شش شرط مهم تنظیم قرارداد نرم افزار

-
بروزرسانی:1401/07/26
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
تنظیم قرارداد نرم افزار

در این مقاله قصد داریم نکات مهمی که باید در تنظیم قرارداد طراحی نرم افزار مورد توجه قرار بگیرد را مرور کنیم. این قرارداد یک نوع قرارداد پیمانکاری است که در دسته بندی قرارداد برنامه نویسی نرم افزار قرار می‌گیرد.

شش شرط تنظیم قرارداد طراحی نرم افزار

ما در دنیایی زندگی می کنیم که استفاده از گوشی های هوشمند همراه هر روز بیشتر از روز گذشته گسترش می یابد. طبیعتاً اگر شما هم به فکر توسعه ی کسب و کار خود از طریق طراحی یک نرم افزار مناسب می باشید یا آنکه طراحی نرم افزار، شغل شما است و پیوسته در حال دریافت سفارش طراحی از سوی مشتریان هستید اطلاع از شش شرط مهم تنظیم قرارداد نرم افزار به منظور تنظیم یک قرارداد بسیار دقیق، به شما کمک زیادی خواهد کرد.

البته باید توجه داشت که تنظیم یک قرارداد مبحثی کاملاً تخصصی بوده و نیازمند اطلاعات کافی حقوقی می باشد، اما در هر حال، آگاهی از این نکات دست کم به منظور ارزیابی قراردادی که قصد امضای آن را دارید به هیچ وجه خالی از لطف نخواهد بود.

ابتدا به ارائه ی یک تعریف مختصر از این نوع قرارداد می پردازیم و سپس این شش شرط مهم تنظیم قرارداد نرم افزار را به ترتیب اهمیت توضیح می دهیم:

قرارداد طراحی نرم افزار چیست؟

قرارداد طراحی نرم افزار توافقی مکتوب یا شفاهی است که بین دو یا چند فرد، شرکت خصوصی یا سازمان ها، نهاد ها و یا موسسات دولتی یا غیر انتفاعی به منظور ثبت سفارش طراحی نرم افزاری مشخص و در نهایت انجام سفارش، تنظیم می شود. این نوع قرارداد ها معمولاً دارای چند ضمیمه نیز می باشند. مثلا ممکن است در زمان تنظیم قرارداد نرم افزار، در برگه ی مجزایی به طور مفصل در خصوص مشخصات نرم افزار، توضیحاتی توسط طرفین قید شده باشد. حتماً در قرارداد اصلی به وجود برگه ی جداگانه ای که در آن مشخصات نرم افزار بیان گردیده است اشاره نمایید.

امّا شش شرط مهم تنظیم قرارداد طراحی نرم افزار چیست؟

اولاً) عنوان قرارداد کاملاً دقیق انتخاب شود:

اولین عبارتی که در هر قراردادی به چشم می خورد عنوان آن است. حتماً در زمان تنظیم قرارداد نرم افزار، در خصوص انتخاب یک عنوان مناسب برای قرارداد، دقت عمل کافی به خرج دهید. به عنوان مثال یکی از عنوان های مناسب در این خصوص می تواند “قرارداد طراحی نرم افزار با نام…”باشد. شما می توانید نام نرم افزار را در نقطه چین بنویسید.

توجه داشته باشید که اگر اختلافی میان طرفین پیش بیاید و از روی ناچاری لازم گردد به دادگاه مراجعه کنند، معمولاً عنوان قرارداد می تواند به تصمیم گیری قاضی جهت بدهد. پس انتخاب عنوان مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است.

دوم) موضوع قرارداد در بر دارنده نام نرم افزار و قابلیت کلی باشد:

یکی دیگر از شش شرط مهم تنظیم قرارداد نرم افزار، استفاده ی کاملاً وسواس گونه از واژه ها به منظور بیان قابلیت های کلی نرم افزار مورد نظر، در بخش “موضوع قرارداد” می باشد. پیشنهاد می کنیم که در این بخش، صرفاً قابلیت کلی نرم افزار را قید نمایید و ذکر جزئیات را به برگه ی جداگانه ای که در آن تمامی مشخصات نرم افزار بیان شده است و در بالا هم به آن اشاره کردیم حواله کنید.

سوم) مشخصات فنی نرم افزار را دقیقاً قید نمایید:

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، حتماً در زمان تنظیم قرارداد نرم افزار، در برگه جداگانه ای، به شرح جزء به جزء مشخصات فنی نرم افزار بپردازید.

چهارم) مسئول پشتیبانی از اطلاعات را مشخص کنید:

اگر نرم افزار موضوع قرارداد به گونه ای است که باید اطلاعاتی برای ثبت در آن و توسط سفارش دهنده یا طراح نرم افزار آماده گردد، مشخص کنید که در صورت پاک شدن یا ناقص گردیدن اطلاعات موجود در نرم افزار، چه کسی مسئول بازیابی آن است. می توانید در زمان تنظیم قرارداد طراحی نرم افزار، تا تاریخ پایان قرارداد، طراح را مسئول این موضوع نمایید و پس از تحویل کامل نرم افزار، مسئولیت متوجه ی سفارش دهنده باشد.

