قرارداد استارت آپ چیست و انواع نمونه قراردادهای استارت آپ کدام است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/21
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد استارت آپ

قرارداد استارت آپ از قراردادها‌ی جدیدی است که با رشد کسب‌وکارهای اینترنتی و شکل‌گیری استارتاپ ها، ضروری شده است. همان‌طور که اریک ریس در تعریف خود از استارت آپ می‌گوید: «استارت آپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد به وجود آمده است.» یکی از مسائل پیش پای موسسین استارتاپ ، ابهامات هستند.

وجود قرارداد های استارتاپی و انواع قراردادهای زیرمجموعه آن، این امکان را می‌دهد که تا میزان زیادی از ابهامات کاسته شود. شما به عنوان یک موسس استارت آپ یا سهامدار یا ایده پرداز یا به هر نوع دیگری، اگر با یک استارتاپ در ارتباط هستید، با اطلاعات حقوقی کافی، مطمئن‌تر و آسوده‌تر خواهید بود. با خواندن این مطلب می‌توانید اطلاعاتی درباره قراردادهای استارت آپ کسب کنید. و در آخر می‌توانید از تیم مشاوران حقوقی رُکلا برای تنظیم یک یا چند نمونه قرارداد استارت آپ حرفه‌ای و مطمئن بهره بگیرید.

پیش از آنکه ادامه این مقاله را مطالعه کنید توصیه می‌کنیم حتما ویدئوی زیر را ببینید. ما در این ویدئو، درباره انواع قرارداد استارتاپ توضیحات کاملی ارائه کرده‌ایم و تفاوت میان آن‌ها به صورت کامل بیان شده است.

قراردادهای استارت آپ

قراردادهای استارت آپ از مجموعه قراردادهایی می‌باشند که اعضای یک استارتاپ نوپا با هم یا با اشخاص ثالث تنظیم می‌کنند. بدیهی است که هیچ کاری به تنهایی قابل انجام نیست و در یک استارت آپ هم لزوم همکاری با نیرو‌های مختلف دارای اهمیت است. و با توجه به نوع همکاری، انواع نمونه قرارداد استارت آپ تنظیم می‌شود.

در ادامه به معرفی انواع قرارداد های استارتاپی می‌پردازیم.

قرارداد محرمانگی یا عدم افشا NDA

قرارداد محرمانگی اطلاعات یا قرارداد عدم افشای اطلاعات از قراردادهای بسیار مهم در ابتدای کار هر استارت آپی است. موسس مجبور می شود با افراد یا سازمانی درباره ایده استارت آپ خود صحبت کند یا با افرادی در این زمینه همکاری داشته باشد.

طبق این قرارداد، افراد در بازه‌ زمانی مشخص، موظف به رازداری و عدم افشا اطلاعات هستند.

این نمونه قرارداد به دو نوع یک جانبه و دو جانبه تقسیم می‌شود. هر دو نوع آن، توسط تیم حقوقی رکلا ، در اختیار شما قرار گرفته است.

نمونه قرارداد nca

ممکن است ایده استارت آپ شما، راه طولانی برای رشد و توسعه نیاز داشته باشد. نمونه قرارداد nca یا عدم رقابت به شما این اطمینان را به شما می‌دهد که افرادی که با گروه شما همکاری می‌کنند در یک بازه‌ زمانی مشخص نمی‌توانند از ایده شما استفاده کنند یا با رقیب همکار شوند. قرارداد عدم رقابت نیز از قراردادهای بسیار مهم است.

البته می‌توانید به جای تنظیم قرارداد عدم رقابت ، شرط عدم رقابت را در متن قرارداد فاندر یا قرارداد محرمانگی بنویسید. ما، یک نمونه قرارداد محرمانگی دو جانبه و عدم‌ رقابت نیز تنظیم کرده‌ایم که شرط عدم رقابت در متن محرمانگی نوشته شده است.

قرارداد کوفاندر (نمونه قرارداد موسسین استارت آپ)

قرارداد هم بنیان گذاری یا تفاهمنامه بنیانگذاران یا نمونه قرارداد کوفاندر قراردادی است که در ابتدای فعالیت یک استارتاپ، بین بنیان‌گذاران (موسسین) تنظیم می‌شود. در این قرارداد مسائلی مثل محرمانگی، حل اختلاف، خسارت و خاتمه قرارداد درج می‌شود. ما در مورد قرارداد هم بنیان گذاران مفصل صحبت کرده‌ایم و از طرف دیگر، یک نمونه قرارداد نیز، در این مورد تنظیم شده است.

