کلاهبرداری اینترنتی و انواع کلاهبرداری رایانه ای

-
بروزرسانی:1401/06/12
زمان مطالعه: 5 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری را بردن مال دیگری از طریق توسل توأم با سؤنیت به وسابل یا عملیات متقلبانه تعریف کرده‌اند. اما کلاهبرداری اینترنتی نوع تازه‌تری از انواع کلاهبرداری است.

با پیشرفت فناوری‌های جدید و تکنولوژی‌های مرتبط با آن و رویارویی جامعه با زندگی جدیدی به نام سایبر، امروزه انسان جرایم جدیدی را تجربه کرده‌است.

ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری رکن قانونی جرم کلاهبرداری محسوب می‌شود.

در این ماده علاوه بر جرم دانستن کلاهبرداری، ارکان و شرایط تحقق جرم کلاهبرداری بیان شده است.

طبق ماده ی 13 قانون جرایم رایانه‌ای جرم کلاهبرداری اینترنتی این‌گونه تعریف شده است:

«استفاده غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی برای ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده یا مختل کردن سامانه و تحصیل وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری که علاوه بر رد مال به صاحب آن، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا هردو مجازات محکوم خواهد شد.»

چرا در کلاهبرداری اینترنتی، انجام جرم ساده‌تر است؟

با توجه به تنوع روش‌های کلاهبرداری اینترنتی ، مردم به صورت‌های مختلف در معرض کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفته‌اند و دچار سو استفاده مالی شده‌اند.

امروزه با گسترده شدن فضای سایبری و حضور پررنگ اینترنت در زندگی انسان بحث جرایم اینترنتی هم بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده‌ است.

فعالیت‌های مختلف افراد از جمله فعالیت‌های اقتصادی و خرید های اینترنتی باعث شده که این حوزه به مکانی جذاب برای مجرمان و کلاهبرداران تبدیل شود.

امروزه انسان شاهد جرایم هستیم.

کلاهبرداری اینترنتی یا رایانه ای از قدیمی‌ترین اشکال جرایم رایانه‌ای است.

85 درصد خسارات مالی که از جرایم رایانه‌ای به دست می آید از کلاهبرداری اینترنتی ناشی می‌شود.

در کلاهبرداری سنتی، جرم باید در دنیای واقعی رخ دهد و بزه دیده جرم، فریب خورده و مالی را در اختیار کلاهبردار قرار می‌دهد اما در کلاهبرداری اینترنتی، کلاهبردار بدون آگاهی بزه دیده با تغییر دادن اطلاعات شخصی او اموال او را تصاحب می‌کند. اگر رسیدگی به این جرم را در نظر دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما در خصوص لایحه کلاهبرداری اینترنتی نیز مطالعه کنید. با زدن روی لینک می‌توانید یک مقاله اختصاصی درباره آن بخوانید. تهیه و ارائه لایحه مرتبط با موضوع پرونده به دادگاه، اقدام بسیار تاثیرگذاری است و می‌تواند برای شما نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد.

روش های کلاهبرداری اینترنتی

روش های کلاهبرداری اینترنتی مختلف است.

در کلاهبرداری از طریق ارسال ایمیل‌های جعلی، هکر پس از شناسایی سوژه خود، از کاربر می‌خواهد که اطلاعات بانکی خود را به روز کند. به این صورت که در این روش کلاهبرداری، کاربر که در یکی از بانک‌ها حساب بانکی دارد، ایمیلی شبیه به نام بانک خود دریافت می‌کند.

در آن ایمیل از او خواسته می‌شود که از طریق لینک ارسال شده، وارد یک وب سایت شود و اطلاعات بانکی خود را بروز نماید.

متاسفانه افرادی که فریب این کلاهبرداران را می‌خورند اطلاعات حساس بانکی خود را که شامل رمز دوم و … است در اختیار کلاهبردار قرار می دهند که از این طریق مورد سو استفاده مالی قرار می‌‌گیرند.

کلاهبرداری رایانه ای

انواع این عمل مجرمانه

  1. فیشینگ (جعل آدرس سایت یا ایمیل)
  2. کلاهبرداری پیامکی
  3. کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر (کپی از کارت بانکی)
  4. کلاهبرداری با رسید جعلی
  5. شراکت ناخواسته با کلاهبردار

فیشینگ

در این روش کلاهبرداران آدرس و ظاهر سایت های معروف مانند سایت بانک و … را جعل می کنند تا اطلاعات کارت بانکی شما را به دست بیاورند.