پنجم) در مورد حفظ اسرار تجاری مفصل توافق کنید:

از شش شرط مهم تنظیم قرارداد نرم افزار، مهمترین شرط به خصوص در مورد ایده های استارت آپ و به عبارت دیگر ایده هایی که تا حدی تازگی دارند و نرم افزار بر اساس آن ایده طراحی می شود، همین شرط می باشد. به منظور جلوگیری از هرگونه افشاء اطلاعات کاری و تجاری مرتبط با نرم افزار، طرفین بایستی در زمان تنظیم قرارداد نرم افزار و در یک ماده قرارداد، به طور مفصل در این خصوص و تکالیفی که هریک بر عهده دارند، به توافق برسند.

این شرط در قرارداد، اغلب با عنوان شرط محرمانگی یا عدم افشای اطلاعات مطرح می‌شود. یعنی طرفین توافق می‌کنند که اطلاعات این نرم افزار، شرایط همکاری و هر مساله دیگری که به روابط کاری آن‌ها و ایده‌هایشان مربوط است را در جای دیگری بازگو نکنند و تعهد دهند که این اطلاعات را به صورت محرمانه نزد خود نگه می‌دارند. این مساله به اندازه‌ای مهم و کاربردی است که حتی طرفین می‌توانند یک قرارداد مستقل تحت عنوان قرارداد عدم افشای اطلاعات محرمانه NDA برای آن تهیه و میان خود تنظیم کنند و در متن آن، به قرارداد ابتدایی که در خصوص نرم افزار میان آن‌ها امضا شده بود، اشاره داشته باشند. با زدن روی لینکی که مشخص کردیم، می‌توانید مطالب بیشتری در خصوص شرط محرمانگی مطالعه کنید.

ششم) دوره ضمانت قرارداد را قید کنید:

آخرین شرط از شش شرط تنظیم قرارداد نرم افزار و اصلی ترین پیشنهاد تیم حقوقی رُکلا به شما آن است که در یک ماده قرارداد، برنامه نویس برای مدت مشخصی که به آن “دوره ی ضمانت” می گویند، مسئول رفع تمامی عیوب و مشکلات نرم افزار به صورت رایگان گردد. البته عیوبی که ناشی از دست کاری های سفارش دهنده ی نرم افزار است را از این وظیفه استثنا کنید تا از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری شود.

در نهایت

آنچه در این پست از طرف تیم حقوقی رُکلا عنوان گردید تنها شش شرط مهم تنظیم قرارداد نرم افزار است اما همانطور که می دانیم با توجه به پیچیده بودن مساله ی تنظیم قرارداد ها ممکن است این مطالب در خصوص شما به صورت کامل و کافی نباشد؛ بلکه باید در هنگام نگارش و تنظیم قراردادهای حقوقی همه ی جوانب تخصصی را مدنظر داشت و این موضوع نیازمند به دانش حقوقی و تجربه است.

پیشنهاد ما

اشخاصی که در زمینه طراحی نرم افزار فعالیت می‌کنند، به خوبی می‌دانند که تنظیم یک قرارداد حرفه‌ای که به تمام جنبه‌های توافق کاری طرفین اشاره کرده باشد، تا چه اندازه مهم و ضروری است. قرارداد شما، مدرک معتبری محسوب می‌شود که توافق و تعهدات میان طرفین را مشخص می‌کند و به همین دلیل است که ذکر تمام شروط، تعهدات و مسئولیت‌هایی طرفین در متن قرارداد اهمیت بسیار زیادی دارد.

تیم حقوقی رُکلا به واسطه تجربه همکاری با بسیاری از طراحان نرم افزار و فعالان در فضای وب، از اهمیت تنظیم قرارداد برای این نوع توافقات با خبر است و در همین راستا به ارائه خدمات حقوقی می‌پردازد. با حضور در رکلا، این امکان برای شما فراهم است که از نمونه قراردادهای آماده مرتبط با این موضوع بهره ببرید.

علاوه براین، این امکان را دارید که برای استفاده از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی و همچنین خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، درخواستتان را ثبت کنید. تیم حقوقی رکلا در اسرع وقت به درخواست شما پاسخ خواهد داد.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد طراحی نرم افزار
دانلود قرارداد
ابراهیم زارع مویدی
«ابراهیم زارع مویدی» بنیان گذار مجموعه حقوقی رکلا و کارشناس ارشد حقوقی است. نظر به اهمیت مسائل حقوقی و به ویژه قراردادها، «ابراهیم» بخشی از مقالات موجود در رکلا را شخصا نگارش کرده و در اختیار علاقه مندان به این حوزه قرار داده است.