قرارداد استارت آپ

قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ

در شروع هرکاری، سرمایه گذار و تامین هزینه، دارای اهمیت است. بنابراین قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ از قراردادها‌ی ضروری است. سرمایه گذاری در استارت آپ ها، با این که ریسک بالایی دارد ولی می‌تواند نتیجه‌ خوب و سودآوری برای شما به همراه داشته باشد. در نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارت اپ ، سرمایه گذار، هزینه‌های مورد نیاز را تامین می‌کند و در ازای این کار، مالک بخشی از سهام شرکت می‌شود.

یکی از انواع نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ ، قرارداد vc  است.

نمونه قرارداد vc

گروهی از سرمایه‌داران و کار آفرینان، شرکت‌های کوچک با احتمال رشد و توسعه بالا، که در ابتدا نیاز به منبع مالی دارند را انتخاب می‌کنند. نیاز مالی این موسسه یا شرکت را تامین می‌کنند و در مقابل، جز سهامداران خواهند بود. این سرمایه گذاران نمونه قرارداد vc  یا قرارداد خطر پذیر که به آن قرارداد ریسک پذیر، قرارداد جسورانه و قرارداد کارآفرین نیز می‌گویند را با شرکت تنظیم می‌کنند. این سرمایگذاری نوعی ریسک محسوب می‌شود. چرا که احتمال دارد آن طور که انتظار می‌رود، استارت آپ رشد و توسعه نداشته باشد.

در این مورد پیشنهاد می‌کنم مطلب قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام را مطالعه کنید.

نمونه قرارداد sha

نمونه توافق نامه سهامداران (Shareholders Agreement) که به اختصار SHA نامیده می‌شود، قراردادی است که با سهامدار بسته می‌شود و در آن، مشخصات کامل سهامدار، تعهد سهامدار، حقوق او و نحوه اداره شرکت توضیح داده می‌شود.

این قرارداد به کنترل و مدیریت روابط میان سهامداران کمک زیادی می‌کند.

نمونه قرارداد vesting

قرارداد واگذاری سهام (نمونه قرارداد وستینگ) قراردادی است که براساس آن، سهامدار یا سرمایه گذار تحت شرایطی می‌تواند مالک سهام شود یا سهام خود را واگذار کند. ارزش سهام استارت آپ با گذشت زمان و رشد استارتاپ افزایش می‌یابد. اگر بعد از گذشت مدتی، فردی از سهامداران تمایل به همکاری نداشته باشد، قرارداد vesting ، این اجازه را به او می‌دهد که سهام خود را بفروشد یا واگذار کند.

درباره قرارداد وستینگ یا قرارداد وستینگ سهام، در مجله حقوقی رکلا بیشتر بخوانید. شما می‌توانید با مطالعه مقاله اختصاصی این قرارداد، در خصوص ماهیت و شرایط استفاده از آن، اطلاعات کاربردی کسب کنید.

نمونه قرارداد esop

در مسیر رشد یک استارت آپ، علاوه بر موسسین و سهامداران، نقش کارمندان نیز دارای اهمیت زیادی است. یک کارمند ماهر و قوی می‌تواند در رشد و توسعه استارتاپ تاثیر زیادی داشته باشد. بدون شک، در اختیار گرفتن چنین کارمندی، برای یک استارتاپ نوپا که توانایی پرداخت هزینه زیاد ندارد، میسر نیست یا از دست دادن کارمند ماهر و متخصص، برای استارت آپ‌های بزرگ، خوشایند نخواهد بود. قرارداد سهام تشویقی کارمندان (نمونه قرارداد esop)، این مشکل را حل کرده است.

طبق این قرارداد، استارت آپ، در ابتدا، هزینه کمتری به کارمند می‌پردازد و با رشد استارتاپ، به او درصدی سهام می‌دهد و از سوی دیگر، این قرارداد برای کارمند ایجاد انگیزه می‌کند که در استارت آپ بماند.