سپس با این اطلاعات اقدام به دزدی می کنند.

ممکن است این افراد ایمیل یک سازمان یا بانک یا موسسه را نیز جعل کتند و به شما نامه ارسال کنند و درخواست اطلاعات خصوصی یا بانکی را برای پیگیری یک مساله بنمایند.

کلاهبرداری پیامکی

عده‌ای به صورت اتفاقی برای تعداد کثیری از افراد که در طول روز منتظر شماره کارت طرف مقابل‌شان هستند تا پرداخت وجه انجام دهند، پیامکی حاوی متن «به این شماره کارت بزن!» ارسال می‌کنند.

در این صورت، باور این افراد این است که این پیامک از طرف فروشنده اصلی است و به کارت اشاره شده وجه را وایز می‌کنند.

در این حالت، ممکن است در شبانه روز عده‌ای فریب بخورند و پول واریز کنند.

کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر

اگر تصور می‌کنید که وقتی کارت بانکی‌تان را در دست دارید دیگر کسی نمی‌تواند پولی را از حساب شما برداشت نماید، کاملا در اشتباه هستید.

اسکیمر نام دستگاهی است که به کلاهبردار اجازه کپی یک کارت بانکی را می‌دهد

کلاهبردار با دزدیدن یا حتی فقط با دیدن رمز شما و کارتی که با اسکیمر کپی کرده‌است می‌تواند به راحتی از حساب شما برداشت وجه انجام دهد.

کلاهبرداری با رسید جعلی

اگر منتظر گرفتن وجوهی از طرف کسی هستید که جنسی را تحویل او بدهید حتماً رسیدن پول به حساب‌تان را شخصاً چک کنید.

متاسفانه نرم افزاهایی وجود دارند که با استفاده از تولید رسید جعلی، رسید انتقال وجه بانکی را شبیه‌سازی می‌کنند و با دادن همان رسید جعلی به شما اعتماد شما را جلب می‌کنند.

شراکت ناخواسته با کلاهبردار اینترنتی

همکاری در ارتکاب جرم ممکن است به صورت مشارکت یا به صورت معاونت باشد.

مشارکت در جرم یکی از اشکال وقوع جرم است.

ممکن است ارتکاب جرم گاهی توسط یک نفر و گاهی توسط چند نفر انجام شود.

در صورتی که چند نفر در ارتکاب رکن مادی جرم شرکت داشته باشند مشارکت در جرم تحقق پیدا می کند.

ممکن است 3 حالت برای ارتکاب جرم وجود داشته باشد:

  1. یک نفر مرتکب جرمی می شود.
  2. چند نفر به چند جرم مشغول باشند.
  3. چند نفر یک جرم واحد را انجام می دهند.

مجازات کلاهبرداری اینترنتی

ماده 67 از قانون تجارت الکترونیک بیان می‌کند:

«هر شخصی که در بستر مبادلات الکترونیکی با سؤاستفاده و یا استفاده غیر مجاز از داده پیام، برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه ای و وسایل ارتباط از راه دور مرتکب جرم شود، علاوه بر برگرداندن مال به صاحب آن، به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال اخذ شده محکوم می‌شود.»

طبق تبصره این ماده، شروع به این جرم نیز همان مجازات را دارد.

پیشنهاد می‌کنیم

پیشنهاد می‌کنیم که برای اطلاع از جنبه‌های مختلف این عمل مجرمانه، حتما از مشاوران حقوقی رکلا، مشاوره حقوقی تلفنی و تخصصی دریافت کنید. این خدمات حقوقی به صورت کاملا آنلاین ارائه می‌شوند. شما می‌توانید با دریافت مشاوره، درباره ابعاد حقوقی و قانونی مساله خاصی که در نظر دارید، با اشخاص متخصص گفتگو کنید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

همچنین در خصوص رسیدگی به این پرونده و برای حضور در محاکم قضایی، پیشنهاد می‌کنیم مسئولیت نوشتن و تنظیم لایحه مرتبط را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. برای این منظور، روی لینک بزنید و درخواستتان را در سایت ثبت کنید. در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیریم.

ابراهیم زارع مویدی
«ابراهیم زارع مویدی» بنیان گذار مجموعه حقوقی رکلا و کارشناس ارشد حقوقی است. نظر به اهمیت مسائل حقوقی و به ویژه قراردادها، «ابراهیم» بخشی از مقالات موجود در رکلا را شخصا نگارش کرده و در اختیار علاقه مندان به این حوزه قرار داده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات