مجموعه «رکلا» حساب باز کنید.
15:19
09 اسفند 1400