نمونه قرارداد شتاب دهنده

شتاب دهنده‌ها شرکت‌هایی هستند که از ایده‌های نو و خلاقانه حمایت کرده و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. آن‌ها در ساختن نمونه ابتدایی از ایده به صاحبان ایده کمک می‌کنند. کمک‌هایی در زمینه محیا کردن فضا و امکانات، آموزش و راهنمایی، حمایت مالی و حقوقی، رفع مشکلات اداری و دولتی و… انجام می‌دهند.

برای این همکاری می‌توان از نمونه قرارداد شتاب دهنده استفاده کرد.

وکیل استارتاپ

وکیل استارت آپ ، نیروی حقوقی یک تیم استارت آپ است . امور حقوقی را به عهده دارد و انواع قرارداد استارتاپ را تنظیم می‌کند. به طول کلی وکیل استارت آپ روی مسائل حقوقی نظارت و برنامه ریزی دارد.

 استارت آپ حقوقی

استارت آپ حقوقی رکلا ، با داشتن مشاوران حقوقی مجرب، شما را در امور حقوقی استارت آپ خود راهنمایی می کند. با سپردن امور حقوقی خود به مشاوران حقوقی رکلا، می‌توانید مدیریت مطمئن‌تر، سریع‌تر و به صرفه‌تری داشته باشید و با خیال راحت، روی رشد تیم خود، تمرکز کنید.

تیم حقوقی رکلا می‌تواند اطمینان خاطر شما در امور حقوقیتان باشد. شما می‌توانید تنظیم انواع قرارداد استارتاپ خود را به ما بسپارید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا یک مجموعه کامل از این قرارداد را تنظیم کرده است. شما می‌توانید روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این مجموعه قرارداد شوید.

راه اندازی یک استارتاپ در گروه سرمایه گذاری‌های خطرپذیر قرار می‌گیرد. اشخاصی که برای راه اندازی یک استارتاپ گرد یکدیگر جمع می‌شوند؛ سرمایه گذارانی که روی ایده‌های ناب سرمایه گذاری می‌کنند و هر شخصی که به نوعی با یک استارتاپ در ارتباط است، باید با امضای یک قرارداد مکتوب، تعهدات، توافقات و شیوه همکاری و شرایط کسب حق الزحمه یا منفعت خود را شرح دهد و از آن یک مدرک معتبر داشته باشد. علاوه براین، نیاز اصلی فعالان این حوزه از قرارداد استارتاپ، قراردادی است که در ابتدا میان بنیان گذاران و صاحبان ایده و سرمایه تنظیم و امضا می‌شود.

با توجه به توضیحاتی که بیان شد، ابتدا باید نوع روابط اشخاص به خوبی مشخص شود تا در ادامه بتوان قرارداد مناسبی را تعریف و استفاده کرد. پیشنهاد می‌کنیم در این مرحله از خدمات تنظیم قرارداد تیم حقوقی رکلا استفاده کنید.

همچنین این امکان را دارید که برای دریافت مشاوره حقوقی از وکلا و مشاوران مجرب، درخواستتان را در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید.

مجموعه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات شوید.

نمونه قرارداد استارتاپ
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
حسین پهلوانیان
thumb_up_alt
سلام. وقت بخیر. من یک نمونه قرارداد با استارت آپ‌ها و شتاب دهنده‌ها و غیره در کارخانه نوآوری می‌خواهم.
12:29
30 مرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در این مورد باید بدانیم که این قرارداد دقیقا قرار است صرف چه بخشی از کار شود. لذا توصیه می‌کنیم با شماره‌های ارتباطی موجود در سایت تماس بگیرید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.
18:00
30 مرداد 1400
account_circle
زهره طاهری
thumb_up_alt
پایان نامه بنده در رابطه با قراردادهای شتاب دهنده است. در رابطه با ماهیت حقوقی از نظر قراردادها می‌توانید بنده را راهنمایی فرمایید؟
18:30
10 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
ما مطلب بسیار زیادی در خصوص انواع قرارداد نوشته‌ایم. می‌توانید از بیش از 1000 مقاله موجود در سایت در خصوص انواع قرارداد استفاده کنید.
21:52
11 شهریور 1400